Fout in software van IC Direct hersteld 'Ik koop toch biologisch, ondanks prijs 'Liefst zo puur mogelijk eten voor kinderen' Bij de Albert Heijn koop ik meer W> 7 De punctualiteit van de route is daardoor meteen fors omhoog ge gaan, meldt NS. De bug dook vorig najaar op na een door de Inspectie Leefomge ving en Transport (ILT) verordon neerde veiligheidsupdate in de software van de IC Direct locomo tieven. Sindsdien vielen wekelijks circa tien IC Directs zomaar stil tus sen Amsterdam en Breda. Een reset vergde minimaal een kwartier, maar regelmatig moest een hele IC Direct worden weggesleept. Ge volg: een reeks aan vertragingen, waardoor de prestaties van de snelle lijn daalden tot 2 procent on der de wettelijke minimumnorm van 82,1 procent. Update Maar het softwareprobleem is nu opgelost, claimt NS. Nadat een eer dere herstelupdate begin december geen soelaas bood, hebben technici van de spoorwegen en fabrikant Bombardier de oorzaak nu wel ach terhaald. Dankzij intensieve sa menwerking met de ILT zijn alle 54 IC Direct-locomotieven versneld van een software-update voorzien. De effecten zijn meteen merkbaar. De betrouwbaarheid van de IC Di rect is de afgelopen weken met 4 procent gestegen tot boven de 84 procent. NS-directielid Marjan Rintel, verantwoordelijk voor de IC Direct, reageert verheugd. Ze wijst W Betrouwbaarheid van de IC Direct is de afgelopen weken met 4 procent gestegen er op dat het aantal reizigers dat in de IC Direct stapt vorig jaar met 25 procent groeide. ,,De hogesnel heidslijn is de snelst groeiende spoorverbinding en heel belangrijk voor onze reizigers, binnen Neder land en internationaal." Helemaal verholpen zijn de proble men nog niet. De locomotieven van de IC Brussel zijn nog niet aange past. Om de nieuwe software in België toegelaten te krijgen, is meer tijd nodig. Vanwege de softwarefout besloot NS eind januari 7000 reizigers met een IC Direct-abonnement te com penseren met 100 euro. De tussen Amsterdam en Rotterdam gelden de toeslag van 1,40 euro werd ook niet verhoogd naar 1,60 euro. Ingrijpend Hoewel het softwareprobleem is verholpen, blijft de IC Direct be duidend minder betrouwbaar dan het normale spoornet. Volgens ex perts zijn dure en ingrijpende maatregelen vereist om de hoge snelheidslijn op lange termijn be trouwbaarder en robuust te maken. Ook vakbond FNV eiste recent ver beteringen namens het NS-perso- neel. De punctualiteit kan ook zonder dure maatregelen nog best iets om hoog. NS wijst er op dat de be trouwbaarheid hoger zou zijn ge weest zonder dagenlang harde wind op het Hollands Diep. Gedu rende drie dagen vielen IC Directs uit of konden niet op volle snelheid rijden. Het plaatsen van wind schermen moet dit probleem op lossen. Het vorige kabinet heeft voor een aantal verbeteringen op de hsl 60 miljoen euro beschikbaar ge steld. dinsdag 26 maart 2019 GO Voor yogadocent DHYAN SINGH maakt het niet uit dat biologische producten relatief goedkoper zijn geworden. ,,Ik koop ze toch wel." Na de kunda- lini-yogales die hij in Delft geeft, gaat hij altijd even bij EkoPlaza langs voordat hij terug naar Den Haag fietst. ,,Dan heb ik altijd honger." Singh is een be wuste consument: hij eet vege tarisch en vindt het belangrijk om biologisch te eten, omdat hij weet dat de dieren een fijner leven hebben gehad. Dat dit duurder is dan reguliere voeding, doet voor hem niet zoveel ter zake. ,,Ik vind het belangrijk als mensen zich ervan bewust zijn hoe er gespoten en gesproeid wordt." Dat bewustzijn zit ook in het dankwoord dat hij voor zich zelf uitspreekt voordat hij een hap neemt van zijn wrap. ,,Ik zeg sat ham, dat betekent 'ware identiteit'. Ik bedank dat ik het voedsel tot me mag nemen en dat het goed ontvangen wordt." Voor DOROTHEA LANGEVELD is bewust eten en drinken be langrijk. Ze komt de lege flessen van bijna 40 liter groentesap terugbrengen bij EkoPlaza en slaat koeken en sap in. Maar bij Albert Heijn komt ze ook. ,,Ik wil gezond eten." Dat wil ze voor zichzelf én voor haar vier kinderen. Niet dat het altijd gemakkelijk is om ze aan de koeken te krijgen uit de biowin- kel. ,,Bij de ene is het makkelijker dan bij de andere. De verleiding om een Mars te kopen is soms groot." Als ze zich maar bewust zijn van wat ze in hun mond stoppen, vindt Langeveld. ,,Ik geeft ze het liefst eten dat zo puur mogelijk is." LOTTE FONTEIJNE koopt niet alles bio logisch, omdat ze zich dat als student niet kan veroorloven. ,,Ik eet veganistisch, dus ik kom hier bij EkoPlaza voor de gekke producten, zoals nepkaas en luxeproduc ten als kombucha (theedrankje, red.). Ik heb vandaag yogithee gekocht. Eigenlijk liep ik naar binnen, omdat ik een nieuwe soort veganistische chocolade zocht, maar die hadden ze nog niet. Misschien bij de vestiging in Den Haag. Verder ga ik vaak naar Albert Heijn, daar koop ik toch meer. Ik vind het wel goed nieuws dat de prijzen nu lager zijn dan vijf jaar geleden.'' De mysterieuze softwarefout die al een half jaar IC Direct- treinen doet stranden op de hogesnelheidslijn, is opgelost. David Bremmer Utrecht

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 7