Fout in software van IC Direct hersteld
'Ik koop toch
biologisch,
ondanks prijs
'Liefst zo puur
mogelijk eten
voor kinderen'
Bij de Albert Heijn koop ik meer
W>
7
De punctualiteit van de route is
daardoor meteen fors omhoog ge
gaan, meldt NS.
De bug dook vorig najaar op na
een door de Inspectie Leefomge
ving en Transport (ILT) verordon
neerde veiligheidsupdate in de
software van de IC Direct locomo
tieven. Sindsdien vielen wekelijks
circa tien IC Directs zomaar stil tus
sen Amsterdam en Breda. Een reset
vergde minimaal een kwartier,
maar regelmatig moest een hele IC
Direct worden weggesleept. Ge
volg: een reeks aan vertragingen,
waardoor de prestaties van de
snelle lijn daalden tot 2 procent on
der de wettelijke minimumnorm
van 82,1 procent.
Update
Maar het softwareprobleem is nu
opgelost, claimt NS. Nadat een eer
dere herstelupdate begin december
geen soelaas bood, hebben technici
van de spoorwegen en fabrikant
Bombardier de oorzaak nu wel ach
terhaald. Dankzij intensieve sa
menwerking met de ILT zijn alle 54
IC Direct-locomotieven versneld
van een software-update voorzien.
De effecten zijn meteen merkbaar.
De betrouwbaarheid van de IC Di
rect is de afgelopen weken met 4
procent gestegen tot boven de 84
procent. NS-directielid Marjan
Rintel, verantwoordelijk voor de IC
Direct, reageert verheugd. Ze wijst
W Betrouwbaarheid
van de IC Direct is de
afgelopen weken met
4 procent gestegen
er op dat het aantal reizigers dat in
de IC Direct stapt vorig jaar met 25
procent groeide. ,,De hogesnel
heidslijn is de snelst groeiende
spoorverbinding en heel belangrijk
voor onze reizigers, binnen Neder
land en internationaal."
Helemaal verholpen zijn de proble
men nog niet. De locomotieven van
de IC Brussel zijn nog niet aange
past. Om de nieuwe software in
België toegelaten te krijgen, is meer
tijd nodig.
Vanwege de softwarefout besloot
NS eind januari 7000 reizigers met
een IC Direct-abonnement te com
penseren met 100 euro. De tussen
Amsterdam en Rotterdam gelden
de toeslag van 1,40 euro werd ook
niet verhoogd naar 1,60 euro.
Ingrijpend
Hoewel het softwareprobleem is
verholpen, blijft de IC Direct be
duidend minder betrouwbaar dan
het normale spoornet. Volgens ex
perts zijn dure en ingrijpende
maatregelen vereist om de hoge
snelheidslijn op lange termijn be
trouwbaarder en robuust te maken.
Ook vakbond FNV eiste recent ver
beteringen namens het NS-perso-
neel.
De punctualiteit kan ook zonder
dure maatregelen nog best iets om
hoog. NS wijst er op dat de be
trouwbaarheid hoger zou zijn ge
weest zonder dagenlang harde
wind op het Hollands Diep. Gedu
rende drie dagen vielen IC Directs
uit of konden niet op volle snelheid
rijden. Het plaatsen van wind
schermen moet dit probleem op
lossen. Het vorige kabinet heeft
voor een aantal verbeteringen op de
hsl 60 miljoen euro beschikbaar ge
steld.
dinsdag 26 maart 2019
GO
Voor yogadocent DHYAN
SINGH maakt het niet uit dat
biologische producten relatief
goedkoper zijn geworden. ,,Ik
koop ze toch wel." Na de kunda-
lini-yogales die hij in Delft geeft,
gaat hij altijd even bij EkoPlaza
langs voordat hij terug naar
Den Haag fietst. ,,Dan heb ik
altijd honger." Singh is een be
wuste consument: hij eet vege
tarisch en vindt het belangrijk
om biologisch te eten, omdat hij
weet dat de dieren een fijner
leven hebben gehad. Dat dit
duurder is dan reguliere voeding,
doet voor hem niet zoveel ter
zake. ,,Ik vind het belangrijk als
mensen zich ervan bewust zijn
hoe er gespoten en gesproeid
wordt." Dat bewustzijn zit ook in
het dankwoord dat hij voor zich
zelf uitspreekt voordat hij een
hap neemt van zijn wrap. ,,Ik zeg
sat ham, dat betekent 'ware
identiteit'. Ik bedank dat ik het
voedsel tot me mag nemen en
dat het goed ontvangen wordt."
Voor DOROTHEA LANGEVELD
is bewust eten en drinken be
langrijk. Ze komt de lege flessen
van bijna 40 liter groentesap
terugbrengen bij EkoPlaza en
slaat koeken en sap in. Maar
bij Albert Heijn komt ze ook.
,,Ik wil gezond eten." Dat wil ze
voor zichzelf én voor haar vier
kinderen. Niet dat het altijd
gemakkelijk is om ze aan de
koeken te krijgen uit de biowin-
kel. ,,Bij de ene is het makkelijker
dan bij de andere. De verleiding
om een Mars te kopen is soms
groot." Als ze zich maar bewust
zijn van wat ze in hun mond
stoppen, vindt Langeveld. ,,Ik
geeft ze het liefst eten dat zo
puur mogelijk is."
LOTTE FONTEIJNE koopt niet alles bio
logisch, omdat ze zich dat als student niet
kan veroorloven. ,,Ik eet veganistisch, dus
ik kom hier bij EkoPlaza voor de gekke
producten, zoals nepkaas en luxeproduc
ten als kombucha (theedrankje, red.). Ik
heb vandaag yogithee gekocht. Eigenlijk
liep ik naar binnen, omdat ik een nieuwe
soort veganistische chocolade zocht,
maar die hadden ze nog niet. Misschien bij
de vestiging in Den Haag. Verder ga ik
vaak naar Albert Heijn, daar koop ik toch
meer. Ik vind het wel goed nieuws dat de
prijzen nu lager zijn dan vijf jaar geleden.''
De mysterieuze softwarefout
die al een half jaar IC Direct-
treinen doet stranden op de
hogesnelheidslijn, is opgelost.
David Bremmer
Utrecht