Kledingwinkel Sissy-Boy krijgt
uitstel van betaling van rechter
II
ECONOMIE 19
Vakbonden en werkgevers sluiten akkoord
Vanwege mijn senioriteit ben
ik flexibel inzetbaar en heb ik
veel ervaring
voor werkzoekenden.
Reinoud Jager (57) zit nu een
paar maanden thuis en wil weer
in de ict aan de slag. ,,Ik heb erva
ring in deze branche en kan een
goede brug zijn tussen de 'nor
male mensen' en de techneu
ten." Het liefst wil hij leiding ge
ven aan teams met jonge men
sen. Hij schat zijn kansen op vijf
tig procent om aan de slag te
gaan in deze sector. ,,Je ziet mij
niet snel terug als program
meur", vermoedt hij. ,,Maar van
wege mijn senioriteit ben ik wel
makkelijk en flexibel inzetbaar
en heb ik veel ervaring. Ik vind
dat mijn leeftijd voordelen
heeft."
Toch ziet hij dat het in de prak
tijk vaak anders werkt. ,,Ze zul
len niet snel zeggen dat het aan
mijn leeftijd ligt, maar werkge
vers zoeken vaak jonge mensen
die zich snel kunnen ontwikke
len en nog vormbaar zijn." Ter
wijl er volgens hem juist moge
lijkheden liggen in het aanne
men van vijftigplussers. ,,De
nood in de ict is hoog. Ik zou
meteen aan de slag kunnen."
Woonplaats
Uit het onderzoek van Unique
bleek dat veel HR-medewerkers
zich naast leeftijd ook laten lei
den door woonplaats (56 pro
cent), door een foto op het cv (40
procent), geslacht (26 procent) en
afkomst/nationaliteit (22 pro
cent). 12 procent geeft aan we-
leens iemand niet te hebben uit
genodigd wegens een buiten
lands klinkende naam. Via een
open vraag gaven enkele recrui
ters aan dat anonieme cv's niet in
behandeling worden genomen
omdat ze denken dat anonieme
sollicitanten iets te verbergen
hebben, of omdat ze in een
transparante organisatie werken
waar openheid over persoonsge
gevens belangrijk wordt gevon
den. „Ondanks negatieve tegen
geluiden willen we toch de aan
dacht erop vestigen", aldus Ma-
gielsen. ,,We vinden dat onze
verantwoordelijkheid."
Beeldvorming
Het College voor de Rechten van
de Mens deed vorig jaar al onder
zoek naar discriminatie op basis
van leeftijd. Ze analyseerden 1,8
miljoen vacatures en ontdekten
dat er in 40.000 tot 60.000 vaca
tures sprake was van leeftijdsdis
criminatie. Veel oudere werkne
mers solliciteren dan niet: een
leeftijdseis weegt zwaarder in de
motivatie om te solliciteren dan
salaris, de reistijd en het type
contract bij elkaar.
Voorzitter Adriana van Dooij-
eweert: ,,Het lijkt of werkgevers
het idee hebben dat iemand bo
ven een bepaalde leeftijd voor
een bepaald soort werk niet meer
geschikt zou zijn. Dat is beeld
vorming, en heeft niet te maken
met de vraag of iemand iets niet
wil of niet kan." Naar aanleiding
van klachten gaat het College
weleens in gesprek met werkge
vers. ,,Ze reageren vaak met: het
was helemaal niet mijn bedoe
ling. We kijken met werkgevers
hoe ze de tekst kunnen formule
ren, zodat deze zich wel richt op
elke leeftijdsgroep." Het College
biedt een online vacaturecheck
met informatie over wat wel en
niet in een vacaturetekst mag
staan.
- om niet bekende redenen -
onverwacht terug.
Een uitstel van betaling is vaak
een voorbode van een faillisse
ment. Afgelopen maandag werd
bekend dat eigenaar Brand Retail
Group (BRG) en het manage
ment al onderzoek deden naar
de mogelijkheden van een even
tuele doorstart.
Investeerders
Sissy-Boy bestaat sinds 1982 en is
bekend om zijn collectie kleding
en woonaccessoires. De omzet
bedroeg afgelopen jaar circa 60
miljoen euro. BRG kreeg de ke
ten in november 2017 in handen
toen het met steun van inves
teerders de modemerken van de
Varova Fashion Group inlijfde.
Sindsdien is al gesneden in de
kosten. Ook is er ingegrepen in
de collectie en zijn er investerin
gen gedaan in de winkels en in
de online-activiteiten.
BRG had ook de merken Gsus,
Ontour, Open32, Kings of Indigo
en Tumble 'n Dry in zijn porte
feuille. Het merendeel van deze
merken is de afgelopen twee jaar
afgestoten.
