UIT THUIS 3
'Hij tartte alle regels van de machthebbers'
Nick Waterhouse
Cold War
Jelle Paulusma
Frank Heinen
donderdag 21 maart 2019
Cd
Dvd
Cd
Boek
opnieuw of voor het eerst naar iets
kijken of luisteren, maar ook voor het
spontaan uitvoeren van ideeën. Ba
rok staat voor oude muziek, rock voor
nieuwe. We brengen een combinatie
van oude en nieuwe muziek in onze
voorstellingen. De combinatie van
schrijven en creëren in alle vrijheid
begon toen ik mijn man en Barock-
puppies-compagnon Martijn Groot-
endorst tegenkwam en wij samen
voorstellingen gingen bedenken en
maken. Hij is houdt zich als beeldend
kunstenaar bezig met video in com
binatie met muziek. Onze projecten
bestaan dus uit het licht van de video
en geluid van de altviool. Daarnaast
is er ruimte voor andere disciplines.
Vanuit die verschillende disciplines
ontstaat een nieuw geheel. Zo werd
het idee van de Mattheüs volgens Henk
geboren. Iedereen kent de Matthaus,
maar zo hebben ze hem nog nooit ge
hoord.''
Lichtconcert
De uitvoering wordt verzorgd door
Saskia en Martijn samen met ac
teur/zanger Henk Zwart en contra
bassist Marko Bonarius. Vier mensen
die het hele verhaal samenballen en
onbekende harmonieën belichten.
Twee strijkers, een lichtconcert en
een verteller/bas. ,,Martijn had, voor
dat hij mij leerde kennen, nog nooit
de Matthaus-Passion gehoord. Hij
hoorde mij steeds mijn partij oefe
nen in de passietijd als ik meerdere
uitvoeringen met orkesten gaf. Toen
ik hem voor het eerst meenam naar
een concert, was hij zwaar teleurge
steld: hij had die mooie altvioolpartij
helemaal niet gehoord! Toen ont
stond het idee om de altvioolpartij in
een nieuw licht te zetten. Het verhaal
wordt verteld door Henk Zwart, die
ook een paar fraaie basaria's voor zijn
rekening neemt.''
,,De Henk (uit de voorstelling) is
naast evangelist en Pilatus, een beetje
eigenwijze verteller die zichzelf
graag hoort praten. Contrabassist
Marko Bonarius, neemt ook de rol
van Jezus op zich. De altviool staat
voor het vrouwelijke, voor de we
nende Maria, maar ook voor de kij
vende wijven die Barrabas vrijspre
ken in plaats van Jezus."
Ze vertelt verder: ,,Het licht van de
video is zowel autonoom, ondersteu
nend, als informatief. Het verheldert
de muziek en de spelers op verschil
lende manieren: met poëtische beel
den of met concrete zinnen of woor
den.''
,,In onze versie focussen we op het
openingskoor, het verraad van Judas,
de verloochening van Petrus, de ver
oordeling door Pilatus, de kruisiging
van Jezus, de vertroostende basaria
en het slotkoor aan het eind. Hier
tussendoor vertelt Henk-de-verteller
allerlei nuttige (en onnuttige) weet
jes en feitjes van en over de Matt-
haus: van het twijfelachtige begin
(men vond het stuk in Bachs tijd te
langdradig) tot de 'gehypte' uitvoe
ringspraktijken van nu."
Essentie
Tijdens het Erbarme Dich, slechts uit
gevoerd door altviool en contrabas,
dus ontdaan van viool en alt, ervaar
je volgens Meijs de essentie van de
voorstelling: het erbarmen, het vra
gen getroost te worden. ,,Het klinkt
allemaal in al zijn schaarsheid in deze
twee instrumenten door. Je beseft te
gelijkertijd dat elke andere partij die
Bach hier heeft geschreven deze
droefheid in zich draagt. We ontle
den de muziek, maar de Bachparti-
tuur blijft hetzelfde. In deze gebalde
versie wordt de hand van de meester
echt helder zichtbaar. De luisteraar
zal zich in het begin wel even afvra
gen, 'wat gebeurt hier'? Maar zal
daarna genieten.''
