Messiah - G.F. Handel MEDIA CULTUUR 33 vrijdag 5 april 2019 te opgelegde maatschappelijke aspec ten komen de kijker de neus uit. Je ziet de makers stoeien: wat gaan we nü weer doen? In die tussentijd zie ik bezoekers van onze website weglo pen.'' Producent Rohan Gottschalk her kent veel van de kritiek. ,,Wat de ver jonging betreft: de gemiddelde leef tijd is de afgelopen tijd niet omlaag gegaan en er is juist een goede mix van generaties. Maar ik lees het ook online, dat we een soort Spangas worden. Dat is dan meer de beleving dan dat het echt zo is. De vele wissels in de cast spelen natuurlijk wel een rol. Het duurt even voor je de nieuwe karakters in je hart sluit.'' Of hij en de rest van het GTST- team achter de schermen stoeien met de koers? ,,Dat doen we altijd. Wij zitten hier echt niet op onze lauwe- ren te rusten. In het zoeken naar welke kant we opgaan, zijn we ook altijd kritisch naar onszelf. Wij moe ten bewaken dat de serie herkenbaar en invoelbaar blijft. Hoe ridicuul de verhaallijnen ook kunnen zijn, want dat kennen we ook van GTST. Dat is niet per se altijd iets slechts. Zolang het maar waarachtig is.'' Rohan Gottschalk trekt zich vooral de kritiek aan dat maatschappelijke thema's de kijker door de strot wor den geduwd. ,,GTST is voor mij een mix van liefde, spanning, maar ook actuele en relevante verhalen.'' In het huidige seizoen kampte het jonge personage Marieke met frontotem- porale dementie, is nieuweling Shanti laaggeletterd en wil een ho mostel een kind van een draagmoe der. ,,Net als toen met het asielzoekers centrum; ik vind thema's die nu spelen in de samenleving belangrijk voor de herkenbaarheid. Ik denk ook niet dat mensen weglopen door der gelijke verhaallijnen. Maar dat het te veel zou worden opgelegd, trek ik me wel aan. Misschien wordt het te veel ervaren als een mening die we opdringen. Dat is niet zo, maar mis schien is het dan toch onvoldoende goed verteld. Dan hebben we iets niet goed gedaan en moet invoel baarheid nóg meer de focus krij gen.'' Netflix Voor het waarom van de dalende kijkcijfers, wijst Gottschalk ook naar de manier waarop we in het Netflix- tijdperk series kijken. ,,Naast de enorme hoeveelheid titels, wordt te genwoordig ook veel gebingewatcht. Een huwelijk mag ook wel eens goed gaan In de beleving beweegt een soapserie dan ineens veel trager, dat snap ik. Sommige verhalen in GTST zullen we daarom sneller vertellen.'' Ook al komt dat de geloofwaardigheid wel licht niet ten goede? ,,Dat is waar we voor moeten waken ja. Ik weet dat in GTST veel meer gebeurt dan in mijn eigen leven. Gelukkig maar.'' Maiko Valentijn van mediabureau MediaCom, dat zendtijd inkoopt voor adverteerders, wil graag kwijt dat de aanwezigheid van GTST juist in deze tijd van groot belang is. „Nederlands drama is nu heel waardevol. Om gi ganten als YouTube het hoofd te kun nen bieden, moeten zenders juist dat brengen wat je niet daar of op Netflix kunt vinden. In het huidige media landschap mag RTL echt nog blij zijn met een miljoen kijkers voor een se rie van eigen bodem.'' Ga naar pzc.nl/messiah Tweede Paasdag in Het Concertgebouw Amsterdam De compositie Messiah past uitstekend tijdens Pasen. Bij deze uitvoering wordt gebruik gemaakt van authentieke instrumenten en volgens de opstelling die G.F. Handel ook gebruikte bij de première in DubLin. In het bijzonder kunt u genieten van de stemmen van internationaal gerenommeerde solisten. De tijd van onbezorgdheid is voorbij 44 —Sander van der Weer den, GTST Fanclub Maandag 22 april I 14.15 uur I Het Concertgebouw Amsterdam

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 33