II 4 Toezichthouder ACM verdenkt PZEM van handel met voorkennis De inval van de ACM volgde op een onderzoek naar de handel en wan del van PZEM dat de waakhond al in 2017 had opgestart. Er zijn Euro pese spelregels voor eerlijke con currentie op de energiemarkt. Die zijn vervat in de verordening RE MIT. Voluit: Regulation on whole sale Energy Market Integrity. Het is trouwens de eerste keer dat de ACM een energiebedrijf binnenvalt omdat het mogelijk de REMIT-re- gels heeft geschonden. Voorkennis Wie op de groothandelsmarkt elek triciteit of gas voor levering in de Europese Unie verkoopt of contrac ten sluit voor het transport daar van, is verplicht voorkennis tij dig te publiceren. Handelen met voor kennis is oneerlijke concurrentie en schaadt het vertrouwen in de ener giemarkt. Net als op de aandelen- beurs is handel met voorkennis daarom verboden. Voorkennis betreft informatie over capaciteit of benutting van productie, opslag, verbruik of transport van elektriciteit, aardgas of vloeibaar gas (LNG). Maar ook geplande en ongeplande beschik baarheid van deze voorzieningen, bijvoorbeeld storingen in of on voorzien onderhoud van energie centrales. Een energiebedrijf dat in formatie achterhoudt of niet tijdig deelt, laadt de verdenking op zich dat het stiekem een marktvoordeel wil behalen Een theoretisch voorbeeld: PZEM zou bijvoorbeeld haar eigen hande laren extra energie kunnen laten inkopen, wetende dat over een tijdje één van haar centrales uit be drijf gaat. Als de markt krapper wordt, gaat doorgaans de prijs om hoog. PZEM zou dan voordelig stroom hebben kunnen inkopen. Verwachtingen Volgens Machiel Mulder, hoogle raar regulering van energiemark ten aan de Rijksuniversiteit Gro ningen, is dat theoretisch moge lijk. ,,Op de Dag Vooruit Markt doet iedereen biedingen op basis van verwachtingen. Wie meer in formatie heeft dan een ander, kan betere beslissingen nemen en is dus in het voordeel." Mulder lijkt het echter sterk dat PZEM door te handelen met voorkennis de ener gieprijs kan beïnvloeden. „Daar voor is PZEM een te kleine speler." Een voormalig medewerker van Delta NV denkt dat Mulder gelijk heeft. ,,Dat klinkt heel aannemelijk, als je de centrales van PZEM afzet tegen wat Engie, Uniper, RWE/Es- sent ofVattenfall/Nuon hebben om mee te 'spelen'. Op de Noordwest- Europese markt is PZEM niet meer dan ruis." Bovendien heeft PZEM weinig centrales waarmee het de markt snel kan sturen. Alleen met de gasgestookte Sloecentrale is dat mogelijk, maar die is maar een frac tie van de Nederlandse energiepro ductie. Hij vermoedt eerder slor digheid of onhandigheid. ,,Maar ik ben wel reuze benieuwd naar de uitkomst van het onderzoek van de ACM.'' leerling. ,,Nee, aardappel'', zegt een ander. ,,Het is gele wortel!" Als ze mogen proeven, blijkt het iets heel anders te zijn: pastinaak. Zelf koken Nadat ze van alles hebben ge proefd en de kok de schort van het lijf hebben gevraagd, mogen de leerlingen zélf koken. Samen met Juriën maken ze een dipsaus van avocado, tomaat, knoflook, korian- Pittig is eigenlijk geen smaak, maar een pijnsensatie der, olijfolie, zout en een klein beetje sambal. Ze leren dat tussen door proeven ook heel belangrijk is en dat je veel op gevoel en eigen smaak kunt doen. Met een spuit zak worden er toefjes van de gua- camole gemaakt. Dat spreekt tot de verbeelding: ,,Waar koop je zo'n spuitzak?'', wil een leerling met een weten. Er gaan rode bietjes overheen en met witlof en bleek selderij kan er in de saus gedipt worden. Het resultaat wordt ge proefd. ,,Probeer alle smaken te herkennen'', moedigt Juriën aan. Een alerte leerling denkt terug aan het herkennen van de basissma ken. ,,Toch niet pittig hè?" Geen boeken, maar borden en bestek lagen vanochtend op de tafeltjes van groep zes. De leerlingen van basisschool Sint Bavo in Oostburg hadden een kok in de klas. De school doet mee aan het landelijke project Kok in de Klas, waarbij een chefkok vertelt over smaken, eten, en het vak. Er konden zich in totaal 150 scholen aanmelden voor een les van een kok. Op de Sint Bavo in Oostburg is dat Juriën Paridaen. Hij runt met zijn partner Angie de bistro In den Koning in Water landkerkje. Juriën staat helemaal achter het project. ,,Ik heb hier zelf op school gezeten'', vertelt hij. ,,En proeven is belangrijk." Als de leer lingen van juf Nynke de klas inko men, zijn hun tafeltjes tot hun verrassing gedekt én er staan vijf genummerde bekers op met een laagje doorzichtige of licht ge kleurde vloeistof. Pittig ,,Op basis van water heb ik smaken toegevoegd", legt Juriën uit. ,,We gaan de basissmaken proeven." De leerlingen durven allemaal en ne men voorzichtig een slokje van het eerste bekertje. ,,Lekker!", klinkt het opgelucht. Over de smaak hoeft niet lang nagedacht te worden; het is zoet. De leerlingen proeven ook zuur, bitter en zout. ,,Bah, zeewater", klinkt het. Juriën waarschuwt de klas voor het laat ste bekertje. ,,Doe het voorzich tig." Er wordt genipt en daarna ge hoest en geproest. Het is pittig. Ju- riën: ,,Dat is eigenlijk geen smaak, maar een pijnsensatie. Je tong denkt; 'dit brandt', en geeft een seintje aan je hersenen." Op hun bord vinden de leerlin gen ook een stukje wortel en een lichtgeel reepje. Daar wordt aan gesnuffeld: ,,Dit is peer'', zegt een dinsdag 9 april 2019 Experts vermoeden slordigheid Ruim een week geleden viel de Autoriteit Consument en Markt (ACM) onaangekondigd het kan toor van PZEM in Middelburg binnen. De waakhond van onder meer de energiemarkt verdenkt PZEM van handel met voorken nis. De vraag is of het energie bedrijf moedwillig de Europese marktregels heeft overtreden of dat er sprake is van slordigheid? Experts vermoeden het laatste. Frank Balkenende Middelburg geeft smaakles aan groep 6 van basisschool Sint Bavo. De leerlingen proeven alles. foto camile schelstraete Restaurantkok Juriën Paridaen -Juriën Paridaen, chefkok ®Kijk op de site bij /video Chefkok Juriën geeft smaakles in de klas Smaken leren herkennen in de klas Sophie Stockman Oostburg

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 36