Meijs: ,,Het is geen topzware pas
sie, er mag af en toe ook gelachen
worden. Onze versie duurt één uur,
dat is voor iedereen, ook kinderen,
pubers of Matthaushaters, vol te hou
den. Iedereen die een uur kan blijven
zitten met een frisse blik en een open
oor, is welkom. Voor mij is met deze
uitvoering in de Zeeuws Concertzaal
mijn muzikale cirkel rond.''
BROCKES-PASSION
Handel en Telemann
gebruikten zijn tekst.
Het Apollo Ensemble
brengt zondag in de
Zeeuwse Concertzaal
de uitvoering van Tele-
mann.
Marion Boshuizen, kla-
veciniste van Apollo
Ensemble: ,,De Tele-
GO
Ook op zijn vierde, titel
loze, album toont de
Amerikaanse singer-song
writer Nick Waterhouse
zijn liefde voor soul en
rhythm-and-blues uit de jaren 50 en 60,
compleet met blazers en koortjes. De
platenkast van zijn ouders, met Aretha
Franklin, Wilson Pickett, John Lee Hooker
en Van Morrison, inspireerde hem. De
retrosound van Waterhouse klinkt niet
gedateerd, maar fris en aanstekelijk.
Verschenen bij Innovative Leisure.
Ten tijde van de Koude
Oorlog ontstaat in
stalinistisch Polen een
romance tussen een
klassiek geschoolde
pianist/orkestleider en
een zangeres van een
voudige komaf. De een wil weg uit Polen,
de ander wil blijven maar ze kunnen niet
zonder elkaar. Deze 80 minuten durende
zwart-witfilm werd op het festival van
Cannes bekroond voor de beste regie.
Verschijnt binnenkort bij Cinéart.
Vanwege het succes
van zijn Crosby, Stills,
Nash Young tribute-
band Her Majesty, liet
de nieuwe plaat van
Jelle Paulusma even op
zich wachten. Somehow
Anyhow is zijn vijfde soloalbum en de
opvolger van Pulling Weeds uit 2014 (vol
gens Het Parool 'Nederlandse rockplaat
van het jaar'). Paulusma werd bekend als
frontman van rockband Daryll-Ann.
Verschijnt zaterdag bij Excelsior.
De Utrechtse schrijver
Frank Heinen is bekend van
zijn columns en korte verha
len over wielrennen en voet
bal. Met De zaak Tom waagt
hij zich voor het eerst aan een
roman. Dit intrigerende verhaal
beschrijft de reis van Bob en zijn
zwijgende, dove broer Tom, die hij weg
haalde uit een zorginstelling. De roadtrip
verandert in een vlucht als hij wordt
beschuldigd van ontvoering.
Verschenen bij De Bezige Bij.
Marko Bonarius
(contrabas), Henk
Zwart (acteur/bas)
en Saskia Meijs
(altviool) verzorgen
het muzikale ge
deelte van Matt
heüs volgens Henk.
Een korte, lichtvoe
tige bewerking van
Bachs Matthaus-
Passion. FOTO MARTIJN
GROOTENDORST
Als Brockes nu had
geleefd, had hij mis
schien de Nobelprijs
voor Literatuur ontvan
gen. De dichter uit
Hamburg schreef in
1712 een meesterlijk li
bretto over het lijden
en sterven van Chris
tus. Bach, maar ook
mann-Passion is extra
vert, het is een echt
barokwerk, met veel
verschillende instru
menten: strijkers, viola
da gamba, hout- en
koperblazers.
Telemann was fanta
sierijk en hield van ex
perimenteren en con-
trasten. Hij buitte alle
emoties in de tekst
maximaal uit en tartte
daarmee alle geldende
regels van de religi
euze machthebbers.
Passies hoorden
sober te zijn, nou, Te-
lemann was vooral uit
bundig.''