AUTO Slimme lampen moeten verblinding &A 24 VRAAG ANTWOORD ook bij aan Maakt die lagere topsnelheid het verkeer veiliger? Hoe maak ik het stoffen dak van cabrio schoon? Wat te doen aan deuren die steeds ontgrendelen? Voorzichtig steekt de chauf feur van de oldtimer de kaars aan. Met een schuif- mechanisme probeert hij het kaarsje vervolgens brandend in de rechter koplamp te krijgen - een precisiewerkje dat pas bij de derde poging slaagt. Hetzelfde ritueel volgt bij de linker koplamp. Het is even tobben, maar dan heb je ook wat: kaarslicht in de koplampen van de 'Patent-Motorwagen System Lutzmann' uit 1899. Voor de moderne automobilist klinkt 'autorijden met kaarslicht' wellicht even ongelofelijk als grappig. Toch was het kaarslichtmechanisme ooit revolutionair: in de periode ervoor was immers nog een persoon nodig die met een lantaarn voor de auto uit liep. Het kaarslichtmechanisme werkt nog altijd, zo blijkt op het Opel- terrein in het Duitse Rüsselsheim. Rondpruttelend in de 120 jaar oude Patent-Motorwagen in het schemer donker vallen twee zaken op: de kaarsjes in beide koplampen blijven keurig branden, maar de lichtop brengst is allerbelabberdst. Je moet er niet aan denken dat je vandaag de dag met dergelijk romantisch schijnsel op de snelweg belandt. Veiligheid Dat gebeurt dan ook al lang niet meer. Volgens Opel-lichtonderzoe- ker Philipp Röckl is autoverlichting te lang een ondergeschoven kindje geweest. ,,Verlichting is een sterk ondergewaardeerde veiligheidscom ponent. Goede verlichting kan immers niet alleen op een directe 'Goede verlichting draagt stressvrij autorijden' manier ongelukken voorkomen; het draagt ook bij aan stressvrij rijden.'' Om zijn verhaal kracht bij te zetten, gaat hij met reuzenstappen door de historie van de koplamp: van kaarslicht, duplo lampen (jaren 60), halogeen lampen, de opkomst van xenon (eind jaren 90) tot de huidige generatie led-lampen. Wat vooral op valt in de compacte geschiedenisles: niet alleen de lichtopbrengst nam de afgelopen decennia spectaculair toe, maar ook is de verlichting steeds 'slimmer' geworden. Was het voor automobilisten vroeger een avontuur om 's nachts te rijden, de nieuwe generatie led-verlichting bootst dag licht na: je mist geen afslag - zelfs geen verkeersbord - meer. Met de nieuwste generatie led-ver lichting kun je met groot licht blijven rijden zonder tegenliggers te verblin den. Opel presenteert deze intelli gente verlichting sinds 2015 in zijn luxe modellen onder de naam Intelli- LUX LED Matrix. Simpel gezegd werkt het als volgt: als het systeem, bijvoorbeeld buiten vrijdag 5 april 2019 GO Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail naar auto@persgroep.nl Volvo meldde laatst de top snelheid in alle auto's te gaan beperken tot 180 km/u. Denkt u dat dit de ver keersveiligheid inderdaad gaat helpen? —F. van Renes Hard rijden is een veelvoor komende oorzaak van onge vallen. Maar op een provinci ale weg of in de bebouwde kom heeft een ongeval door hard rijden doorgaans ernsti ger gevolgen dan op een snelweg. Ik vind het een wat merkwaardig besluit van Volvo, want waarom geen beperking tot de meest voor komende snelheidslimiet van 130 km/u? Feit is dat een on geval met extreem hoge snel heid, ver boven de 100 km/u, vaak fatale gevolgen heeft. De klap is dan vaak zo groot dat de in de auto ingebouwde veiligheidssystemen het leven niet kunnen redden. Daarom kan dit wel degelijk bijdragen aan minder zwaargewonden en doden in het verkeer. Nu de voorjaarszon weer gaat schijnen, heb ik mijn cabrio tevoorschijn gehaald. De stoffen kap is nogal vuil. Moet ik bij het schoon maken daarvan nog ergens op letten? —N. van Buren Zeker als het een wat oudere auto is, is wassen met de hand verstandiger dan een wasstraat. Een zachte borstel kan al veel doen, eventueel in combinatie met koud water. Het laatste is belangrijk omdat warm water de be schermende, geïmpreg neerde laag van het dak kan aantasten. Om die reden moet u ook oppassen met het soort reinigingsmiddel. Er zijn speciale middelen te koop. Tot slot: voorkom schimmel door een nog voch tig dak niet samen te vouwen. Als ik richting mijn auto loop, gaan de deuren van zelf open. Dat is vaak han dig, maar als ik in de tuin aan het werk ben en de auto staat op de oprit, word ik er gek van dat dat telkens ge- beurt. Raakt mijn accu hier niet uitgeput door en is er wellicht iets aan te doen? —P. H. Vollebregt De radiografische autosleutel met 'keyless entry' is niet altijd handig. Ik denk dat het stroomverbruik wel meevalt, maar ik kan mij goed voor stellen dat u zich hieraan er gert. Een oplossing is wellicht de autosleutel in een derge lijke situatie niet bij u te dra gen. Maar er zijn ook speciale sleutelhoesjes te koop die het signaal blokkeren. Ook handig tegen criminelen die het proberen op te pikken om de auto te kunnen openen. ffeUlk ,Tw. Daglicht in de duisternis LEO VAN MARREWIJK De IntelliLUX Matrix-verlichting detecteert met een camera tegenliggers, waarbij het lichtbeeld wordt 'onder broken' voor tegemoetkomend verkeer. foto opel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 24