Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is 10 ZEELAND BRAM DE MEIJER KULT TERNEUZEN Bram de Meijer combineert aspecten van oude kunst met een eigen visie op de werkelijkheid. Monnikenwerk Naast een opleiding aan de Academie in Den Bosch heeft Bram de Meijer (Bier vliet, 1952) jarenlang lesgegeven én zich gespecialiseerd in het maken van trompe-l'oeil schilderijen. De natuur getrouwe techniek die je daarvoor nodig hebt, heeft hij zich perfect eigen gemaakt. Hij past die nu al ge ruime tijd toe in werk dat verder gaat dan het louter creëren van een illusie. In de expositieruimte van Toonbeeld, waar De Meijer les geeft, is een kleine selectie te zien met werk van de laatste jaren. In enkele werken bouwt hij voort op de schilder kunst uit de 16de en 17de eeuw. Hij zoomt bijvoor beeld in op een peer, die hij sterk uitvergroot schil dert. Opvallend is de weergave van de huid: geen strak egaal oppervlak, maar meer een huid die veel consumenten in de supermarkt liever niet zien. Die doet denken aan de vlekken en pukkeltjes die je als mens verzamelt tijdens een heel lang leven. Ook een groot doek met druiven gaat verder dan alleen het knap weergeven van een tros die span nend oplicht uit het duister. Sommige druiven zijn rijper dan andere, afhankelijk van de plek die ze in nemen binnen de tros. Een verwijzing naar ont wikkeling van mensen die wordt beïnvloed door waar ze vandaan komen en de kansen die ze kregen. Götterdammerung is een portret van Brunhilde die in de gelijknamige opera van Wagner de ring die haar vader, de oppergod Wotan, ooit stal uit de Rijn in het vuur gooit en daarmee zichzelf en de macht over de wereld vernietigt. Moeder van harmonie Een verwant beeld, maar zonder directe verwijzing naar een bestaand verhaal, is De Bruid. Haar handen koesteren een jonge spreeuw. Uit het wit van haar jurk doemen andere spreeuwen op. Unieke vogels, die zich in zwermen door de lucht bewegen. Het goud op de achtergrond geeft de bruid een hemelse uitstraling. De jonge vrouw lijkt hier de beoogde moeder van harmonie in de natuur en in de wereld. Het meest indrukwekkende werk is An early frost. Meijer kwam berichten tegen over zelfmoorden van jongeren die door hun geaardheid niet werden ge accepteerd en geen andere uitweg zagen. Een jon gen ligt dood op de grond in het bos. De dieren heb- ben zich verwonderd om hem heen verzameld. Tus sen hen in, heel klein, drie feeën. Halen ze zijn ziel op? Op de achtergrond een jon gensachtige sprookjesfiguur die een bol bekijkt, symbool van de (toekomst van) de wereld? De Meijer tekende deze groot formaat voorstel ling met kleurpotlood. Bui tengewoon knap. Belangrij ker is dat hij met dit werk subtiel de tegenstelling ver beeldt tussen een natuur zonder oordeel en de mens met soms verstikkende nor men. - Evangelisch zingen is anders dan gewoon rechtdoor zin gen, vind ik. In pinkster- of evangelische gemeenten is het re pertoire anders dan in kerkdien sten. Er speelt een band, terwijl het gezang in traditionele kerken muzikaal wordt ondersteund door orgel- of pianospel. Maar die over duidelijke verschillen bedoel ik niet. Bij het zingen kan het 'evan gelische toontje' worden getroffen zonder dat er een opwekkingslied of intro op gitaar aan te pas hoeft te komen. Gewoon, naast me in een mainstream kerk hoor ik het bij het zingen van een gezang ook wel. Wat is dat toch? ,,Het evangelisch zingen lijkt op de manier van zingen in musicals. Misschien heb je in kerkmuziek ook zoiets als een klassieke en po pulaire stroming", oppert de mu sicus onder ons. We zitten als drie vrienden voor het leven samen aan tafel. De één ken ik uit mijn Youth for Christ tijd; de ander van het jongeren synodeberaad van de Gereformeerde Kerken in Neder land (nu PKN). ,,Opwekkingslied- jes worden net zoals musical- en Disney liedjes opgebouwd in het stramien van een instrumentaal intro, een langzaam en gevoelig couplet, dan een enigszins opzwe pend refrein, weer een couplet en dan twee keer een refrein. Soms wordt dat een noot hoger gespeeld om de emotie te versterken. Deze vorm zie je al eeuwenlang bij po pulaire liedjes", weet ze te melden. ,,Maar wat hoor ik dan als een evangelicale christen een kerkelijk gezang zingt", wil ik weten. ,,Ik denk dat het een manier van zin gen is: geciviliseerd, met een be scheiden vibrato dat net vol doende is om te laten horen dat je 'goed' kunt zingen, maar er wordt nog wel netjes binnen de lijntjes gekleurd. En je hoort misschien een portamento." Twee Italiaanse muziektermen en de beer gaat los. We komen via Italiaanse opera, waarin klassieke muziek een po pulaire vorm kreeg, uit bij het le venslied, smartlappen en Hazes. ,,Het gevoel dat in evangelisch zin gen wordt gelegd, is ook wel ty pisch", oppert onze gezamenlijke vriend. We spreken over aanbid ding, maar komen al snel bij de naar onze smaak wat overtuigd klinkende zangers uit. ,,Mensen lijken zich te koesteren in het ge voel dat God hén zó liefheeft. Ze strelen al zingend zichzelf." Glij dend van feiten naar fictie, nemen we de gezelligheid wel, maar ons zelf niet meer al te serieus. Zelfvertrouwen Een zangpedagoog die ik de dag erna maar raadpleeg, heeft geob serveerd dat de beleving in evan- gelische kring het zingen een ei gen klank geeft. ,,De relatie die de zanger met God ervaart, maakt hem of haar blij en expressief. Zelfvertrouwen en goed in je lijf zitten, vertaalt zich in ademsteun, controle en stemgeluid. Het biedt ruimte voor emotie, interpretatie en een manier van informeel zin gen. In traditioneler kerken lijken individuen niet zo hoorbaar, alsof ze met minder adem zingen waar door hun stem dunner van klank is. Het geheel is 'netjes' maar kan soms wel wat bedrukt gaan klin ken. Alsof individuen zich onder geschikt maken aan de groep en wat daarbinnen schijnbaar is afge sproken." Ik vind het fascinerend, dat geloofsopvattingen zich blijk baar zonder dat je dat echt wilt, vertalen in een manier van zingen. zaterdag 23 maart 2019 Vakmanschap en visie Nico Out Recensie T/m 18/4. Bram de Meijer. Kult Expo. Bellamy- straat 26, Terneuzen. Woensdag t/m vrijdag 13.00 - 17.00 uur. Zaterdag. 10.00 - 14.00 uur. Het werk An early Frostvan Bram de Meijer is 'indrukwekkend'. fotos nico out De Bruid. De Peer. José Baars José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monnikenwerk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 38