Kledingwinkel Sissy-Boy krijgt uitstel van betaling van rechter II ECONOMIE 19 Vakbonden en werkgevers sluiten akkoord Vanwege mijn senioriteit ben ik flexibel inzetbaar en heb ik veel ervaring voor werkzoekenden. Reinoud Jager (57) zit nu een paar maanden thuis en wil weer in de ict aan de slag. ,,Ik heb erva ring in deze branche en kan een goede brug zijn tussen de 'nor male mensen' en de techneu ten." Het liefst wil hij leiding ge ven aan teams met jonge men sen. Hij schat zijn kansen op vijf tig procent om aan de slag te gaan in deze sector. ,,Je ziet mij niet snel terug als program meur", vermoedt hij. ,,Maar van wege mijn senioriteit ben ik wel makkelijk en flexibel inzetbaar en heb ik veel ervaring. Ik vind dat mijn leeftijd voordelen heeft." Toch ziet hij dat het in de prak tijk vaak anders werkt. ,,Ze zul len niet snel zeggen dat het aan mijn leeftijd ligt, maar werkge vers zoeken vaak jonge mensen die zich snel kunnen ontwikke len en nog vormbaar zijn." Ter wijl er volgens hem juist moge lijkheden liggen in het aanne men van vijftigplussers. ,,De nood in de ict is hoog. Ik zou meteen aan de slag kunnen." Woonplaats Uit het onderzoek van Unique bleek dat veel HR-medewerkers zich naast leeftijd ook laten lei den door woonplaats (56 pro cent), door een foto op het cv (40 procent), geslacht (26 procent) en afkomst/nationaliteit (22 pro cent). 12 procent geeft aan we- leens iemand niet te hebben uit genodigd wegens een buiten lands klinkende naam. Via een open vraag gaven enkele recrui ters aan dat anonieme cv's niet in behandeling worden genomen omdat ze denken dat anonieme sollicitanten iets te verbergen hebben, of omdat ze in een transparante organisatie werken waar openheid over persoonsge gevens belangrijk wordt gevon den. „Ondanks negatieve tegen geluiden willen we toch de aan dacht erop vestigen", aldus Ma- gielsen. ,,We vinden dat onze verantwoordelijkheid." Beeldvorming Het College voor de Rechten van de Mens deed vorig jaar al onder zoek naar discriminatie op basis van leeftijd. Ze analyseerden 1,8 miljoen vacatures en ontdekten dat er in 40.000 tot 60.000 vaca tures sprake was van leeftijdsdis criminatie. Veel oudere werkne mers solliciteren dan niet: een leeftijdseis weegt zwaarder in de motivatie om te solliciteren dan salaris, de reistijd en het type contract bij elkaar. Voorzitter Adriana van Dooij- eweert: ,,Het lijkt of werkgevers het idee hebben dat iemand bo ven een bepaalde leeftijd voor een bepaald soort werk niet meer geschikt zou zijn. Dat is beeld vorming, en heeft niet te maken met de vraag of iemand iets niet wil of niet kan." Naar aanleiding van klachten gaat het College weleens in gesprek met werkge vers. ,,Ze reageren vaak met: het was helemaal niet mijn bedoe ling. We kijken met werkgevers hoe ze de tekst kunnen formule ren, zodat deze zich wel richt op elke leeftijdsgroep." Het College biedt een online vacaturecheck met informatie over wat wel en niet in een vacaturetekst mag staan. - om niet bekende redenen - onverwacht terug. Een uitstel van betaling is vaak een voorbode van een faillisse ment. Afgelopen maandag werd bekend dat eigenaar Brand Retail Group (BRG) en het manage ment al onderzoek deden naar de mogelijkheden van een even tuele doorstart. Investeerders Sissy-Boy bestaat sinds 1982 en is bekend om zijn collectie kleding en woonaccessoires. De omzet bedroeg afgelopen jaar circa 60 miljoen euro. BRG kreeg de ke ten in november 2017 in handen toen het met steun van inves teerders de modemerken van de Varova Fashion Group inlijfde. Sindsdien is al gesneden in de kosten. Ook is er ingegrepen in de collectie en zijn er investerin gen gedaan in de winkels en in de online-activiteiten. BRG had ook de merken Gsus, Ontour, Open32, Kings of Indigo en Tumble 'n Dry in zijn porte feuille. Het merendeel van deze merken is de afgelopen twee jaar afgestoten. Op Twitter en internetfora wordt momenteel stevig geklaagd door