OZCAN AKYOL
Beroepsverbod
geëist om dood Mitch
II
6
Snorfietsers Amsterdam voortaan ook op rijbaan
Column
De nieuwe wetgeving in
Brunei, daar liggen wij
doorgaans niet wakker van.
Maar deze keer is het anders: de
sultan van het land in Zuidoost-
Azië heeft besloten dat mensen
die seks hebben met iemand van
hetzelfde geslacht gestenigd mo
gen worden. En wie in de
veredelde dictatuur iets steelt,
loopt het risico dat hij zijn hand of
voet kwijtraakt.
Kortom, geen fris regime, dat
desondanks kan bogen op veel
welvaart, dankzij de export van
gas en olie - die goed is voor 90
procent van het bruto nationaal
product (bnp). Onderwijs en ge
zondheidszorg zijn er gratis.
blieke opinie zich toch niet tegen
hén kan keren. Want inderdaad:
de ontwikkelingen in Brunei zijn
een schande en geen weldenkend
regime zou zich vriendschappelijk
met het land moeten inlaten.
Maar daar wringt de schoen.
Wat D66 nu doet, is niets meer
dan symboolpolitiek. Als we echt
willen dat Brunei zijn beslissing
terugdraait, kan ons kabinet beter
op geopolitiek niveau een samen
werking gaan zoeken met het doel
om het land economisch te isole
ren.
De vriendschappelijke betrek
kingen moeten in heroverweging
worden genomen. Een econo
misch belang mag niet de reden
zijn om halfbakken boe of bah te
zeggen, om vervolgens weer ver
der te gaan met het leven, alsof er
écht iets is veranderd.
Die onderscheiding betekent
niets. De sultan lacht erom als hij
hem moet inleveren. Als hij über
haupt nog weet dat hij hem heeft
gekregen. Onze politici richten
zich te veel op het scoren van
retweets en likes op sociale media.
Daar wordt de wereld niet mooier
van.
wat de gevolgen zijn van hun tijd
reis naar de prehistorie. Maar dan
moeten we wel moedig zijn. Mo
raal boven de koopmansgeest. He
laas blinken onze bewindsmensen
en volksvertegenwoordigers daar
niet in uit.
Wat D66 nu doet, is
niets meer dan
symboolpolitiek
DEN HAAG Het Openbaar Minis
terie heeft gisteren een beroepsver
bod van twee jaar geëist tegen de
agenten die betrokken waren bij de
fataal verlopen arrestatie van Mitch
Henriquez. Ook wordt een voor
waardelijke celstraf van een half
jaar geëist.
Met een beroepsverbod zou een
wens van de nabestaanden worden
vervuld, boos als ze zijn over
de baangarantie die wijlen korps
chef Gerard Bouman aan de agen
ten had gegeven kort na de arresta
tie in het Haagse Zuiderpark op
27 juni 2015.
De aanklagers in hoger beroep
eisten het tijdelijke beroepsverbod,
omdat zij menen dat de agenten
niets van de situatie hebben ge
leerd. Agent DH01 zei vorige week
nog dat het enige wat hij anders
zou doen als hij de klok kon terug
draaien, een vrije dag opnemen
was. ,,Het geeft geen vertrouwen
dat ze het in een volgende verge-
lijkbare situatie anders zouden
doen'', aldus een aanklager.
De twee agenten die anoniem
door het leven gaan als DH01 en
DH02 kregen er van de aanklagers
flink van langs, ook al staat wat hen
betreft niet ter discussie dat Hen-
riquez terecht werd gearresteerd
voor verstoring van de openbare
orde.
Maar het geweld wat ze gebruik
ten was veel te veel en veel te hard,
vindt het OM. Nu vindt ze, net als
de rechter eerder, de agenten
schuldig aan het medeplegen van
mishandeling met de dood tot ge
volg. Zonder nekklem had Henri-
quez nog geleefd.
Met de eis heeft het OM een om
mezwaai gemaakt. Eerder eiste ze
alleen een veroordeling voor mis
handeling, zonder straf
In een nacht tijd kleurde Amster
dam opeens blauw: op 56 plaatsen
zijn in de nacht van zondag
op maandag grote, felblauwe vlak
ken geschilderd. Het zijn de plek
ken waar snorfietsers sinds giste
ren van het fietspad de rijweg op
moeten.
De stad heeft dat besloten om
dat er op de smalle fietspaden van
Amsterdam geen ruimte is voorde
36.000 snorfietsen, die vaak veel
harder rijden dan fietsers. Dat de
snorders, net zoals de brommers,
op de rijbaan moeten, moet de
verkeersveiligheid vergroten. Be
stuurders ervan zijn sinds gisteren
ook verplicht een helm te dragen.
