de familie Topman weekt zich los van Onze netwerken snelst van de wereld ECONOMIE 17 Blokker stond sinds vorig jaar in de etalage. Witteveen had van de familie de opdracht gekregen de winkelketen te verkopen, maar slaagde daar niet in. Hij wordt nu zelf de nieuwe eigenaar. Witteveen kent het bedrijf vrij goed; hij werd in 2017 commissaris van Blokker. Vorig jaar kwam hij als waar nemend topman aan het roer te staan. De Blokker-familie houdt de winkel panden in bezit. Onder de overname valt ook franchiseketen Marskramer. De afgelopen jaren is al flink de be zem door het concern gehaald, onder druk van forse concurrentie van web winkels en de opkomst van budgetke tens als Action. Het concern besloot zich volledig te richten op de Blokker keten zelf. Andere ketens zoals Leen Bakker, Bart Smits en Intertoys wer den verkocht en Marskramer werd te ruggebracht tot een franchiseorgani- satie. De koerswijzigingen gingen ge paard met het sluiten van honderden winkels. Bijna tweeduizend banen gingen verloren, het distributiecen trum in Mijdrecht werd gesloten. In Nederland telt winkelketen Blok ker nog 352 eigen vestigingen en 77 franchisewinkels. Er werken circa 5400 mensen. In België en Luxemburg heeft de keten nog eens 128 winkels en 670 medewerkers. Discounter Big Bazar is in Nederland en België samen goed voor 133 winkels en ruim 1600 werknemers. Vakbond CNV reageert op voorhand tevreden. ,,Voor de duizenden werk nemers is dit belangrijk nieuws, om dat het al zo lang rond zong dat het niet goed ging met het bedrijf. Nu gloort er een nieuwe toekomst'', reageert CNV-bestuurder Martijn den Heijer. de jaren 60. Michiel zelf begon zijn carrière in vastgoedfuncties bij C&A en Blokker. Dankzij de ver koop van het familiebedrijf streek hij volgens retailtrends.nl een aar dig bedrag op. Zijn vermogen werd in 2012 en 2013 door Quote geschat op 28 miljoen euro. Ook als investeerder in andere retailbedrijven is Witteveen geen nieuweling. Eind jaren 80 begon hij samen met zijn vriend Michiel Herter een investeringsbedrijf. Het duo bouwde in de jaren 90 een portfolio op met modezaken als McGregor, Janse, Stad Parijs en Sissy-Boy. Nadat hij en zijn com pagnon de samenwerking eind jaren 90 hadden verbroken, nam Witteveen nog een belang in de Nederlandse speelgoedwinkels van Toys 'R' Us. Deze eeuw inves teerde hij onder meer in verschil lende V&D-panden en werd hij commissaris bij kledingketen Scotch Soda. Het contact met Blokker ont stond al in de jaren 80, toen Witteveen op de afdeling vastgoed actief was. Ook bij verschillende vastgoeddeals trok hij samen op met de familie Blokker. Nu is Witte veen in één klap de machtig ste man van de huishoud- winkels. Aan hem de taak om het concern financieel ge zond te maken. Hard nodig na het rampjaar 2017. In dat jaar leed moeder- bedrijf Blokker Holding 344 mil joen euro verlies. Vorig jaar ging het volgens Heijnen al een stuk beter. ,,We verkochten in 2018 10 procent meer dan het jaar ervoor. We maken nog geen winst, maar het gaat vooruit.'' Jaarcijfers over 2018 zijn door de holding nog niet bekendgemaakt. Blokker lanceerde in 2018 een driejarenplan om de verkoop van huishoudelijke artikelen weer winstgevend te maken. Een plan dat door Witteveen is opgesteld. De ruim vierhonderd winkels worden weer 'gezelliger en voller' gemaakt. Witteveen vertelde vorig jaar september in NRC Handels blad dat de radicale transformatie van drie jaar geleden verkeerd is uitgepakt. In 2016 lanceerde Blok ker een reclamecampagne met de Amerikaanse Sex and the City actrice Sarah Jessica Parker. Tege lijkertijd werden de winkels ver bouwd en vol gelegd met veel duurdere spullen van merken die de Bijenkorf ook verkoopt. ,,Dat was gewoon niet des Blokkers. Wij zijn er voor de middle-of-the- road-Nederlander. Toen waren we ineens 30 procent van de klanten kwijt'', aldus Witteveen in NRC Handelsblad. Inmiddels liggen er geen zes-, maar achtduizend arti kelen in de winkels en lijkt het erop dat de klant van weleer de weg naar zijn 'oude vertrouwde' Blokker weer heeft gevonden. Vanaf nu moet Witteveen het zien te rooien zonder de bekend ste retailfamilie van Nederland. raad van commissarissen en na het gedwongen vertrek van Casper Meijer schuift Witteveen door naar de ceo-positie. Volgens Blokker-woordvoer der Heijnen staat de overname van alle aandelen alleen op naam van Witteveen. Of er nog meer investeerders zijn die de zakenman helpen, is niet bekend. ,,Witteveen zelf is niet onbemiddeld, hij stopt veel eigen vermogen in de overname'', aldus Heijnen. En, ook niet onbe