II 7 TOETSEN NIEUWE WERKWIJZE Hun agenda puilt uit van de toetsen en dat levert tieners te veel stress op. Het Christelijk Lyceum in Apeldoorn stopt met deze 'doorgeslagen toetscultuur'. Hun leerlingen zijn blijer en presteren beter. Ellen van Gaaien Apeldoorn 183 toetsen. Docenten van het Christelijk Lyceum Apeldoorn schrikken zich lam bij het zien van een intern onderzoek naar het aantal toetsen dat hun leerlingen per jaar krijgen. Het record staat op naam van havo 3. Dat is er gewoon elke lesdag eentje, op sommige da gen zelfs twee. Geen wonder dat hun leerlingen puffen en steunen als ze er weer een proefwerk in hun agenda bij moeten zetten. In twee havo-brugklassen gaat het roer om. Docenten stappen over op een nieuwe manier van les geven, ook wel formatieve evalua tie genoemd. Ze laten de leerlingen aan concrete lesdoelen werken zo dat ze precies weten wdt ze moeten leren, maar ook begrijpen waarom dat nodig is. Tussentijds meten ze vaker of hun leerlingen de lesstof begrijpen zonder dat een schrifte lijke overhoring voor een cijfer no dig is. Het idee: de lessen moeten leuk worden, de motivatie van de leerlingen groter, de toetsdruk la ger én de scholieren moeten weer bezig zijn met écht iets leren. Tientallen middelbare scholen De grote winst is dat leerlingen zich minder druk maken om een toets experimenteren inmiddels met formatieve evaluatie; soms in één klas, soms door één docent en soms in de hele school. Bovendien is op alle middelbare scholen de discussie op gang gekomen over hoe ze afkomen van het toetsen om het toetsen. Deskundigen stellen dat de nieuwe manier van lesgeven het antwoord is op de 'doorgeslagen toetscultuur'. Als leerlingen beter weten wat ze moeten leren en al vóór een beslissend proefwerk we ten wat ze niet snappen, kunnen ze makkelijker een goed cijfer sco ren en verdwijnt de toetsstress. Leerlingen blij, ouders blij én do centen blij. ,,Blijf hoge verwach tingen stellen, maar geef leerlin gen het vertrouwen dat ze fouten mogen maken. Dat zit er met con tinu toetsen voor een cijfer niet in. Dan moeten ze de hele tijd een marathon rennen, omdat de toets voor de deur staat. Terwijl leren tijd en oefening kost'', zegt Domi nique Sluijsmans, lector professio neel beoordelen aan de Limburgse Hogeschool Zuyd. Op de scholen die zo werken, ziet Sluijsmans een andere houding van leerlingen: ze zijn minder gestresst, hebben meer plezier en zijn nieuwsgieri ger. Omdat ze succes ervaren, ver groot ook hun motivatie om te blijven leren. Het Christelijk Lyceum Apel doorn heeft ervoor gekozen niet in één keer te veel toetsen te schrap pen. En dat bevalt deze leerlingen (en hun ouders) goed. ,,De ouders zijn er blij om dat we nog wel cij fers geven, want hoe weten ze an ders waar hun kind staat? Een cul tuuromslag bereik je niet zo maar'', zegt Bas Schotpoort, do cent Nederlands. ,,En ook al heb ben we nog steeds toetsen, grote winst is dat leerlingen zich er minder druk om maken. Als ik mijn klas vraag wanneer we een schriftelijke overhoring zullen doen, zeggen ze: maakt niet uit meneer. We kunnen het ook nu doen, want we snappen het wel.'' Maar wat doet deze school dan wezenlijk anders? Docent Schot poort laat het zien tijdens één van zijn lessen aan klas h1b. Op het di gibord start hij een quiz om de leerlingen voor te bereiden op een proefwerk over ontleden. In tien zinnen staat een zinsdeel onder streept dat de leerlingen moeten benoemen. Op het digibord ziet Schotpoort hoe zijn klas het er vanaf brengt. ,,Zo jongens, we gaan lekker'', moedigt de docent aan. Ze staan op een goed percen tage van 76. Al daalt de score vanaf dat moment naar 72 procent. Spannend Als alle dertig leerlingen de vragen hebben beantwoord, bespreekt hij zin voor zin klassikaal. Dat was in het begin spannend voor de leer lingen. Het is confronterend om en plein public te laten zien dat je als brugklasser niet alles snapt en goed kunt. Daarom zijn er strikte afspraken gemaakt: voor fouten hoeven de kinderen zich niet te schamen. Want juist aan die fou ten kunnen de docenten zien welke leerling wat snapt, zonder dat er een toets aan te pas komt. De leerlingen die de quiz goed maakten, mogen uitleggen hoe zij ontleden zodat hun klasgenoten er iets van kunnen opsteken. De brug klassers die een vraag fout beant woordden, verklaren hoe zij bij dat verkeerde antwoord uitkwamen. Zo krijgt de docent inzicht in hun logica, iets dat een toets nooit zal Het is minder moeilijk goede cijfers te halen, omdat je beter weet wat je moet doen sen voor de leerlingen minder als een verrassing en verdwijnt de grootste stress. Doordat ze beter snappen wat ze hebben geleerd, be klijft de stof beter. Dat is voor de docenten óók leu ker. In plaats van dat ze elke les hun standaard riedeltje afdraaien, laten ze de leerlingen meer zelf nadenken door continu vragen te stellen. Tussendoor hebben ze de kans om bij te sturen, iets dat bij een toets pas nodig blijkt als er een vette onvoldoende bovenaan het blaadje staat. Maar dan is het te laat, omdat het volgende hoofd stuk roept. Resultaten De eerste resultaten op het Chris telijk Lyceum Apeldoorn zijn posi tief. De leerlingen zijn veel gemo tiveerder en de cijfers worden voorzichtig iets beter. ,,Het is min der moeilijk om een goed cijfer te halen, omdat je beter weet wat je moet doen'', verklaart de 12-jarige Lynn van der Loo. Hoewel de on voldoendes niet per se zijn ver dwenen. Delano Dallinga (13) ver telt: „Ik vind het moeilijk om theorie te leren. Dan moet ik tus sentijds meer doen, maar dat doe ik niet altijd. Ik geef het toe." Tsja, daarin is Schotpoort nuchter: „We proberen ze zoveel mogelijk te be geleiden en helpen, maar ze moeten zelf natuurlijk óók iets doen." Volgend schooljaar gaan de docenten door met de twee havo-klassen en ho pen ze meer op de nieuwe manier te kun nen werken. laten zien. Ook de leerlin gen snappen waarom ze de mist ingingen. Zoals de 13-jarige Gwen Bogaart. Haar vinger schiet meerdere malen de lucht in bij de vraag wie een zin fout heeft. „Ik dacht dat ik het wel snapte, maar scoorde laag. Nu weet ik dat ik de regels nog moet leren.'' Zo komen de toet- maandag 8 april 2019 GO 'Die overhoring kan meteen, want we snappen de stof al' -Bas Schotpoort, docent Leerlingen van het Christelijk Lyceum Apel doorn, als Gwen Bogaart (kleine foto links) en De lano Dallinga (r), zijn te vreden over de nieuwe manier van toetsen. FOTO'S KOEN VERHEIJDEN -Lynn van der Loo, leerling

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 7