I
Spinoza stond
helemaal alleen in
vrijzinnige ideeën
Ouwe rocker
en nieuw geluk
2
SPINOZA
Dromen najagen
Familiemusical Sterre (12) heeft
haar enige boek letterlijk stuk
gelezen. Opa Anders verwijst haar
naar de verborgen sprookjesbiblio
theek in een verlaten kasteel. Het
publiek volgt haar avonturen in De
Efteling Theaterproductie 'De
Sprookjessprokkelaar', zaterdag in
het Scheldetheater Terneuzen.
Uitgelicht
eteen aan het begin van de voorstelling
zegt hij: 'Ik ben Han Kerckhoffs en niet
Spinoza, ik spéél hem'. Dat is een oude
theatertruc, om het make-belief door te prikken
en in het beste geval een extra laag in de voor
stelling te krijgen. (Wie is wie, wat is wat?)
Maar in dit geval is het misschien meer dan een
truc.
reeks 'filosofentoneel', waarin een historische
figuur, filosoof uiteraard, het woord neemt. En
filosofen hebben nu eenmaal niks anders dan
woorden. Socrates en Marx kwamen eerder aan
bod.
Nu is het de beurt aan Baruch Spinoza. Een man
die zo briljant was, dat hij volkomen alleen
stond in zijn vooruitstrevende (en in 1655 ook
nog eens godslasterlijke) ideeën. Dat was geen
zeven dagen per week vol te houden. Het le
verde hem ook weinig op. Daarom was hij daar
naast ook nog gewoon lenzenslijper.
Spinoza was dus een geoefend uit-zijn-rol-
stapper. (Om helder te kunnen denken, moet je
dat sowieso goed kunnen.) Grappig ironisch de
tail is dat zijn lenzen tot de allerbeste behoor
den. Dus ook op dat vlak kon hij het niet laten
om de mensen het al-
lerscherpste zicht te
bezorgen.
Dat Han Kerckhoffs
(op zijn terrein ook
redelijk getalenteerd)
zijn i7e-eeuwse kan
ten kraag voortdu
rend om en af doet,
hoort er dus onge
twijfeld bij. Hij wis
selt moeiteloos, ach
teloos en snel, tussen
zichzelf en Spinoza. Hij speelt solo. Als tekst en
acteur een klik hebben, is solotoneel ondanks
de onvermijdelijke woordenstroom altijd heel
boeiend.
Spinoza's kernideeën (bijvoorbeeld: de Bijbel is
door mensen geschreven, de tien geboden zijn
niet door God 'gedicteerd') wijzen allemaal in
de richting van 'eigen verantwoordelijkheid'.
Dat is zelfs in 2019 nog redelijk utopisch. Kerck-
hoffs zorgt er wel voor dat het desondanks een
prikkelend concept blijft.
Als tekst en
acteur een klik
hebben, is
solotoneel heel
boeiend
MUZIEK
TOP 3
fM
A
5 REDENEN OM THUIS TE BLIJVEN
Boek
ees verhalen en vertel
ze door! Zo luidt de dui
delijke boodschap van
de Sprookjessprokke
laar. Die titelrol wordt
I vertolkt door Diederik
I Rep, die ook de rol van
Opa Anders speelt. ,,Het is superleuk
om twee zulke verschillende rollen te
spelen. Daar zit zo'n groot contrast
tussen'', zegt Diederik. ,,Opa is na
tuurlijk een echt mens, zoals we alle
maal wel kennen, zo'n lieve opa voor
zijn kleindochter Sterre. Maar de
Sprookjessprokkelaar is een magi
sche figuur, die niet bestaat in onze
echte wereld en dat maakt het een
heel ander type rol. Het is zo leuk om
te schakelen en best lastig ook, want
ik wil twee personages neerzetten
met verschillende karakters, die an
ders bewegen en praten, andere
woorden gebruiken en een heel an
dere manier van doen hebben.''
Acteur/zanger Diederik Rep is 43
jaar, maar weet nog goed dat hij als
kind enorm kon genieten van
sprookjes. Hij herinnert zich nog de
lange vakantieritten, samen met zijn
zusje op de achterbank in de auto.
,,Dan maakten we constant ruzie,
totdat mijn ouders ons allebei zo'n
ouderwetse walkman gaven met
bandjes waarop sprookjes uit de hele
wereld stonden. Dan zaten wij uren
lang stil te luisteren in plaats van te
ruziën. Dat was een ontdekking voor
mijn ouders en wij vonden het als
kinderen ook hartstikke leuk.'' Rep
hield van alle soorten sprookjes, al is
het verhaal over het lelijke eendje dat
tot een mooie zwaan uitgroeit hem
wel extra bijgebleven.
Zijn liefde voor musical ontsproot
Het is
superleuk om
twee zulke
verschillende
rollen te
spelen
spontaan op de middelbare school.
Bij het zien van de eerste voorstelling
raakte hij betoverd en in de volgende
producties is hij zelf mee gaan doen.
,,De keus om hier ook mijn beroep
van te maken, maakte ik niet meteen.
Ik had tijd nodig om te gaan geloven
in eigen talenten. Uiteindelijk heb ik
de Academie voor Lichte Muziek ge
volgd. Die sloot goed aan bij het mu
sicalvak waar ik uiteindelijk stapje
voor stapje in terecht ben gekomen.''
Als Opa Anders/Sprookjessprokke
laar krijgt Rep te maken met een wis
selende bezetting van de kinderrol-
len in deze familiemusical. ,,Ik heb
vooral met Sterre te maken. Die rol
wordt door vier verschillende meis
jes gespeeld en gezongen. Ieder
Willem Nijssen is
theaterliefhebber.
Hij schrijft over allerlei
voorstellingen.
Wat: 'Spinoza', Han Kerckhoffs
Waar: De Mythe Goes
Wanneer: vrijdag 29 mrt, 20.00 uur
'Spinoza' is al de derde voorstelling in de
Reageren? uitenthuis@persgroep.nl
donderdag 28 maart 2019
Avril Lavigne -
Head Above
Water
Sterke terugkeer
na twee jaar
ziekte, met eer
lijke liedjes
waarin de Cana
dese zangeres
haar emoties de
vrije loop laat,
van vertwijfeling
tot hoop uitmon
dend in overwin
ning.
Finn Andrews -
One piece at a
Time
Nog zo'n per
soonlijk docu
ment, vol kwets
bare en juist
daardoor krach
tige liedjes. Solo
project van de
frontman van The
Veils.
Balthazar - Fever
Fever heet de
nieuweling van
deze Belgische
indierockers. En
ja, de koorts
heeft bij onze zui
derburen wel
toegeslagen. De
plaat wordt nu al
omarmd als één
van dé Belgische
platen van 2019.
B
Han Kerckhoffs speelt Spinoza. foto phile de-
go
In Gelukkig worden doe je zo
(en zij kunnen het weten) schrijft
televisiemaker Jan Versteegh
succesverhalen op. Het is geen
zelfhulpboek, maar wel een boek
vol verhalen van mensen die
hun dromen najagen. Zoals een
staatssecretaris die buschauf
feur werd of Versteeghs eigen
verhaal: van
gymleraar tot televisiemaker. In 18 gesprekken
onderzoekt hij of er een recept bestaat om een
gelukkiger mens te worden.
Verschenen bij Prometheus.
'Lees verhalen
Ali Pankow
44
Diederik Rep
Jorien de Wit kijkt uit
naar de heruitgave van
het soloalbum van Keith
Richards en leest het
boek van Willem Meiners
over het succes van
Nederland in Amerika.