Volkswagen komt met SUV-variant: AUTO 24 VRAAG ANTWOORD De VW Polo is de meest verkochte auto in Nederland. Maar Volkswagen waagde zich tot nu toe niet aan een SUV-variant. De nieuwe T-Cross brengt daar verandering in. Is 4x4 met een caravan wellicht overbodig? Aluminiumfolie als wapen tegen criminelen Wat is het verschil tussen rijmodus EV en Eco? Volkswagen trekt er vier jaar voor uit (van 2016 tot 2020) om twaalf compleet nieuwe SUV-achtige auto's (cross-overs) in de markt te zetten. Daarvan is de T-Cross de kleinste. In feite is dit een Polo, maar dan met meer bodemvrijheid, toegenomen binnenruimte en een robuuster uiterlijk. Volkswagen verwacht dat dit jaar een aanzienlijk deel van de Polo kopers voor de nieuwe aanwinst zal kiezen. Vooral de wat oudere consu ment moet vallen voor wat Volkswa gen noemt het 'vastberaden' uiterlijk. Voorspelbaar zou je het ook kunnen noemen, zonder hier direct een negatieve associatie aan te hangen. Er zijn nu eenmaal mensen die niet op verrassingen zitten te wachten. Lichtbalk Vooral aan de voorkant lijkt de nieuwe T-Cross heel erg op zijn grotere broers, de Tiguan en Touareg. Aan de achterzijde valt de bijzondere lichtbalk op die de beide lichtunits met elkaar verbindt. Porsche past dit De Polo is nu groter dan een Golf van de eerste generatie designtrucje sinds kort ook toe. Zo'n verbinding tussen de verlichtings armaturen maakt de achterzijde van een auto ogenschijnlijk breder. Langer De T-Cross oogt eigenlijk helemaal niet compact. Kan ook niet anders, want de huidige Polo is inmiddels groter dan een Volkswagen Golf van de eerste generatie. En de T-Cross is 5 centimeter langer dan een Polo. Hoger is-ie ook, maar liefst 14 centi meter. Daardoor konden de voor- vrijdag 22 maart 2019 Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail naar auto@persgroep.nl Ik rij met mijn caravan vooral buiten het hoogsei zoen en ga soms naar afge legen campings. Mijn Nissan Qashqai met vierwielaan- drijving bevalt uitstekend, maar na 10 jaar denk ik aan een nieuwe auto. Is het met de huidige technologie, zoals ESP en andere hulpjes die slippen voorkomen, nog wel nodig om een 4x4 aan te schaffen? Of blijft voor caravanners 4wd toch de beste optie? —Hans de Korte De moderne elektronica komt inderdaad een heel eind om doorslippen van de wielen te voorkomen. Maar bij sneeuw of ijs en in de modder biedt zo'n 4x4 de nodige tractie die je met die rijhulpjes niet krijgt. En bergopwaarts biedt zo'n systeem ook echt meer grip dan alleen voor- of achter wielaandrijving. Nadelen van 4x4 zijn wel de hogere prijs en het hogere gewicht. umfolie heb voorzien. Dat is een succes. Wout Blok Dank voor uw reactie. Veel le zers melden dat ook het inwikkelen van de sleutel in alumi niumfolie soelaas biedt. Her mann Hazen berg vond een andere oplossing: ,,Ik heb bij Gamma een nieuw leeg verf blik gekocht en de autosleutel in het blik zonder deksel gedaan. De autoportieren gingen toen niet meer open.'' Een lezer meldde laatst in deze rubriek dat een blik ken trommeltje niet in staat bleek om het radiosignaal van zijn autosleutel tegen te hou den. Dat ondervond ik ook, waarna ik de binnen kant van het trommel tje van alumini- In mijn hybride auto kan ik in het rij-menu kiezen voor EV of Eco. In welke stand rijd ik het zuinigst? —Ger Creemers Bij hybrides blijft in de stand Eco de combinatie van elek- tro- en verbrandingsmotor actief, maar er wordt extra gelet op het energieverbruik. Het gaspedaal zal bijvoor beeld minder fel reageren of de airco zal gematigder werken. Zo wordt stroom bespaard en kan ook het brandstofverbruik dalen. In de stand EV rijdt de hybride uitsluitend op de elektromotor. Mits er vol doende stroomvoorraad in de batterijen zit, natuurlijk. EV (Electric Vehicle) is handig in milieuzones waar helemaal geen uitlaatgas is toege staan. Die zullen we de komende jaren steeds vaker tegenkomen en ze zijn uitslui tend toegankelijk voor vol ledig elektrische en (water stofauto's of hybrides in de EV-stand. WERNER BUDDING

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 24