i
Westen
verliest geduld
met China
sp
E 21
Griekenland en
Italië kunnen zelf
die investeringen
in hun zeehavens
niet doen
Als het aan de voormalige Itali
aanse staatssecretaris van Financiën
Gianfranco Polillo ligt, verlaat Xi Jin-
ping zaterdagavond Italië zonder ak
koord. Hij vreest - met anderen in
Europa - dat Italië zich wel heel erg
afhankelijk maakt van de Grote Chi
nese Ambities. In de Franse krant Le
Figaro legt Polillo uit dat Grieken
land, Hongarije en Portugal - die zich
al hebben aangesloten bij de Nieuwe
Zijderoute - aan handen en voeten
gebonden zijn. ,,Het lukt die landen
moeilijk business te scheiden van po
litiek, bijvoorbeeld als het er om gaat
stelling te nemen op het gebied van
mensenrechten", aldus Polillo.
Overigens loopt lang niet iedereen
binnen de populistische coalitie
warm voor China. Vicepremier Mat-
teo Salvini wil niet dat zijn land
wordt 'gekoloniseerd' door Chine
zen. Salvini kan namelijk heel goed
opschieten met de Amerikaanse pre
sident Trump en die ligt nu juist
weer overhoop met China.
Voor China is het belangrijk er ze
ker te zijn van de havens van Triëst
en Genua de exportambities aankun
nen. In dat geval hoeven schepen niet
meer om Gibraltar heen te varen naar
de havens van Rotterdam en Ham
burg om zo sneller de markten in
Centraal-Europa te kunnen bereiken.
Beleidsadviseur Rogier Spoel van
Evofenedex (de Nederlandse belan
genorganisatie verladers, exporteurs
en importeurs) volgt het dossier van
de Chinese investeringen in Europa's
maritieme infrastructuur. Landen als
Italië en Griekenland hebben niet zo
veel keus, denkt hij. ,,Ze kunnen zelf
die investeringen in hun zeehavens
niet doen. De EU gaat het niet voor ze
doen en China wil het wel doen. Be
langrijk voor de werkgelegenheid
in landen waar veel mensen geen
baan hebben.''
Maar er zitten grote risico's aan
vast, heeft Spoel al gezien. Chinese
havenbaronnen kunnen hun klan
ten ook Chinese verladers
opleggen. Het Chinese
containerconglomeraat
Cosco wordt bijvoor
beeld een grote speler
in Genua en Triëst,
zoals het dat ook al is
geworden in de ha
ven van Zeebrugge.
Een aantal Neder-
Italië. FOTO WOLF
GANG KAEHLER
landse verladers dat zaken wil doen,
moet daardoor vanaf volgende
maand omrijden naar Zeebrugge in
plaats van naar Antwerpen en Rot
terdam. Daarmee bestaan betere ver
bindingen.
Het risico voor Nederland van de
Chinese investeringen in Italië kan
erin liggen dat bepaalde goederen
stromen op den duur gaan verschui
ven naar de haven van Genua. Aan de
andere kant blijven er genoeg rede
rijen varen op Rotterdam en Antwer
pen die geen binding hebben met
China, denkt Spoel. ,,Je kunt je afvra
gen of hier nog sprake is van eerlijke
concurrentie. De haven van Rotter
dam functioneert zonder enige bij
drage van de overheid en in Genua
wordt Chinees overheidsgeld geïn
vesteerd. Oneerlijke concurrentie
gaat ten koste van het vestigingskli
maat in Nederland als bedrijven met
hun productie en distributie naar
Noord-Italië verkassen omdat daar
een goedkope haven ligt. Als die ha
ven gesponsord wordt door de Chi
nezen wordt het ingewikkeld."
China heeft Italië al een tijdje op
het oog. Volgens het Amerikaanse
Enterprise Institute is de laatste
jaren voor 23 miljard euro in het
land geïnvesteerd met als hoofd
prijs de aankoop van Pirelli door
ChemChina in 2015, voor bijna
8 miljard. Ook het petroleum bedrijf
ENI, het elektriciteitsbedrijf Enel en
de bank Intesa zijn inmiddels deels
Chinees. Waarnemers zien de Chi
nese investeringen ook als strategi-
sche offensieven om een wig te drij
ven tussen Europese staten en in de
verhouding van Europa met de Ver
enigde Staten. Met een verdeeld Eu
ropa is het makkelijker zakendoen.
Chinese investeringen sinds 2005
vrijdag 22 maart 2019
GO
voor China in Italië
heeft bijvoorbeeld al een goede rail
verbinding met Rotterdam.
-Rogier Spoel, beleidsadviseur
Chinese presi
dent Xi Jinping
bezoekt de ko
mende dagen
RUSLAND
MONGOLIË
Changchun
Peking
In het Westen raakt het geduld
met China op. De Chinezen dis
crimineren buitenlandse be
drijven op de Chinese markt,
en op de wereldmarkt drukken
Chinezen de westerse concur
rentie weg met zwaar gesubsi
dieerde staatsbedrijven. Ook
maken Chinese bedrijven en de
overheid zich schuldig aan indu
striële spionage, aldus westerse
overheden. Het bekendste voor
beeld is het Chinese telecom-
concern Huawei. Dit bedrijf
heeft zich in recordtijd ontwik
keld tot een wereldspeler voor
infrastructuur voor mobiele tele
fonie en internet. Nu ligt het be
drijf onder vuur vanwege ver
meende spionage. De Verenigde
Staten vrezen dat de Chinese
overheid via Huawei het tele
foon- en dataverkeer van ge
bruikers in het westen, waaron
der overheden, kan bespione
ren. Hard bewijs ontbreekt, maar
de VS en Canada hebben appa
ratuur van Huawei voor het su
persnelle 5G-netwerk in de ban
gedaan. KPN wil wel met de Chi
nezen in zee.
De zaak van Huawei is een voor
beeld van de veranderde hou
ding van het Westen ten op
zichte van China. Er is steeds
meer verzet tegen de manier
waarop de Chinezen zaken
doen. Vooral de eis dat westerse
bedrijven die in China actief zijn
hun technologie moeten delen
met Chinese partners is omstre
den. De Chinezen gebruiken die
technologische kennis vervol
gens om een bedrijf te starten
dat westerse bedrijven becon
curreert.
In miljarden euro's
Finland
Zweden
Groot-Brittannië
Ierland
7,3
Nederland
Duitsland
België
4
Zwitserland
Spanje
Portugal
Frankrijk
Griekenland
|9,7|
12102018 I BJD