II 6 FORMULE 1 GP VAN BAHREIN Op zijn derde plaats in Australië volgde gisteren een vierde plek in Bahrein. Twee races onderweg, twee degelijke resultaten. Alsnog moét het beter, weet Max Verstappen. Maar het had ook veel beroerder gekund. ,,Zo'n slecht resultaat is dit helemaal niet.'' Rosso. En natuurlijk kwam zijn vierde plek gisteren mede tot stand door een gelukje, omdat Se bastian Vettel spinde en een nieuwe vleugel nodig had. Maar Verstappen reed wel op de positie om dat cadeautje uit te pakken. Daarom dus die opmerking dat dit 'niet zo'n slecht resultaat is'. ,,Ik denk dat we het hier redelijk ge maximaliseerd hebben'', vond Verstappen. ,,We kozen niet hele maal de juiste set-up. Daarom stoeide ik met m'n grip, was ik voortdurend aan het glijden. Ik heb niet één ronde gehad waarvan ik dacht dat het er redelijk goed uitzag. Het was gewoon een beetje overleven en het naar een goed einde brengen.'' Foutloos Daar slaagde hij prima in, in Bah rein, waar hij zelf weer een foutloze oefening op het asfalt afwerkte. Met een solide optreden, zonder vuurwerk. En dan is Formule i ook wel weer zo'n sport waarin je altijd weer kansen op je weg vindt. Zo Ik was voortdurend aan het glijden. Het was gewoon een beetje overleven en het naar een goed einde brengen was daar dus die achteruitgeslagen Vettel, die Verstappen al voorbij zag gaan. Maar ook Charles Leclerc kwam na motorproblemen nog bijna op schootsafstand van zijn Nederlandse generatiegenoot. Ronde na ronde liep het verschil tussen Verstappen en de Ferrari- coureur (die de racezege met heel veel ongeluk aan Lewis Hamilton moest laten) almaar terug. Tot een safety car-situatie in de laatste tweede ronde het tempo drukte en zo een reddingsboei bleek voor de Monegask. ,,Zonder die safety car had ik het podium nog kunnen ha len'', wist Verstappen zeker. ,,Maar dat zou niet helemaal verdiend zijn geweest. Puur op basis van snel heid had ik daar helemaal geen recht op gemaakt'', zo bleef hij rea listisch. Gestart vanaf P5 en toch nog een plekje gewonnen. Verstappen koesterde die vierde stek en de daarbij horende twaalf WK-pun- ten, die zijn totaal naar 27 brachten. ,,Het kampioenschap is nog lang. Nu hebben we het even moeilijk. En dan moet je dus zorgen dat je niet te veel punten verliest'', aldus Verstappen, die over zijn Honda- motor andermaal geen klagen had. Wel was hij het gehele week einde kritisch over de afstelling van de auto, maar ook gaf hij meer maals aan veel vertrouwen te heb ben dat zijn team die problemen snel oplost. „Zoveel is er niet aan de hand'', besloot Verstappen, voor uitkijkend naar de GP van China, die over twee weken alweer wacht. ,,Maar natuurlijk moet het wel be ter.'' Bahrein Relativeren, het is iets waar de kil ler in Max Verstappen met al zijn jeugdig enthousiasme vaak weinig trek in had, de laatste jaren. Maar na een degelijk optreden in Bahrein koos hij er gisteravond meteen voor. Amper een kwartier was hij zijn wagen uit, toen hij in de paddock zijn verhaal kwam doen onder een met een net van kerstlichtjes inge pakte palmboom. In de mixed zone voor de geschreven pers, een novi teit dit seizoen ingevoerd door de FIA, wist hij bij zijn Nederlandse toehoorders precies te verwoorden wat die oerdegelijke vierde plaats voor hem betekende. Natuurlijk was het niet het resul taat dat hij idealiter zou willen. ,,Het moét beter, natuurlijk. Maar zo'n slecht resultaat is dit ook weer niet. Opnieuw prima punten'', zo klonk het uit de mond van de 21-ja- rige Limburger, die zich ook bij de tweede WK-afspraak handhaafde in de top van het WK. Vorig jaar stond hij na de woestijnrace in Bahrein kleurloos tiende, met acht schamele puntjes. Tussen Kevin Magnussen en Stoffel Vandoorne, de B-acteurs van de Formule i-grid. Nu staat hij keurig derde met 27 punten, ingeklemd tussen het Mercedes-duo en de Ferrari-cou- reurs. Dan mag het allemaal nog niet helemaal foutloos lopen, dit sei zoen, met de RBi5 waarover hij flink wat te klagen had in Bahrein. Kapot is er nog niks, na twee af spraken. Het verhaal van zijn vijfde seizoen kan nog altijd alle kanten op. En dat was precies twaalf maanden terug al wel wat anders. FORMULE 1 Uitslagen Toen was er die eerste uitvalbeurt op het Sakhir Circuit, sowieso een rondje waar Red Bull Racing de laatste jaren een trackrecord ver zamelde om van te gruwelen. Ver stappen was er zelf ook nog maar één keer gefinisht. In 2016 als zesde, nog in dienst van Toro maandag 1 april 2019 GO Verstappen tevreden: -Max Verstappen (21) Arjan Schouten GRAND PRIX VAN BAHREIN 11. Giovinazzi (Ita/Alf) +1.55, op 1 ronde: 12. Kviat (Rus/Tor), 13. Kevin Magnus- sen (Den/Haa), 14. Lance Stroll (Can/ Rac), 15. George Russell (GBr/Wil), op 2 ronden: 16. Robert Kubica (Pol/Wil), op 4 ronden: 17. Nico Hülkenberg (Dui/ Ren), 18. Daniel Ricciardo (Aus/Ren), 19. Carlos Sainz jr. (Spa/McL). Uitgevallen: Grosjean (Fra/Haa). 1. Hamilton (GBr/Mer) 1.34.21 25 pt 2. Bottas (Fin/Mer) +2,9 18 pt 3. Leclerc (Mon/Fer) +6,1 15 pt 4. Verstappen (Ned/RB) +6,4 12 pt 5. Vettel (Dui/Fer) +0.36 10 pt 6. Norris (GBr/McL) +0.45 8 pt 7. Raikkönen (Fin/Alf) +0.47 6 pt 8. Gasly (Fra/RB) +0.58 4 pt 9. Albon (Tha/Tor) +1.02 2 pt 10. Pérez (Mex/Rac) +1.03 1 pt WK-stand Constructeurs 1. Bottas 44 1. Mercedes 87 2. Hamilton 43 2. Ferrari 48 3. Verstappen27 3. Red Bull 31 4. Leclerc 26 4. Alfa Romeo 10 5. Vettel 22 5. McLaren 8 6. Raikkönen 10 6. Haas 8 7. Norris 8 8. Magnussen 8 9. Hülkenberg 6 10. Gasly 4 De Limburger, met zijn Red Bull-helm nog op, loopt na zijn finish door het wagenpark op het Sakhir Circuit. foto getty images

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 34