II Toeristisch project Klingspoor is helemaal af Sluis wordt 'dementievriendelijker' 7 SOLARTEAM RACE Een naam heeft de boot nog niet. Eerst moet het Solarteam Lodewijk College maar eens zien dat ze hem op tijd klaar krijgen voor de race. Lars, Suzanne, Jasper, Stefan en Jarno; vijf scholieren (drie Havo 4 en twee VWO 4) wer ken sinds begin dit jaar aan hun zonne-energie aangedre ven boot. Het uiteindelijke doel van het team is de snelste zonne- boot te bouwen of om in ieder ge val te finishen. Bouwpakket Over de vorm van het bootje hoefde het team het hoofd niet te breken. Het ontwerp ligt groten deels vast. De organisatie Young Solar Challenge verstrekte een houten bouwpakket, de twee zonnepanelen, de motor en de schroef. Daarmee moeten alle teams aan de slag. De winst moe ten de scholieren zien te vinden door kleine aanpassingen te ma ken. ,,Het verschil kun je bijvoor beeld maken met het elektrisch systeem", volgens Jasper. ,,Wij willen het zo maken dat we pre cies zien hoeveel piekvermogen we gebruiken zodat we het maxi male er uit kunnen halen." Plamuur Een andere manier is de boot zo goed mogelijk in elkaar zetten. ,,Hoe strakker de boot is, des te minder afwerking er nodig is", verklaart Lars. ,,Als we geen dikke laag plamuur hoeven aan te bren gen scheelt dat weer in gewicht." Ieder grammetje telt. Als de boot straks klaar is, weegt hij zo'n 140 kilo, schat Lars. ,,Als we tenmin ste op tijd klaar zijn. Ik maak me wel een beetje zorgen." Er moet voor die tijd nog best wat gebeuren. De hele boot moet nog een waterdichte epoxylaag krijgen en ze moeten op zoek naar sponsoren. Wie het team steunt, mag reclame maken met stickers. Suzanne is de enige vrouw van Met een beetje geluk moet een snelheid van 18, 19 kilometer per uur mogelijk zijn de bouwploeg. Het dek is haar creatie. ,,Ik doe geen Technasium, maar ik vond het zo leuk om mee te doen dat ik lid van het team mocht worden." Ze is de enige die in haar eigen tijd aan de zon- neboot werkt. De vier overige teamleden bouwen in Technasi- umtijd. Op 10 mei is de eerste wed strijd. Dan moet blijken of dit team het beter doet dat het vorige team van de school. ,,Na veel te genslag zijn ze wel gefinished", vertelt technisch onderwijsassis tent Bianca Taalman. „Uiteinde lijk zijn ze 27ste geworden, van de 53." Het Terneuzense team moet vier keer aan de bak. Te beginnen in Harlingen op 10 en 11 mei. De laatste wedstrijd is op 21 juni in Purmerend. Dan wordt duidelijk wie de snelste boot maakte. Vaarbewijs ,,Met een beetje geluk moet een snelheid van 18, 19 kilometer per uur mogelijk zijn", schat Jasper. Het is meteen de maximale snel heid volgens Taalman. ,,Harder dan twintig kilometer per uur mag ook niet omdat je dan een vaarbewijs nodig hebt." DE KLINGE (B) Met de ope ning van een toeristisch cen trum in het oude station van De Klinge, is het project Klingspoor helemaal afgerond. Het toeristisch project Klings- poor begon in 2013. De voor malige spoorlijn van Mechelen naar Terneuzen, via Hulst, is daardoor teruggebracht. De hoofdmoot is het fietspad over het oude tracé dat van Hulst richting Sint-Niklaas gaat. Het voormalig treinstation van De Klinge maakt nu ook onder deel uit van het project. Het is omgebouwd tot een leer- en beleefcentrum op het gebied van klompen, natuur, de grens en de spoorlijn. De gemeente Sint-Gillis-Waas kocht het oude station en de naastgelegen gebouwen tien jaar geleden, om er in de toe komst een toeristisch trefpunt van te maken. Een paar jaar la ter keerde de stoomlocomotief al terug, ook de in 2015 gere construeerde Dodendraad bij de Clingse bossen is onderdeel van het project. De VriendenKling organiseert rondleidingen door het toeris tisch centrum; zondag 21 april is het voor iedereen toeganke lijk. De stadsraad en ondernemers kre gen het certificaat 'samendemen- tievriendelijk' uit handen van de Sluise wethouder Jack Werkman. Zij volgden via stichting Demen- tieVriendelijk Sluis de training 'goed omgaan met dementie.' Ze leerden dementie te herkennen en hoe ze om moeten gaan met men sen die de ziekte hebben. Ook wil de stadsraad zich inzetten om een dementievriendelijke kern te wor den. De eenmanszaken Groen (van stadsraadvoorzitter Dinique Bak kers) en streekshop de Paardenstal De sticker maakt duidelijk dat mensen met dementie er respectvol worden behandeld kregen daarnaast een bijbehorende sticker om op de voordeur van de winkel te plakken. De sticker moet duidelijk maken dat mensen met dementie er respectvol en vriende- lijk benaderd worden en dat er de tijd voor hen genomen wordt, ver telt Linda van de Velde-Corthals van de stichting. ,,Dat zijn de eerste stickers in Zeeuws-Vlaanderen." Ze hoopt dat meer ondernemers dat voorbeeld gaan volgen en zich aan melden voor de training. Er is in de gemeente Sluis steeds meer aandacht voor dementie. De stichting DementieVriendelijk Sluis is een burgerinitiatief dat aan haakt bij het landelijke Samende- mentievriendelijk, van Alzheimer Nederland. ,,Zo geven wij de trai ningen van Samendementievrien- delijk." Ook de EHBO van Cadzand volgde onlangs op eigen initiatief de training. dinsdag 9 april 2019 Guido van der Heijden Terneuzen Leerlingen van het Lodewijkcollege bouwen zonneboot, Jarno, Suzanne, Stefan, Jasper en Lars vlnr) passen een zonnepaneel op de nieuwe boot. foto camile schelstraete -Jasper De stadsraad van Aardenburg en twee ondernemers uit het stadje mogen zich voortaan 'de- mentievriendelijk' noemen. De ondernemers laten dat zien met een sticker op de deur en zijn daarmee de eerste in Zeeuws- Vlaanderen. Sophie Stockman Aardenburg Aanmelden of meer informatie over de training via dementie- vriendelijksluis@gmail.com

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 54