Boa's
Twaalf boa's moeten er de ko
mende tijd op toezien dat de snor
fietsers, in feite scooters die maxi
maal 25 kilometer per uur mogen,
ook echt de rijbaan op gaan. Het
zal twee weken duren voordat de
nieuwe regels zijn geland, ver
wacht verkeerswethouder Sharon
Dijksma (PvdA).
,,We hebben op allerlei manie
ren iedereen geïnformeerd. Je
moet echt je best hebben gedaan
om dit te missen." Mensen die iets
verkeerd doen, zullen de eerste
acht weken nog geen bekeuring
van 95 euro krijgen.
Voorzitter Steven van Eijck van
de RAI Vereniging heeft zijn twij
fels bij de bescheiden mankracht
die is vrijgemaakt voor handha
ving. ,,Er is lik-op-stukbeleid no
dig om verandering teweeg te
brengen in gedrag. Snorfietsers
zijn overwegend types die niet di
rect in de houding springen als je
ze aanspreekt."
Kritisch
Ook scooterverhuurbedrijven in
de stad zijn kritisch. Het is volgens
Bob Beuger van Scooter Rent Am
sterdam heel lastig om aan toeris
ten uit te leggen waarom ze een
helm moeten dragen, terwijl hun
scooter niet sneller rijdt dan 25 ki
lometer per uur. ,,Daar heb ik van
daag al meerdere vragen over ge
had. Kijk, die helm is op zich niet
het probleem. In hun eigen land
Let op mijn
woorden, dat gaat
onveilige situaties
opleveren
moeten de meeste buitenlandse
bezoekers ook zo'n ding op. Maar
dan rijden ze wel een stuk sneller
dan hier. Dat krijg ik ze niet uitge
legd'', aldus Beuger. En: ,,Let op
m'n woorden, dat gaat onveilige si
tuaties opleveren. Automobilisten
gaan zich ergeren aan de langzame
snorscooters.''
Verhuurbedrijf Felyx heeft 108
huurscooters beschikbaar. ,,Elke
scooter is inmiddels uitgerust met
één helm, dat worden er in de loop
van deze maand twee'', zegt een
woordvoerder. Ook haarnetjes be
horen tot de uitrusting. ,,Elke keer
als we de scooter van een accuwis
sel voorzien of moeten repareren,
zullen we de helmen inspuiten
met een bacteriedodende spray."
De Amsterdamse helmplicht
heeft het deelscooterbedrijf tien
duizenden euro's gekost. Felyx,
ook actief in Rotterdam en Den
Haag, is voorlopig niet van plan
ook in deze twee steden helmen
aan te schaffen.
Van de Looij: ,,Of andere steden
gaan volgen met de helmplicht is
niet aan ons, dat heeft met wetge
ving te maken, dat ligt bij de ge
meenten en rijksoverheid, niet bij
ons. Als er niks verandert, veran
deren we niks. Dus gebruikers in
de steden Den Haag en Rotterdam
kunnen nog zonder helm rijden,
tot dat gemeenten anders beslui
ten.''
(Buitenlandse Zaken) de onder
scheiding terugneemt die sultan
Hassanal Bolkiah in 2013 bij een
staatsbezoek van toenmalig ko
ningin Beatrix kreeg. Het zou een
klap in het gezicht zijn van men
sen die benadeeld worden door de
nieuwe wetgeving.
De partij kan op steun rekenen
van een hoop Amerikaanse hote
metoten, die eveneens hun onge
noegen over het land hebben laten
blijken, bijvoorbeeld door op te
roepen niet langer naar hotels van
de doodenge sultan te
gaan.
Bij D66 blinken ze
de laatste tijd uit in
obligaat morele su
perioriteit te to
nen als de pu-
dinsdag 9 april 2019
y @OzcanAkyol
Sultan
Laat Brunei maar echt voelen
Kijk op de site bij /video
Uitleg over hoe het OM tot
haar eis komt
25 km/u en toch
verplicht een helm?
Lea dat maar eens uit
Handhavers bij de blauwe vakken geven aan waar de snorfietsers moeten rijden. foto dingena mol
56 felblauwe vlakken op de
fietspaden, twaalf extra boa's
en verhuurbedrijven die mas
saal extra helmen, haarnetjes
en spray hebben moeten in
slaan. In Amsterdam gelden
sinds gisteren nieuwe regels
voor snorfietsers.
Sanne Schelfaut
Marc Kruyswijk
Amsterdam
-Bob Beuger, ondernemer
Snorfietsers moeten voort
aan ook een helm dragen.
FOTO ANP
D66 wil nu dat minister Blok