II 7 De laatste productie van regisseur Dick Maas, die in 2016 in Nederland grandioos flopte, blijkt ineens een bioscoophit in China. Tot zijn verrassing. ,,Dit is nog geen enkele Nederlandse film gelukt.'' woensdag 27 maart 2019 Zagt wijt de flop vooral aan slechte timing. ,,Hij kwam tegelijk uit met een paar grote Hollywood-blockbus ters. Tegen die concurrentie bleek hij niet opgewassen.'' Ook de promotie was niet al te best, constateert produ cent Schram. ,,Op de poster en in de trailer is Prooi te veel neergezet als een hor rorfilm. Terwijl hij vooral ook heel humoristisch is; lekker absurd, over the top." Het kassucces in China betekent niet dat de Neder landse makers van Prooi als nog binnenlopen. „Helaas", zegt Maas. ,,Hij is voor een vast bedrag verkocht. We krijgen geen royalties over verkochte kaartjes.'' Tweede kans De regisseur en producent hebben echter goede hoop dat het onverwachte succes in het verre oosten nieuwe deuren voor hen opent. Schram: ,,Dick heeft nog een paar geweldige scripts lig gen. Hopelijk willen de Chi nezen die meefinancieren. Daar zijn we over in ge sprek.'' Ook krijgen ze nu aanbie dingen uit andere landen die ook in de film geïnteres seerd zijn, vertelt hij. ,,En dat is ongelooflijk belangrijk voor toekomstige films die we willen maken. J e kunt echt geen acteur als Tom Cruise of Emma Watson strikken als je laatste film al amper mensen naar de Ne derlandse bioscopen trok.'' Schram hoopt dat Prooi ook in de Nederlandse bios copen een tweede kans krijgt. ,,Mensen lezen er nu over in de kranten. Dat maakt ze vast nieuwsgie rig.'' Van Dick Maas hoeft dat niet, zo'n herlancering in de filmtheaters. ,,Tja, veel Ne derlanders zullen zich nu wel voor hun kop slaan. Maar ze hebben hun kans gehad. Ze kijken Prooi maar op iTunes of Netflix, of wachten tot hij te zien is op tv.'' De film Prooi, een horror-actiecomedy over een ontsnapte leeuw die Amsterdam terro riseert, trok afgelopen weekend al 1,2 miljoen Chi nezen naar de bioscoop. Dat is nu al veertig keer zoveel als de schamele 30.000 Ne derlanders die de film 2,5 jaar geleden in de bios zagen. En dat in drie dagen tijd. Regisseur Dick Maas, be kend van Flodder en thrillers als De Lift, Amsterdamned en Sint, heeft sinds Prooi geen films meer gemaakt. Het Filmfonds wees zijn laatste script af. Hij kreeg geen sub sidie om de film te maken. ,,Financiers en distributeurs durfden het niet aan omdat Prooi zo weinig bezoekers trok'', zegt Maas. Zelf had hij er ook geen zin meer in. Zijn slechtst bezochte film ooit heeft erin gehakt. ,,Het is zo vervelend als je film flopt. Dan ga je wel een beetje aan jezelf twijfelen. Misschien zag ik het fout, en was de film toch niet zo goed als ik dacht.'' Actiehelden Tot zijn verbazing hoorde hoorde de regisseur tot een week of zes geleden dat Prooi in de Chinese biosco pen zou uitkomen. ,,Dat is al heel bijzonder. De meeste Nederlandse films die in het buitenland worden ver kocht, komen daar alleen uit op dvd en tv. Vorige week hoorden we dat Prooi niet in vijfhonderd, maar in meer dan vierduizend bioscopen ging draaien.'' En nu blijkt hij het ook nog eens heel goed te doen: het was afge lopen week de op vijf na best bezochte film in China. ,,Dit is nog geen enkele Ne derlandse film gelukt. Prooi heeft in één weekend nu al meer opgebracht dan Zwart boek, de tot nu toe meest succesvolle film in de Chi nese bioscopen. Dat voelt toch een beetje als een lange neus naar Nederland. 1,2 miljoen Chinezen kun nen er toch niet helemaal naast zitten?'' Hoe het succes in China te verklaren is? Maas: ,,Ik denk dat de basisangst, van een wild dier in de grote stad, overal in de wereld wel aan spreekt. Chinezen houden erg van spannende, horror achtige films. Die maken ze zelf weinig, dus daarvoor moeten ze terugvallen op westerse producties.'' Films met actiehelden als Sylvester Stallone, Jackie Chan en Steven Seagal sco ren in China daarom altijd goed. Het decor van Amsterdamse huizen en grachten in de film zal ook helpen, ver- Veel Nederlanders zullen zich nu wel voor hun kop slaan, maar ze hebben hun kans gehad moedt producent Dave Schram van Prooi. ,,Films als Kruimeltje en Pietje Bell heb ben het in China ook heel goed gedaan op tv en video. Het ouderwetse Neder landse straatbeeld in die kinderfilms vinden de Chi nezen echt te gek.'' Ab Zagt, filmrecensent van deze krant, vermoedt dat ook de humor in Prooi goed aanslaat bij de Chine zen. ,,De humor in de film is wat belegen, wat ouderwets. Bij het Chinese publiek slaan de grapjes wellicht be ter aan dan bij Nederlan ders.'' Dat Prooi in Nederland flopte, kwam volgens hem niet doordat het een slechte film is. „Helemaal niet. Ik gaf hem destijds vier ster ren. Het is een hartstikke leuk verhaal, ik heb me er kostelijk bij vermaakt. Ook de andere grote kranten wa ren overwegend positief.'' GO Kijk op de site bij /video hoe de bloeddorstige I Dick Maas: j „Geen royalties f over verkochte kaartjes.'' Film 'Prooi' hier een flop, China een hit Annemieke van Dongen leeuw door de stad zwerft. - Dick Maas, regisseur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 7