Coachcultuur bloeit 100 in gestreste samenleving - duizend «J-fffr Ww- MU.I Waar laten we onze stress? We luisteren naar coaches, wandelen met paarden en knuffelen varkens. Filmmaker Menna Laura Meijer laat de bloeiende behandelcultuur in Nederland zien in Nu verandert er langzaam iets. 'Ik wil de kijker zelf laten beslissen waar hij naar kijkt' 5 „Enkele jaren geleden las ik over het stijgend aantal jonge mensen met een burn-out. De druk die zij voelen om goed en zinvol te leven, is groot. Ze raken steeds vaker oververmoeid, hebben stressgerelateerde klachten of een burn-out. Ik zat met een jonge producer in een coffeeshop, toen ze vertelde dat zij en haar vriendinnen er allemaal last van hadden. Ik stelde me al die behandelende artsen, coaches en psychiaters van die jonge vrouwen voor, de wachtkamers en de ruimtes waarin ze de gesprek ken voeren. Jouw of mijn burn-out is de baan van iemand anders. In een klassieke documentaire kijken we al tijd naar de mensen, hun gevoelens en hun overwegingen. Ik wilde dat juist niet.'' ,,Ja, ik ben ooit in therapie geweest bij een psychiater. Heel klassiek, één keer per week, met een gescheiden in- en uitgang zodat je nooit andere cliënten zou ontmoeten. Het was een belangrijke ervaring, die in een aantal opzichten bepalend was voor sommige keuzes in mijn leven. Deze therapie is wel anders dan de behan delingen die je in de film ziet.'' „Iemand leeft van je twijfels. Waar komt de drang vandaan om daaraan te sleutelen? In hoeverre heeft een behandelindustrie er baat bij dat in stand te houden? Het is belangrijk na te denken over dat mechanisme, ook al is er geen pasklaar antwoord. Hoewel mensen per persoon, of per bijeenkomst, goed en oprecht kun nen zijn, blijf ik de industrie in zijn algemeenheid tricky vinden. De gedachte dat jij zelf de maker van je dromen bent, de hele maakbaar heidscultuur, vind ik lastig." Ik vind de film vooral rustgevend, soms moest ik lachen. Om de fluis terende vlogster bijvoorbeeld, die net doet of ze de haren van haar gestreste volgers borstelt en hun gezicht masseert. Heeft u tijdens de opnames vaak gegniffeld? ,,Als maker heb ik vanzelfsprekend een kritische en onderzoekende blik. Dat kritische kan je cynisch maken, of je moet erom lachen. Het gekke is dat ik, als ik artikelen of boeken las, wel lacherig of cynisch kon zijn. Maar toen ik de mensen ontmoette die we wilden filmen, had ik dat niet. De coaches en trainers die ik sprak, waren ervaren in hun werk. Ze waren overtuigd van het belang en de bijzonderheid van hun werk en ik begrijp dat ook goed. Het moment dat je met elkaar door een training of workshop inzicht krijgt in hoe je denkt of doet, is buitengewoon intiem en bijzonder.'' ,,De sessies met paarden vond ik bijzonder. Je denkt dat het onmoge lijk is, maar je ziet voor je neus hoe contact en inzicht ontstaat op allerlei manieren - en niet alleen via men sen. Dat gebeurt ook door te dansen. Biodanza verbeeldt allerlei fases in je contact met anderen. Neem de laatste scene van de film, waarin de dansers in een cirkel tegen elkaar aan wiegen: je kunt denken dat het benauwd is, maar voor velen verbeeldt het iets dat we deep down allemaal willen: contact en verbinding met elkaar.'' ,,De camera staat op een gepaste afstand; we kunnen goed zien wat er gebeurt en de cliënten hebben geen last van onze aanwezigheid. Je kunt zeggen dat we een neutrale positie hebben gekozen. Op de tweede plaats is het wijde shot bedoeld om de kijker opnieuw te laten ervaren hoe het is om zelf te kijken. We vergeten soms dat elke ingreep, elke beweging van de camera en de montage de keuzes van de regisseur zijn: hij of zij bepaalt voor de kijker wat we wel en niet moeten zien én voelen. Door wijd en in vaste kaders te filmen, wil ik de kijker bewust maken van wat het betekent om werkelijk zelf te kijken. Met je ogen van links naar rechts te bewegen en te beslissen waarnaar je kijkt in het shot, zodat kijken een actieve handeling van jezelf is.'' ,,Het antwoord is aan jezelf. Ik heb mezelf van kleins af aan de beste gevonden. Dat is niet waar, dat weet ik, maar het is een karaktertrek die maakt dat ik problemen nooit zie als een gevolg van mijzelf, maar meer als een gevolg van bepaalde situaties.'' GO ZATERDAG 23 MAART 2019 Jouw burn-out is goud waard JEROEN KREULE ie een film maakt over de therapie cultuur, is vast geïn teresseerd in de klanten en hun klachten en emoties. Toch kiest Menna Laura Meijer voor de be handelaars. Waarom? Bent u zelf weleens in therapie geweest? Wat wilt u vertellen met uw film? Welke therapie heeft het meest indruk op u gemaakt? Nederlanders onder de 35 jaar hebben volgens het CBS last van burn-outklachten. Het cijfer is van vorig jaar. - MENNA LAURA MEIJER Er is gekozen voor een camera voering van grote afstand, zonder de camera te bewegen. Waarom is dat? Vinden we onszelf ooit goed genoeg, denkt u? De film Nu verandert er langzaam iets draait in verschillende bioscopen in Nederland. ,,Je ziet voor je neus inzichten ont staan", zegt Meijer. foto lighthorse.nl BEELD UIT DE FILM A Menna Laura Meijer: „Contact maken is iets wat we deep down allemaal willen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 77