voorkomen Actieradius stelt licht teleur 8,8 Test 25 Het lijkt wel een wedstrijdje ver plassen: autofabrikanten buitelen over elkaar heen met hun nieuwste autoverlichting, die een nóg grotere reikwijdte heeft en nog veiliger is. Maar hoe voorkom je dat je met al die verbeterde lampen medeweggebruikers verblindt? de bebouwde kom, geen andere voer tuigen detecteert, schakelt het auto matisch naar groot licht. Bovendien wordt de lengte van de lichtbundel en de helderheid voortdurend aan gepast aan de situatie ter plekke. En nog meer technisch vernuft: de adaptieve verlichtingstechnologie is in staat om voor- en tegenliggers als het ware 'uit de lichtbundel te knip pen'. Medeweggebruikers worden dus niet verblind, terwijl je zelf als bestuurder wel van maximaal zicht profiteert. Opel profileert zich graag als ver nieuwer op het gebied van verlich ting. Reden waarom het LED Matrix ook voor 'de gewone man' bereikbaar maakt: sinds kort is het intelligente lichtsysteem ook in de bescheiden Astra verkrijgbaar. Uiteraard is Opel niet de enige die zich roert op het gebied van revoluti onaire verlichting. Zo introduceert Volkswagen in de nieuwe Touareg onder de naam 'IQ. Light' koplampen die informatie direct op de weg projecteren. In het luxe segment zijn Audi en BMW al druk doende met de volgende 'revolutie': de nieuwste BMW's en Audi's hebben laserkop lampen die tot 500 meter ver reiken. Laser En in de categorie 'baas boven baas': lichtwetenschapper Shuji Nakamura van het bedrijf SLD Laser beweerde onlangs dat een oplossing met laser verlichting in auto's in de maak is met een slimme lichtbundel met een reikwijdte van een kilometer ('en tien keer helderder dan de huidige led-verlichting'). Bij dat laatste rijst de vraag: prach tig allemaal, maar moet je met zulke ontwikkelingen blij zijn als je een fietser, wandelaar of- erger nog - een hert bent? ANWB-expert Jos van der Drift denkt van niet. ,,Vooropgesteld: de moderne intelligente verlichting vol doet aan alle strenge Europese regels en is inderdaad zo slim dat je er als tegenligger geen last van hebt, hoe wel een lichtbundel van één kilome ter me wat sterk lijkt. Toch krijgen we bij de ANWB geregeld klachten van leden die zeggen dat ze worden verblind door de verlichting van moderne auto's.'' 'Bij de ANWB krijgen we geregeld klachten van leden die zeggen dat ze worden verblind' Dat kan deels zitten in verkeerd afgestelde lampen, of consumenten die op eigen houtje een lamp in de armatuur knutselen die daar niet op berekend is. Maar er is meer aan de hand, zegt Van der Drift. ,,Vorig jaar bleek uit onderzoek van onze Britse zusterorganisatie RAC dat liefst 65 procent van de Britse automobilisten zegt dat ze geregeld worden verblind door felle autoverlichting. 58 procent denkt dat de verlichting in moderne auto's leidt tot extra risico op on gelukken.'' De meerderheid van de ruim 2000 respondenten zegt dat ze minimaal vijf seconden, en soms zelfs tien seconden worden verblind. Bij een snelheid van ongeveer 100 kilometer per uur betekent vijf seconden ver blinding dat je ruim 130 meter lang geen beeld hebt. Van der Drift: ,,Dat vonden we zorg wekkend. Met dat onderzoek en de klachten die wij krijgen hebben we ook onze Europese zusterorganisaties benaderd met de vraag: speelt dit bij jullie ook?'' Hoger Omdat daar weinig antwoorden op kwamen, is er verder geen actie op ondernomen, maar in het dicht bevolkte Nederland is verblinding dus wel degelijk een item, stelt Van der Drift. Zeker omdat het niet alleen om tegenliggers gaat. ,,Vaak gaat het om