Luxeleventje is voorbij voor
niksende rocksterdichter
Onbevredigend portret van
oorlogscorrespondent
7
Overspel in nasleep
van de oorlog
Het wantrouwen was groot. Dat
komt allemaal samen in dat huis
waar de twee families wonen
donderdag 28 maart 2019
bombardementen op Londen door
de Duitsers en wordt nu gedwongen
samen te wonen in een landhuis in
Hamburg waar de Duitse eigenaar en
zijn dochter ook vertoeven. Die om
standigheid brengt niet haar beste
eigenschappen naar boven.''
The Aftermath is een fictief verhaal,
dat vooral gaat over vergeving tussen
de geallieerden en het Duitse volk
dat zo smadelijk is verslagen. ,,Op
Hamburg zijn in een week meer
bommen gegooid dan op Londen
tijdens de hele oorlog'', zegt een van
de personages.
Knightley bekent dat zij weinig
wist van de situatie in 1946 in het na
oorlogse Duitsland. ,,Ik besefte niet
dat de Engelsen zo nauw betrokken
waren bij de wederopbouw van dat
land. De verhoudingen waren na
tuurlijk gespannen. Het wederzijdse
wantrouwen was groot. Dat komt al
lemaal samen in dat huis waar de
twee families samenwonen.''
Verhouding
Rachael Morgan, zoals het personage
van Knightley heet, krijgt op den
duur een verhouding met de Duitse
eigenaar van het landhuis (gespeeld
door Alexander Skarsgard). De voort
durende afwezigheid van haar echt
genoot, een commandant in het
Britse leger die begaan is met het lot
van de Duitsers, zet deze onwaar
schijnlijke relatie in gang.
,,Het zijn twee mensen die elkaar
wantrouwen, maar ook een verlies
delen. De man heeft zijn echtgenote
THE AFTERMATH
in de oorlog verloren'', legt Knightley
uit. ,,Het lot drijft beiden in elkaars
armen.''
Sinds The Aftermath heeft de ac
trice alweer een film voltooid. Op
nieuw speelt zij geen alledaagse
vrouw. In Misbehaviour vertolkt zij
een feministe die de Engelse miss
verkiezing van 1970 in de war schopt.
Het incident berust op ware feiten.
Concurrentie
Het lijkt wel of de rollen voor
Knightley, al zeven jaar getrouwd
met muzikant James Righton (voor
malig lid van de band Klaxons), voor
het opscheppen liggen. ,,Dat valt best
tegen'', antwoordt zij verrassend ge
noeg. ,,De concurrentie in mijn leef
tijdscategorie is groot. Er zijn veel
uitstekende actrices van mijn leeftijd,
die allemaal azen op de meest inte
ressante rollen. De discussie over
meer vrouwen als filmmakers juich
ik natuurlijk helemaal toe. Als deze
missie slaagt, dan heeft dat hopelijk
meteen tot gevolg dat er nog meer in
teressante vrouwenrollen worden ge
schreven. Want hoe je het ook wendt
of keert, ik ben toch afhankelijk van
wat anderen voor mij bedenken.''
The Beach Bum
Filmmaker, scenarist en kunste
naar Harmony Korine (Gummo,
Trash Humpers) was een door
gaans gewaardeerde, maar moei
lijk te plaatsen artistieke figuur
in filmland, tot hij alom bekend
werd met zijn volslagen zotte
misdaadfilm Spring Breakers
(2012). The Beach Bum zet die koers
ietwat voort, met dezelfde neon
kleurpartijen, muzikale uitbar-
stingen en bekende namen.
Toch is deze komedie rondom
het slordige leven van een rock-
sterdichter uit Florida minder
verrassend. Op scèneniveau is het
beslist vermakelijk McConaughey
te zien schmieren of rondrennen
met katten en chicks, maar we
hebben andere versies van door
hem gespeelde personages eerder
gezien. Hippiefiguur Moondog
(McConaughey) leeft een luxele
ventje, waarin hij voortdurend
dronken of stoned de populaire
kunstenaar uithangt.
