Messiah - G.F. Handel
MEDIA CULTUUR 33
vrijdag 5 april 2019
te opgelegde maatschappelijke aspec
ten komen de kijker de neus uit. Je
ziet de makers stoeien: wat gaan we
nü weer doen? In die tussentijd zie ik
bezoekers van onze website weglo
pen.''
Producent Rohan Gottschalk her
kent veel van de kritiek. ,,Wat de ver
jonging betreft: de gemiddelde leef
tijd is de afgelopen tijd niet omlaag
gegaan en er is juist een goede mix
van generaties. Maar ik lees het ook
online, dat we een soort Spangas
worden. Dat is dan meer de beleving
dan dat het echt zo is. De vele wissels
in de cast spelen natuurlijk wel een
rol. Het duurt even voor je de nieuwe
karakters in je hart sluit.''
Of hij en de rest van het GTST-
team achter de schermen stoeien met
de koers? ,,Dat doen we altijd. Wij
zitten hier echt niet op onze lauwe-
ren te rusten. In het zoeken naar
welke kant we opgaan, zijn we ook
altijd kritisch naar onszelf. Wij moe
ten bewaken dat de serie herkenbaar
en invoelbaar blijft. Hoe ridicuul de
verhaallijnen ook kunnen zijn, want
dat kennen we ook van GTST. Dat is
niet per se altijd iets slechts. Zolang
het maar waarachtig is.''
Rohan Gottschalk trekt zich vooral
de kritiek aan dat maatschappelijke
thema's de kijker door de strot wor
den geduwd. ,,GTST is voor mij een
mix van liefde, spanning, maar ook
actuele en relevante verhalen.'' In het
huidige seizoen kampte het jonge
personage Marieke met frontotem-
porale dementie, is nieuweling
Shanti laaggeletterd en wil een ho
mostel een kind van een draagmoe
der.
,,Net als toen met het asielzoekers
centrum; ik vind thema's die nu
spelen in de samenleving belangrijk
voor de herkenbaarheid. Ik denk ook
niet dat mensen weglopen door der
gelijke verhaallijnen. Maar dat het te
veel zou worden opgelegd, trek ik
me wel aan. Misschien wordt het te
veel ervaren als een mening die we
opdringen. Dat is niet zo, maar mis
schien is het dan toch onvoldoende
goed verteld. Dan hebben we iets
niet goed gedaan en moet invoel
baarheid nóg meer de focus krij
gen.''
Netflix
Voor het waarom van de dalende
kijkcijfers, wijst Gottschalk ook naar
de manier waarop we in het Netflix-
tijdperk series kijken. ,,Naast de
enorme hoeveelheid titels, wordt te
genwoordig ook veel gebingewatcht.
Een huwelijk
mag ook wel
eens goed
gaan
In de beleving beweegt een soapserie
dan ineens veel trager, dat snap ik.
Sommige verhalen in GTST zullen we
daarom sneller vertellen.'' Ook al
komt dat de geloofwaardigheid wel
licht niet ten goede? ,,Dat is waar we
voor moeten waken ja. Ik weet dat in
GTST veel meer gebeurt dan in mijn
eigen leven. Gelukkig maar.''
Maiko Valentijn van mediabureau
MediaCom, dat zendtijd inkoopt voor
adverteerders, wil graag kwijt dat de
aanwezigheid van GTST juist in deze
tijd van groot belang is. „Nederlands
drama is nu heel waardevol. Om gi
ganten als YouTube het hoofd te kun
nen bieden, moeten zenders juist dat
brengen wat je niet daar of op Netflix
kunt vinden. In het huidige media
landschap mag RTL echt nog blij zijn
met een miljoen kijkers voor een se
rie van eigen bodem.''
Ga naar pzc.nl/messiah
Tweede Paasdag in Het Concertgebouw Amsterdam
De compositie Messiah past uitstekend tijdens Pasen. Bij deze
uitvoering wordt gebruik gemaakt van authentieke instrumenten en
volgens de opstelling die G.F. Handel ook gebruikte bij de première
in DubLin. In het bijzonder kunt u genieten van de stemmen van
internationaal gerenommeerde solisten.
De tijd van
onbezorgdheid
is voorbij
44
—Sander van der Weer
den, GTST Fanclub
Maandag 22 april I 14.15 uur I Het Concertgebouw Amsterdam