Volkswagen komt met SUV-variant:
AUTO
24
VRAAG ANTWOORD
De VW Polo is de meest verkochte auto in Nederland.
Maar Volkswagen waagde zich tot nu toe niet aan
een SUV-variant. De nieuwe T-Cross brengt daar
verandering in.
Is 4x4 met een
caravan wellicht
overbodig?
Aluminiumfolie
als wapen tegen
criminelen
Wat is het verschil
tussen rijmodus
EV en Eco?
Volkswagen trekt er vier jaar
voor uit (van 2016 tot 2020)
om twaalf compleet
nieuwe SUV-achtige auto's
(cross-overs) in de markt
te zetten. Daarvan is de T-Cross de
kleinste. In feite is dit een Polo,
maar dan met meer bodemvrijheid,
toegenomen binnenruimte en een
robuuster uiterlijk.
Volkswagen verwacht dat dit jaar
een aanzienlijk deel van de Polo
kopers voor de nieuwe aanwinst zal
kiezen. Vooral de wat oudere consu
ment moet vallen voor wat Volkswa
gen noemt het 'vastberaden' uiterlijk.
Voorspelbaar zou je het ook kunnen
noemen, zonder hier direct een
negatieve associatie aan te hangen.
Er zijn nu eenmaal mensen die niet
op verrassingen zitten te wachten.
Lichtbalk
Vooral aan de voorkant lijkt de
nieuwe T-Cross heel erg op zijn
grotere broers, de Tiguan en Touareg.
Aan de achterzijde valt de bijzondere
lichtbalk op die de beide lichtunits
met elkaar verbindt. Porsche past dit
De Polo is nu
groter dan
een Golf van
de eerste
generatie
designtrucje sinds kort ook toe. Zo'n
verbinding tussen de verlichtings
armaturen maakt de achterzijde van
een auto ogenschijnlijk breder.
Langer
De T-Cross oogt eigenlijk helemaal
niet compact. Kan ook niet anders,
want de huidige Polo is inmiddels
groter dan een Volkswagen Golf van
de eerste generatie. En de T-Cross is
5 centimeter langer dan een Polo.
Hoger is-ie ook, maar liefst 14 centi
meter. Daardoor konden de voor-
vrijdag 22 maart 2019
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt
lezersvragen. Mail naar auto@persgroep.nl
Ik rij met mijn caravan
vooral buiten het hoogsei
zoen en ga soms naar afge
legen campings. Mijn Nissan
Qashqai met vierwielaan-
drijving bevalt uitstekend,
maar na 10 jaar denk ik aan
een nieuwe auto. Is het met
de huidige technologie,
zoals ESP en andere hulpjes
die slippen voorkomen, nog
wel nodig om een 4x4 aan
te schaffen? Of blijft voor
caravanners 4wd toch de
beste optie?
—Hans de Korte
De moderne elektronica komt
inderdaad een heel eind om
doorslippen van de wielen te
voorkomen. Maar bij sneeuw
of ijs en in de modder biedt
zo'n 4x4 de nodige tractie die
je met die rijhulpjes niet krijgt.
En bergopwaarts biedt zo'n
systeem ook echt meer grip
dan alleen voor- of achter
wielaandrijving. Nadelen van
4x4 zijn wel de hogere prijs
en het hogere gewicht.
umfolie heb voorzien. Dat is
een succes. Wout Blok
Dank voor uw reactie. Veel le
zers melden dat ook het
inwikkelen van de
sleutel in alumi
niumfolie
soelaas
biedt. Her
mann Hazen
berg vond een
andere oplossing:
,,Ik heb bij Gamma
een nieuw leeg verf
blik gekocht en de
autosleutel in het blik
zonder deksel gedaan.
De autoportieren gingen
toen niet meer open.''
Een lezer meldde laatst in
deze rubriek dat een blik
ken trommeltje niet in
staat bleek om het
radiosignaal van
zijn autosleutel
tegen te hou
den. Dat
ondervond
ik ook,
waarna
ik de
binnen
kant van
het trommel
tje van alumini-
In mijn hybride auto kan ik in
het rij-menu kiezen voor EV
of Eco. In welke stand rijd ik
het zuinigst?
—Ger Creemers
Bij hybrides blijft in de stand
Eco de combinatie van elek-
tro- en verbrandingsmotor
actief, maar er wordt extra
gelet op het energieverbruik.
Het gaspedaal zal bijvoor
beeld minder fel reageren
of de airco zal gematigder
werken. Zo wordt stroom
bespaard en kan ook het
brandstofverbruik dalen.
In de stand EV rijdt de
hybride uitsluitend op de
elektromotor. Mits er vol
doende stroomvoorraad in de
batterijen zit, natuurlijk. EV
(Electric Vehicle) is handig in
milieuzones waar helemaal
geen uitlaatgas is toege
staan. Die zullen we de
komende jaren steeds vaker
tegenkomen en ze zijn uitslui
tend toegankelijk voor vol
ledig elektrische en (water
stofauto's of hybrides in de
EV-stand.
WERNER BUDDING