Luxeleventje is voorbij voor niksende rocksterdichter Onbevredigend portret van oorlogscorrespondent 7 Overspel in nasleep van de oorlog Het wantrouwen was groot. Dat komt allemaal samen in dat huis waar de twee families wonen donderdag 28 maart 2019 bombardementen op Londen door de Duitsers en wordt nu gedwongen samen te wonen in een landhuis in Hamburg waar de Duitse eigenaar en zijn dochter ook vertoeven. Die om standigheid brengt niet haar beste eigenschappen naar boven.'' The Aftermath is een fictief verhaal, dat vooral gaat over vergeving tussen de geallieerden en het Duitse volk dat zo smadelijk is verslagen. ,,Op Hamburg zijn in een week meer bommen gegooid dan op Londen tijdens de hele oorlog'', zegt een van de personages. Knightley bekent dat zij weinig wist van de situatie in 1946 in het na oorlogse Duitsland. ,,Ik besefte niet dat de Engelsen zo nauw betrokken waren bij de wederopbouw van dat land. De verhoudingen waren na tuurlijk gespannen. Het wederzijdse wantrouwen was groot. Dat komt al lemaal samen in dat huis waar de twee families samenwonen.'' Verhouding Rachael Morgan, zoals het personage van Knightley heet, krijgt op den duur een verhouding met de Duitse eigenaar van het landhuis (gespeeld door Alexander Skarsgard). De voort durende afwezigheid van haar echt genoot, een commandant in het Britse leger die begaan is met het lot van de Duitsers, zet deze onwaar schijnlijke relatie in gang. ,,Het zijn twee mensen die elkaar wantrouwen, maar ook een verlies delen. De man heeft zijn echtgenote THE AFTERMATH in de oorlog verloren'', legt Knightley uit. ,,Het lot drijft beiden in elkaars armen.'' Sinds The Aftermath heeft de ac trice alweer een film voltooid. Op nieuw speelt zij geen alledaagse vrouw. In Misbehaviour vertolkt zij een feministe die de Engelse miss verkiezing van 1970 in de war schopt. Het incident berust op ware feiten. Concurrentie Het lijkt wel of de rollen voor Knightley, al zeven jaar getrouwd met muzikant James Righton (voor malig lid van de band Klaxons), voor het opscheppen liggen. ,,Dat valt best tegen'', antwoordt zij verrassend ge noeg. ,,De concurrentie in mijn leef tijdscategorie is groot. Er zijn veel uitstekende actrices van mijn leeftijd, die allemaal azen op de meest inte ressante rollen. De discussie over meer vrouwen als filmmakers juich ik natuurlijk helemaal toe. Als deze missie slaagt, dan heeft dat hopelijk meteen tot gevolg dat er nog meer in teressante vrouwenrollen worden ge schreven. Want hoe je het ook wendt of keert, ik ben toch afhankelijk van wat anderen voor mij bedenken.'' The Beach Bum Filmmaker, scenarist en kunste naar Harmony Korine (Gummo, Trash Humpers) was een door gaans gewaardeerde, maar moei lijk te plaatsen artistieke figuur in filmland, tot hij alom bekend werd met zijn volslagen zotte misdaadfilm Spring Breakers (2012). The Beach Bum zet die koers ietwat voort, met dezelfde neon kleurpartijen, muzikale uitbar- stingen en bekende namen. Toch is deze komedie rondom het slordige leven van een rock- sterdichter uit Florida minder verrassend. Op scèneniveau is het beslist vermakelijk McConaughey te zien schmieren of rondrennen met katten en chicks, maar we hebben andere versies van door hem gespeelde personages eerder gezien. Hippiefiguur Moondog (McConaughey) leeft een luxele ventje, waarin hij voortdurend dronken of stoned de populaire kunstenaar uithangt. Maar tot werken en publiceren komt het nauwelijks meer. Als er Matthew McConaughey en Snoop Dogg foto the searchers een groot drama voorvalt, heeft deze levensgenieter geen keus meer: hij moet aan de bak. Deze stonerkomedie on crack is zeker vermakelijk, maar boordevol in houd zit The Beach Bum niet echt. Of was dat nou juist Korine's poëtische bedoeling? A Private War zerij kostte haar aanvankelijk een oog en uiteindelijk haar leven bij een aanslag in Syrië. Met haar in tense artikelen vol details over oorlogsmisdaden in The Sunday Times won zij diverse prestigieuze onderscheidingen. Maar dat was niet de reden waarom zij zulke ri sico's nam. Wat haar wel dreef, wordt in deze film niet echt over tuigend aangetoond. Colvin had de onstuitbare ambitie haar lezers op de hoogte te stellen van het wereldleed. Zij oogstte daarmee respect van haar collega's, lezers en zelfs van dictator Khadaffi die zij stevig ondervroeg. - A.Z. Aan de vertolking van Rosamund Pike ligt het niet dat de filmbio grafie over de oorlogscorrespon dent Marie Colvin een onbevre digend gevoel achterlaat. De ac trice heeft zich met zichtbare pas sie gestort op haar vertolking van de journaliste met het kenmer kende ooglapje, die het liefst aan het front van welke oorlog dan ook verslag deed. Haar waaghal- Ik speel eigenlijk een racist 44 Keira Knightley DRAMA Regie: James Kent. Hoofdrollen: Keira Knightley, Jason Clarke en Alexander Skarsgard. Over de Tweede We reldoorlog zijn legio films gemaakt, maar over de nasleep zijn beduidend minder verhalen in de bio scoop verteld. The Aftermath is een van de uitzonderingen. Het drama speelt zich af in 1946 in het plat gebombardeerde Hamburg, waar de plaatselijke bevolking in de puinhopen pro beert te overleven. Dat gebeurt onder toeziend oog van de Britse bezetter, die ook nog zoekt naar ontsnapte nazi-aan hangers en oorlogs misdadigers. Kolonel Lewis Morgan (Jason Clarke) probeert die taak met zo veel mo gelijk compassie uit te voeren. Hij beseft dat ook de Duitse overlevenden met respect behandeld moeten worden. Zijn vrouw Rachael (Keira Knightley) denkt daar heel an ders over. Zij is ge traumatiseerd door de dood van haar zoontje bij de bom bardementen op Lon den. Het verblijf in Hamburg is voor haar een kwelling, vooral doordat zij met haar echtgenoot is inge trokken in een villa, waar de oorspronke lijke bewoners - een architect (Alexander Skarsgard) en zijn dochter - ook nog steeds verblijven. Het drama van The Aftermath speelt zich vooral achter de ge sloten deuren van dit huis af. Tussen de Britse Rachael en haar Duitse mede bewoner ontstaat een verhouding, deels doordat haar echtge noot meestal absent is. Hoewel de degelijke, maar niet uitzonder lijke film van regisseur James Kent vooral indruk maakt door het tonen van frustra tie van alle betrokke nen, schiet de film toch vooral tekort in het aannemelijk maken van het over spel van Rachael. Het geeft het drama een goedkoop sausje dat alle andere ele menten helaas over vleugelt. —A.Z. Het samenleven in Hamburg blijkt een kwelling vol verlangen. foto 2oth century fox KOMEDIE Regie: Harmony Korine. Met: Matthew McConaughey, Snoop Dogg - Marieke Nieuwdorp OORLOGSDRAMA Regie: Matthew Heineman. Hoofdrollen: Rosamund Pike, Tom Hollander en Jamie Dornan.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 51