Heerlijke 5-daagse busreizen
effeweg.nl
MEDIA CULTUUR 23
effeweg.nl of bel 08810 30 800
JAN SMIT
getransformeerd. De smaak van de jeugd, over
vertegenwoordigd op de streamingplatforms,
domineert. In vijfjaar tijd hebben hiphop en
dance een meerderheid in de charts verworven.
De verliezers zijn ook duidelijk: niet langer zijn
singles van Marco Borsato, Nick Simon, Jan Smit
of Gerard Joling bijna als vanzelf goed voor een
top 5-klassering.
Sinds streaming meetelt, scoorde Ronnie Flex
17 top 3-hits in de Single Top 100. Jan Smit heeft in
totaal 22 nummer 1-hits op zijn naam, de laatste
scoorde hij in februari 2015. Daarna haalde hij al
leen aan de zijde van rapcollectief Broederliefde
nog de lijst. Alle andere singles van zijn laatste
twee albums bleven buiten de hoogste 100.
HITLIJST
Top 40, Mega Top 50 of Singles Top 100, de
formule voor de totstandkoming ervan is voor
elke hitlijst anders. De eerste twee tellen airplay
mee, het aantal keren dat liedjes worden gedraaid
op bepaalde radiozenders. De laatste kijkt alleen
naar verkoop en streaming.
Streams tellen nu te zwaar, vinden vertegen
woordigers van gedupeerde artiesten, vooral uit
de hoek van de volksmuziek. Hun bezwaren wil
len ze niet onder naam in de krant vermeld zien.
Marco Borsato formuleert geen oordeel, maar
constateert wel: ,,Als iemand een cd van mij koopt
en die vervolgens drie jaar lang elke dag draait,
zie je daarvan niets terug in de charts. Doe je
hetzelfde op Spotify, dan is dat wel zo.''
Ook producer $hirak heeft een duidelijke visie
op de eisen waaraan een hit moet voldoen. ,,Iets
onder de 3 minuten is ideaal. En je moet zeker bin
nen een minuut zijn aangekomen bij het stuk dat
de luisteraar moet onthouden. Drank Drugs is
zo'n nummer dat aan die formule voldoet.''
MINDER ALBUMS, MEER SINGLES
Veelgehoorde klacht onder artiesten die meer
dan twintig jaar bezig zijn: de jeugd van nu
begrijpt het concept album niet meer. Jonge
muziekliefhebbers snappen niet waarom ze hun
tijd zouden besteden aan liedjes die geen hits zijn.
Muziektijdschrift Rolling Stone becijferde recent
dat een hedendaagse hitartiest gemiddeld ruim
drie losse liedjes uitbrengt voordat er een album
verschijnt. Vóór streaming was één hit vaak vol
doende om een album te rechtvaardigen.
Thijs Mantel, marketingdirecteur van Neder
lands grootste platenmaatschappij Universal
Music: ,,Zo laat je steeds iets meer horen van wat
er gaat komen. Artiesten bedenken steeds meer
'momenten': promotiemomenten, maar ook live
momenten of releasemomenten. Zo ben je als
artiest voortdurend aanwezig en dus relevant.''
Producer $hirak: ,,Je moet als artiest meer mu
ziek uitbrengen dan vroeger. Om de maand een
liedje. Of misschien wel drie albums per jaar.''
JEUGD NEEMT LIJST OVER
Nu levert een
song van een
uur net zo
veel op als
eentje van
2 minuten
invloedrijkste hitproducer, bevestigt dat het
betaalsysteem samenhangt met de creatieve
keuzes. ,,Zolang er niet per beluisterde seconde
wordt betaald, is het aantrekkelijker om korte
liedjes te produceren. Nu levert een song van een
uur net zo veel op als eentje van 2 minuten.
,,Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar bij de produc
tie weleens rekening mee heb gehouden. Dan
knipte ik een wat langdradig outro van de song af.
Zo blijft de luisteraar net onbevredigd achter en
wil hij het liedje nóg een keer horen. Soms wil een
artiest een statement maken met een lang nummer
met bijvoorbeeld een extra herhaling van het
refrein. Dan vraag ik: wat wil je liever? Dat ze één
keer luisteren en het liedje helemaal hebben
begrepen, of dat ze het nog een keer opzetten?''
INTRO'S KORTER
Ook de intro's slinken. Volgens vorig jaar gepu
bliceerd onderzoek van Ohio State University
werden intro's in de Amerikaanse hitlijsten tussen
1986 en 2015 78 procent korter. Het duurt
gemiddeld nog maar iets meer dan 5 seconden
voordat de 'main vocal' hoorbaar is. In de jaren 80
ging daar nog rustig 20 seconden overheen.
Als de luisteraar zich verveelt, is hij weg, zegt
ook Oscar Ombach van muziekuitgever Music
AllStars. ,,Je moet het moment voor zijn dat
iemand op Spotify het volgende liedje aanklikt.
Eigenlijk moet je daarom binnen enkele seconden
bij de eerste hook zijn: een herkenbaar of catchy
stukje melodie.''
Boek zonder aanbetaling
Schwerin, Rostock
en Rügen
Thüringen, Erfurt
en Weimar
Harzgebergte
Rouen, Normandië
en Parijs
Westerwald, Rijn
en Oranjeroute
All inclusive
maandag 1 april 2019
GO
Popliedjes worden korter door
EAMING
Sinds juli 2013, toen streaming voor het eerst
meetelde, zijn de hitlijsten in sprinttempo
44
—Jack $hirak,
hitproducer
-• 11W1M
Ontbijt en diner
Vertrek: apr, mei,jun,jul, aug, sep, okt
Ontbijten diner
Vertrek: mei,jun,juL, aug, sep
Ontbijt en diner
Vertrek: mei,jun,juL, aug, sep
Vertrek: mei,jun,jul, aug, sep, okt
Ontbijt en diner
Vertrek: mei,jun,jul, aug, sep, okt
ANVR
Alle Fouten voorbehouden. Excl. reserveringskosten en CalamiteitenFonds.