Heerlijke 5-daagse busreizen effeweg.nl MEDIA CULTUUR 23 effeweg.nl of bel 08810 30 800 JAN SMIT getransformeerd. De smaak van de jeugd, over vertegenwoordigd op de streamingplatforms, domineert. In vijfjaar tijd hebben hiphop en dance een meerderheid in de charts verworven. De verliezers zijn ook duidelijk: niet langer zijn singles van Marco Borsato, Nick Simon, Jan Smit of Gerard Joling bijna als vanzelf goed voor een top 5-klassering. Sinds streaming meetelt, scoorde Ronnie Flex 17 top 3-hits in de Single Top 100. Jan Smit heeft in totaal 22 nummer 1-hits op zijn naam, de laatste scoorde hij in februari 2015. Daarna haalde hij al leen aan de zijde van rapcollectief Broederliefde nog de lijst. Alle andere singles van zijn laatste twee albums bleven buiten de hoogste 100. HITLIJST Top 40, Mega Top 50 of Singles Top 100, de formule voor de totstandkoming ervan is voor elke hitlijst anders. De eerste twee tellen airplay mee, het aantal keren dat liedjes worden gedraaid op bepaalde radiozenders. De laatste kijkt alleen naar verkoop en streaming. Streams tellen nu te zwaar, vinden vertegen woordigers van gedupeerde artiesten, vooral uit de hoek van de volksmuziek. Hun bezwaren wil len ze niet onder naam in de krant vermeld zien. Marco Borsato formuleert geen oordeel, maar constateert wel: ,,Als iemand een cd van mij koopt en die vervolgens drie jaar lang elke dag draait, zie je daarvan niets terug in de charts. Doe je hetzelfde op Spotify, dan is dat wel zo.'' Ook producer $hirak heeft een duidelijke visie op de eisen waaraan een hit moet voldoen. ,,Iets onder de 3 minuten is ideaal. En je moet zeker bin nen een minuut zijn aangekomen bij het stuk dat de luisteraar moet onthouden. Drank Drugs is zo'n nummer dat aan die formule voldoet.'' MINDER ALBUMS, MEER SINGLES Veelgehoorde klacht onder artiesten die meer dan twintig jaar bezig zijn: de jeugd van nu begrijpt het concept album niet meer. Jonge muziekliefhebbers snappen niet waarom ze hun tijd zouden besteden aan liedjes die geen hits zijn. Muziektijdschrift Rolling Stone becijferde recent dat een hedendaagse hitartiest gemiddeld ruim drie losse liedjes uitbrengt voordat er een album verschijnt. Vóór streaming was één hit vaak vol doende om een album te rechtvaardigen. Thijs Mantel, marketingdirecteur van Neder lands grootste platenmaatschappij Universal Music: ,,Zo laat je steeds iets meer horen van wat er gaat komen. Artiesten bedenken steeds meer 'momenten': promotiemomenten, maar ook live momenten of releasemomenten. Zo ben je als artiest voortdurend aanwezig en dus relevant.'' Producer $hirak: ,,Je moet als artiest meer mu ziek uitbrengen dan vroeger. Om de maand een liedje. Of misschien wel drie albums per jaar.'' JEUGD NEEMT LIJST OVER Nu levert een song van een uur net zo veel op als eentje van 2 minuten invloedrijkste hitproducer, bevestigt dat het betaalsysteem samenhangt met de creatieve keuzes. ,,Zolang er niet per beluisterde seconde wordt betaald, is het aantrekkelijker om korte liedjes te produceren. Nu levert een song van een uur net zo veel op als eentje van 2 minuten. ,,Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar bij de produc tie weleens rekening mee heb gehouden. Dan knipte ik een wat langdradig outro van de song af. Zo blijft de luisteraar net onbevredigd achter en wil hij het liedje nóg een keer horen. Soms wil een artiest een statement maken met een lang nummer met bijvoorbeeld een extra herhaling van het refrein. Dan vraag ik: wat wil je liever? Dat ze één keer luisteren en het liedje helemaal hebben begrepen, of dat ze het nog een keer opzetten?'' INTRO'S KORTER Ook de intro's slinken. Volgens vorig jaar gepu bliceerd onderzoek van Ohio State University werden intro's in de Amerikaanse hitlijsten tussen 1986 en 2015 78 procent korter. Het duurt gemiddeld nog maar iets meer dan 5 seconden voordat de 'main vocal' hoorbaar is. In de jaren 80 ging daar nog rustig 20 seconden overheen. Als de luisteraar zich verveelt, is hij weg, zegt ook Oscar Ombach van muziekuitgever Music AllStars. ,,Je moet het moment voor zijn dat iemand op Spotify het volgende liedje aanklikt. Eigenlijk moet je daarom binnen enkele seconden bij de eerste hook zijn: een herkenbaar of catchy stukje melodie.'' Boek zonder aanbetaling Schwerin, Rostock en Rügen Thüringen, Erfurt en Weimar Harzgebergte Rouen, Normandië en Parijs Westerwald, Rijn en Oranjeroute All inclusive maandag 1 april 2019 GO Popliedjes worden korter door EAMING Sinds juli 2013, toen streaming voor het eerst meetelde, zijn de hitlijsten in sprinttempo 44 —Jack $hirak, hitproducer -• 11W1M Ontbijt en diner Vertrek: apr, mei,jun,jul, aug, sep, okt Ontbijten diner Vertrek: mei,jun,juL, aug, sep Ontbijt en diner Vertrek: mei,jun,juL, aug, sep Vertrek: mei,jun,jul, aug, sep, okt Ontbijt en diner Vertrek: mei,jun,jul, aug, sep, okt ANVR Alle Fouten voorbehouden. Excl. reserveringskosten en CalamiteitenFonds.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 23