c*
Oostkerk even Bl0f-tempel
Inwoners van 's-Heerenhoek vrezen overlast
Korfballers
van Tjoba
schitteren op het
juiste moment
Topbands omarmen de Oostkerk in Middelburg als culturele tempel. Zaterdag gaf Bl0f voor de tweede keer
een benefietconcert, 's middags en 's avonds. Vooral het avondconcert kende een feërieke sfeer dankzij het
prachtig verlichte monument. Het publiek zong bij Zoutelande zelfs staand naar hartelust mee. Ook Racoon
speelt 11 mei belangeloos voor de omvorming van de kerk tot cultureel podium. Waarschijnlijk volgt ook een
optreden van Trijntje Oosterhuis. Met de opbrengst - per concert tussen de 13.000 en bijna 17.000 euro - wil
Stichting de Oostkerk een nieuwe geluidsinstallatie en nieuw meubilair aanschaffen.
Havenbedrijf North Sea Port wil
vlakbijde nieuwe kruising van
Sloeweg, Bernhardweg-West en
Westerscheldetunnelweg een
enorme parkeerplaats met tal voor
voorzieningen aanleggen voor
vrachtwagenchauffeurs. De mo
derne logistieke verzamelplaats, die
intern Central Gate heet, moet het
aantal transportkilometers en uit
stoot van broeikasgassen vermin
deren.
Dorpelingen en vooral direct om
wonenden aan de Driedijk en Bors-
selsedijk zien zo'n megaparkeer-
plaats echter totaal niet zitten. Dat
bleek uit 'keukentafelgesprekken'
die North Sea Port heeft gehouden
met aanwonenden en recent ook
tijdens een informatiebijeenkomst
voor inwoners van 's-Heerenhoek.
De gekozen locatie zint de inwo
ners en direct omwonenden niet.
De parkeerplaats zou komen op de
plek waar eerder het bedrijventer
rein Sloepoort zou moeten verrij
zen. Het dorp kwam in verzet en
wist de komst van Sloepoort in
2008 te verijdelen via een beroeps
procedure bij de Raad van State. De
hoogste bestuursrechter zag geen
nut en noodzaak voor de aanleg van
het bedrijventerrein.
Ria Boonman, bewoner aan de
Borsselsedijk, wijst een massale
parkeerplaats vlak voor haar deur af.
,,Het parkeerterrein komt dichtbij
ons huis te liggen. Wij zijn bang
voor licht- en geluidsoverlast van af
en aan rijdende vrachtwagens. We
hebben nu al geluidsoverlast van
het tolplein. En als truckers er over
nachten, laten ze 's winters ver
moedelijk hun motor draaien om
de cabine warm te houden. Daar
naast heb je vrachtwagens met
verse waar, waarvan de koelaggre-
gaten lawaai maken. Ook zal zo'n
parkeerplaats de omgeving opzade
len met meer fijnstof."
Omwonenden vinden het ook
geen veilig idee als (buitenlandse)
chauffeurs in de buurt rond gaan
zwerven. Peter en Wilma van 't
Westende, wonend aan de Borssel-
Aan de andere
kantvan de
Westerscheldetun
nelweg is nog ruimte
sedijk, zeggen bang te zijn voor cri
minaliteit. Ze delen de andere argu
menten van Boonman: ,,Dit plan
gaat voor grote overlast zorgen.
Daar verzetten we ons als omwo
nenden tegen."
Voorzitter Rinus Knuit van de
dorpsraad 's-Heerenhoek vindt dat
North Sea Port het parkeerterrein
dichter bij het havengebied moet
situeren. ,,Aan de andere kant van
de Westerscheldetunnelweg is nog
ruimte." De dorpsraad stelt tal van
eisen aan de megaparkeerplaats:
geen overlast door licht en geluid,
geen milieuhinder en geen ontslui
ting van de parkeerplaats via 's-
Heerenhoek.
North Sea Port wil waarschijnlijk
aan de kant van de Borsselsedijk
een toegang naar de Centrale Gate
maken. Dat lijkt Knuit niet de beste
oplossing. ,,Eigenlijk had bij de ver
dubbeling van de Sloeweg ook over
een ontsluiting van zo'n parkeer
plaats moeten worden nagedacht.
Dat is echt een gemiste kans."
1%
I maandag 8 april 2019
I pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl
SPORT 14
Truckparking stuit op verzet
Omwonenden verzetten zich
tegen het plan om bij 's-Heeren-
hoek tussen de Driedijk en de
Westerscheldetunnelweg een
parkeerterrein voor 254 vracht
wagens aan te leggen. Ook de
dorpsraad van 's-Heerenhoek is
kritisch. Ze voorzien overlast.
Frank Balkenende
's-Heerenhoek
-Rinus Knuit, dorpsraad