II effeweg.nl 5 extra geld voor haperend f litsspoor De prestaties van de IC Direct moeten robuust omhoog effeweg.nl of bel 08810 30 800 Boek zonder aanbetaling woensdag 27 maart 2019 daar véél van." Verder is er de 60 mil joen euro die het vorige kabinet uit trok voor verbeteringen op de hoge snelheidslijn. Bedoeling is bijvoor beeld dat hiermee windschermen bij het Hollands Diep worden geplaatst. Bij stormachtige wind kan de IC Di rect nu niet, of veel minder hard rij den. Die windschermen zijn er overi gens nog steeds niet. ,,Ik snap dat mensen zeggen: een windscherm, hoe complex kan zoiets zijn? Maar het blijkt complexer dan gedacht, ze moeten echt goed werken." ,,NS en ProRail moeten eerst laten zien dat ze er alles aan hebben ge daan", concludeert Van Veldhoven. Daarna sluit de bewindsvrouw extra investeringen niet uit. ,,Maar ik moet bij elke euro goed kijken waar die voor de reiziger het meeste oplevert." Desalniettemin lijken meer mid delen voor het spoor niet onlogisch. Het aantal reizigers zal komende twintig jaar verdubbelen, blijkt uit Van Veldhovens eigen Toekomst beeld Openbaar Vervoer 2040. En de IC Direct was vorig jaar de snelst groeiende NS-route, het aantal reizi gers steeg met een kwart. Vindt de staatssecretaris het dan niet jammer dat ze geen Sinterklaas kan spelen, zoals NS-baas Van Boxtel vraagt? ,,Dit kabinet investeert als eerste in lange tijd extra in het spoor. Natuurlijk wil elke minister en staatssecretaris graag meer geld. Maar dat gaat nu eenmaal niet altijd. Men sen teleurstellen, is het lot van elke bewindspersoon." IC Direct enorm is ge daald." De vraag is hoe de betrouwbaarheid per manent omhoog kan. Volgens vervoerder NS en spoorbeheerder ProRail kan dat enkel met veel geld. Beide orga nisaties beweren alles uit de kast te trekken om de knelpunten op de hogesnel heidslijn aan te pakken. Zo zijn er inmiddels speciale ver beterteams en is er een help desk voor gestrande machinisten opgetuigd. De hogesnelheidslijn is daar mee een 'uitgeknepen sinaasap pel', verklaarde NS-baas Roger van Boxtel eerder. Het kabinet noemde hij 'een teleurstel lende Sinterklaas' omdat een grote investering uitblijft. ProRail vindt dat 'de bal nu bij de staatssecretaris ligt'. Minimaal 700 miljoen euro moet erbij, blijkt uit de re cent verschenen Lange ter mijnvisie HSL. Alleen dan zijn enkele fikse knelpun ten op te lossen. Maar ei genlijk zijn er miljarden euro's vereist om het flits- spoor in topconditie te krijgen, meent ProRail- baas Pier Eringa. Van Veldhoven, normaliter de redelijkheid zelve, is het gebedel beu. „Van Boxtel weet goed dat Sinterklaas niet bestaat", kaatst ze de bal terug. Over Eringa zegt ze: ,,Iedereen kent Pier en weet dat hij het mooi vindt om zaken als een soort Pietje Bell in de media op te schudden." Volgens Van Veldhoven moeten NS en ProRail eerst maar eens leve ren, door de softwareproblemen aan te pakken en nieuwe treinen in te zetten. ,,De prestaties van de IC Di rect moeten robuust omhoog, ik wil - Staatssecretaris Van Veldhoven minder pieken en dalen." Ze wijst op de Eurostar en de Thalys. ,,Die rijden over hetzelfde HSL-spoor en vallen zelden uit. Het zou ook verstandig zijn als NS bij Eurostar en Thalys aanklopt om van hen te leren. Hoe doen zij het? Kan de training van ma chinisten worden verbeterd?" De staatssecretaris ziet ruimte voor flinke verbetering van de prestaties. Zo heeft NS 79 nieuwe IC Directs be steld bij fabrikant Alstom. Deze loco motieven komen vanaf 2021 op het spoor. ,,Die treinen zijn al veel beter geschikt voor de HSL, ik verwacht va. €299. Kroatië, Opatjja Q Italiaanse Bloemenrivièra Q" Boedapest, Balatonmeer Q en Lovran en Cöte d'Azur en de Poesta Rondreis Klassiek Italië Q met baai van Sorrento Barcelona en de Spaanse kust GO M „Ik moet bij elke euro goed kijken waar die voor de reizi ger het meeste oplevert", zegt staatssecretaris Stientje van Veldhoven. FOTO MARCO OKHUIZEN 8 dagen Ontbijt en diner Ontbijt en diner Ontbijt en diner Vertrek o.a.: 29 mrt, 27 apr, 24 mei, 7,28jun Vertrek o.a.: 3,13,24 mei, 3,14,24jun, 1 jul Vertrek: 22 apr, 20 mei, 17jun, lJuL, 9,30 sep Alle Fouten voorbehouden. Excl. reserveringskosten en CalamiteitenFonds. Ontbijt en diner Vertrek o.a.: 6 mei, 3jun, 20jul, 17 aug Ontbijt en diner Vertrek o.a.: 3,27 apr, 3,17,31 mei, 21jun

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 5