AUTO
Slimme lampen moeten verblinding
&A
24
VRAAG ANTWOORD
ook bij aan
Maakt die lagere
topsnelheid het
verkeer veiliger?
Hoe maak ik het
stoffen dak van
cabrio schoon?
Wat te doen aan
deuren die steeds
ontgrendelen?
Voorzichtig steekt de chauf
feur van de oldtimer de
kaars aan. Met een schuif-
mechanisme probeert hij
het kaarsje vervolgens
brandend in de rechter koplamp te
krijgen - een precisiewerkje dat pas
bij de derde poging slaagt. Hetzelfde
ritueel volgt bij de linker koplamp.
Het is even tobben, maar dan heb je
ook wat: kaarslicht in de koplampen
van de 'Patent-Motorwagen System
Lutzmann' uit 1899.
Voor de moderne automobilist
klinkt 'autorijden met kaarslicht'
wellicht even ongelofelijk als grappig.
Toch was het kaarslichtmechanisme
ooit revolutionair: in de periode
ervoor was immers nog een persoon
nodig die met een lantaarn voor de
auto uit liep.
Het kaarslichtmechanisme werkt
nog altijd, zo blijkt op het Opel-
terrein in het Duitse Rüsselsheim.
Rondpruttelend in de 120 jaar oude
Patent-Motorwagen in het schemer
donker vallen twee zaken op: de
kaarsjes in beide koplampen blijven
keurig branden, maar de lichtop
brengst is allerbelabberdst. Je moet er
niet aan denken dat je vandaag de dag
met dergelijk romantisch schijnsel
op de snelweg belandt.
Veiligheid
Dat gebeurt dan ook al lang niet
meer. Volgens Opel-lichtonderzoe-
ker Philipp Röckl is autoverlichting
te lang een ondergeschoven kindje
geweest. ,,Verlichting is een sterk
ondergewaardeerde veiligheidscom
ponent. Goede verlichting kan
immers niet alleen op een directe
'Goede
verlichting
draagt
stressvrij
autorijden'
manier ongelukken voorkomen; het
draagt ook bij aan stressvrij rijden.''
Om zijn verhaal kracht bij te
zetten, gaat hij met reuzenstappen
door de historie van de koplamp: van
kaarslicht, duplo lampen (jaren 60),
halogeen lampen, de opkomst van
xenon (eind jaren 90) tot de huidige
generatie led-lampen. Wat vooral op
valt in de compacte geschiedenisles:
niet alleen de lichtopbrengst nam de
afgelopen decennia spectaculair toe,
maar ook is de verlichting steeds
'slimmer' geworden. Was het voor
automobilisten vroeger een avontuur
om 's nachts te rijden, de nieuwe
generatie led-verlichting bootst dag
licht na: je mist geen afslag - zelfs
geen verkeersbord - meer.
Met de nieuwste generatie led-ver
lichting kun je met groot licht blijven
rijden zonder tegenliggers te verblin
den. Opel presenteert deze intelli
gente verlichting sinds 2015 in zijn
luxe modellen onder de naam Intelli-
LUX LED Matrix.
Simpel gezegd werkt het als volgt:
als het systeem, bijvoorbeeld buiten
vrijdag 5 april 2019
GO
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt
lezersvragen. Mail naar auto@persgroep.nl
Volvo meldde laatst de top
snelheid in alle auto's te
gaan beperken tot 180
km/u. Denkt u dat dit de ver
keersveiligheid inderdaad
gaat helpen? —F. van Renes
Hard rijden is een veelvoor
komende oorzaak van onge
vallen. Maar op een provinci
ale weg of in de bebouwde
kom heeft een ongeval door
hard rijden doorgaans ernsti
ger gevolgen dan op een
snelweg. Ik vind het een wat
merkwaardig besluit van
Volvo, want waarom geen
beperking tot de meest voor
komende snelheidslimiet van
130 km/u? Feit is dat een on
geval met extreem hoge snel
heid, ver boven de 100 km/u,
vaak fatale gevolgen heeft.
De klap is dan vaak zo groot
dat de in de auto ingebouwde
veiligheidssystemen het leven
niet kunnen redden. Daarom
kan dit wel degelijk bijdragen
aan minder zwaargewonden
en doden in het verkeer.
Nu de voorjaarszon weer
gaat schijnen, heb ik mijn
cabrio tevoorschijn gehaald.
De stoffen kap is nogal vuil.
Moet ik bij het schoon
maken daarvan nog ergens
op letten? —N. van Buren
Zeker als het een wat oudere
auto is, is wassen met de
hand verstandiger dan een
wasstraat. Een zachte borstel
kan al veel doen, eventueel in
combinatie met koud water.
Het laatste is belangrijk
omdat warm water de be
schermende, geïmpreg
neerde laag van het dak kan
aantasten. Om die reden
moet u ook oppassen met
het soort reinigingsmiddel. Er
zijn speciale middelen te
koop. Tot slot: voorkom
schimmel door een nog voch
tig dak niet samen te vouwen.
Als ik richting mijn auto
loop, gaan de deuren van
zelf open. Dat is vaak han
dig, maar als ik in de tuin
aan het werk ben en de auto
staat op de oprit, word ik er
gek van dat dat telkens ge-
beurt. Raakt mijn accu hier
niet uitgeput door en is er
wellicht iets aan te doen?
—P. H. Vollebregt
De radiografische autosleutel
met 'keyless entry' is niet
altijd handig. Ik denk dat het
stroomverbruik wel meevalt,
maar ik kan mij goed voor
stellen dat u zich hieraan er
gert. Een oplossing is wellicht
de autosleutel in een derge
lijke situatie niet bij u te dra
gen. Maar er zijn ook speciale
sleutelhoesjes te koop die
het signaal blokkeren. Ook
handig tegen criminelen die
het proberen op te pikken om
de auto te kunnen openen.
ffeUlk ,Tw.
Daglicht in
de duisternis
LEO VAN MARREWIJK
De IntelliLUX Matrix-verlichting detecteert met een
camera tegenliggers, waarbij het lichtbeeld wordt 'onder
broken' voor tegemoetkomend verkeer. foto opel