5 KORNELIS JACOBUS HUINEMAN OVERZICHTSTENTOONSTELLING Eindelijk is er weer een overzichts tentoonstelling van de Terneuzense schilder Kornelis Jacobus Huineman. Hij was vergeten, maar nu niet meer. Dankzij Museum Hulst. Huineman, Kornelis Ja cobus. In de eerste helft van de twintigste eeuw kunstschilder, verzetsman, deur waarder - in willekeurige volgorde. Toen onderscheiden, gekend, be wonderd in zijn woonplaats Ter neuzen en ver daarbuiten. Nu, hoe wel hij honderden schilderijen, te keningen en een oorlogsmonu ment naliet: totaal vergeten. Maar daar komt verandering in. Met een expositie in het Museum Hulst en een boek over zijn leven en werk is de schilderende deurwaarder ruim een halve eeuw na zijn overlijden terug in de schijnwerpers. Huineman? Ja, in Terneuzen hadden ze zo'n zestig werken van hem in het gemeentedepot. In een bezemkast, zoals voorzitter Bert Zandvoort van Museum Hulst het met een knipoog zegt. Het is een mooi gebaar: de gemeente Terneu- zen heeft de Huineman-collectie met meer dan vijftig schilderijen en tekeningen aan het museum ge schonken. Zevenluik Vorig jaar werd er voor het eerst sinds lang weer eens een werk van de Terneuzense schilder in een openbare expositie getoond. In Hulst werd de Eerste Wereldoorlog herdacht met de tentoonstelling Tears from Heaven, over rouw en rouwverwerking in die tijd. De sa menstellers kregen een tip: in Ter- neuzen hebben ze een schilderij dat binnen jullie thema past. Het bleek om een 'zevenluik' te gaan van Kornelis Jacobus Huineman: zeven in 1934-1935 vervaardigde schilderijen die samen een beeld geven van de hel en de wereld daar omheen. Het samengestelde schil derij was één van de topstukken van de tentoonstelling. Nu is dat werk weer te zien in Hulst. Maar deze keer als onderdeel van een expositie die helemaal is gewijd aan Huineman. Circa 130 werken voor een belangrijk deel af komstig uit de Terneuzense collec tie en uit familiebezit, verdeeld over vier thematisch ingerichte za len: de eerste is gevuld met werken en objecten die betrekking hebben op de schilder zelf, in zaal twee hangen de Hulster schilderijen, in zaal drie is werk te zien uit de jaren dertig en in de laatste ruimte staan de Tweede Wereldoorlog en de be vrijding centraal. De eerste twee zalen bevinden zich in het eigen lijke museum in de Steenstraat. Voor de andere twee moet de straat worden overgestoken, naar het voor cultuur en toerisme bestemde 's Landshuis. Paul van der Velde (1955) uit Sint Jansteen, oud-hoofdredacteur van het Zeeuws Tijdschrift en oprichter van de Zeeuwse Boekenprijs, dook al in het leven van Zeeuwse schil ders als Jan van Leeuwen en Wil lem Imandt. Ter gelegenheid van de tentoonstelling in Hulst schreef hij het boek Kornelis Jacobus Huine man (1886-1952). Een sociaal bewogen en bevlogen kunstschilder in het voor land van Vlaanderen. Daarin wordt Huineman samen met Imandt tot de 'grootste schilders' van Zeeuws- Vlaanderen in de twintigste eeuw gerekend. Van der Velde heeft een speciale band met de schilder. Bij hem thuis hingen twee door de Zijn ziel lag onmiskenbaar bij de beeldende kunst schilder in 1943 geschonken wer ken. Zijn vader Johan van der Velde zat met Huineman tijdens de oor logsjaren in dezelfde verzetsgroep. Vlak voor de bevrijding werden ze met zes andere verzetsstrijders op gepakt, het scheelde weinig of ze waren gefusilleerd. Huineman maakte een potloodtekening van hoe ze opgesloten zaten in een boe renschuur in de omgeving van Biervliet. In 1950 maakte hij het ontwerp voor het oorlogsmonu ment van Terneuzen. Vader Arnoldus Huineman was deurwaarder en was cultureel geïn teresseerd. Kornelis Jacobus had het dus van geen vreemde. Met dien verstande: hij was deurwaar der in Oost-Zeeuws-Vlaanderen maar - schrijft Van der Velde - 'zijn ziel lag onmiskenbaar bij de beel dende kunst'. Dat blijkt ook uit zijn identiteitsbewijs. Op 15 december 1944 liet hij daarin als beroep 'kunstschilder' in plaats van 'deur waarder' noteren. De Vlaamse naar Vlissingen uitgeweken 'meester' Gerard Jacobs (1865-1958) wordt één van zijn belangrijkste inspira tiebronnen genoemd. Zonovergo ten Scheldegezichten passen in dat beeld. Huineman is niet in één stijl te vangen. Hulst, en dan vooral de ba siliek, fascineerde hem. Omdat hij daar zo vaak te vinden was werd hij 'Ko Basiliek' genoemd. Hij maakte tussen 1930 en 1950 honderden schetsen en tientallen schilderijen van inwoners van Terneuzen en Hulst. Van der Velde noemt hem een 'sociaal bewogen deurwaarder' die wist hoe armoede eruit zag. In het Narrenschip (1937) hekelde hij in navolging van Jheronimusch Bosch het egoïsme in de maatschappij. Meteen na zijn plotselinge dood - een hartverlamming werd hem fa taal - werden er overzichtstentoon stellingen aan hem gewijd, zoals in 1953 in kunstenaarssociëteit Arti et Amicitiae in Amsterdam. Ook Kunstkring Het Zuiden eerde hem datzelfde jaar in de Zeevaartschool in Vlissingen. Sindsdien zijn er geen exposities meer aan hem ge wijd. Tot nu dus. In Hulst. vrijdag 5 april 2019 Deurwaarder met scherp oog Narrenschip, 1937, olieverf. collectie huineman-lindt Zonsondergang Westerschelde bij Terneuzen, circa 1932, olieverf. collectie gemeente terneuzen Cola. Por pan en la guerra, 1948, waterverf. collectie huineman-lindt Jan van Damme Hulst - Paul van der Velde, schrijver Expositie: Kornelis Jacobus Huine man, tot 30 juni 2019 in Museum Hulst. Boek: Kornelis Jacobus Huineman door Paul van der Velde, uitgave Museum Hulst, 20 euro. Zelfportret, conté (krijt) 1951. Biervliet, 19 september 1944, potloodtekening. (In het deurgat een Duitse soldaat, rechts op een stoel L.F.J. M. Caspari en links zittend Johan van der Velde en Francien de Zeeuw. COLLECTIE MUSEUM HULST

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 41