langrijk, de ondernemer krijgt een behoorlijke bruidsschat mee van de fa milie. Hoeveel wil de Blok ker Holding niet bekendma ken, maar dit bedrag loopt in de tientallen miljoenen euro's. ,,Dit is een dag met ge mengde gevoelens. Aan de ene kant is de familie blij dat er een koper is in wie ze vertrouwen heeft. Ze kennen elkaar al dertig jaar, ze weten wat ze aan elkaar hebben. Onze medewerkers hoeven niet bang te zijn dat er op korte termijn wordt gesneden in personeels- en winkelbestand. Die garantie kun je niet voor eeuwig geven, maar voor de familie is het een geruststelling dat Witteveen het overneemt. Aan de andere kant komt er vanaf vandaag een einde aan een familietraditie van 123 jaar. Dat is wel even een dinge tje, ja. De naam Blokker gaat niet verloren op de winkelgevels, maar er is niet langer een Blokker-telg verbonden aan de winkels'', vertelt Heijnen. Witteveen komt uit een echte ondernemersfamilie. Meindert, de overgrootvader van Michiel, stond in 1883 aan de basis van de gelijk namige damesmodeketen. Het was Michiel zelf die die formule vele jaren later nieuw leven inblies en uiteindelijk eind jaren negentig van de hand deed. De keten werd in 2017 failliet verklaard. Ook Mi chiels vader Joop Witteveen bouwde een retailimperium op, met de oprichting van damesmodeformule Claudia Strater in Inspecteurs van P3 reisden tussen medio februari en begin maart kris kras door Nederland, uitgerust met enkele Samsung Galaxy's S9, waar bij ze de bel- en internetkwaliteit in de auto, trein en te voet testten. Met de auto werden 21 steden en 31 klei- nere plaatsen aangedaan; in totaal legden inspecteurs bijna 6500 kilo meter af. Overal telefoneerden ze, werden webpagina's geopend, be standen gëupload en gedownload en YouTubevideo's afgespeeld. Alle drie providers krijgen het predikaat uitmuntend van het in Aken gevestigde P3. Van de duizend toe te kennen punten behaalt T-Mobile er liefst 977. De provider wint voor de vierde keer op rij en met de hoogste score ooit ergens toegekend door P3. KPN en Voda- fone scoren met 961 en 959 punten nauwelijks lager. Hun prestaties zijn vrijwel identiek, constateert P3. Waar Vodafone het iets beter doet bij mobiel surfen en tijdens wande- lingen, is KPN beter in bellen. De test van P3 geldt als toonaan gevend in de branche. Het Duitse bureau doet de test inmiddels in tachtig landen. Topman Hakan Ekmen spreekt van 'verbazingwek kende resultaten' van de Neder landse providers. ,,T-Mobile's score is zelfs de hoogste die we ooit gemeten hebben in de wereld.'' Hij feliciteert het Nederlandse publiek. ,,In alle gevallen hebben ze de keuze uit excellente providers.'' KPN, T-Mobile en Vodafone krij gen eveneens felicitaties. ,,Zij beha len gemiddeld het beste landen- resultaat in onze geschiedenis.'' Dat Nederland zo hoog scoort qua mobiele dekking, is niet zo vreemd. Ons land is ideaal voor providers: grotendeels vlak en sterk verstedelijkt, met weinig afgelegen gebieden. De Nederlandse 4G-net- ten zijn bovendien relatief nieuw; providers hebben er afgelopen ja ren miljarden in geïnvesteerd. Zo bouwde T-Mobile zijn netwerk volledig opnieuw op, een investe ring waar het bedrijf nu al enkele jaren van profiteert. Desondanks ziet P3 kleine pun- Nederland is ideaal voor providers: grotendeels vlak en sterk verstedelijkt ten van verbetering. In de trein scoren alle providers minder, met name qua data. Tele2 In de test van 2019 is Tele2 niet langer meegenomen. Tele2 bestaat weliswaar nog als merk, maar is afgelopen jaar overgenomen door T-Mobile. P3 test enkel operators met een eigen netwerk. In dit ver band deelt het bureau nog een compliment uit aan T-Mobile. ,,Het moet opgemerkt worden dat de recente aankoop en integratie van Tele2 niet heeft geleid tot merkbare verslechteringen, iets wat niet van zelfsprekend is bij het samengaan van mobiele netwerken.'' dinsdag 2 april 2019 GO Van de familie Blokker krijgt Michiel Witteveen een niet nader genoemd 'bedrag mee' om de uit 1896 stammende onderneming weer tot leven te wekken. Economieredactie In 2017 leed Blokker Holding 344 miljoen euro verlies. De Blokker heeft in Nederland 429 winkels. In België en Luxemburg zijn er nog 128 Blokkerwinkels. Michiel Witteveen, de nieuwe eigenaar. Nergens op de wereld zijn mobiele netwerken zo goed en snel als in Nederland. Dat con cludeert het Duitse P3 in zijn jaarlijkse netwerktest. T-Mobile wint met de hoogste score ooit toegekend, maar KPN en Voda- fone scoren nauwelijks minder. David Bremmer Rotterdam

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 17