II
Experimenten op scholen
JOL
Titelrace
eredivisie
krijgt
zinderend
slot
Ronde van
Vlaanderen
Walcheren
uizende
Willem II - Ajax 1-4
Vitesse - PSV 3-3
Ellen van Gaalen
Apeldoorn
Middelbare scholen beseffen dat
ze zijn doorgeschoten met toet
sen. Ze laten de voortgang van
leerlingen volledig afhangen van
de cijfers die ze halen. ,,In het
voortgezet onderwijs ervaren
leerlingen een hordenrace, waarin
ze van toets naar toets hollen'',
vergelijkt Dominique Sluijsmans,
Leerlingen ervaren
een hordenrace,
waarin ze van toets
naar toets hollen
lector professioneel beoordelen
aan de Limburgse Hogeschool
Zuyd. Met als gevolg dat de leer
lingen alleen in beweging komen
als ze weten dat een opdracht voor
een cijfer is. Docenten worden ho
rendol van de vraag of iets mee
telt. ,,Dat is waar leerlingen vooral
mee bezig zijn. Daarmee stimule
ren we echter vooral het korteter-
mijneffect, want we hebben geen
idee of de stofbeklijft.'' De nieuwe
lesmethode wordt ook wel forma-
tieve evaluatie genoemd. Leraren
geven minder tussentijdse over
horingen om te beoordelen wat
hun leerlingen begrijpen, maar
toetsen dat meer met bijvoorbeeld
quizzen, klassikale projecten of
door vragen te stellen zonder dat
daar een cijfer aan is gekoppeld.
Het voordeel is dat leerlingen be
ter weten wat ze moeten leren,
docenten tussentijds kunnen bij
sturen als ze iets niet snappen en
de scholieren gemotiveerder zijn.
Tientallen middelbare scholen
experimenteren ermee; soms in
één klas, soms door één docent en
soms in de hele school. Bovendien
is op alle middelbare scholen de
discussie op gang gekomen over
hoe ze afkomen van het toetsen
om het toetsen.
Balanceren
Desondanks vinden middelbare
scholen het lastig om het roer om
te gooien. De hamvraag daarbij:
hoe kunnen ze zonder al die toet
sen de voortgang van de leerlin
gen in de gaten houden? Het is ba
lanceren op een dun koord, con
stateert Gerdineke van Silfhout
die vanuit SLO, nationaal experti
secentrum leerplanontwikkeling,
scholen begeleidt bij formatief
evalueren. ,,Als scholen ineens het
aantal toetsen drastisch omlaag
halen, krijgen leerlingen bijvoor
beeld ineens drie grote toetsen.
Als ze daarvoor een slecht cijfer
halen, gaan ze alsnog onderuit.
Dat is voor kinderen heel span
nend en veroorzaakt juist veel
druk.'' P7
Alberto Bettiol
verrast iedereen
maandag 8 april 2019
Nieuwsmedia
Geen krant ontvangen?
Bel 088-0561510
5 5 5 530"
Middelbare scholen willen het
aantal toetsen drastisch ver
minderen. Ze gaan de 'doorge
slagen toetscultuur' en de
stress die daardoor ontstaat bij
leerlingen aanpakken door
prestaties in de gaten te hou
den met een nieuwe manier
van lesgeven.
—Dominique Sluijsmans, lector
Gödde
maakt
mensen
warm
voor de
elektri
sche
motor
»P16
Minder
toetsen in
voortgezet
onderwijs
SPORT 1-3
SPORT6
-
Temperatuur
gaat onderuit
pzc.nl
Ook voor het laatste
regionale nieuws
Jaargang 261
De PZC is onderdeel van:
Prijs €2,60
7 11688