I Spinoza stond helemaal alleen in vrijzinnige ideeën Ouwe rocker en nieuw geluk 2 SPINOZA Dromen najagen Familiemusical Sterre (12) heeft haar enige boek letterlijk stuk gelezen. Opa Anders verwijst haar naar de verborgen sprookjesbiblio theek in een verlaten kasteel. Het publiek volgt haar avonturen in De Efteling Theaterproductie 'De Sprookjessprokkelaar', zaterdag in het Scheldetheater Terneuzen. Uitgelicht eteen aan het begin van de voorstelling zegt hij: 'Ik ben Han Kerckhoffs en niet Spinoza, ik spéél hem'. Dat is een oude theatertruc, om het make-belief door te prikken en in het beste geval een extra laag in de voor stelling te krijgen. (Wie is wie, wat is wat?) Maar in dit geval is het misschien meer dan een truc. reeks 'filosofentoneel', waarin een historische figuur, filosoof uiteraard, het woord neemt. En filosofen hebben nu eenmaal niks anders dan woorden. Socrates en Marx kwamen eerder aan bod. Nu is het de beurt aan Baruch Spinoza. Een man die zo briljant was, dat hij volkomen alleen stond in zijn vooruitstrevende (en in 1655 ook nog eens godslasterlijke) ideeën. Dat was geen zeven dagen per week vol te houden. Het le verde hem ook weinig op. Daarom was hij daar naast ook nog gewoon lenzenslijper. Spinoza was dus een geoefend uit-zijn-rol- stapper. (Om helder te kunnen denken, moet je dat sowieso goed kunnen.) Grappig ironisch de tail is dat zijn lenzen tot de allerbeste behoor den. Dus ook op dat vlak kon hij het niet laten om de mensen het al- lerscherpste zicht te bezorgen. Dat Han Kerckhoffs (op zijn terrein ook redelijk getalenteerd) zijn i7e-eeuwse kan ten kraag voortdu rend om en af doet, hoort er dus onge twijfeld bij. Hij wis selt moeiteloos, ach teloos en snel, tussen zichzelf en Spinoza. Hij speelt solo. Als tekst en acteur een klik hebben, is solotoneel ondanks de onvermijdelijke woordenstroom altijd heel boeiend. Spinoza's kernideeën (bijvoorbeeld: de Bijbel is door mensen geschreven, de tien geboden zijn niet door God 'gedicteerd') wijzen allemaal in de richting van 'eigen verantwoordelijkheid'. Dat is zelfs in 2019 nog redelijk utopisch. Kerck- hoffs zorgt er wel voor dat het desondanks een prikkelend concept blijft. Als tekst en acteur een klik hebben, is solotoneel heel boeiend MUZIEK TOP 3 fM A 5 REDENEN OM THUIS TE BLIJVEN Boek ees verhalen en vertel ze door! Zo luidt de dui delijke boodschap van de Sprookjessprokke laar. Die titelrol wordt I vertolkt door Diederik I Rep, die ook de rol van Opa Anders speelt. ,,Het is superleuk om twee zulke verschillende rollen te spelen. Daar zit zo'n groot contrast tussen'', zegt Diederik. ,,Opa is na tuurlijk een echt mens, zoals we alle maal wel kennen, zo'n lieve opa voor zijn kleindochter Sterre. Maar de Sprookjessprokkelaar is een magi sche figuur, die niet bestaat in onze echte wereld en dat maakt het een heel ander type rol. Het is zo leuk om te schakelen en best lastig ook, want ik wil twee personages neerzetten met verschillende karakters, die an ders bewegen en praten, andere woorden gebruiken en een heel an dere manier van doen hebben.'' Acteur/zanger Diederik Rep is 43 jaar, maar weet nog goed dat hij als kind enorm kon genieten van sprookjes. Hij herinnert zich nog de lange vakantieritten, samen met zijn zusje op de achterbank in de auto. ,,Dan maakten we constant ruzie, totdat mijn ouders ons allebei zo'n ouderwetse walkman gaven met bandjes waarop sprookjes uit de hele wereld stonden. Dan zaten wij uren lang stil te luisteren in plaats van te ruziën. Dat was een ontdekking voor mijn ouders en wij vonden het als kinderen ook hartstikke leuk.'' Rep hield van alle soorten sprookjes, al is het verhaal over het lelijke eendje dat tot een mooie zwaan uitgroeit hem wel extra bijgebleven. Zijn liefde voor musical ontsproot Het is superleuk om twee zulke verschillende rollen te spelen spontaan op de middelbare school. Bij het zien van de eerste voorstelling raakte hij betoverd en in de volgende producties is hij zelf mee gaan doen. ,,De keus om hier ook mijn beroep van te maken, maakte ik niet meteen. Ik had tijd nodig om te gaan geloven in eigen talenten. Uiteindelijk heb ik de Academie voor Lichte Muziek ge volgd. Die sloot goed aan bij het mu sicalvak waar ik uiteindelijk stapje voor stapje in terecht ben gekomen.'' Als Opa Anders/Sprookjessprokke laar krijgt Rep te maken met een wis selende bezetting van de kinderrol- len in deze familiemusical. ,,Ik heb vooral met Sterre te maken. Die rol wordt door vier verschillende meis jes gespeeld en gezongen. Ieder Willem Nijssen is theaterliefhebber. Hij schrijft over allerlei voorstellingen. Wat: 'Spinoza', Han Kerckhoffs Waar: De Mythe Goes Wanneer: vrijdag 29 mrt, 20.00 uur 'Spinoza' is al de derde voorstelling in de Reageren? uitenthuis@persgroep.nl donderdag 28 maart 2019 Avril Lavigne - Head Above Water Sterke terugkeer na twee jaar ziekte, met eer lijke liedjes waarin de Cana dese zangeres haar emoties de vrije loop laat, van vertwijfeling tot hoop uitmon dend in overwin ning. Finn Andrews - One piece at a Time Nog zo'n per soonlijk docu ment, vol kwets bare en juist daardoor krach tige liedjes. Solo project van de frontman van The Veils. Balthazar - Fever Fever heet de nieuweling van deze Belgische indierockers. En ja, de koorts heeft bij onze zui derburen wel toegeslagen. De plaat wordt nu al omarmd als één van dé Belgische platen van 2019. B Han Kerckhoffs speelt Spinoza. foto phile de- go In Gelukkig worden doe je zo (en zij kunnen het weten) schrijft televisiemaker Jan Versteegh succesverhalen op. Het is geen zelfhulpboek, maar wel een boek vol verhalen van mensen die hun dromen najagen. Zoals een staatssecretaris die buschauf feur werd of Versteeghs eigen verhaal: van gymleraar tot televisiemaker. In 18 gesprekken onderzoekt hij of er een recept bestaat om een gelukkiger mens te worden. Verschenen bij Prometheus. 'Lees verhalen Ali Pankow 44 Diederik Rep Jorien de Wit kijkt uit naar de heruitgave van het soloalbum van Keith Richards en leest het boek van Willem Meiners over het succes van Nederland in Amerika.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 46