Maar tot werken en publiceren
komt het nauwelijks meer. Als er
Matthew McConaughey en
Snoop Dogg foto the searchers
een groot drama voorvalt, heeft
deze levensgenieter geen keus
meer: hij moet aan de bak. Deze
stonerkomedie on crack is zeker
vermakelijk, maar boordevol in
houd zit The Beach Bum niet echt.
Of was dat nou juist Korine's
poëtische bedoeling?
A Private War
zerij kostte haar aanvankelijk een
oog en uiteindelijk haar leven bij
een aanslag in Syrië. Met haar in
tense artikelen vol details over
oorlogsmisdaden in The Sunday
Times won zij diverse prestigieuze
onderscheidingen. Maar dat was
niet de reden waarom zij zulke ri
sico's nam. Wat haar wel dreef,
wordt in deze film niet echt over
tuigend aangetoond. Colvin had
de onstuitbare ambitie haar lezers
op de hoogte te stellen van het
wereldleed. Zij oogstte daarmee
respect van haar collega's, lezers
en zelfs van dictator Khadaffi die
zij stevig ondervroeg. - A.Z.
Aan de vertolking van Rosamund
Pike ligt het niet dat de filmbio
grafie over de oorlogscorrespon
dent Marie Colvin een onbevre
digend gevoel achterlaat. De ac
trice heeft zich met zichtbare pas
sie gestort op haar vertolking van
de journaliste met het kenmer
kende ooglapje, die het liefst aan
het front van welke oorlog dan
ook verslag deed. Haar waaghal-
Ik speel
eigenlijk
een racist
44
Keira Knightley
DRAMA
Regie: James Kent.
Hoofdrollen: Keira
Knightley, Jason
Clarke en Alexander
Skarsgard.
Over de Tweede We
reldoorlog zijn legio
films gemaakt, maar
over de nasleep zijn
beduidend minder
verhalen in de bio
scoop verteld. The
Aftermath is een van
de uitzonderingen.
Het drama speelt zich
af in 1946 in het plat
gebombardeerde
Hamburg, waar de
plaatselijke bevolking
in de puinhopen pro
beert te overleven.
Dat gebeurt onder
toeziend oog van de
Britse bezetter, die
ook nog zoekt naar
ontsnapte nazi-aan
hangers en oorlogs
misdadigers. Kolonel
Lewis Morgan (Jason
Clarke) probeert die
taak met zo veel mo
gelijk compassie uit
te voeren. Hij beseft
dat ook de Duitse
overlevenden met
respect behandeld
moeten worden.
Zijn vrouw Rachael
(Keira Knightley)
denkt daar heel an
ders over. Zij is ge
traumatiseerd door
de dood van haar
zoontje bij de bom
bardementen op Lon
den. Het verblijf in
Hamburg is voor haar
een kwelling, vooral
doordat zij met haar
echtgenoot is inge
trokken in een villa,
waar de oorspronke
lijke bewoners - een
architect (Alexander
Skarsgard) en zijn
dochter - ook nog
steeds verblijven.
Het drama van The
Aftermath speelt zich
vooral achter de ge
sloten deuren van dit
huis af. Tussen de
Britse Rachael en
haar Duitse mede
bewoner ontstaat een
verhouding, deels
doordat haar echtge
noot meestal absent
is.
Hoewel de degelijke,
maar niet uitzonder
lijke film van regisseur
James Kent vooral
indruk maakt door
het tonen van frustra
tie van alle betrokke
nen, schiet de film
toch vooral tekort
in het aannemelijk
maken van het over
spel van Rachael.
Het geeft het drama
een goedkoop sausje
dat alle andere ele
menten helaas over
vleugelt.
—A.Z.
Het samenleven in Hamburg blijkt een
kwelling vol verlangen. foto 2oth century fox
KOMEDIE
Regie: Harmony Korine. Met:
Matthew McConaughey,
Snoop Dogg
- Marieke Nieuwdorp
OORLOGSDRAMA
Regie: Matthew Heineman.
Hoofdrollen: Rosamund Pike,
Tom Hollander en Jamie Dornan.