i Westen verliest geduld met China sp E 21 Griekenland en Italië kunnen zelf die investeringen in hun zeehavens niet doen Als het aan de voormalige Itali aanse staatssecretaris van Financiën Gianfranco Polillo ligt, verlaat Xi Jin- ping zaterdagavond Italië zonder ak koord. Hij vreest - met anderen in Europa - dat Italië zich wel heel erg afhankelijk maakt van de Grote Chi nese Ambities. In de Franse krant Le Figaro legt Polillo uit dat Grieken land, Hongarije en Portugal - die zich al hebben aangesloten bij de Nieuwe Zijderoute - aan handen en voeten gebonden zijn. ,,Het lukt die landen moeilijk business te scheiden van po litiek, bijvoorbeeld als het er om gaat stelling te nemen op het gebied van mensenrechten", aldus Polillo. Overigens loopt lang niet iedereen binnen de populistische coalitie warm voor China. Vicepremier Mat- teo Salvini wil niet dat zijn land wordt 'gekoloniseerd' door Chine zen. Salvini kan namelijk heel goed opschieten met de Amerikaanse pre sident Trump en die ligt nu juist weer overhoop met China. Voor China is het belangrijk er ze ker te zijn van de havens van Triëst en Genua de exportambities aankun nen. In dat geval hoeven schepen niet meer om Gibraltar heen te varen naar de havens van Rotterdam en Ham burg om zo sneller de markten in Centraal-Europa te kunnen bereiken. Beleidsadviseur Rogier Spoel van Evofenedex (de Nederlandse belan genorganisatie verladers, exporteurs en importeurs) volgt het dossier van de Chinese investeringen in Europa's maritieme infrastructuur. Landen als Italië en Griekenland hebben niet zo veel keus, denkt hij. ,,Ze kunnen zelf die investeringen in hun zeehavens niet doen. De EU gaat het niet voor ze doen en China wil het wel doen. Be langrijk voor de werkgelegenheid in landen waar veel mensen geen baan hebben.'' Maar er zitten grote risico's aan vast, heeft Spoel al gezien. Chinese havenbaronnen kunnen hun klan ten ook Chinese verladers opleggen. Het Chinese containerconglomeraat Cosco wordt bijvoor beeld een grote speler in Genua en Triëst, zoals het dat ook al is geworden in de ha ven van Zeebrugge. Een aantal Neder- Italië. FOTO WOLF GANG KAEHLER landse verladers dat zaken wil doen, moet daardoor vanaf volgende maand omrijden naar Zeebrugge in plaats van naar Antwerpen en Rot terdam. Daarmee bestaan betere ver bindingen. Het risico voor Nederland van de Chinese investeringen in Italië kan erin liggen dat bepaalde goederen stromen op den duur gaan verschui ven naar de haven van Genua. Aan de andere kant blijven er genoeg rede rijen varen op Rotterdam en Antwer pen die geen binding hebben met China, denkt Spoel. ,,Je kunt je afvra gen of hier nog sprake is van eerlijke concurrentie. De haven van Rotter dam functioneert zonder enige bij drage van de overheid en in Genua wordt Chinees overheidsgeld geïn vesteerd. Oneerlijke concurrentie gaat ten koste van het vestigingskli maat in Nederland als bedrijven met hun productie en distributie naar Noord-Italië verkassen omdat daar een goedkope haven ligt. Als die ha ven gesponsord wordt door de Chi nezen wordt het ingewikkeld." China heeft Italië al een tijdje op het oog. Volgens het Amerikaanse Enterprise Institute is de laatste jaren voor 23 miljard euro in het land geïnvesteerd met als hoofd prijs de aankoop van Pirelli door ChemChina in 2015, voor bijna 8 miljard. Ook het petroleum bedrijf ENI, het elektriciteitsbedrijf Enel en de bank Intesa zijn inmiddels deels Chinees. Waarnemers zien de Chi nese investeringen ook als strategi- sche offensieven om een wig te drij ven tussen Europese staten en in de verhouding van Europa met de Ver enigde Staten. Met een verdeeld Eu ropa is het makkelijker zakendoen. Chinese investeringen sinds 2005 vrijdag 22 maart 2019 GO voor China in Italië heeft bijvoorbeeld al een goede rail verbinding met Rotterdam. -Rogier Spoel, beleidsadviseur Chinese presi dent Xi Jinping bezoekt de ko mende dagen RUSLAND MONGOLIË Changchun Peking In het Westen raakt het geduld met China op. De Chinezen dis crimineren buitenlandse be drijven op de Chinese markt, en op de wereldmarkt drukken Chinezen de westerse concur rentie weg met zwaar gesubsi dieerde staatsbedrijven. Ook maken Chinese bedrijven en de overheid zich schuldig aan indu striële spionage, aldus westerse overheden. Het bekendste voor beeld is het Chinese telecom- concern Huawei. Dit bedrijf heeft zich in recordtijd ontwik keld tot een wereldspeler voor infrastructuur voor mobiele tele fonie en internet. Nu ligt het be drijf onder vuur vanwege ver meende spionage. De Verenigde Staten vrezen dat de Chinese overheid via Huawei het tele foon- en dataverkeer van ge bruikers in het westen, waaron der overheden, kan bespione ren. Hard bewijs ontbreekt, maar de VS en Canada hebben appa ratuur van Huawei voor het su persnelle 5G-netwerk in de ban gedaan. KPN wil wel met de Chi nezen in zee. De zaak van Huawei is een voor beeld van de veranderde hou ding van het Westen ten op zichte van China. Er is steeds meer verzet tegen de manier waarop de Chinezen zaken doen. Vooral de eis dat westerse bedrijven die in China actief zijn hun technologie moeten delen met Chinese partners is omstre den. De Chinezen gebruiken die technologische kennis vervol gens om een bedrijf te starten dat westerse bedrijven becon curreert. In miljarden euro's Finland Zweden Groot-Brittannië Ierland 7,3 Nederland Duitsland België 4 Zwitserland Spanje Portugal Frankrijk Griekenland |9,7| 12102018 I BJD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 21