II
effeweg.nl
5
extra geld
voor haperend f litsspoor
De prestaties
van de IC Direct
moeten robuust
omhoog
effeweg.nl of bel 08810 30 800
Boek zonder aanbetaling
woensdag 27 maart 2019
daar véél van." Verder is er de 60 mil
joen euro die het vorige kabinet uit
trok voor verbeteringen op de hoge
snelheidslijn. Bedoeling is bijvoor
beeld dat hiermee windschermen bij
het Hollands Diep worden geplaatst.
Bij stormachtige wind kan de IC Di
rect nu niet, of veel minder hard rij
den. Die windschermen zijn er overi
gens nog steeds niet. ,,Ik snap dat
mensen zeggen: een windscherm,
hoe complex kan zoiets zijn? Maar
het blijkt complexer dan gedacht, ze
moeten echt goed werken."
,,NS en ProRail moeten eerst laten
zien dat ze er alles aan hebben ge
daan", concludeert Van Veldhoven.
Daarna sluit de bewindsvrouw extra
investeringen niet uit. ,,Maar ik moet
bij elke euro goed kijken waar die
voor de reiziger het meeste oplevert."
Desalniettemin lijken meer mid
delen voor het spoor niet onlogisch.
Het aantal reizigers zal komende
twintig jaar verdubbelen, blijkt uit
Van Veldhovens eigen Toekomst
beeld Openbaar Vervoer 2040. En de
IC Direct was vorig jaar de snelst
groeiende NS-route, het aantal reizi
gers steeg met een kwart.
Vindt de staatssecretaris het dan
niet jammer dat ze geen Sinterklaas
kan spelen, zoals NS-baas Van Boxtel
vraagt? ,,Dit kabinet investeert als
eerste in lange tijd extra in het spoor.
Natuurlijk wil elke minister en
staatssecretaris graag meer geld. Maar
dat gaat nu eenmaal niet altijd. Men
sen teleurstellen, is het lot van elke
bewindspersoon."
IC Direct enorm is ge
daald."
De vraag is hoe de
betrouwbaarheid per
manent omhoog kan.
Volgens vervoerder
NS en spoorbeheerder
ProRail kan dat enkel
met veel geld. Beide orga
nisaties beweren alles uit
de kast te trekken om de
knelpunten op de hogesnel
heidslijn aan te pakken. Zo
zijn er inmiddels speciale ver
beterteams en is er een help
desk voor gestrande machinisten
opgetuigd.
De hogesnelheidslijn is daar
mee een 'uitgeknepen sinaasap
pel', verklaarde NS-baas Roger
van Boxtel eerder. Het kabinet
noemde hij 'een teleurstel
lende Sinterklaas' omdat een
grote investering uitblijft.
ProRail vindt dat 'de bal nu
bij de staatssecretaris ligt'.
Minimaal 700 miljoen euro
moet erbij, blijkt uit de re
cent verschenen Lange ter
mijnvisie HSL. Alleen dan
zijn enkele fikse knelpun
ten op te lossen. Maar ei
genlijk zijn er miljarden
euro's vereist om het flits-
spoor in topconditie te
krijgen, meent ProRail-
baas Pier Eringa. Van
Veldhoven, normaliter
de redelijkheid zelve, is
het gebedel beu. „Van
Boxtel weet goed dat Sinterklaas niet
bestaat", kaatst ze de bal terug. Over
Eringa zegt ze: ,,Iedereen kent Pier en
weet dat hij het mooi vindt om zaken
als een soort Pietje Bell in de media
op te schudden."
Volgens Van Veldhoven moeten
NS en ProRail eerst maar eens leve
ren, door de softwareproblemen aan
te pakken en nieuwe treinen in te
zetten. ,,De prestaties van de IC Di
rect moeten robuust omhoog, ik wil
- Staatssecretaris Van Veldhoven
minder pieken en dalen." Ze wijst op
de Eurostar en de Thalys. ,,Die rijden
over hetzelfde HSL-spoor en vallen
zelden uit. Het zou ook verstandig
zijn als NS bij Eurostar en Thalys
aanklopt om van hen te leren. Hoe
doen zij het? Kan de training van ma
chinisten worden verbeterd?"
De staatssecretaris ziet ruimte voor
flinke verbetering van de prestaties.
Zo heeft NS 79 nieuwe IC Directs be
steld bij fabrikant Alstom. Deze loco
motieven komen vanaf 2021 op het
spoor. ,,Die treinen zijn al veel beter
geschikt voor de HSL, ik verwacht
va. €299.
Kroatië, Opatjja Q Italiaanse Bloemenrivièra Q" Boedapest, Balatonmeer Q
en Lovran en Cöte d'Azur en de Poesta
Rondreis Klassiek Italië Q
met baai van Sorrento
Barcelona en
de Spaanse kust
GO
M „Ik moet bij elke euro goed
kijken waar die voor de reizi
ger het meeste oplevert",
zegt staatssecretaris
Stientje van Veldhoven.
FOTO MARCO OKHUIZEN
8 dagen
Ontbijt en diner Ontbijt en diner Ontbijt en diner
Vertrek o.a.: 29 mrt, 27 apr, 24 mei, 7,28jun Vertrek o.a.: 3,13,24 mei, 3,14,24jun, 1 jul Vertrek: 22 apr, 20 mei, 17jun, lJuL, 9,30 sep
Alle Fouten voorbehouden. Excl. reserveringskosten en CalamiteitenFonds.
Ontbijt en diner
Vertrek o.a.: 6 mei, 3jun, 20jul, 17 aug
Ontbijt en diner
Vertrek o.a.: 3,27 apr, 3,17,31 mei, 21jun