'IN DEZE TIJD MOET JE CREATIEF ZIJN' SLOECENTRALE SUCCESVOL MET SOCIAL RECRUITMENT Wet- en regelgeving Door de bril waarmee 'we' naar 'ze' kij ken, blijft veel innovatie, creativiteit en productiviteit onbenut. Ook wet- en re gelgeving belemmert de nieuwe genera tie. Of eigenlijk: we benutten hun mind set niet. "Deze generatie heeft veel min der last van wet- en regelgeving. Ze zien het nut niet en hebben wel iets belang- rijkers te doen. Nederlanders zijn het braafste jongetje van de klas. Zie de AVG, die was hier overal op tijd klaar. Belgen hebben meer lef en foppen de boel: zeggen 'ja' en doen 'nee'. Duitsers vergaderen nog een keer. Ook is er een verschil tussen onder en boven de rivieren. Duitse studies laten zien dat katholieken ondernemender zijn, inno vatiever ook. Brabanders, katholieken, zijn vergevingsgezind. De nieuwe gene ratie gelooft überhaupt niet dat iets mis lukt. Gebeurt dat wel, dan zijn ze niet van slag. Ze weten dat ze er altijd iets van leren." nog erger dan corporates. Die willen bovenal hun naam op de gevel en sturen op centen. Dat boeit millennials echt niet. Ze willen con trole houden. Alsof hun accountant niet het beste voor hen wil. Millennials willen dat er een collectieve ambitie is en dat ze verder ruimte en vertrouwen krijgen om die te reali seren, samen met anderen. Waarom zouden ze bijvoorbeeld marketing zelf doen? In familie bedrijven is het vaak beter. Van Bommel, de schoenfabrikant, is innovatief, stuurt op out put en laat mensen vrij. Die kennen elkaar ook. Bij Bavaria vinden ze ook niet gauw iets gek. Voor eigentijdse MKB'ers werkt deze jeugd graag. Zeker als je zorgt dat je iets doet dat de wereld mooier maakt. Maak dat vast aan hun leven. Ik bedoel: wie wil er nou peper koek maken als je niets te zeggen hebt over de ingrediënten? Of dat verkopen als je niet weet waarom het beter is dan brood? Oudere MKB'ers zullen zeggen 'verzin maar een mooi verhaal'. Jongere werknemers willen de de grondstoffen kennen en de calorische waarde weten. Betrek ze bij beslissingen. Niet 'wie de baas is mag het zeggen', wel 'wie het weet mag het zeggen'." o De zoektocht naar talent is in alle hevigheid losgebarsten. Bedrijven ontkomen daarbij niet meer aan social recruitment: het werven van nieuw personeel met behulp van social media. Gericht benaderen SVRZ GAAT OP AVONTUUR In twee maanden 741 sollicitaties. Gemiddeld bijna 12 per dag. Hoezo krapte op de arbeidsmarkt? Bij zorgorganisatie SVRZ weten ze dat je altijd goed voorbereid en nooit alleen op avontuur moet gaan. Met de wervingscam pagne 'Samen op Avontuur' laten ze zien dat het ook anders kan. Trainingscentrum Ambassadeurs Uitdagen tekst TIMO VAN DE KAASTELE Bij de Sloecentrale, de elektriciteitscentrale in het haven- en industriegebied Vlissingen- Oost, is nieuw talent nodig voor de speci fieke werkzaamheden in de gasgestookte centrale. Een uitdaging voor HR/Communi- cation officer Corina Xozakos. "Met alleen een vacature op het web ga je het in deze tijd niet meer redden." Ze schakelde de hulp in van mediabedrijf De Persgroep. "Met hen zijn we begonnen met het vergroten van de zichtbaarheid en naamsbekendheid van de Sloecentrale door online banners en een advertentie in De Ondernemer. Gevolgd door een inkijkje in het bedrijf met een online verhaal op PZC.nl." In dat verhaal vertelt maintenance engineer Jeroen dat hij zich geen mooiere baan kan indenken dan bij de Sloecentrale en hij benadrukt de interne opleidingsmogelijkheden. Nog diezelfde maand volgde verhaal met een leerling