OZCAN AKYOL Beroepsverbod geëist om dood Mitch II 6 Snorfietsers Amsterdam voortaan ook op rijbaan Column De nieuwe wetgeving in Brunei, daar liggen wij doorgaans niet wakker van. Maar deze keer is het anders: de sultan van het land in Zuidoost- Azië heeft besloten dat mensen die seks hebben met iemand van hetzelfde geslacht gestenigd mo gen worden. En wie in de veredelde dictatuur iets steelt, loopt het risico dat hij zijn hand of voet kwijtraakt. Kortom, geen fris regime, dat desondanks kan bogen op veel welvaart, dankzij de export van gas en olie - die goed is voor 90 procent van het bruto nationaal product (bnp). Onderwijs en ge zondheidszorg zijn er gratis. blieke opinie zich toch niet tegen hén kan keren. Want inderdaad: de ontwikkelingen in Brunei zijn een schande en geen weldenkend regime zou zich vriendschappelijk met het land moeten inlaten. Maar daar wringt de schoen. Wat D66 nu doet, is niets meer dan symboolpolitiek. Als we echt willen dat Brunei zijn beslissing terugdraait, kan ons kabinet beter op geopolitiek niveau een samen werking gaan zoeken met het doel om het land economisch te isole ren. De vriendschappelijke betrek kingen moeten in heroverweging worden genomen. Een econo misch belang mag niet de reden zijn om halfbakken boe of bah te zeggen, om vervolgens weer ver der te gaan met het leven, alsof er écht iets is veranderd. Die onderscheiding betekent niets. De sultan lacht erom als hij hem moet inleveren. Als hij über haupt nog weet dat hij hem heeft gekregen. Onze politici richten zich te veel op het scoren van retweets en likes op sociale media. Daar wordt de wereld niet mooier van. wat de gevolgen zijn van hun tijd reis naar de prehistorie. Maar dan moeten we wel moedig zijn. Mo raal boven de koopmansgeest. He laas blinken onze bewindsmensen en volksvertegenwoordigers daar niet in uit. Wat D66 nu doet, is niets meer dan symboolpolitiek DEN HAAG Het Openbaar Minis terie heeft gisteren een beroepsver bod van twee jaar geëist tegen de agenten die betrokken waren bij de fataal verlopen arrestatie van Mitch Henriquez. Ook wordt een voor waardelijke celstraf van een half jaar geëist. Met een beroepsverbod zou een wens van de nabestaanden worden vervuld, boos als ze zijn over de baangarantie die wijlen korps chef Gerard Bouman aan de agen ten had gegeven kort na de arresta tie in het Haagse Zuiderpark op 27 juni 2015. De aanklagers in hoger beroep eisten het tijdelijke beroepsverbod, omdat zij menen dat de agenten niets van de situatie hebben ge leerd. Agent DH01 zei vorige week nog dat het enige wat hij anders zou doen als hij de klok kon terug draaien, een vrije dag opnemen was. ,,Het geeft geen vertrouwen dat ze het in een volgende verge- lijkbare situatie anders zouden doen'', aldus een aanklager. De twee agenten die anoniem door het leven gaan als DH01 en DH02 kregen er van de aanklagers flink van langs, ook al staat wat hen betreft niet ter discussie dat Hen- riquez terecht werd gearresteerd voor verstoring van de openbare orde. Maar het geweld wat ze gebruik ten was veel te veel en veel te hard, vindt het OM. Nu vindt ze, net als de rechter eerder, de agenten schuldig aan het medeplegen van mishandeling met de dood tot ge volg. Zonder nekklem had Henri- quez nog geleefd. Met de eis heeft het OM een om mezwaai gemaakt. Eerder eiste ze alleen een veroordeling voor mis handeling, zonder straf In een nacht tijd kleurde Amster dam opeens blauw: op 56 plaatsen zijn in de nacht van zondag op maandag grote, felblauwe vlak ken geschilderd. Het zijn de plek ken waar snorfietsers sinds giste ren van het fietspad de rijweg op moeten. De stad heeft dat besloten om dat er op de smalle fietspaden van Amsterdam geen ruimte is voorde 36.000 snorfietsen, die vaak veel harder rijden dan fietsers. Dat de snorders, net zoals de brommers, op de rijbaan