UIT THUIS 3 'Hij tartte alle regels van de machthebbers' Nick Waterhouse Cold War Jelle Paulusma Frank Heinen donderdag 21 maart 2019 Cd Dvd Cd Boek opnieuw of voor het eerst naar iets kijken of luisteren, maar ook voor het spontaan uitvoeren van ideeën. Ba rok staat voor oude muziek, rock voor nieuwe. We brengen een combinatie van oude en nieuwe muziek in onze voorstellingen. De combinatie van schrijven en creëren in alle vrijheid begon toen ik mijn man en Barock- puppies-compagnon Martijn Groot- endorst tegenkwam en wij samen voorstellingen gingen bedenken en maken. Hij is houdt zich als beeldend kunstenaar bezig met video in com binatie met muziek. Onze projecten bestaan dus uit het licht van de video en geluid van de altviool. Daarnaast is er ruimte voor andere disciplines. Vanuit die verschillende disciplines ontstaat een nieuw geheel. Zo werd het idee van de Mattheüs volgens Henk geboren. Iedereen kent de Matthaus, maar zo hebben ze hem nog nooit ge hoord.'' Lichtconcert De uitvoering wordt verzorgd door Saskia en Martijn samen met ac teur/zanger Henk Zwart en contra bassist Marko Bonarius. Vier mensen die het hele verhaal samenballen en onbekende harmonieën belichten. Twee strijkers, een lichtconcert en een verteller/bas. ,,Martijn had, voor dat hij mij leerde kennen, nog nooit de Matthaus-Passion gehoord. Hij hoorde mij steeds mijn partij oefe nen in de passietijd als ik meerdere uitvoeringen met orkesten gaf. Toen ik hem voor het eerst meenam naar een concert, was hij zwaar teleurge steld: hij had die mooie altvioolpartij helemaal niet gehoord! Toen ont stond het idee om de altvioolpartij in een nieuw licht te zetten. Het verhaal wordt verteld door Henk Zwart, die ook een paar fraaie basaria's voor zijn rekening neemt.'' ,,De Henk (uit de voorstelling) is naast evangelist en Pilatus, een beetje eigenwijze verteller die zichzelf graag hoort praten. Contrabassist Marko Bonarius, neemt ook de rol van Jezus op zich. De altviool staat voor het vrouwelijke, voor de we nende Maria, maar ook voor de kij vende wijven die Barrabas vrijspre ken in plaats van Jezus." Ze vertelt verder: ,,Het licht van de video is zowel autonoom, ondersteu nend, als informatief. Het verheldert de muziek en de spelers op verschil lende manieren: met poëtische beel den of met concrete zinnen of woor den.'' ,,In onze versie focussen we op het openingskoor, het verraad van Judas, de verloochening van Petrus, de ver oordeling door Pilatus, de kruisiging van Jezus, de vertroostende basaria en het slotkoor aan het eind. Hier tussendoor vertelt Henk-de-verteller allerlei nuttige (en onnuttige) weet jes en feitjes van en over de Matt- haus: van het twijfelachtige begin (men vond het stuk in Bachs tijd te langdradig) tot de 'gehypte' uitvoe ringspraktijken van nu." Essentie Tijdens het Erbarme Dich, slechts uit gevoerd door altviool en contrabas, dus ontdaan van viool en alt, ervaar je volgens Meijs de essentie van de voorstelling: het erbarmen, het vra gen getroost te worden. ,,Het klinkt allemaal in al zijn schaarsheid in deze twee instrumenten door. Je beseft te gelijkertijd dat elke andere partij die Bach hier heeft geschreven deze droefheid in zich draagt. We ontle den de muziek, maar de Bachparti- tuur blijft hetzelfde. In deze gebalde versie wordt de hand van de meester echt helder zichtbaar. De luisteraar zal zich in het begin wel even afvra gen, 'wat gebeurt hier'? Maar zal daarna genieten.'' Meijs: ,,Het is geen topzware pas sie, er mag af en toe ook gelachen worden. Onze versie duurt één uur, dat is voor iedereen, ook kinderen, pubers of Matthaushaters, vol te hou den. Iedereen die een uur kan blijven zitten met een frisse blik en een open oor, is welkom. Voor mij is met deze uitvoering in de Zeeuws Concertzaal mijn muzikale cirkel rond.'' BROCKES-PASSION Handel en Telemann gebruikten zijn tekst. Het Apollo Ensemble brengt zondag in de Zeeuwse Concertzaal de uitvoering van Tele- mann. Marion Boshuizen, kla- veciniste van Apollo Ensemble: ,,De Tele- GO Ook op zijn vierde, titel loze, album toont de Amerikaanse singer-song writer Nick Waterhouse zijn liefde voor soul en rhythm-and-blues uit de jaren 50 en 60, compleet met blazers en koortjes. De platenkast van zijn ouders, met Aretha Franklin, Wilson Pickett, John Lee Hooker en Van Morrison, inspireerde hem. De retrosound van Waterhouse klinkt niet gedateerd, maar fris en aanstekelijk. Verschenen bij Innovative Leisure. Ten tijde van de Koude Oorlog ontstaat in stalinistisch Polen een romance tussen een klassiek geschoolde pianist/orkestleider en een zangeres van een voudige komaf. De een wil weg uit Polen, de ander wil blijven maar ze kunnen niet zonder elkaar. Deze 80 minuten durende zwart-witfilm werd op het festival van Cannes bekroond voor de beste regie. Verschijnt binnenkort bij Cinéart. Vanwege het succes van zijn Crosby, Stills, Nash Young tribute- band Her Majesty, liet de nieuwe plaat van Jelle Paulusma even op zich wachten. Somehow Anyhow is zijn vijfde soloalbum en de opvolger van Pulling Weeds uit 2014 (vol gens Het Parool 'Nederlandse rockplaat van het jaar'). Paulusma werd bekend als frontman van rockband Daryll-Ann. Verschijnt zaterdag bij Excelsior. De Utrechtse schrijver Frank Heinen is bekend van zijn columns en korte verha len over wielrennen en voet bal. Met De zaak Tom waagt hij zich voor het eerst aan een roman. Dit intrigerende verhaal beschrijft de reis van Bob en zijn zwijgende, dove broer Tom, die hij weg haalde uit een zorginstelling. De roadtrip verandert in een vlucht als hij wordt beschuldigd van ontvoering. Verschenen bij De Bezige Bij. Marko Bonarius (contrabas), Henk Zwart (acteur/bas) en Saskia Meijs (altviool) verzorgen het muzikale ge deelte van Matt heüs volgens Henk. Een korte, lichtvoe tige bewerking van Bachs Matthaus- Passion. FOTO MARTIJN GROOTENDORST Als Brockes nu had geleefd, had hij mis schien de Nobelprijs voor Literatuur ontvan gen. De dichter uit Hamburg schreef in 1712 een meesterlijk li bretto over het lijden en sterven van Chris tus. Bach, maar ook mann-Passion is extra vert, het is een echt barokwerk, met veel verschillende instru menten: strijkers, viola da gamba, hout- en koperblazers. Telemann was fanta sierijk en hield van ex perimenteren en con- trasten. Hij buitte alle emoties in de tekst maximaal uit en tartte daarmee alle geldende regels van de religi euze machthebbers. Passies hoorden sober te zijn, nou, Te- lemann was vooral uit bundig.''

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 47