II
Toeristisch project
Klingspoor is helemaal af
Sluis wordt 'dementievriendelijker'
7
SOLARTEAM RACE
Een naam heeft
de boot nog niet.
Eerst moet het
Solarteam
Lodewijk College
maar eens zien dat
ze hem op tijd klaar
krijgen voor de
race.
Lars, Suzanne, Jasper,
Stefan en Jarno; vijf
scholieren (drie Havo 4
en twee VWO 4) wer
ken sinds begin dit jaar
aan hun zonne-energie aangedre
ven boot. Het uiteindelijke doel
van het team is de snelste zonne-
boot te bouwen of om in ieder ge
val te finishen.
Bouwpakket
Over de vorm van het bootje
hoefde het team het hoofd niet te
breken. Het ontwerp ligt groten
deels vast. De organisatie Young
Solar Challenge verstrekte een
houten bouwpakket, de twee
zonnepanelen, de motor en de
schroef. Daarmee moeten alle
teams aan de slag. De winst moe
ten de scholieren zien te vinden
door kleine aanpassingen te ma
ken.
,,Het verschil kun je bijvoor
beeld maken met het elektrisch
systeem", volgens Jasper. ,,Wij
willen het zo maken dat we pre
cies zien hoeveel piekvermogen
we gebruiken zodat we het maxi
male er uit kunnen halen."
Plamuur
Een andere manier is de boot zo
goed mogelijk in elkaar zetten.
,,Hoe strakker de boot is, des te
minder afwerking er nodig is",
verklaart Lars. ,,Als we geen dikke
laag plamuur hoeven aan te bren
gen scheelt dat weer in gewicht."
Ieder grammetje telt. Als de boot
straks klaar is, weegt hij zo'n 140
kilo, schat Lars. ,,Als we tenmin
ste op tijd klaar zijn. Ik maak me
wel een beetje zorgen."
Er moet voor die tijd nog best
wat gebeuren. De hele boot moet
nog een waterdichte epoxylaag
krijgen en ze moeten op zoek naar
sponsoren. Wie het team steunt,
mag reclame maken met stickers.
Suzanne is de enige vrouw van
Met een beetje geluk
moet een snelheid
van 18, 19 kilometer
per uur mogelijk zijn
de bouwploeg. Het dek is haar
creatie. ,,Ik doe geen Technasium,
maar ik vond het zo leuk om mee
te doen dat ik lid van het team
mocht worden." Ze is de enige
die in haar eigen tijd aan de zon-
neboot werkt. De vier overige
teamleden bouwen in Technasi-
umtijd.
Op 10 mei is de eerste wed
strijd. Dan moet blijken of dit
team het beter doet dat het vorige
team van de school. ,,Na veel te
genslag zijn ze wel gefinished",
vertelt technisch onderwijsassis
tent Bianca Taalman. „Uiteinde
lijk zijn ze 27ste geworden, van
de 53."
Het Terneuzense team moet
vier keer aan de bak. Te beginnen
in Harlingen op 10 en 11 mei. De
laatste wedstrijd is op 21 juni in
Purmerend. Dan wordt duidelijk
wie de snelste boot maakte.
Vaarbewijs
,,Met een beetje geluk moet een
snelheid van 18, 19 kilometer per
uur mogelijk zijn", schat Jasper.
Het is meteen de maximale snel
heid volgens Taalman. ,,Harder
dan twintig kilometer per uur
mag ook niet omdat je dan een
vaarbewijs nodig hebt."
DE KLINGE (B) Met de ope
ning van een toeristisch cen
trum in het oude station van
De Klinge, is het project
Klingspoor helemaal afgerond.
Het toeristisch project Klings-
poor begon in 2013. De voor
malige spoorlijn van Mechelen
naar Terneuzen, via Hulst, is
daardoor teruggebracht. De
hoofdmoot is het fietspad over
het oude tracé dat van Hulst
richting Sint-Niklaas gaat. Het
voormalig treinstation van De
Klinge maakt nu ook onder
deel uit van het project. Het is
omgebouwd tot een leer- en
beleefcentrum op het gebied
van klompen, natuur, de grens
en de spoorlijn.
De gemeente Sint-Gillis-Waas
kocht het oude station en de
naastgelegen gebouwen tien
jaar geleden, om er in de toe
komst een toeristisch trefpunt
van te maken. Een paar jaar la
ter keerde de stoomlocomotief
al terug, ook de in 2015 gere
construeerde Dodendraad bij
de Clingse bossen is onderdeel
van het project.
De VriendenKling organiseert
rondleidingen door het toeris
tisch centrum; zondag 21 april
is het voor iedereen toeganke
lijk.
De stadsraad en ondernemers kre
gen het certificaat 'samendemen-
tievriendelijk' uit handen van de
Sluise wethouder Jack Werkman.
Zij volgden via stichting Demen-
tieVriendelijk Sluis de training
'goed omgaan met dementie.' Ze
leerden dementie te herkennen en
hoe ze om moeten gaan met men
sen die de ziekte hebben. Ook wil
de stadsraad zich inzetten om een
dementievriendelijke kern te wor
den.
De eenmanszaken Groen (van
stadsraadvoorzitter Dinique Bak
kers) en streekshop de Paardenstal
De sticker maakt
duidelijk dat mensen
met dementie er
respectvol worden
behandeld
kregen daarnaast een bijbehorende
sticker om op de voordeur van de
winkel te plakken. De sticker moet
duidelijk maken dat mensen met
dementie er respectvol en vriende-
lijk benaderd worden en dat er de
tijd voor hen genomen wordt, ver
telt Linda van de Velde-Corthals
van de stichting. ,,Dat zijn de eerste
stickers in Zeeuws-Vlaanderen." Ze
hoopt dat meer ondernemers dat
voorbeeld gaan volgen en zich aan
melden voor de training.
Er is in de gemeente Sluis steeds
meer aandacht voor dementie. De
stichting DementieVriendelijk
Sluis is een burgerinitiatief dat aan
haakt bij het landelijke Samende-
mentievriendelijk, van Alzheimer
Nederland. ,,Zo geven wij de trai
ningen van Samendementievrien-
delijk." Ook de EHBO van Cadzand
volgde onlangs op eigen initiatief
de training.
dinsdag 9 april 2019
Guido van der Heijden
Terneuzen
Leerlingen van het Lodewijkcollege bouwen zonneboot, Jarno, Suzanne, Stefan, Jasper en Lars vlnr) passen een zonnepaneel op de
nieuwe boot. foto camile schelstraete
-Jasper
De stadsraad van Aardenburg
en twee ondernemers uit het
stadje mogen zich voortaan 'de-
mentievriendelijk' noemen. De
ondernemers laten dat zien met
een sticker op de deur en zijn
daarmee de eerste in Zeeuws-
Vlaanderen.
Sophie Stockman
Aardenburg
Aanmelden of meer informatie
over de training via dementie-
vriendelijksluis@gmail.com