w 2005| Door Wim Oppelaar Aan het einde van de jaren negentig van de vorige eeuw was de automatiseringswereld in de ban van de millenniumbug. Om geheugenruimte te sparen (die was ooit kostbaar) gebruikten programmeurs decennia-lang twee getallen voor jaartallen in veel software en systemen. Dus 97 voor 1997, en 03 voor 2003. Maar omdat 03 evengoed 1903 kan zijn, leek de jaarwisseling 1999/2000 een bijzon dere te worden. Onheilsprofeten voorspelden grote rampen als er niets zou worden gedaan: stroomuitval door falende centrales (om maar te zwijgen over kerncentrales), noodsituaties in ziekenhuizen door storingen in apparatuur, dramatische toestanden op de weg door haperen de bruggen en verkeerssystemen, een financiële crisis. Wereldwijd spendeerden bedrijven, over heden en organisaties naar schatting meer dan 300 miljard dollar om het probleem op te loss En het internet? Dat bestond al een tijdje, maar veel mensen waren er nog niet van overtuigd dat internet 'het zou gaan worden'. In 2000 knapte de dot-com bubble. Nu, 20 jaar later, speelt internet voor meer dan de helft van de wereldbe volking een grote rol in het dagelijks bestaan. Via websites en via toepassingen die rondom of dankzij internet zijn ontstaan, zoals social media, clouddiensten, webshops en slimme apparaten. De millenniumbug zou de wereld zoals wij die kenden, volledig op zijn kop zetten. Dat is niet gebeurd. Maar sindsdien heeft internet onze wereld wél ingrijpend veranderd, óók voor onder nemers. De totale digitale opslag van gegevens (servers, pc's, harddisks, cd's, flashdrives) is vanaf dit moment groter dan de totale analoge opslag (boeken, langspeelplaten, videobanden). Een groot deel van de digitale opslag maakt deel uit van het internet en de cloud. Analyse van de enorme datasets verzameld door bedrijven, apparaten en websites (big data) geeft een schat aan informatie voor marketing of wetenschap pelijk onderzoek. Maar bijvoorbeeld ook voor het voorkomen of behandelen van ziekten. Door de komst van LinkedIn heb ie geen rolodex meer nodig voo: kelijke netwe voor bedrijven je zakelijke netwerk. De website een belangrijk ke net ve iddel geworden om personeel te werven. Of om nieuwe opdrachten binnen te halen als specialist in je vakgebied. Kijk een filmpje op YouTube en je krijgt eerst een reclameboodschap te zien. Veel bedrijven gebruiken een eigen 'kanaal' op YouTube voor marketing of instructiefilmpjes. Sociaalnetwerkplatform Twitter is een ander belangrijk advertentiekanaal. Ook veel gebruikt door bedrijven om contact te houden met (potentiële) klanten: webcare. De eerste iPhone verschijnt en bestu ringssysteem Android komt beschikbaar. Internet op mobiel neemt al snel een hoge vlucht. Volgens een inschatting van het bedrijf Cisco Systems zijn er vanaf dit moment meer appara ten dan mensen verbonden met internet: slimme tv's, beveili gingssystemen, wasmachines en veel meer. tekst WIM OPPELAAR illustratie BART FRISO TWINTIG JAAR INTERNET 8 DE ONDERNEMER VRIJDAG 22 MAART 2019

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 64