II
6
FORMULE 1 GP VAN BAHREIN
Op zijn derde plaats in Australië
volgde gisteren een vierde plek in
Bahrein. Twee races onderweg, twee
degelijke resultaten. Alsnog moét het
beter, weet Max Verstappen. Maar het
had ook veel beroerder gekund. ,,Zo'n
slecht resultaat is dit helemaal niet.''
Rosso. En natuurlijk kwam zijn
vierde plek gisteren mede tot
stand door een gelukje, omdat Se
bastian Vettel spinde en een
nieuwe vleugel nodig had. Maar
Verstappen reed wel op de positie
om dat cadeautje uit te pakken.
Daarom dus die opmerking dat dit
'niet zo'n slecht resultaat is'. ,,Ik
denk dat we het hier redelijk ge
maximaliseerd hebben'', vond
Verstappen. ,,We kozen niet hele
maal de juiste set-up. Daarom
stoeide ik met m'n grip, was ik
voortdurend aan het glijden. Ik
heb niet één ronde gehad waarvan
ik dacht dat het er redelijk goed
uitzag. Het was gewoon een beetje
overleven en het naar een goed
einde brengen.''
Foutloos
Daar slaagde hij prima in, in Bah
rein, waar hij zelf weer een foutloze
oefening op het asfalt afwerkte.
Met een solide optreden, zonder
vuurwerk. En dan is Formule i ook
wel weer zo'n sport waarin je altijd
weer kansen op je weg vindt. Zo
Ik was voortdurend
aan het glijden. Het
was gewoon een
beetje overleven en
het naar een goed
einde brengen
was daar dus die achteruitgeslagen
Vettel, die Verstappen al voorbij
zag gaan. Maar ook Charles Leclerc
kwam na motorproblemen nog
bijna op schootsafstand van zijn
Nederlandse generatiegenoot.
Ronde na ronde liep het verschil
tussen Verstappen en de Ferrari-
coureur (die de racezege met heel
veel ongeluk aan Lewis Hamilton
moest laten) almaar terug. Tot een
safety car-situatie in de laatste
tweede ronde het tempo drukte en
zo een reddingsboei bleek voor de
Monegask. ,,Zonder die safety car
had ik het podium nog kunnen ha
len'', wist Verstappen zeker. ,,Maar
dat zou niet helemaal verdiend zijn
geweest. Puur op basis van snel
heid had ik daar helemaal geen
recht op gemaakt'', zo bleef hij rea
listisch.
Gestart vanaf P5 en toch nog een
plekje gewonnen. Verstappen
koesterde die vierde stek en de
daarbij horende twaalf WK-pun-
ten, die zijn totaal naar 27 brachten.
,,Het kampioenschap is nog lang.
Nu hebben we het even moeilijk.
En dan moet je dus zorgen dat je
niet te veel punten verliest'', aldus
Verstappen, die over zijn Honda-
motor andermaal geen klagen had.
Wel was hij het gehele week
einde kritisch over de afstelling van
de auto, maar ook gaf hij meer
maals aan veel vertrouwen te heb
ben dat zijn team die problemen
snel oplost. „Zoveel is er niet aan de
hand'', besloot Verstappen, voor
uitkijkend naar de GP van China,
die over twee weken alweer wacht.
,,Maar natuurlijk moet het wel be
ter.''
Bahrein
Relativeren, het is iets waar de kil
ler in Max Verstappen met al zijn
jeugdig enthousiasme vaak weinig
trek in had, de laatste jaren. Maar na
een degelijk optreden in Bahrein
koos hij er gisteravond meteen
voor.
Amper een kwartier was hij zijn
wagen uit, toen hij in de paddock
zijn verhaal kwam doen onder een
met een net van kerstlichtjes inge
pakte palmboom. In de mixed zone
voor de geschreven pers, een novi
teit dit seizoen ingevoerd door de
FIA, wist hij bij zijn Nederlandse
toehoorders precies te verwoorden
wat die oerdegelijke vierde plaats
voor hem betekende.
Natuurlijk was het niet het resul
taat dat hij idealiter zou willen.
,,Het moét beter, natuurlijk. Maar
zo'n slecht resultaat is dit ook weer
niet. Opnieuw prima punten'', zo
klonk het uit de mond van de 21-ja-
rige Limburger, die zich ook bij de
tweede WK-afspraak handhaafde
in de top van het WK. Vorig jaar
stond hij na de woestijnrace in
Bahrein kleurloos tiende, met acht
schamele puntjes. Tussen Kevin
Magnussen en Stoffel Vandoorne,
de B-acteurs van de Formule i-grid.
Nu staat hij keurig derde met 27
punten, ingeklemd tussen het
Mercedes-duo en de Ferrari-cou-
reurs.
Dan mag het allemaal nog niet
helemaal foutloos lopen, dit sei
zoen, met de RBi5 waarover hij
flink wat te klagen had in Bahrein.
Kapot is er nog niks, na twee af
spraken. Het verhaal van zijn vijfde
seizoen kan nog altijd alle kanten
op. En dat was precies twaalf
maanden terug al wel wat anders.
FORMULE 1
Uitslagen
Toen was er die eerste uitvalbeurt
op het Sakhir Circuit, sowieso een
rondje waar Red Bull Racing de
laatste jaren een trackrecord ver
zamelde om van te gruwelen. Ver
stappen was er zelf ook nog maar
één keer gefinisht. In 2016 als
zesde, nog in dienst van Toro
maandag 1 april 2019
GO
Verstappen tevreden:
-Max Verstappen (21)
Arjan Schouten
GRAND PRIX VAN BAHREIN
11. Giovinazzi (Ita/Alf) +1.55, op 1 ronde:
12. Kviat (Rus/Tor), 13. Kevin Magnus-
sen (Den/Haa), 14. Lance Stroll (Can/
Rac), 15. George Russell (GBr/Wil), op 2
ronden: 16. Robert Kubica (Pol/Wil), op
4 ronden: 17. Nico Hülkenberg (Dui/
Ren), 18. Daniel Ricciardo (Aus/Ren),
19. Carlos Sainz jr. (Spa/McL).
Uitgevallen: Grosjean (Fra/Haa).
1. Hamilton (GBr/Mer)
1.34.21 25 pt
2. Bottas (Fin/Mer)
+2,9
18 pt
3. Leclerc (Mon/Fer)
+6,1
15 pt
4. Verstappen (Ned/RB)
+6,4
12 pt
5. Vettel (Dui/Fer)
+0.36 10 pt
6. Norris (GBr/McL)
+0.45
8 pt
7. Raikkönen (Fin/Alf)
+0.47
6 pt
8. Gasly (Fra/RB)
+0.58
4 pt
9. Albon (Tha/Tor)
+1.02
2 pt
10. Pérez (Mex/Rac)
+1.03
1 pt
WK-stand
Constructeurs
1. Bottas 44
1.
Mercedes 87
2. Hamilton 43
2.
Ferrari 48
3. Verstappen27
3.
Red Bull 31
4. Leclerc 26
4.
Alfa Romeo 10
5. Vettel 22
5.
McLaren 8
6. Raikkönen 10
6.
Haas 8
7. Norris 8
8. Magnussen 8
9. Hülkenberg 6
10. Gasly 4
De Limburger, met zijn Red Bull-helm nog op, loopt na zijn finish
door het wagenpark op het Sakhir Circuit. foto getty images