meer groene energie, meer aanbieders, meer belasting meer redenen om te checken independer experts in financieel inzicht ZEELAND 17 Tweede kerncentrale maandag 18 maart 2019 Tenzij Den Haag kernenergie zou subsidiëren, zoals ook gebeurt met duurzame energie. 'Geen windmo len draait zonder subsidie', stelt Van Dijk. Fout. Een jaar geleden werd bekend dat Nuon een groot windmolen park in de Noord zee gaat bouwen zonder financiële steun van de overheid. Ook zijn be wering dat de wieken van windmo- lens niet recyclebaar zijn, klopt niet. Dat ge beurt al door Demacq Recy cling International, een bedrijf dat dolgraag een vestiging in Zee land wil, op het voormalige Therm- phosterrein. De tol Vrijwel alle par tijen pleiten in middels voor een tolvrije Wester- scheldetunnel. Feit is dat ze (op Groen Links na, en de partijen nog niet in de Staten zitten: DENK, Partij voor de Dieren en FvD) met het verlagen van de tol per 1 januari voorlopig het budget hebben opgesoupeerd waarmee de tunnel eerder tolvrij kan worden dan in 2033. De btw eraf halen (zo als PVV en FvD willen) kost meer dan het oplevert en het bedrijfsle ven staat waarschijnlijk niet te trap pelen om de rekening van het af- schaffen van de tol te betalen, iets wat Walravens in zijn interview suggereerde. Dus wordt er naar Den Haag gekeken, waar kabinet ten van verschillende samenstel ling alleen maar 'nee' hebben ge zegd en waar vooralsnog geen Ka mermeerderheid te vinden is om de 400 miljoen die nodig is op tafel te leggen. De wens blijft dus de va der van de gedachte. Het openbaar vervoer In diverse interviews is ervoor ge pleit het openbaar vervoer in meer of mindere mate gratis te maken. Op feestdagen en voor ouderen en minima, zegt DENK. Voor senio ren, vindt 50PLUS. Voor iedereen, wil de PvdA. Dan zit er tenminste iemand in de bus, lijkt met name de gedachte van Willem Willemse (50PLUS). Een provincie tón dit beslissen, maar het kost wel geld. Zeeland be taalt jaarlijks 14 miljoen euro aan vervoerder Connexxion, die zelf nog 9,3 miljoen ontvangt van de reizigers. Voor iedereen gratis openbaar vervoer kost dus 9,3 mil joen euro extra (derving aan in komsten bij Connexxion), variaties daarop waarschijnlijk iets minder. Geen partij zegt waar dat geld van daan moet komen. Het is te makke lijk om, zoals Willemse, naar de honderden miljoenen voor de KLM-aandelen te wijzen en te zeg gen 'Waar een wil is, is een weg.' Misschien zijn er wat mogelijk heden voor meer intercity's naar de Randstad (wil vrijwel iedereen), want de afgelopen periode zijn er immers ook spitstreinen gekomen. Maar de lightrail/hyperloop (CDA), vier keer per jaar Concert at Sea (D66) en een volwaardig zieken huis terug in Vlissingen (50PLUS) horen toch echt in de categorie luchtkasteel thuis. In de aanloop naar de verkiezingen zoek je een balans tussen dromen en realiteit, zei Anita Pijpelink (PvdA). Op dit punt zal geen lijsttrekker haar te genspreken. politici zien luchtkastelen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 17