pp,, Toneel Anderhalf uur een jonge vrouw spelen die aan anorexia ten onder gaat, is geen makkelijke klus. Maar actrice Lisse Knaapen (25) weet waarvoor ze het doet. ,,Emma zou dit hebben gewild." Reizen met muzikale vergezichten 4 Op zoek naar Goesting Dutch Barok it is het zwaarste re petitieproces dat ik l tot nu toe heb mee- I gemaakt", zegt ac trice Lisse Knaapen nadat ze met een gember-muntthee aan een tafeltje is neergeploft. Ze speelt de solovoorstelling Emma wil leven, die is gebaseerd op een waarge- beurd verhaal. Voor wie de gelijkna mige documentaire uit 2016 niet heeft gezien: waar gaat die over? ,,Over Emma Caris, die op haar 18de overlijdt aan anorexia. In de do cumentaire zie je hoe ze behandeld wordt, en wat haar familie en vrien dinnen vertellen. In deze voorstelling gaan we een laagje dieper: je zit als toeschouwer in haar hoofd en we la ten zien wat daarbinnen gebeurt, welke keuzes ze maakt en waarom. Je volgt haar strijd met het monster dat ze vanbinnen heeft. In de voorstel ling heet dat monster Petra." Het belangrijkste is een ander veel liefde en vertrouwen te geven stem ook een naam? ,,Alles in de voorstelling is echt ge beurd, gebaseerd op fragmenten uit haar dagboeken. In het Amsterdam Medisch Centrum heb ik me door haar behandelend arts laten uitleg gen hoe anorexia nervosa werkt. Zij omschrijft het als een monster dat zich in iemands hoofd nestelt en steeds meer de overhand neemt." „Natuurlijk zit er heftigheid in, want je moet laten zien wat anorexia echt is. Maar het is niet alleen maar drama. Zeker de eerste helft van de voorstel ling bevat humor, want Emma was heel slim en gevat. Dat maakt het aantrekkelijk om naar te kijken, ook al wordt het gaandeweg steeds schrij nender." 5 REDENEN OM UIT TE GAAN De mooiste Vlaamse liedjes Klassiek donderdag 28 maart 2019 Emma monster on toneel Vivian de Gier Gaf de echte Emma die negatieve 44 —Lisse Knaapen Hoe maak je zo'n aangrijpend on derwerp aantrekkelijk voor het pu bliek? Emma verliest de strijd: op het mo ment dat ze voor het leven kiest, is haar lichaam al zo beschadigd dat ze alsnog sterft. Een heftige rol om te spelen. s Waar gaat uw 'goesting' dit week end naar uit? Een muzikale road- trip door Vlaanderen, een recon structie van de Matthaus Pas sion, een trip lang 40 jaar mu ziek, twee eigenzinnige trouba dours? Of gaat u lekker met de kleintjes genieten van de avontu ren van Kikker? Bas Bons en Kees Vriend maken met hun programma 'Goesting' een muzikale road- trip door het land van onze zui derburen. Zij komen met de mooiste Vlaamse liedjes en de verhalen erachter, speciaal voor Bourgondiërs en liefheb bers van fijne muzikale vertel lingen. „Ooit maakten wij slechte Belgenmoppen, kon den we beter voetballen en spraken we er gekscherend over dat we Vlaanderen maar weer bij Nederland moesten voegen. Maar die tijden zijn veranderd'', constateren Bons en Vriend. Volgens hen straalt België nu als een oase van geluk, die prachtig wordt be zongen in beeldschone Vlaamse liedjes. Het duo ging op zoek en verzamelde de pa reltjes uit het repertoire van chansonniers als Raymond van het Groenewoud, Gorki, Johan Verminnen en Stef Bos. In 'Goesting' vertellen Bons en Vriend ook de verhalen achter die liedjes, waarin de verstilling, maar ook de ongepolijste, rauwe schoonheid wordt be zongen. Woensdag 3 april, Ledelthea- ter, Oostburg, 20.15 uur. De Matthaus Passion van Bach in een andere versie dan we gewoon zijn. Gerard de Wit van Dutch Baro que vond een nog niet uitgegeven reconstructie van de Matthaus. Deze versie klinkt in detail iets an ders. Indrukwekkend en ontroerend. Er is geen sprake van dubbelkorig- heid. Het concert is onderdeel van het reconstruc tieproces. In 2020 wordt de nieuwe parti tuur uitgegeven. Albert Clement verzorgt om 18.45 uur een inleiding. Middelburg, Oostkerk, 29 maart, 19.30 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 48