Op Twitter en internetfora wordt
momenteel stevig geklaagd door
vrachtwagenchauffeurs. Velen zijn
verontwaardigd over een afspraak
die is gemaakt tussen vakbonden
en werkgevers over een eenmalige
uitkering van 750 euro bruto. Dit
'goedmakertje' is ter compensatie
van loon dat chauffeurs de afgelo
pen vijf jaar kunnen zijn misgelo
pen. Vanaf dit jaar wordt het loon
wel volgens de regels berekend.
Tjitze van Rijssel, bestuurder bij
CNV Vakmensen is niet onder de
indruk van de kritiek. ,,Ik vertel ze
dat ze zelf helemaal niet eens wis
ten dat ze nog geld tegoed hadden.
Dat weten ze alleen maar dankzij
ons. Ze hebben het geld nooit ge
mist voordat ik erover begon.''
Gemiddelde vergoeding
In 2017 begonnen de bonden een
actie om compensatie te krijgen
voor het gemiste loon. ,,De werkge
vers wilden er in eerste instantie
niet aan'', zegt Van Rijssel. ,,Maar
dankzij de acties is er in 2018 alsnog
een akkoord gesloten dat het verle
den en de toekomst regelt.''
Met name over de regeling voor
het verleden is veel te doen. Want
afgesproken is dat iedere chauffeur
die ervoor in aanmerking komt, 750
euro terugkrijgt. ,,Dat bedrag kwam
als gemiddelde vergoeding uit de
gerechtelijke procedures die we
voerden'', zegt Van Rijssel. ,,Maar ik
heb ook wel eens berekeningen ge
maakt voor een chauffeur waaruit
bleek dat die nog recht had op
15.000 euro.''
Wat ook meespeelde, is de peni
bele financiële situatie waarin veel
Ze weten het alleen
maar dankzij ons. Ze
hebben het geld nooit
gemist voordat ik
erover begon
transportbedrijven zich bevinden.
Met terugwerkende kracht het ge
miste geld alsnog betalen zou het
faillissement van veel transporton
dernemingen betekenen, zegt
werkgeversorganisatie Transport
en Logistiek Nederland (TLN). „Be
drijven in deze sector hebben niet
veel geld in kas: de marges zijn heel
klein. Hadden transportonderne
mers van tevoren te horen
gekregen dat zij de over
uren moesten meetellen
bij een vakantiedag, dan
hadden zij de kosten
kunnen doorbe-
rekenen en hogere prijzen kunnen
vragen. Dat kan natuurlijk niet ach
teraf'', laat TLN in een schriftelijke
reactie weten.
Van Rijssel erkent dat. ,,Ik heb het
eens voorgerekend voor de onder
nemingsraad van Peter Appel
Transport. Die heeft 1100 chauf
feurs in dienst. Als ze gemiddeld
1000 euro gedurende vijfjaar moe
ten terugbetalen, dan kost dat het
bedrijf 5,5 miljoen euro. In 2017
maakte het bedrijf 380.000 euro
winst.'' Dat zou tot een faillisse
ment leiden, vreest Van Rijssel. ,,En
bij een faillissement krijgen de
chauffeurs niets en zijn ze hun baan
kwijt.''
De FNV benadrukt dat er een
groot draagvlak is voor de regeling.
,,93 procent van de leden heeft in
gestemd met het voorstel'', aldus de
woordvoerder. ,,Voor veel chauf
feurs is de 750 euro wel lucratief.
Voor wie weinig overuren maakt en
weinig in de weekenden werkt, is
deze regeling gunstig.''
Wie niet tevreden is, kan alsnog
de gemiste inkomsten vorderen bij
zijn werkgever. ,,Als ze lid van de
bond zijn, dan steunen we ze'', ver
zekert Van Rijssel. Inmiddels lopen
er enkele tientallen procedures.
,,Niet veel op 80.000 chauffeurs'',
vindt de vakbondsman.
woensdag 3 april 2019
GO
Chauffeurs boos
over mislopen loon
-Reinoud Jager, ict'er
FOTO KOEN VERHEIJDEN
AMSTERDAM Kledingwinkel
Sissy-Boy heeft uitstel van be
taling gekregen. De rechter in
Amsterdam heeft daarbij twee
bewindvoerders aangesteld
voor de keten met circa 45
winkels in de Benelux.
Sissy-Boy kreeg eind vorig jaar te
maken met tegenvallende verko
pen, wat de onderneming ern
stig onder druk zette. Vervolgens
werd besloten om te zoeken naar
een koper die in de keten wilde
investeren. Dat leidde tot verge
vorderde gesprekken, maar de
beoogde koper trok zich later
Sommige vrachtwagenchauf
feurs kunnen tot 15.000 euro
zijn misgelopen door een ver
keerde berekening van hun loon
over vakantiedagen. De vakbon
den zijn hier pas twee jaar gele
den achter gekomen.
Peet Vogels
Rotterdam
-Tjitze van Rijssel, CNV