O
6
32 MEDIA CULTUUR
ANGELA
KIJKT TV
GTST heeft met de zesduizendste aflevering
vanavond iets te vieren. Toch kende de oersoap betere
tijden. In vier jaar tijd verloor de serie van RTL 4 een slordige
800.000 kijkers. Fans zijn niet verbaasd. 'Je ziet de makers
stoeien: wat gaan we nü weer doen?'
GTST AFLEVERING 6000
Het beste medianieuws van afgelopen week
was zonder twijfel dat Caroline Tensen een
contract heeft getekend bij RTL 4. Nu gaat
het me niet om RTL, het had van mijn part ook
Talpa mogen zijn. Het goede nieuws zit 'm erin dat
ze een rits programma's gaat maken voor de zen
der en eindelijk weer veelvuldig in beeld komt.
Bij de NPO was ze om onbegrijpelijke redenen
vrij onzichtbaar afgelopen jaren. Behalve Eén tegen
100 en DNA Onbekend verdwenen al haar andere
programma's langzaam maar zeker en kwam er
niets structureels voor terug. Daar snapte ik hele
maal niks van, omdat ik haar zo'n ongelofelijk leuk
mens vind. Wie daaraan twijfelt zou de aflevering
van Chantal blijft slapen in Carolines stacaravan in
Zandvoort eens terug moeten kijken.
Zij is als geen ander in staat om de connectie te
maken met de kijker. Dat maakt haar de ideale
presentatrice voor human interestprogramma's.
Neem DNA Onbekend van woensdagavond. Daarin
sloeg ze precies de juiste toon aan tegen de deelne
mers; warm zonder klef te worden of hinderlijk op
de emotie te interviewen. Ze brengt een bak le
venservaring en nuchter verstand mee. Ze straalt
uit dat je met haar een goed gesprek kunt hebben
boven een kop koffie maar ook een gezellige avond
in de kroeg. En dan is ze ook nog eens prettig om
naar te kijken zonder saai te zijn, want er sprankelt
altijd iets ondeugends in haar ogen. Authentiek,
dat is het woord hier. Kom daar eens om bij een
hoop tv-sterren.
Bij RTL gaat ze behalve Eén tegen 100 ook Boule
vard doen, en Wie ben ik? waar ze groot mee is ge
worden. Bovendien blaast ze Het Spijt Me nieuw le
ven in. De zoveelste programmatitel die zijn come
back maakt op de golven van de huidige nostalgie-
golf op televisie. Een slimme zet, als je het mij
vraagt. Het Familiediner doet het ook nog steeds
goed.
De nostalgietrend mag wat mij betreft nog ver
der doorgetrokken worden, ook in Wie ben ik?
Caroline zit daar straks tussen Tijl Beckand en Ru
ben van der Meer in. Maar hoe enig zou het zijn als
ze werd herenigd met haar oude maatjes Ron
Brandsteder en André van Duin? Dan was het ten
minste echt Wie ben ik? geweest, in plaats van het
Kijk Mij Nou! dat het tegenwoordig is.
Maar ik snap best dat ik geen wonderen mag
verwachten. En ach, dat Caroline een glorieuze
rentree maakt op het scherm - want zo voelt het
toch - is al goed nieuws genoeg.
Quote van de dag
Hij is een
gefrustreerde,
vervelende,
prekerige, zeikerige
ouwe zeur
ML
vrijdag 5 april 2019
Derksen
naar huis
Dua Lipa
met Nile
Rodgers
f a, we zijn 'traditi
onele' kijkers ver
loren en dat zien
wij helaas ook'',
erkent Rohan
Gottschalk met
een. Hij is produ
cent (EndemolShine Nederland) en
was jarenlang een van de hoofd
schrijvers van Goede Tijden, Slechte
Tijden. ,,Maar dat geldt niet alleen
voor GTST, het hele tv-landschap is
aan het veranderen. Jongeren kijken
GTST vaak ook online via platforms
als NLZiet en Videoland, op momen
ten dat het hen uitkomt.'' Gottschalk
wijst ook op het feit dat nog altijd ge
middeld 1 miljoen kijkers 'ouder
wets' om 20.00 uur voor de buis zit
ten. ,,We zijn dus nog steeds een
vaste waarde op de vooravond van
RTL 4.''
En toch, het waren er ooit ruim 1,8
miljoen. Dat jaargemiddelde in 2014
was de piek van het afgelopen decen
nium, blijkt uit cijfers van de Stich
ting Kijkonderzoek (SKO). Vanaf
2015 zien we de curve dalen. De tij
den dat de dagelijkse soap (al sinds
1990 op televisie) steevast in de kijk
cijfer top 3 stond, zijn voorbij.
Pijnlijker, ook de marktaandelen
kelderen. In 2013 keek gemiddeld 27
procent van alle televisiekijkers om
20.00 uur naar GTST. Tot nu toe staat
dat gemiddelde op nog geen 17 pro
cent. Het argument dat het traditio
nele televisiekijken nu eenmaal over
de gehele linie afneemt, gaat dus niet
helemaal op. Een deel van het
soappubliek kijkt tegenwoordig naar
iets anders.
,,Er is echt wat aan de hand'', stelt
mediastrateeg Oege Boonstra van
3 Rivers, een adviesbureau voor me
dia. ,,En er wordt misschien meer on
line gekeken, maar tv-reclame is fi
nancieel gezien nog steeds de kurk
waar een zender op drijft. De omzet
ten daar zijn veel hoger.''
Rammelen
De devote serieliefhebber weet wel
waar het aan ligt. Volgens Sander van
der Weerden van de GTST Fanclub
rammelt het momenteel inhoudelijk
aan alle kanten. ,,Ik hoor die kritiek
van heel veel fans. De oude garde van
de serie vertrekt, zoals Ruud Felt-
kamp alias Noud en Marjolein Keu-
ning alias Maxime. En er vindt te veel
verjonging plaats. Mensen zitten niet
op al die puberproblemen te wach
ten. We zien sowieso ineens heel
veel nieuwe personages."
Er is meer. ,,Een vast personage als
Anton belandt van de ene op de an
dere dag in een midlifecrisis. Heel
ongeloofwaardig", vervolgt Van der
Weerden. ,,En een huwelijk mag ook
wel eens goed gaan. Na een
bruiloft volgt standaard een
ongeluk; dat hebben we wel
veertig keer gezien. De ver
rassing is eraf.''
GTST snijdt geregeld ac-
thema's aan. De
van een asielzoe
kerscentrum in het
(fictieve) Meerdijk
bijvoorbeeld, maakte
in 2017 de tongen
flink los. Van der
Weerden van de of
ficiële fanclub: ,,Veel
mensen willen ont-
spanning. Al
E - die veel
Ik weet dat in
GTST veel
meer gebeurt
dan in mijn
eigen leven.
Gelukkig maar
Caroline
—Cabaretier Martijn Koning
in Nieuwe Revu over
Freek de Jonge,
van wie hij
overigens fan is.
PC
TELEVISIE
Johan Derksen
mag vandaag
het ziekenhuis
uit. Het gaat re
delijk met de
commentator
van Veronica In
side, die don
derdag allerlei
botten brak bij
een val van de
trap: ,,Ik ben wel
geschrokken,
maar ik herinner
mij er niks van.''
MUZIEK
Dua Lipa heeft
de hulp ingeroe
pen van Chic
frontman Nile
Rodgers voor
haar tweede
studioalbum.
Het debuutal
bum Dua Lipa
uit 2017 was
een groot suc
ces voor de
Britse zangeres.
3
■u
Gudo Tienhooven
44
—Rohan Gottschalk,
GTST-producent