ZEELAND GEBOEKT James Joyce en de wraak van Vlissingen ZEELAND 21 Er vloeit bloed op Schouwen. Angelique van der Bijl laat in Het weeskind van Haamstede zien dat je een verleden kunt verzwijgen maar niet kunt ontlopen. Het Weeskind van Haamstede Zeeuwse schrijvers Dublin is tegenwoordig trots op de lokale schrijvers, maar de letterkundigen waren lang niet altijd tevreden over Ierland. We gaan terug naar vrijdag 13 september 1912, een be langrijke datum in de literaire his torie en in de geschiedenis van Vlissingen. Misschien de beroemdste schrij ver van de twintigste eeuw, James Joyce (1882-1941), precies op de helft van zijn leven, arriveert te Vlissingen en vertrekt al snel weer. Maar intussen heeft daar, in de restauratiezaal eerste klasse van het treinstation, de grote omme keer plaats. Hij zal zich niet langer schikken, geen compromissen meer, en al zijn frustratie reageert hij af in het schimpge dicht Gas from a Burner. Joyce liet het gedicht drukken op een lang vel, met eronder de datering Flushing, September 1912. Een uitgave waarvan veel bi bliofielen dromen, er worden dui zenden ponden voor een exem plaar betaald. Een gedicht waarin hij zijn kwelgeesten laat praten. Hij zou nooit meer naar Ierland te rugkeren, de dichter bijt: This lovely land that always sent/ Her writers and artists to banishment (Dit heerlijke land dat zijn schrij vers en kunstenaars altijd ver bant). Het verhaal wordt met smaak verteld door de Joyce-vertalers Erik Bindervoet en Robbert-Jan Henkes in Meneer Joyce in Vlissin gen (2005). Het probleem was de verhalenbundel Dubliners, al ge drukt en wel. Maar de door de in houd geschokte drukker besloot de proeven te verbranden en het zetwerk op te breken. Hoe had Joyce met boos kunnen worden? In Vlissingen, waar hij met een boot van de Stoomvaart Maat schappij Zeeland aankwam en waar hij op de trein naar München zou stappen, begon hij aan Gas from a Burner, op de achterkant van het contract van Dubliners. Hij veegt er bijna letterlijk zijn achter ste mee af, in het gedicht stuiten we dan ook op reten en scheten. De hoofdpersoon, de boekver brander, snuit tijdens het betoog zelfs zijn neus: Allow me, ladies, to blow my nose. Laf belijdt hij zijn zonden: De volgende vasten reeds zal ik ontbloten mijn boetvaardige kont en dito kloten. De wraak van tien jaar literaire vernedering, de wraak van Vlis- singen, de lucht rond het station zindert er nog van. gepakt wordt en in een andere wereld terecht komt. Ik ben lang bezig geweest om alle eind jes aan elkaar te knopen. Zeeland is een dank baar decor. Zeker nu het boek klaar is. Als ik richting Westenschouwen rijd dan weet ik: daar leven Hannah, Isa en alle andere figuren uit mijn boek." Angelique van der Bijl timmert aan de weg. Ze moet wel. Het regent dit voorjaar namelijk thrillers. Wim Hendrikse hebben we net gehad met zijn Duister verleden in Zeeuws-Vlaanderen. Peter de Boevere publi ceerde deze maand met de roman Schuld het derde deel in zijn serie Zeeuws Bloed. Het ge vaar dat je tussen al dat mannelijke geweld on dergesneeuwd raakt, is groot. De Brabantse Angelique van der Bijl staat echter haar man netje. Met Het weeskind van Haamstede schreef ze een psychologische thriller die zich qua spanning en finesse zeker met de concurren ten kan meten. Het is haar tweede boek. In 2017 debuteerde ze met Nachtschade, een spannend verhaal over twee zussen dat ze op papier zette tijdens de cursus Creatief Schrijven van auteur en journaliste Esther Kreukniet. Met Het wees kind van Haamstede neemt ze de lezer mee naar de kop van Schouwen, naar Renesse en Westenschouwen. En een uitstapje naar Domburg. Daar spelen donkere familiedra ma's. Zelfs als je van de gevaarlijke stromingen voor de kust weet, ben je je leven niet zeker als je gaat zwemmen. Vanuit haar woonplaats Geertruidenberg is Zeeland onder handbereik. Angelique van der Bijl (1982) kent de kust, ze was er tijdens va kanties. Een bezoekje aan Neeltje Jans, drie jaar geleden, bracht haar op het idee voor haar tweede roman. De deltawerken, de waters noodramp, het blijken pakkende geschiede nissen die zich mooi in een verhaal laten ver- weven. In het boek volgen we twee hoofdfiguren. Over Hannah wordt in de derde persoon ver teld, in de verleden tijd. Met haar belanden we in 1983, de jaren dat de bouw van de Ooster- scheldekering in volle gang is. Haar man Frans is eigenaar van de werf die een inspectieschip voor Rijkswaterstaat mag bouwen. Hannah is een zelfstandige vrouw en moeder, ze is de ba zin van een strandpaviljoen aan de Schouwse kust. En ze raakt gecharmeerd van een zwem mer. Tegenwoordige tijd De tweede hoofdpersoon is Isa, we leren haar kennen in 2015.1 laar hoofdstukken lezen we in de tegenwoordige tijd, zij is daarin de ik-fi- guur. Isa is architecte, succes vol, ze runt met haar vriendin Mirte een bureau in Rotterdam en heeft het ontwerp getekend voor een bezoekerscentrum in de re servepijler op Neeltje Jans. Nadat haar moeder is ver moord, komen heden en ver leden langzaam bijeen. Hoe Hannah en Isa met el kaar te maken hebben, daarvoor moeten we het boek lezen. Bo vendien, we hebben het over een 'spannende roman': alles wat hier wordt verteld kan als spoiler wor den opgevat. Het geweld, de alles bepalende moorden spelen zich af in de eerste hoofdstukken. Daarna vloeit er eigenlijk geen bloed meer. Dat wil niet zeggen dat daarmee ook de spanning wegvloeit. Integendeel. Hoe minder moord- en doodslag, hoe intrigerender het verhaal wordt. Zeker Han nah wordt gewaar dat een verleden zich niet laat wegpoetsen. Wat Isa be treft: zij ontpopt zich als een terriër die vraagte kens in uitroeptekens wil omzetten. Angelique van der Bijl noemt Esther Verhoef en Marion Pauw als schrijvers die haar inspireren. Verder zegt ze: ,Schrijven is voor mij een passie. Aan het begin van het Weeskind heb ik een gezinsdrama staan. Wat daarna volgt heb ik om die gebeur tenis heen ge schreven. Geen misver stand: de personages komen uit mijn verbeelding. Het belangrijkste is dat de lezer boek maandag 8 april 2019 GO Wekelijkse rubriek met boeken over Zeeland en boeken van Zeeuwse schrijvers Drama op Schouwse kust Mario Molegraaf Angelique van der Bijl mELLESSY CRIME P$VCHOIOOIS<HE THRIlLEB Angelique van der Bijl: Het weeskind van Haamstede - Uitgeverij Ellessy, 348 pagi na's, 20,50 euro. Jan van Damme Angelique van der Bijl. milou van helden a-V\ENIABGA,VA,N 0EBbu^nau

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 21