II Experimenten op scholen JOL Titelrace eredivisie krijgt zinderend slot Ronde van Vlaanderen Walcheren uizende Willem II - Ajax 1-4 Vitesse - PSV 3-3 Ellen van Gaalen Apeldoorn Middelbare scholen beseffen dat ze zijn doorgeschoten met toet sen. Ze laten de voortgang van leerlingen volledig afhangen van de cijfers die ze halen. ,,In het voortgezet onderwijs ervaren leerlingen een hordenrace, waarin ze van toets naar toets hollen'', vergelijkt Dominique Sluijsmans, Leerlingen ervaren een hordenrace, waarin ze van toets naar toets hollen lector professioneel beoordelen aan de Limburgse Hogeschool Zuyd. Met als gevolg dat de leer lingen alleen in beweging komen als ze weten dat een opdracht voor een cijfer is. Docenten worden ho rendol van de vraag of iets mee telt. ,,Dat is waar leerlingen vooral mee bezig zijn. Daarmee stimule ren we echter vooral het korteter- mijneffect, want we hebben geen idee of de stofbeklijft.'' De nieuwe lesmethode wordt ook wel forma- tieve evaluatie genoemd. Leraren geven minder tussentijdse over horingen om te beoordelen wat hun leerlingen begrijpen, maar toetsen dat meer met bijvoorbeeld quizzen, klassikale projecten of door vragen te stellen zonder dat daar een cijfer aan is gekoppeld. Het voordeel is dat leerlingen be ter weten wat ze moeten leren, docenten tussentijds kunnen bij sturen als ze iets niet snappen en de scholieren gemotiveerder zijn. Tientallen middelbare scholen experimenteren ermee; soms in één klas, soms door één docent en soms in de hele school. Bovendien is op alle middelbare scholen de discussie op gang gekomen over hoe ze afkomen van het toetsen om het toetsen. Balanceren Desondanks vinden middelbare scholen het lastig om het roer om te gooien. De hamvraag daarbij: hoe kunnen ze zonder al die toet sen de voortgang van de leerlin gen in de gaten houden? Het is ba lanceren op een dun koord, con stateert Gerdineke van Silfhout die vanuit SLO, nationaal experti secentrum leerplanontwikkeling, scholen begeleidt bij formatief evalueren. ,,Als scholen ineens het aantal toetsen drastisch omlaag halen, krijgen leerlingen bijvoor beeld ineens drie grote toetsen. Als ze daarvoor een slecht cijfer halen, gaan ze alsnog onderuit. Dat is voor kinderen heel span nend en veroorzaakt juist veel druk.'' P7 Alberto Bettiol verrast iedereen maandag 8 april 2019 Nieuwsmedia Geen krant ontvangen? Bel 088-0561510 5 5 5 530" Middelbare scholen willen het aantal toetsen drastisch ver minderen. Ze gaan de 'doorge slagen toetscultuur' en de stress die daardoor ontstaat bij leerlingen aanpakken door prestaties in de gaten te hou den met een nieuwe manier van lesgeven. —Dominique Sluijsmans, lector Gödde maakt mensen warm voor de elektri sche motor »P16 Minder toetsen in voortgezet onderwijs SPORT 1-3 SPORT6 - Temperatuur gaat onderuit pzc.nl Ook voor het laatste regionale nieuws Jaargang 261 De PZC is onderdeel van: Prijs €2,60 7 11688

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 1