achteropkomend verkeer dat bij je naar binnen schijnt. Een mogelijke oorzaak is dat de moderne led systemen nu nog vooral in duurdere auto's zitten, en die staan gemiddeld wat hoger op de poten. Dat heeft als gevolg dat ze wat makkelijker naar binnen schijnen bij jou in je Astraatje.'' Volgens Van der Drift moeten we vooral wennen aan de zee van led- licht in moderne auto's. ,,Led wordt de nieuwe standaard, dat is onont koombaar. Het heeft ten opzichte van halogeen en xenon zo veel voordelen qua lichtopbrengst en duurzaamheid dat het een kwestie van tijd is voor dat alle koplampen leds zijn.'' Voor degenen die met heimwee terugblikken op oldtimers met schemerlicht en zich ergeren aan die enorme bakken licht van de nieuw ste generatie, heeft Van der Drift nog een tip: misschien zit het probleem wel in je eigen ogen. Het is bekend dat de ogen op hogere leeftijd meer moeite krijgen met fel licht en oude ren blijven steeds langer autorijden. ,,Een nachtbril met gele glazen wil dan ook weleens helpen.'' Audi e-Tron 55 Quattro (360 pk), vanaf €84.350 De e-Tron is de aller eerste volledig elektri sche Audi. Hij moet alle ellende rond het dieselschandaal gauw doen vergeten en Audi voorbereiden op een nieuwe toekomst. De e-Tron straalt niet uit dat hij de eerste is van een compleet nieuwe generatie Audi's. Het uiterlijk doet vermoeden dat dit gewoon de zoveelste variant is van de be staande SUV's van het merk. Binnenin zien we ook de beeldschermen terug die alle grote modellen van Audi kenmerken. De e-Tron onderscheidt zich, als zo vaak bij Audi, met een hoogwaardige afwer king van het interieur. Alles past precies, zit op de juiste plek, ziet er mooi uit en bij aanra king van de materialen voel je de kwaliteit. De standaarduitrus ting valt tegen voor een auto van deze prijs. Er ontbreken te veel extra's die je standaard ver wacht in deze prijsklasse. Neem alleen al de digi tale radio-ontvangst waar Audi 518 euro voor vraagt. Er is veel zitruimte en een vlakke vloer bij de achterbank geeft deze Audi een voorsprong op soortgelijke auto's met verbrandingsmotor. Ook de bagageruimte blijkt fors. De laadkabels vin den een plek in een eigen 60 liter groot vak onder de 'motorkap'. De wegligging en het veercomfort zijn zonder meer goed. Standaard luchtvering en adaptieve dempers weten het enorme gewicht van bijna 2500 kilo aardig te verbloemen. Stil en met veel souplesse doen de elektromotoren hun werk. Het 95 kWh batterij enpakket belooft een reikwijdte van 417 kilo meter. In de praktijk blijkt ruim 300 kilometer haalbaar. Vooral op de snelweg loopt de ener giemeter gauw terug. Dan profiteer je immers niet van extra energie die hij uit het remmen haalt. De Tesla Model X doet het wat reikwijdte betreft nog altijd beter. Goed nieuws voor cara vanliefhebbers tot slot: deze elektrische auto kan een aanhanger tot 1800 kilo trekken. vrijdag 5 april 2019 GO De afwerking en ruimte zijn dik in orde, maar de standaarduitrusting valt tegen. fotos bart hoogveld Stil, snel en com fortabel. Veel zit- en bagageruimte. Snel laden. Fraai interieur. h Standaarduitrus ting niet compleet. Komt minder ver dan sommige concurrenten. Jammer dat de e-Tron als nieuwkomer in het elektrische top segment niet de actie radius van de Tesla Model X haalt. Maar hij laadt sneller op en is veel ruimer dan de Jaguar I-Pace. Boven dien biedt deze Audi een voorbeeldig af gewerkt interieur en een prima weggedrag met veel comfort. —Niek Schenk Kijk op de site bij /auto voor extra testnotities

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 25