de T-Cross
Sportiviteit
staat bovenaan
m
8,0
mk
25
BMW 330i (258 pk), vanaf €52.638
stoelen en de achterbank 6 centime
ter omhoog. En dat betekent gemak
kelijker instappen, meer overzicht op
de weg en lekker hoog zitten, als je
daar van houdt.
Bagageruimte
Behalve meer ruimte en de toegeno
men bodemvrijheid, biedt elke T-
Cross ook een verschuifbare achter
bank. Dat creëert extra veelzijdig
heid. Staat de bank in de achterste
stand, dan blijft er 385 liter bagage
ruimte over. Met de bank zo ver
mogelijk naar voren neemt de
inhoud toe tot 455 liter. Maar dan is
er op de tweede zitrij voor volwasse
nen nog nauwelijks plek.
In de T-Cross vind je het dash
board van de T-Roc en de Polo. Enig
onderscheid maakt het stuur en ver
der vind je dezelfde digitale scher
men, bedieningspanelen en materia-
len als bij de andere VW-familiele-
den. Fijn zijn de forse stoelen, die
weten raad met elk formaat lichaam.
Goed nieuws is verder dat veel
moderne rijhulpjes in de T-Cross
standaard zijn.
De dieselmotor die Volkswagen in
de T-Cross levert, zal in Nederland
niet voor de grote verkoopaantallen
gaan zorgen. De populariteit van
diesel staat sowieso onder druk en
Zeker met de 115 pk
sterke motor valt in
het vlakke Nederland
vast niet te klagen
deze T-Cross zal vermoedelijk vooral
de interesse wekken van particuliere
consumenten. Die kunnen veelal
prima af met een benzinemotor.
Er is keuze uit drie benzinemoto
ren. De 1,0-liter driecilinder, zoals die
ook in de Polo hangt, levert 95 of 115
pk. Zeker over die laatste valt in het
vlakke Nederland vast niet te klagen.
De testroute liep echter door het
bergachtige deel van Mallorca. En
daar bleek dat deze driecilinder een
liefhebber is van toeren. Vertrek je
vanuit stilstand bergopwaarts, dan
heeft de T-Cross het soms moeilijk.
Lukraak de koppeling op laten
komen om vervolgens flink gas te
geven, resulteerde diverse keren in
het afslaan van de driecilinder. Bo
vendien had de T-Cross in haarspeld-
bochten vaak onvoldoende kracht
om in de tweede versnelling omhoog
te komen. Gelukkig schakelt de zes-
bak in de 115 pk 1.0 mooi licht en tref
zeker. De lichtere variant van de 1.0
moet het doen met een vijfbak. Een
DSG-automaat levert Volkswagen
naar wens op de duurdere versies.
Prijsverschil
Met de komst van de T-Cross (prij
zen vanaf 22.620 euro) valt bij Volks
wagen flink wat te kiezen in de
modale prijsklasse. Wordt het deze
nieuwkomer, een Polo of toch de op
de Golf gebaseerde T-Roc? De T-
Cross en de T-Roc delen grotendeels
dezelfde techniek, hebben dezelfde
aandrijflijn, een overeenkomstig
interieur en ook qua formaat zijn de
verschillen klein. Bovendien liggen
de prijzen dicht bij elkaar. De basis
versie van de T-Roc heeft de 115 pk
sterke 1,0 driecilinder, wat zijn vanaf-
prijs opdrijft. Maar vergelijk je de
zelfde motorisering met de T-Cross
dan blijkt het prijsverschil minimaal.
En dan is er ook nog sterke concur
rentie van buiten, zoals de dynami
sche Mazda CX-3 of de veel verkochte
Renault Captur, die binnenkort
wordt vernieuwd. Het succes van
deze T-Cross is derhalve niet gega
randeerd, tenzij de kopers toch voor
het 'vastberaden' uiterlijk vallen.
Een nieuwe generatie
van de BMW 3 Serie
trekt altijd veel aan
dacht, vooral vanwege
zijn uitstekend rijge
drag. Verdient hij dat
ook dit keer?
Het gezicht van de
nieuwe 3 Serie is niet
verrassend. Weliswaar
is de grille groter en na
tuurlijk is alles, inclusief
koplampen, nieuw
vormgegeven. Maar de
auto doet erg denken
aan zijn voorgangers.
Aan de achterkant
tonen de ontwerpers
meer lef. Daar zien we
eigenzinnig vormgege
ven achterlichten, met
opvallend reliëf.
Binnenin lijkt de
3 Serie op de nieuwste
generaties van de an
dere BMW-modellen.
De stoelen zitten goed,
maar wel wat hard. Ach
terin maakt een flinke
tunnel in de vloer de
achterbank eigenlijk al
leen geschikt voor twee
personen. En zelfs dan
houdt de voetenruimte
niet over, net als de
hoofdruimte trouwens.
De bagageruimte is niet
meer dan voldoende
voor deze klasse.
Maar met zijn techno
logie loopt de BMW
voorop: bediening van
het infotainment met
gebaren, laserkoplampen
die tot 500 meter ver
reiken: dat zijn dingen
die je niet bij elke con
current aantreft.
BMW wil met de
nieuwe 3 Serie van alle
markten thuis zijn. De
zakensedan moet ook
een comfortabele gezins-
en reisauto zijn én spor
tief en uitdagend. Hij
stuurt niet alleen heer
lijk, maar heeft ook een
onderstel dat hem stevig
op de weg houdt en de
carrosserie zelfs bij ex
treme bochten nauwe
lijks in beweging brengt.
De wegligging maakt
indruk, maar vermin
derd veercomfort is de
tol die je ervoor betaalt.
En dat maakt hem als
reis- en gezinsauto wat
minder aantrekkelijk.
De 2,0-liter viercilin-
der benzinemotor (test-
verbruik 1 op 12,5) laat
eigenlijk niets te wensen
over. Hij werkt voortref
felijk samen met de
achttrapsautomaat en
bezorgt deze BMW de
pittige prestaties die
je van een sportsedan
verwacht.
vrijdag 22 maart 2019
M De VW T-Cross
moet het onder
meer opnemen
tegen de Renault
Captur.
FOTO'S VOLKSWAGEN
GO
Kijk op de site bij /auto
voor een videoverslag
van de nieuwe T-Cross
De 3 Serie koop je vooral voor het rijgenot, de
bagageruimte kan er net mee door. fotos b. hoogveld
Voorbeeldig
stuur- en wegge
drag. Vooruitstrevende
technologie. Fijne
motor en automaat.
h Hoge basisprijs
en dure opties.
Tegenvallend veercom-
fort. Beperkte zitruimte
op achterbank.
Wie een zakensedan
zoekt met sportief rij
gedrag is hier aan het
juiste adres. Geen an
dere auto in deze
prijsklasse rijdt zo
strak en zo uitdagend
als deze BMW. Maar je
moet wel minder veer-
comfort en beperkte
ruimte voor lief
nemen.
—Niek Schenk
Kijk op de site bij
f J /auto voor extra
testnotities