M 16 ZEELAND Atelier We zijn in 'de herse nen' van Luk Sponse lee (1960). Zo noemt hij zijn werkplek in Hulst. Het materiaal waarmee hij werkt vindt hij op straat. En in Eindhoven, waar hij een werk plaats heeft. Waar hij ook is, zoals onlangs in Dresden, bouwt hij. ,,Ik ben medeoprichter van het comité van ongevraagde zaken, het Com mittee of Unsolicited Business (CoUB)." Voor de gelegenheid heeft Luk één van zijn zelf ontworpen maat pakken aan gedaan. Gemaakt van IKEA gordijnstof. ,,Ik laat ze door een vriendin op maat maken. We laten het patroon doorlopen. Ik heb bij dit kostuum een lange en een korte broek.'' Luk neemt ons mee naar een propvol kantoortje met beeld schermen, allerlei grote en kleine synthesizers en plastic en snuiste rijen. „Gevonden op straat", ver- telt Sponselee. Hij laat wat objecten zien. ,,Ik noem ze mijn ideeënma- chines. Het normale is gewoon leuk. De AH, of de IKEA ofzo. Het wordt interessant als er een hoek af is. Ik recycle graag met gevonden materiaal. Plastic en dan met hot- melt, lijmpistolen, nieuwe objecten maken. Of karton. Ik maak daar ar chitectonische objecten mee. En na een tentoonstelling stop ik alles weer terug in het recyclecircuit. Normaal gesproken maken kunste naars hun kunst voor de eeuwig heid. Met dure materialen. Dat is te beperkt en ik vind het mooi om daarmee te spelen." Luk heeft voor de fotograaf een zaag en een strijkstok uit het over volle kantoortje gehaald en speelt erop. Een fijnbesnaard geluid vult de ruimte. Hij stopt even. ,,Sinds twee jaar speel ik op deze zin gende zaag. Ik heb het mezelf aan geleerd via Youtube filmpjes. Ik gebruik het geluid als analoge syn thesizer. Met plastic en karton bouw ik, muziek deconstrueer ik graag. Ik zoek naar aritme om ato nale geluiden te creëren." Luk Sponselee geeft uitleg bij zijn uit gebreide verzameling synthesi zers. Sommige instrumenten lij ken wel afval. ,,Ik maak ook muziek met pu bliek. Ik deed eens een oproep aan mensen zonder ritmegevoel om zich aan te melden voor een con cert met megafoons." Hij laat foto's zien van mensen die met een vogelmasker op een orkest vormen. Luk vertelt met passie over een karton-project in Duitsland. ,,Een mooi project in Dresden, bij de Ostrale biennale. In een loods hadden we met gekregen dozen de hal vol gebouwd. Ook onze cam per, waar we in sliepen, werd aan gekleed. En aan het einde van de bouwperiode hebben we de cam per zo in de hal tegen het dozen Na een tentoonstelling stop ik alles weer terug in het recyclecircuit object gereden. Het resultaat was ons werk. Daarna is het materiaal terug de recycleketen ingegaan." ,,Kunst is niet moeilijk. Kunst zit heel makkelijk in elkaar. Het is leuk of niet leuk. En daar kun je vervolgens over praten. Je vindt het kunstwerk dat je ziet bijvoor beeld lelijk. Een gesprek daarover, waarom vind je het lelijk, is boei end. Men is niet gewend om zo te kijken." Met opnieuw veel enthousiasme vertelt Sponselee over plastic. ,,Je kunt zoveel plastic vinden. Het zwerft overal rond. Ik vind het mooi om dat plastic bij elkaar te doen. Ik maak er 'Altars of the Wast(ed) Age' mee. Ik doe er van alles mee." Luk vertelt over een krokodillenboom die hij maakte met kinderen. ,,Volwassenen zien in plastic afval. Kinderen doen dat makkelijker, die zien in plastic heel veel en niet gelijk afval." ,,Het lijkt me trouwens mooi om bij die hallen in Dresden een mo nument voor het bombardement daar, getiteld Eskadrile, te maken. Een vliegtuig van plastic dat het gebouw in vliegt." Hij laat een montage zien. ,,Maar daar is veel gevonden plastic voor nodig. In elk land heb je weer een ander sys teem van afval. Dat is trouwens ook interessant om te onderzoe ken." vrijdag 22 maart 2019 GO Luk Sponselee: „Kunst is niet moeilijk. Kunst zit heel makkelijk in elkaar.'' fotos mechteld jansen Liesbeth Labeur Dit is een serie over Zeeuwse kunstenaars en hun werkplek. Vandaag: Luk Sponselee in Hulst -Luk Sponselee Uit het afval komen de ideeën

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 52