die stage loopt bij de centrale. De campagne bereikte in een dikke maand bijna 44.000 mensen en leverde vijftien sollicitanten op voor de vacature van mechanisch teamlei der. Een bijzondere functie. Een leerbaan met groei naar hbo-niveau waar je toch al veel ervaring voor moet hebben. Begin april verwelkomt Xozakos de nieuwe collega. Het is volgens haar vooral van belang je doelgroep gericht te benaderen. "Dat is in onze branche van groot belang en met social recruitment en De Persgroep mogelijk. De combinatie van verschillende middelen maakt de campagne tot een succes. Je moet zowel offline als online zichtbaar zijn. Met een goed verhaal, dat staat als een huis. Dan pas komt de daad werkelijke werving om de hoek. LinkedIn en Facebook zijn daarin belangrijker dan ooit. Daar bereik je de kandidaten. De campagne laat ook views en clicks zien, waardoor je precies kunt zien hoe sollicitanten bij je terecht komen en het vervolg nog beter kunt sturen." Nu is de Sloecentrale op zoek naar een operator. Daar is opnieuw een social recruitment campagne voor opgestart. o tekst TIMO VAN DE KAASTELE Met resultaat. Binnenkort start 50 man per soneel aan een interne opleiding. "Van een brandweerman tot een hotelbediende", zegt Ans Vleugel trots. Als teamleider JobCare gaat ze over het werven van personeel. "Nu het personeel niet voor het oprapen ligt, moet je creatief zijn." Want je kunt blijven zoeken naar personeel tot je een ons weegt. Als je simpelweg geen geschikte kandidaten vindt, moet je iets anders bedenken. Buiten de gebaande paden treden. Dat is precies wat ze bij SVRZ hebben gedaan. Het idee is ontstaan tijdens een brainstormsessie toen een medewerkster riep elke werkdag een nieuw avontuur is. Zo ontstond de wervings campagne 'Samen op Avontuur', die nu twee maanden loopt. Met die campagne heeft SVRZ de drempel flink verlaagd. "Hou je vast aan de opleidingseisen die voor een bepaalde functie staan, dan ga je het personeel niet meer vinden. Wij kijken naar iemands com petenties, naar wat een sollicitant echt kan. En of de juiste motivatie er is." De sollicitanten stromen binnen. In twee maanden tijd staat de teller op 741 sollici tanten. Omgerekend 12 per dag. "Mensen die echt niet allemaal ervaring hebben in de zorg. Integendeel. Zo hebben we mensen uit de detailhandel die het langdurig contact met mensen missen." Hoewel de sollicitan ten niet over de juiste papieren beschikken, gaat SVRZ toch het avontuur met ze aan. Met een eigen trainingscentrum leidt de grootste zorgorganisatie van Zeeland perso neel zelf op. Dat gebeurt in samenwerking met onderwijsinstellingen Scalda en het Hoornbeeck College. "Een dag naar school, de overige dagen aan het bed." Een mooi neveneffect van de campagne is dat het een positief effect heeft op het personeel, merkt Vleugel. "Medewerkers zien de billboards in de stad en de posters op bussen, dat maakt ze trots op de organi satie waar ze voor werken. Sommigen wor den er ook op aangesproken en fungeren op die manier als ambassadeurs van de organisatie." Met personeel werven en zelf opleiden, ben je er nog niet. Je moet bestaand personeel ook blijven uitdagen. "Wij hebben onze eigen kweekvijver. Personeel is hier constant in ontwikkeling. We kijken naar doorgroei mogelijkheden en voeren eventueel loop- baanonderzoeken uit. Medewerkers die star ten zonder diploma kunnen doorstromen naar een zorgopleiding of verzorgenden ontwik kelen zich verder tot verpleegkundigen." o 7

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 63