vrachtwagenchauffeurs. Velen zijn verontwaardigd over een afspraak die is gemaakt tussen vakbonden en werkgevers over een eenmalige uitkering van 750 euro bruto. Dit 'goedmakertje' is ter compensatie van loon dat chauffeurs de afgelo pen vijf jaar kunnen zijn misgelo pen. Vanaf dit jaar wordt het loon wel volgens de regels berekend. Tjitze van Rijssel, bestuurder bij CNV Vakmensen is niet onder de indruk van de kritiek. ,,Ik vertel ze dat ze zelf helemaal niet eens wis ten dat ze nog geld tegoed hadden. Dat weten ze alleen maar dankzij ons. Ze hebben het geld nooit ge mist voordat ik erover begon.'' Gemiddelde vergoeding In 2017 begonnen de bonden een actie om compensatie te krijgen voor het gemiste loon. ,,De werkge vers wilden er in eerste instantie niet aan'', zegt Van Rijssel. ,,Maar dankzij de acties is er in 2018 alsnog een akkoord gesloten dat het verle den en de toekomst regelt.'' Met name over de regeling voor het verleden is veel te doen. Want afgesproken is dat iedere chauffeur die ervoor in aanmerking komt, 750 euro terugkrijgt. ,,Dat bedrag kwam als gemiddelde vergoeding uit de gerechtelijke procedures die we voerden'', zegt Van Rijssel. ,,Maar ik heb ook wel eens berekeningen ge maakt voor een chauffeur waaruit bleek dat die nog recht had op 15.000 euro.'' Wat ook meespeelde, is de peni bele financiële situatie waarin veel Ze weten het alleen maar dankzij ons. Ze hebben het geld nooit gemist voordat ik erover begon transportbedrijven zich bevinden. Met terugwerkende kracht het ge miste geld alsnog betalen zou het faillissement van veel transporton dernemingen betekenen, zegt werkgeversorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN). „Be drijven in deze sector hebben niet veel geld in kas: de marges zijn heel klein. Hadden transportonderne mers van tevoren te horen gekregen dat zij de over uren moesten meetellen bij een vakantiedag, dan hadden zij de kosten kunnen doorbe- rekenen en hogere prijzen kunnen vragen. Dat kan natuurlijk niet ach teraf'', laat TLN in een schriftelijke reactie weten. Van Rijssel erkent dat. ,,Ik heb het eens voorgerekend voor de onder nemingsraad van Peter Appel Transport. Die heeft 1100 chauf feurs in dienst. Als ze gemiddeld 1000 euro gedurende vijfjaar moe ten terugbetalen, dan kost dat het bedrijf 5,5 miljoen euro. In 2017 maakte het bedrijf 380.000 euro winst.'' Dat zou tot een faillisse ment leiden, vreest Van Rijssel. ,,En bij een faillissement krijgen de chauffeurs niets en zijn ze hun baan kwijt.'' De FNV benadrukt dat er een groot draagvlak is voor de regeling. ,,93 procent van de leden heeft in gestemd met het voorstel'', aldus de woordvoerder. ,,Voor veel chauf feurs is de 750 euro wel lucratief. Voor wie weinig overuren maakt en weinig in de weekenden werkt, is deze regeling gunstig.'' Wie niet tevreden is, kan alsnog de gemiste inkomsten vorderen bij zijn werkgever. ,,Als ze lid van de bond zijn, dan steunen we ze'', ver zekert Van Rijssel. Inmiddels lopen er enkele tientallen procedures. ,,Niet veel op 80.000 chauffeurs'', vindt de vakbondsman. woensdag 3 april 2019 GO Chauffeurs boos over mislopen loon -Reinoud Jager, ict'er FOTO KOEN VERHEIJDEN AMSTERDAM Kledingwinkel Sissy-Boy heeft uitstel van be taling gekregen. De rechter in Amsterdam heeft daarbij twee bewindvoerders aangesteld voor de keten met circa 45 winkels in de Benelux. Sissy-Boy kreeg eind vorig jaar te maken met tegenvallende verko pen, wat de onderneming ern stig onder druk zette. Vervolgens werd besloten om te zoeken naar een koper die in de keten wilde investeren. Dat leidde tot verge vorderde gesprekken, maar de beoogde koper trok zich later Sommige vrachtwagenchauf feurs kunnen tot 15.000 euro zijn misgelopen door een ver keerde berekening van hun loon over vakantiedagen. De vakbon den zijn hier pas twee jaar gele den achter gekomen. Peet Vogels Rotterdam -Tjitze van Rijssel, CNV

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 19