voorkomen
Actieradius
stelt licht teleur
8,8
Test
25
Het lijkt wel een wedstrijdje ver plassen: autofabrikanten
buitelen over elkaar heen met hun nieuwste
autoverlichting, die een nóg grotere reikwijdte heeft en
nog veiliger is. Maar hoe voorkom je dat je met al die
verbeterde lampen medeweggebruikers verblindt?
de bebouwde kom, geen andere voer
tuigen detecteert, schakelt het auto
matisch naar groot licht. Bovendien
wordt de lengte van de lichtbundel
en de helderheid voortdurend aan
gepast aan de situatie ter plekke.
En nog meer technisch vernuft: de
adaptieve verlichtingstechnologie is
in staat om voor- en tegenliggers als
het ware 'uit de lichtbundel te knip
pen'. Medeweggebruikers worden
dus niet verblind, terwijl je zelf als
bestuurder wel van maximaal zicht
profiteert.
Opel profileert zich graag als ver
nieuwer op het gebied van verlich
ting. Reden waarom het LED Matrix
ook voor 'de gewone man' bereikbaar
maakt: sinds kort is het intelligente
lichtsysteem ook in de bescheiden
Astra verkrijgbaar.
Uiteraard is Opel niet de enige die
zich roert op het gebied van revoluti
onaire verlichting. Zo introduceert
Volkswagen in de nieuwe Touareg
onder de naam 'IQ. Light' koplampen
die informatie direct op de weg
projecteren. In het luxe segment zijn
Audi en BMW al druk doende met de
volgende 'revolutie': de nieuwste
BMW's en Audi's hebben laserkop
lampen die tot 500 meter ver reiken.
Laser
En in de categorie 'baas boven baas':
lichtwetenschapper Shuji Nakamura
van het bedrijf SLD Laser beweerde
onlangs dat een oplossing met laser
verlichting in auto's in de maak is
met een slimme lichtbundel met een
reikwijdte van een kilometer ('en
tien keer helderder dan de huidige
led-verlichting').
Bij dat laatste rijst de vraag: prach
tig allemaal, maar moet je met zulke
ontwikkelingen blij zijn als je een
fietser, wandelaar of- erger nog - een
hert bent?
ANWB-expert Jos van der Drift
denkt van niet. ,,Vooropgesteld: de
moderne intelligente verlichting vol
doet aan alle strenge Europese regels
en is inderdaad zo slim dat je er als
tegenligger geen last van hebt, hoe
wel een lichtbundel van één kilome
ter me wat sterk lijkt. Toch krijgen
we bij de ANWB geregeld klachten
van leden die zeggen dat ze worden
verblind door de verlichting van
moderne auto's.''
'Bij de ANWB krijgen we
geregeld klachten van
leden die zeggen dat ze
worden verblind'
Dat kan deels zitten in verkeerd
afgestelde lampen, of consumenten
die op eigen houtje een lamp in de
armatuur knutselen die daar niet op
berekend is. Maar er is meer aan de
hand, zegt Van der Drift. ,,Vorig jaar
bleek uit onderzoek van onze Britse
zusterorganisatie RAC dat liefst 65
procent van de Britse automobilisten
zegt dat ze geregeld worden verblind
door felle autoverlichting. 58 procent
denkt dat de verlichting in moderne
auto's leidt tot extra risico op on
gelukken.''
De meerderheid van de ruim 2000
respondenten zegt dat ze minimaal
vijf seconden, en soms zelfs tien
seconden worden verblind. Bij een
snelheid van ongeveer 100 kilometer
per uur betekent vijf seconden ver
blinding dat je ruim 130 meter lang
geen beeld hebt.
Van der Drift: ,,Dat vonden we zorg
wekkend. Met dat onderzoek en de
klachten die wij krijgen hebben we
ook onze Europese zusterorganisaties
benaderd met de vraag: speelt dit bij
jullie ook?''
Hoger
Omdat daar weinig antwoorden op
kwamen, is er verder geen actie op
ondernomen, maar in het dicht
bevolkte Nederland is verblinding
dus wel degelijk een item, stelt Van
der Drift. Zeker omdat het niet alleen
om tegenliggers gaat. ,,Vaak gaat het
om achteropkomend verkeer dat bij
je naar binnen schijnt. Een mogelijke
oorzaak is dat de moderne led
systemen nu nog vooral in duurdere
auto's zitten, en die staan gemiddeld
wat hoger op de poten. Dat heeft
als gevolg dat ze wat makkelijker
naar binnen schijnen bij jou in je
Astraatje.''
