WIM HOFMAN See you later alligator 9 RUBEN DE KEIJZER ALBUM BOTTLE TO THE BOTTOM^ vrijdag 5 april 2019 De wereld van Wim Hofman, schrijver/illustrator Herfst 1956 ging ik in Haarlem naar een film die Rock Around the Clock heette. Het was druk en lawaaierig in de bioscoop. Er wa ren vooral jongeren. Ze kwamen voor de muziek van Bill Haley and his Co mets die op het witte doek te zien waren. Als de muziek klonk, werden de jongelui nog meer rumoerig, som migen gooiden hun lege colaflesjes naar het doek en er waren er nogal wat die gingen dansen. De muziek was ook wel heel stimulerend. Vooral het nummer Rock Around the Clock. Overal in Nederland raakten de jongeren behoorlijk opgewonden van de rockmuziek en ze gingen wilder dansen dan ooit tevoren. Men sprak er schande van. Iedereen wilde ook opeens gitaar spelen en ik ook. Je hoefde maar een paar akkoorden te kennen, vertelde men mij, dus leerde ik een paar ak koorden. Ik begon met het C-ak- koord, niet bepaald het gemakkelijk ste akkoord voor een beginner en ik leerde en passant ook de C7 en de G7, want die akkoorden had ik nodig voor het liedje: See you later alligator, dat ook door Bill Haley and the Co- mets werd gespeeld. De tekst ging over iemand die zijn liefje met een ander ziet en dat begreep ik nog wel. Wat de regels See you later alligator en after while crocodile inhielden, wist ik niet. Ik weet het nu wel. Ik vroeg het aan onze leraar Engels, die we Tilly noe men en die op een Amerikaanse uni versiteit had gezeten. Dat kon je le zen op zijn sweater. Hij had de film ook gezien. Hij was een van de linkse leraren en dat zijn volgens mij trou wens de beste. Hij liet ons een keertje bij een proefwerk een column uit Ti mes vertalen. Ik heb dat onthouden, omdat de column ging over een ze kere Greet Hofmans. Er waren meer leraren die de film hadden gezien en al gauw was er op school een rock-'n-rollband. Een van de leraren speelde piano, een andere saxofoon. Ze speelden nummers van Fats Domino en andere hits en na tuurlijk ook Rock Around the Clock. We hadden geen contrabas, maar een theekist. Ik zat niet in die band, mijn gitaarspel leek nog nergens op. Maar See you later alligator kan ik nog wel zo'n beetje spelen. Ruben de Keijzer is een multi-instrumentalist. foto ernesta verburg Het album Bottle to the bottom van de Vlissingse singer-song writer Ruben de Keijzer klinkt Amerikaans. Hij leerde de roots- muziek, jazz en gospel kennen in de kerk. Ernst Jan Rozendaal Vlissingen Ruben de Keijzer (38) speelt gitaar, basgitaar, toetsen, mondharmonica en saxofoon. Hij zat een halfjaar op het conservatorium, maar had zich voor die tijd al die instrumenten al eigen gemaakt. ,,Bij ons thuis lagen veel instru menten. Dat wekte mijn nieuws gierigheid. Mijn ouders maakten veel muziek. Op mijn zevende leerde ik mondharmonica spelen. Daarna ukelele en gitaar en op mijn elfde begon ik met saxofoon. We gingen naar een kerk waar veel muziek werd gemaakt, als vanzelf speelde ik daar van jongs af aan mee." Improviseren Pas op zijn twintigste kreeg hij zijn eerste saxofoonles. ,,Ik had het mijzelf allemaal aangeleerd." In de kerk leerde hij ook improviseren. ,,Ik moest vaak achter mekaar het zelfde deuntje spelen. Na tien keer spelen dacht ik: 'Ik kan het wel net ietsje anders doen.' Zo ging ik steeds meer richting de jazz. In de kerk gaat het om sfeer. Je voelt aan dat je de mensen mee moet krij gen." Naar popmuziek werd er niet geluisterd. ,,Pas op mijn vijftiende hoorde ik voor het eerst The Beat les. Rond die tijd zat ik ook in een bandje, we speelden nummers van Oasis en The Beatles. De muziek in de kerk was best wel breed. Een beetje folk-achtig en gospel. Toen Bruce Springsteen met zijn Seeger Sessions kwam, een album vol Amerikaanse rootsmuziek, was het voor mij een feest van herken ning. Dat voelde als de muziek die ik gewend was te spelen. Ik heb wel eens meegedaan met de Juke Joints. Hun bluesmuziek voelde voor mij ook als vanzelfsprekend." Noten lezen De Keijzer rolde de popmuziek in, aanvankelijk als saxofonist. Zat zelfs een halfjaar op het conserva torium in Tilburg. ,,Ik kon geen noten lezen maar wel improvise ren. Voor de meeste studenten is het andersom. Ik heb er veel ge leerd, maar ik vroeg me af: 'Wat wil ik nu eigenlijk? Jazz?' Nee, ik wilde liever muziek maken waar meer mensen naar luisteren. De saxofonist is vaak degene die de kers op de taart zet. Ik wilde meer doen. Bandleider zijn. Mijn eigen liedjes schrijven." Op het onlangs verschenen al bum Bottle to the bottom staan twaalf liedjes die hij de afgelopen tien jaar heeft gemaakt. Ze worte len in de Amerikaanse traditie, maar klinken gevarieerd. De Keij- zer heeft ze als singer-songwriter geschreven en voert ze uit met zijn vrouw Naomi, die viool en cello speelt, en drummer Matteo Leut- hold. Ze zijn rijk gearrangeerd, niet alleen door het gebruik van veel instrumenten, maar ook door stemmen en strijkers te verdubbe len. ,,In Everybody learns vormen Jazz? Ik wilde liever muziek maken waar meer mensen naar luisteren -Ruben de Keijzer Naomi en ik met zijn tweeën een gospelkoor, door de zang vijftien of twintig keer over elkaar op te nemen en in Time to let go klinkt Naomi feitelijk als een strijkor kest." Voor de teksten van zijn liedjes put De Keijzer inspiratie uit het dagelijks leven. ,,Veel nummers beginnen met een bepaald gevoel dat ik weer wil geven. Dat kan een gitaarriffje zijn of een akkoorden schema. Als het dan los komt, ko men er vanzelf woorden bij. Het eerste couplet of refrein is vaak een kwestie van inspiratie, maar daarna is het hard werken om er een goed liedje van te maken." Info: www.dekeijzermusic.nl Met z'n tweeën een gospelkoor

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 45