Meteen een baan met gratis rijbewijs ZEELAND 3 Ongeluk cruiseschip nachtmerrie hulpverleners naar Vlissingen-Oost gesleept on der begeleiding van de Multratug 27 en 19. De Landelijke Eenheid van de politie stelde een onderzoek in. De Viking Idun was vanuit Ant werpen onderweg naar Gent. De olietanker kwam van de Turkse ha venstad Iskenderun en voer naar Antwerpen. Een passagiere ver telde dat ze tijdens de aanvaring lag te slapen. ,,Ik hoorde een 'bang', maar ik ben niet angstig geweest." Door de aanvaring kon de keuken van het cruiseschip niet meer wor den gebruikt. De passagiers hebben ontbeten in een restaurant. Het voorsteven van het schip heeft flinke schade aan de linkerzijde. De passagiers gingen gisteren met bussen naar Brugge voor een bezoek. Het is een tiendaagse trip en gisteren was de zevende dag. Na Gent zouden ze via Zeeland terug varen naar Amsterdam. Volgens een passagier uit Boston is alles 'heel goed geregeld'. Ook worden de mensen 'goed geïnformeerd'. De reizigers gaan vandaag met de bus terug naar Amsterdam. 'Shit hap pens', aldus een bemanningslid, 'I am just a sailor'. Het viel volgens hem allemaal best mee. De Viking Idun is van rederij Vi king River Cruises in Basel. Het schip is in 2012 gebouwd op de Neptun Werft in het Duitse Ros- tock-Warnemünde. Dit is wel een nachtmerrie. Ik heb zelf ooit het eerste cruiseschip in Terneuzen mogen ver welkomen, met Cana dezen en Amerikanen. Het is een categorie mensen die niet het meest zelfredzaam zijn. Riviercruises trekken over het algemeen vooral een ouder pu bliek." Jan Lonink, voorzit ter van de Veiligheids regio Zeeland en bur gemeester van Terneu- zen, kreeg zondag avond laat het telefoon tje waar hij al lang voor vreesde. Een aanvaring met een riviercruise schip op de Wester- schelde. Gelukkig vie len de gevolgen mee en hoefde de Viking Idun niet op het water ont ruimd te worden. Het schip met 171 passagiers en 44 bemanningsle den kon veilig naar Ter- neuzen worden ge bracht. Risico's Officieel is de Wester- schelde een rivier, maar het varen op de druk bevaren brede zeearm is niet te vergelijken met een tochtje op de Rijn. De vraag is of ri viercruiseschepen ge schikt zijn om de Wes- terschelde over te ste ken. Deskundigen waarschuwen al jaren voor de risico's. Al in 2011 spraken Zeeuwse hulpdiensten hun ver ontrusting uit. Toen malig commissaris van de koningin Karla Peijs vond dat als de richtlij nen niet zouden wor den aangescherpt, de cruisevloot van de Westerschelde moest worden geweerd. Henk van den Boom van het Maritime Research In stitute Netherlands in Wageningen zei vorig jaar dat de situatie sindsdien is verslech terd. ,,De schepen zijn nog groter geworden en ook de oppervlakte van de raampartijen neemt nog steeds toe. Die lo pen bijna door tot op de waterlijn." De Onderzoeksraad voor de Veiligheid gaat een verkennend onder zoek uitvoeren. Sinds 2015 kent Zeeland een speciaal Maritime Inci dent Response Group- team, dat getraind is in incidenten op het wa ter. Dat jaar werd de laatste grootschalige oefening met 200 'slachtoffers' die met helikopters, sleepboten en andere schepen naar de wal werden ge bracht. Het scenario was een aanvaring van een vrachtschip met een cruiseschip. LevelPlus en Orionis beproeven het 'lokpakket' sinds eind vorig jaar. Dat moet 150 nieuwe arbeidskrach ten aantrekken die als veiligheids specialisten aan de slag gaan in met name de (petrochemische) indu strie en de techniek. Daar zijn per direct veel handen nodig. De oorza ken zijn de vergrijzing en de econo mische groei die voor extra banen zorgt. Daarnaast worden veilig heidseisen voor bedrijven steeds verder aangescherpt. Vijftigplussers De nieuwe toezichthouders moe ten controleren of werk in chemi- Het is in Zeeland de manier om aan arbeidskrachten te komen sche bedrijven en scheepswerven veilig gebeurt. Iedereen is welkom, van hoog tot laagopgeleid, van rijp tot groen. De drempel ligt laag. Kandidaten hebben geen opleiding nodig, ze worden intern geschoold. LevelPlus en Orionis mikken in het bijzonder op vijftigplussers. On danks de ultralage werkloosheid komen oudere werkzoekenden nog steeds moeilijk aan ander werk. Beide organisaties gaan ook een on benut arbeidsreservoir aanboren, zegt Eva Berrevoets van LevelPlus. ,,Bijvoorbeeld vrouwen die al jaren geen betaald werk meer doen, maar toe zijn aan een nieuwe uitdaging. Het is fysiek geen zwaar werk en een baan als veiligheidsspecialist biedt tevens kansen om door te groeien." Uiteraard worden ook mensen met een uitkering gepolst. Vaak hebben die geen auto of geen rijbe wijs. Daar hebben LevelPlus en Orionis nu een gratis oplossing voor. Wie een baan als veiligheids specialist ziet zitten en zich vervol gens laat opleiden, kan meteen ook zijn rijbewijs halen. Berrevoets schat dat een interne opleiding plus Een baan als veiligheidsspecialist biedt tevens kansen om door te groeien rijlessen per kandidaat 3500 tot 4000 euro kost. Zolang de nieuwe werknemers niet in het bezit zijn van een rijbewijs en auto, wordt er tijdelijk vervoer geregeld. ,,Of we halen ze met busjes op of ze kun nen carpoolen met collega's." Het pretpakket is kostbaar, maar heeft al wel vijftig medewerkers op geleverd, laat Berrevoets weten. ,,Het is in Zeeland de manier om aan voldoende arbeidskrachten te ko men. Het tij is volledig gekeerd. Een paar jaar terug kwamen werkzoe kenden niet aan de bak, nu schreeu wen bedrijven om mensen." Niet temin zijn er nog honderd toezicht houders nodig. Zij verwacht dat de vraag de komende jaren niet inzakt, omdat veel zittende werknemers dan met pensioen gaan. dinsdag 2 april 2019 Tanker Che mical Marketer liep bij de aan varing een scheur in de romp op. Ravage op riviercruise schip Viking Idun. FOTO'S POLITIE ben ik niet geweest' De passagiers van het cruiseschip Viking Idun stappen op de bus voor een bezoek aan Brugge. foto boaz timmermans Kijk op pzc.nl/video 'Aanvaring is nachtmerrie' Theo Giele Terneuzen De nood op de Zeeuwse ar beidsmarkt is zo hoog dat per- soneelsleveranciers alles uit de kast trekken om aan arbeids krachten te komen. Uitzendbu reau LevelPlus en het Walcherse re-integratiebedrijf Orionis gaan ver: gratis rijbewijs, gratis oplei ding en behalve motivatie geen enkele opleidingseis. Frank Balkenende Goes - Eva Berrevoets - Eva Berrevoets, LevelPlus

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 35