Volgens Van der Drift moeten we
vooral wennen aan de zee van led-
licht in moderne auto's. ,,Led wordt
de nieuwe standaard, dat is onont
koombaar. Het heeft ten opzichte van
halogeen en xenon zo veel voordelen
qua lichtopbrengst en duurzaamheid
dat het een kwestie van tijd is voor
dat alle koplampen leds zijn.''
Voor degenen die met heimwee
terugblikken op oldtimers met
schemerlicht en zich ergeren aan die
enorme bakken licht van de nieuw
ste generatie, heeft Van der Drift nog
een tip: misschien zit het probleem
wel in je eigen ogen. Het is bekend
dat de ogen op hogere leeftijd meer
moeite krijgen met fel licht en oude
ren blijven steeds langer autorijden.
,,Een nachtbril met gele glazen wil
dan ook weleens helpen.''
Audi e-Tron 55 Quattro (360 pk), vanaf
€84.350
De e-Tron is de aller
eerste volledig elektri
sche Audi. Hij moet
alle ellende rond het
dieselschandaal gauw
doen vergeten en Audi
voorbereiden op een
nieuwe toekomst.
De e-Tron straalt niet
uit dat hij de eerste is
van een compleet
nieuwe generatie
Audi's. Het uiterlijk
doet vermoeden dat dit
gewoon de zoveelste
variant is van de be
staande SUV's van het
merk. Binnenin zien we
ook de beeldschermen
terug die alle grote
modellen van Audi
kenmerken. De e-Tron
onderscheidt zich, als zo
vaak bij Audi, met een
hoogwaardige afwer
king van het interieur.
Alles past precies, zit op
de juiste plek, ziet er
mooi uit en bij aanra
king van de materialen
voel je de kwaliteit.
De standaarduitrus
ting valt tegen voor een
auto van deze prijs. Er
ontbreken te veel extra's
die je standaard ver
wacht in deze prijsklasse.
Neem alleen al de digi
tale radio-ontvangst
waar Audi 518 euro voor
vraagt.
Er is veel zitruimte en
een vlakke vloer bij de
achterbank geeft deze
Audi een voorsprong op
soortgelijke auto's met
verbrandingsmotor. Ook
de bagageruimte blijkt
fors. De laadkabels vin
den een plek in een eigen
60 liter groot vak onder
de 'motorkap'.
De wegligging en het
veercomfort zijn zonder
meer goed. Standaard
luchtvering en adaptieve
dempers weten het
enorme gewicht van
bijna 2500 kilo aardig te
verbloemen. Stil en met
veel souplesse doen de
elektromotoren hun
werk.
Het 95 kWh batterij
enpakket belooft een
reikwijdte van 417 kilo
meter. In de praktijk
blijkt ruim 300 kilometer
haalbaar. Vooral op de
snelweg loopt de ener
giemeter gauw terug.
Dan profiteer je immers
niet van extra energie die
hij uit het remmen haalt.
De Tesla Model X doet
het wat reikwijdte
betreft nog altijd beter.
Goed nieuws voor cara
vanliefhebbers tot slot:
deze elektrische auto kan
een aanhanger tot 1800
kilo trekken.
vrijdag 5 april 2019
GO
De afwerking en ruimte zijn dik in orde, maar de
standaarduitrusting valt tegen. fotos bart hoogveld
Stil, snel en com
fortabel. Veel zit-
en bagageruimte. Snel
laden. Fraai interieur.
h Standaarduitrus
ting niet compleet.
Komt minder ver dan
sommige concurrenten.
Jammer dat de
e-Tron als nieuwkomer
in het elektrische top
segment niet de actie
radius van de Tesla
Model X haalt. Maar hij
laadt sneller op en is
veel ruimer dan de
Jaguar I-Pace. Boven
dien biedt deze Audi
een voorbeeldig af
gewerkt interieur en
een prima weggedrag
met veel comfort.
—Niek Schenk
Kijk op de site bij
/auto voor extra
testnotities