c* Oostkerk even Bl0f-tempel Inwoners van 's-Heerenhoek vrezen overlast Korfballers van Tjoba schitteren op het juiste moment Topbands omarmen de Oostkerk in Middelburg als culturele tempel. Zaterdag gaf Bl0f voor de tweede keer een benefietconcert, 's middags en 's avonds. Vooral het avondconcert kende een feërieke sfeer dankzij het prachtig verlichte monument. Het publiek zong bij Zoutelande zelfs staand naar hartelust mee. Ook Racoon speelt 11 mei belangeloos voor de omvorming van de kerk tot cultureel podium. Waarschijnlijk volgt ook een optreden van Trijntje Oosterhuis. Met de opbrengst - per concert tussen de 13.000 en bijna 17.000 euro - wil Stichting de Oostkerk een nieuwe geluidsinstallatie en nieuw meubilair aanschaffen. Havenbedrijf North Sea Port wil vlakbijde nieuwe kruising van Sloeweg, Bernhardweg-West en Westerscheldetunnelweg een enorme parkeerplaats met tal voor voorzieningen aanleggen voor vrachtwagenchauffeurs. De mo derne logistieke verzamelplaats, die intern Central Gate heet, moet het aantal transportkilometers en uit stoot van broeikasgassen vermin deren. Dorpelingen en vooral direct om wonenden aan de Driedijk en Bors- selsedijk zien zo'n megaparkeer- plaats echter totaal niet zitten. Dat bleek uit 'keukentafelgesprekken' die North Sea Port heeft gehouden met aanwonenden en recent ook tijdens een informatiebijeenkomst voor inwoners van 's-Heerenhoek. De gekozen locatie zint de inwo ners en direct omwonenden niet. De parkeerplaats zou komen op de plek waar eerder het bedrijventer rein Sloepoort zou moeten verrij zen. Het dorp kwam in verzet en wist de komst van Sloepoort in 2008 te verijdelen via een beroeps procedure bij de Raad van State. De hoogste bestuursrechter zag geen nut en noodzaak voor de aanleg van het bedrijventerrein. Ria Boonman, bewoner aan de Borsselsedijk, wijst een massale parkeerplaats vlak voor haar deur af. ,,Het parkeerterrein komt dichtbij ons huis te liggen. Wij zijn bang voor licht- en geluidsoverlast van af en aan rijdende vrachtwagens. We hebben nu al geluidsoverlast van het tolplein. En als truckers er over nachten, laten ze 's winters ver moedelijk hun motor draaien om de cabine warm te houden. Daar naast heb je vrachtwagens met verse waar, waarvan de koelaggre- gaten lawaai maken. Ook zal zo'n parkeerplaats de omgeving opzade len met meer fijnstof." Omwonenden vinden het ook geen veilig idee als (buitenlandse) chauffeurs in de buurt rond gaan zwerven. Peter en Wilma van 't Westende, wonend aan de Borssel- Aan de andere kantvan de Westerscheldetun nelweg is nog ruimte sedijk, zeggen bang te zijn voor cri minaliteit. Ze delen de andere argu menten van Boonman: ,,Dit plan gaat voor grote overlast zorgen. Daar verzetten we ons als omwo nenden tegen." Voorzitter Rinus Knuit van de dorpsraad 's-Heerenhoek vindt dat North Sea Port het parkeerterrein dichter bij het havengebied moet situeren. ,,Aan de andere kant van de Westerscheldetunnelweg is nog ruimte." De dorpsraad stelt tal van eisen aan de megaparkeerplaats: geen overlast door licht en geluid, geen milieuhinder en geen ontslui ting van de parkeerplaats via 's- Heerenhoek. North Sea Port wil waarschijnlijk aan de kant van de Borsselsedijk een toegang naar de Centrale Gate maken. Dat lijkt Knuit niet de beste oplossing. ,,Eigenlijk had bij de ver dubbeling van de Sloeweg ook over een ontsluiting van zo'n parkeer plaats moeten worden nagedacht. Dat is echt een gemiste kans." 1% I maandag 8 april 2019 I pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl SPORT 14 Truckparking stuit op verzet Omwonenden verzetten zich tegen het plan om bij 's-Heeren- hoek tussen de Driedijk en de Westerscheldetunnelweg een parkeerterrein voor 254 vracht wagens aan te leggen. Ook de dorpsraad van 's-Heerenhoek is kritisch. Ze voorzien overlast. Frank Balkenende 's-Heerenhoek -Rinus Knuit, dorpsraad

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 15