de T-Cross Sportiviteit staat bovenaan m 8,0 mk 25 BMW 330i (258 pk), vanaf €52.638 stoelen en de achterbank 6 centime ter omhoog. En dat betekent gemak kelijker instappen, meer overzicht op de weg en lekker hoog zitten, als je daar van houdt. Bagageruimte Behalve meer ruimte en de toegeno men bodemvrijheid, biedt elke T- Cross ook een verschuifbare achter bank. Dat creëert extra veelzijdig heid. Staat de bank in de achterste stand, dan blijft er 385 liter bagage ruimte over. Met de bank zo ver mogelijk naar voren neemt de inhoud toe tot 455 liter. Maar dan is er op de tweede zitrij voor volwasse nen nog nauwelijks plek. In de T-Cross vind je het dash board van de T-Roc en de Polo. Enig onderscheid maakt het stuur en ver der vind je dezelfde digitale scher men, bedieningspanelen en materia- len als bij de andere VW-familiele- den. Fijn zijn de forse stoelen, die weten raad met elk formaat lichaam. Goed nieuws is verder dat veel moderne rijhulpjes in de T-Cross standaard zijn. De dieselmotor die Volkswagen in de T-Cross levert, zal in Nederland niet voor de grote verkoopaantallen gaan zorgen. De populariteit van diesel staat sowieso onder druk en Zeker met de 115 pk sterke motor valt in het vlakke Nederland vast niet te klagen deze T-Cross zal vermoedelijk vooral de interesse wekken van particuliere consumenten. Die kunnen veelal prima af met een benzinemotor. Er is keuze uit drie benzinemoto ren. De 1,0-liter driecilinder, zoals die ook in de Polo hangt, levert 95 of 115 pk. Zeker over die laatste valt in het vlakke Nederland vast niet te klagen. De testroute liep echter door het bergachtige deel van Mallorca. En daar bleek dat deze driecilinder een liefhebber is van toeren. Vertrek je vanuit stilstand bergopwaarts, dan heeft de T-Cross het soms moeilijk. Lukraak de koppeling op laten komen om vervolgens flink gas te geven, resulteerde diverse keren in het afslaan van de driecilinder. Bo vendien had de T-Cross in haarspeld- bochten vaak onvoldoende kracht om in de tweede versnelling omhoog te komen. Gelukkig schakelt de zes- bak in de 115 pk 1.0 mooi licht en tref zeker. De lichtere variant van de 1.0 moet het doen met een vijfbak. Een DSG-automaat levert Volkswagen naar wens op de duurdere versies. Prijsverschil Met de komst van de T-Cross (prij zen vanaf 22.620 euro) valt bij Volks wagen flink wat te kiezen in de modale prijsklasse. Wordt het deze nieuwkomer, een Polo of toch de op de Golf gebaseerde T-Roc? De T- Cross en de T-Roc delen grotendeels dezelfde techniek, hebben dezelfde aandrijflijn, een overeenkomstig interieur en ook qua formaat zijn de verschillen klein. Bovendien liggen de prijzen dicht bij elkaar. De basis versie van de T-Roc heeft de 115 pk sterke 1,0 driecilinder, wat zijn vanaf- prijs opdrijft. Maar vergelijk je de zelfde motorisering met de T-Cross dan blijkt het prijsverschil minimaal. En dan is er ook nog sterke concur rentie van buiten, zoals de dynami sche Mazda CX-3 of de veel verkochte Renault Captur, die binnenkort wordt vernieuwd. Het succes van deze T-Cross is derhalve niet gega randeerd, tenzij de kopers toch voor het 'vastberaden' uiterlijk vallen. Een nieuwe generatie van de BMW 3 Serie trekt altijd veel aan dacht, vooral vanwege zijn uitstekend rijge drag. Verdient hij dat ook dit keer? Het gezicht van de nieuwe 3 Serie is niet verrassend. Weliswaar is de grille groter en na tuurlijk is alles, inclusief koplampen, nieuw vormgegeven. Maar de auto doet erg denken aan zijn voorgangers. Aan de achterkant tonen de ontwerpers meer lef. Daar zien we eigenzinnig vormgege ven achterlichten, met opvallend reliëf. Binnenin lijkt de 3 Serie op de nieuwste generaties van de an dere BMW-modellen. De stoelen zitten goed, maar wel wat hard. Ach terin maakt een flinke tunnel in de vloer de achterbank eigenlijk al leen geschikt voor twee personen. En zelfs dan houdt de voetenruimte niet over, net als de hoofdruimte trouwens. De bagageruimte is niet meer dan voldoende voor deze klasse. Maar met zijn techno logie loopt de BMW voorop: bediening van het infotainment met gebaren, laserkoplampen die tot 500 meter ver reiken: dat zijn dingen die je niet bij elke con current aantreft. BMW wil met de nieuwe 3 Serie van alle markten thuis zijn. De zakensedan moet ook een comfortabele gezins- en reisauto zijn én spor tief en uitdagend. Hij stuurt niet alleen heer lijk, maar heeft ook een onderstel dat hem stevig op de weg houdt en de carrosserie zelfs bij ex treme bochten nauwe lijks in beweging brengt. De wegligging maakt indruk, maar vermin derd veercomfort is de tol die je ervoor betaalt. En dat maakt hem als reis- en gezinsauto wat minder aantrekkelijk. De 2,0-liter viercilin- der benzinemotor (test- verbruik 1 op 12,5) laat eigenlijk niets te wensen over. Hij werkt voortref felijk samen met de achttrapsautomaat en bezorgt deze BMW de pittige prestaties die je van een sportsedan verwacht. vrijdag 22 maart 2019 M De VW T-Cross moet het onder meer opnemen tegen de Renault Captur. FOTO'S VOLKSWAGEN GO Kijk op de site bij /auto voor een videoverslag van de nieuwe T-Cross De 3 Serie koop je vooral voor het rijgenot, de bagageruimte kan er net mee door. fotos b. hoogveld Voorbeeldig stuur- en wegge drag. Vooruitstrevende technologie. Fijne motor en automaat. h Hoge basisprijs en dure opties. Tegenvallend veercom- fort. Beperkte zitruimte op achterbank. Wie een zakensedan zoekt met sportief rij gedrag is hier aan het juiste adres. Geen an dere auto in deze prijsklasse rijdt zo strak en zo uitdagend als deze BMW. Maar je moet wel minder veer- comfort en beperkte ruimte voor lief nemen. —Niek Schenk Kijk op de site bij f J /auto voor extra testnotities

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 25