moeten, moet de verkeersveiligheid vergroten. Be stuurders ervan zijn sinds gisteren ook verplicht een helm te dragen. Boa's Twaalf boa's moeten er de ko mende tijd op toezien dat de snor fietsers, in feite scooters die maxi maal 25 kilometer per uur mogen, ook echt de rijbaan op gaan. Het zal twee weken duren voordat de nieuwe regels zijn geland, ver wacht verkeerswethouder Sharon Dijksma (PvdA). ,,We hebben op allerlei manie ren iedereen geïnformeerd. Je moet echt je best hebben gedaan om dit te missen." Mensen die iets verkeerd doen, zullen de eerste acht weken nog geen bekeuring van 95 euro krijgen. Voorzitter Steven van Eijck van de RAI Vereniging heeft zijn twij fels bij de bescheiden mankracht die is vrijgemaakt voor handha ving. ,,Er is lik-op-stukbeleid no dig om verandering teweeg te brengen in gedrag. Snorfietsers zijn overwegend types die niet di rect in de houding springen als je ze aanspreekt." Kritisch Ook scooterverhuurbedrijven in de stad zijn kritisch. Het is volgens Bob Beuger van Scooter Rent Am sterdam heel lastig om aan toeris ten uit te leggen waarom ze een helm moeten dragen, terwijl hun scooter niet sneller rijdt dan 25 ki lometer per uur. ,,Daar heb ik van daag al meerdere vragen over ge had. Kijk, die helm is op zich niet het probleem. In hun eigen land Let op mijn woorden, dat gaat onveilige situaties opleveren moeten de meeste buitenlandse bezoekers ook zo'n ding op. Maar dan rijden ze wel een stuk sneller dan hier. Dat krijg ik ze niet uitge legd'', aldus Beuger. En: ,,Let op m'n woorden, dat gaat onveilige si tuaties opleveren. Automobilisten gaan zich ergeren aan de langzame snorscooters.'' Verhuurbedrijf Felyx heeft 108 huurscooters beschikbaar. ,,Elke scooter is inmiddels uitgerust met één helm, dat worden er in de loop van deze maand twee'', zegt een woordvoerder. Ook haarnetjes be horen tot de uitrusting. ,,Elke keer als we de scooter van een accuwis sel voorzien of moeten repareren, zullen we de helmen inspuiten met een bacteriedodende spray." De Amsterdamse helmplicht heeft het deelscooterbedrijf tien duizenden euro's gekost. Felyx, ook actief in Rotterdam en Den Haag, is voorlopig niet van plan ook in deze twee steden helmen aan te schaffen. Van de Looij: ,,Of andere steden gaan volgen met de helmplicht is niet aan ons, dat heeft met wetge ving te maken, dat ligt bij de ge meenten en rijksoverheid, niet bij ons. Als er niks verandert, veran deren we niks. Dus gebruikers in de steden Den Haag en Rotterdam kunnen nog zonder helm rijden, tot dat gemeenten anders beslui ten.'' (Buitenlandse Zaken) de onder scheiding terugneemt die sultan Hassanal Bolkiah in 2013 bij een staatsbezoek van toenmalig ko ningin Beatrix kreeg. Het zou een klap in het gezicht zijn van men sen die benadeeld worden door de nieuwe wetgeving. De partij kan op steun rekenen van een hoop Amerikaanse hote metoten, die eveneens hun onge noegen over het land hebben laten blijken, bijvoorbeeld door op te roepen niet langer naar hotels van de doodenge sultan te gaan. Bij D66 blinken ze de laatste tijd uit in obligaat morele su perioriteit te to nen als de pu- dinsdag 9 april 2019 y @OzcanAkyol Sultan Laat Brunei maar echt voelen Kijk op de site bij /video Uitleg over hoe het OM tot haar eis komt 25 km/u en toch verplicht een helm? Lea dat maar eens uit Handhavers bij de blauwe vakken geven aan waar de snorfietsers moeten rijden. foto dingena mol 56 felblauwe vlakken op de fietspaden, twaalf extra boa's en verhuurbedrijven die mas saal extra helmen, haarnetjes en spray hebben moeten in slaan. In Amsterdam gelden sinds gisteren nieuwe regels voor snorfietsers. Sanne Schelfaut Marc Kruyswijk Amsterdam -Bob Beuger, ondernemer Snorfietsers moeten voort aan ook een helm dragen. FOTO ANP D66 wil nu dat minister Blok

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 6