pp,,
Toneel Anderhalf uur een jonge vrouw
spelen die aan anorexia ten onder gaat, is
geen makkelijke klus. Maar actrice
Lisse Knaapen (25) weet waarvoor ze
het doet. ,,Emma zou dit hebben gewild."
Reizen met
muzikale
vergezichten
4
Op zoek naar Goesting
Dutch Barok
it is het zwaarste re
petitieproces dat ik
l tot nu toe heb mee-
I gemaakt", zegt ac
trice Lisse Knaapen
nadat ze met een
gember-muntthee
aan een tafeltje is neergeploft. Ze
speelt de solovoorstelling Emma wil
leven, die is gebaseerd op een waarge-
beurd verhaal. Voor wie de gelijkna
mige documentaire uit 2016 niet
heeft gezien: waar gaat die over?
,,Over Emma Caris, die op haar
18de overlijdt aan anorexia. In de do
cumentaire zie je hoe ze behandeld
wordt, en wat haar familie en vrien
dinnen vertellen. In deze voorstelling
gaan we een laagje dieper: je zit als
toeschouwer in haar hoofd en we la
ten zien wat daarbinnen gebeurt,
welke keuzes ze maakt en waarom. Je
volgt haar strijd met het monster dat
ze vanbinnen heeft. In de voorstel
ling heet dat monster Petra."
Het
belangrijkste is
een ander veel
liefde en
vertrouwen te
geven
stem ook een naam?
,,Alles in de voorstelling is echt ge
beurd, gebaseerd op fragmenten uit
haar dagboeken. In het Amsterdam
Medisch Centrum heb ik me door
haar behandelend arts laten uitleg
gen hoe anorexia nervosa werkt. Zij
omschrijft het als een monster dat
zich in iemands hoofd nestelt en
steeds meer de overhand neemt."
„Natuurlijk zit er heftigheid in, want
je moet laten zien wat anorexia echt
is. Maar het is niet alleen maar drama.
Zeker de eerste helft van de voorstel
ling bevat humor, want Emma was
heel slim en gevat. Dat maakt het
aantrekkelijk om naar te kijken, ook
al wordt het gaandeweg steeds schrij
nender."
5 REDENEN OM UIT TE GAAN
De mooiste Vlaamse liedjes
Klassiek
donderdag 28 maart 2019
Emma
monster
on toneel
Vivian de Gier
Gaf de echte Emma die negatieve
44
—Lisse Knaapen
Hoe maak je zo'n aangrijpend on
derwerp aantrekkelijk voor het pu
bliek?
Emma verliest de strijd: op het mo
ment dat ze voor het leven kiest, is
haar lichaam al zo beschadigd dat
ze alsnog sterft. Een heftige rol om
te spelen.
s
Waar gaat uw 'goesting' dit week
end naar uit? Een muzikale road-
trip door Vlaanderen, een recon
structie van de Matthaus Pas
sion, een trip lang 40 jaar mu
ziek, twee eigenzinnige trouba
dours? Of gaat u lekker met de
kleintjes genieten van de avontu
ren van Kikker?
Bas Bons en Kees Vriend
maken met hun programma
'Goesting' een muzikale road-
trip door het land van onze zui
derburen. Zij komen met de
mooiste Vlaamse liedjes en de
verhalen erachter, speciaal
voor Bourgondiërs en liefheb
bers van fijne muzikale vertel
lingen. „Ooit maakten wij
slechte Belgenmoppen, kon
den we beter voetballen en
spraken we er gekscherend
over dat we Vlaanderen maar
weer bij Nederland moesten
voegen. Maar die tijden zijn
veranderd'', constateren Bons
en Vriend. Volgens hen straalt
België nu als een oase van
geluk, die prachtig wordt be
zongen in beeldschone
Vlaamse liedjes. Het duo ging
op zoek en verzamelde de pa
reltjes uit het repertoire van
chansonniers als Raymond van
het Groenewoud, Gorki, Johan
Verminnen en Stef Bos. In
'Goesting' vertellen Bons en
Vriend ook de verhalen achter
die liedjes, waarin de verstilling,
maar ook de ongepolijste,
rauwe schoonheid wordt be
zongen.
Woensdag 3 april, Ledelthea-
ter, Oostburg, 20.15 uur.
De Matthaus Passion van Bach in
een andere versie dan we gewoon
zijn. Gerard de Wit van Dutch Baro
que vond een nog niet uitgegeven
reconstructie van de Matthaus.
Deze versie klinkt in detail iets an
ders. Indrukwekkend en ontroerend.
Er is geen sprake van dubbelkorig-
heid. Het concert is onderdeel van
het reconstruc
tieproces. In
2020 wordt de
nieuwe parti
tuur uitgegeven.
Albert Clement verzorgt om 18.45
uur een inleiding.
Middelburg, Oostkerk, 29 maart,
19.30 uur.