meer groene energie,
meer aanbieders, meer belasting
meer redenen om te checken
independer experts in financieel inzicht
ZEELAND 17
Tweede
kerncentrale
maandag 18 maart 2019
Tenzij Den Haag kernenergie zou
subsidiëren, zoals ook gebeurt met
duurzame energie. 'Geen windmo
len draait zonder subsidie', stelt
Van Dijk. Fout. Een jaar geleden
werd bekend dat Nuon een groot
windmolen
park in de Noord
zee gaat bouwen zonder financiële
steun van de overheid. Ook zijn be
wering dat de wieken van windmo-
lens niet recyclebaar
zijn, klopt niet. Dat ge
beurt al door Demacq Recy
cling International, een bedrijf
dat dolgraag een vestiging in Zee
land wil, op het voormalige Therm-
phosterrein.
De tol
Vrijwel alle par
tijen pleiten in
middels voor een
tolvrije Wester-
scheldetunnel. Feit
is dat ze (op Groen
Links na, en de partijen
nog niet in de Staten zitten:
DENK, Partij voor de Dieren en
FvD) met het verlagen van de tol
per 1 januari voorlopig het budget
hebben opgesoupeerd waarmee de
tunnel eerder tolvrij kan worden
dan in 2033. De btw eraf halen (zo
als PVV en FvD willen) kost meer
dan het oplevert en het bedrijfsle
ven staat waarschijnlijk niet te trap
pelen om de rekening van het af-
schaffen van de tol te betalen, iets
wat Walravens in zijn interview
suggereerde. Dus wordt er naar
Den Haag gekeken, waar kabinet
ten van verschillende samenstel
ling alleen maar 'nee' hebben ge
zegd en waar vooralsnog geen Ka
mermeerderheid te vinden is om
de 400 miljoen die nodig is op tafel
te leggen. De wens blijft dus de va
der van de gedachte.
Het openbaar vervoer
In diverse interviews is ervoor ge
pleit het openbaar vervoer in meer
of mindere mate gratis te maken.
Op feestdagen en voor ouderen en
minima, zegt DENK. Voor senio
ren, vindt 50PLUS. Voor iedereen,
wil de PvdA. Dan zit er tenminste
iemand in de bus, lijkt met name de
gedachte van Willem Willemse
(50PLUS).
Een provincie tón dit beslissen,
maar het kost wel geld. Zeeland be
taalt jaarlijks 14 miljoen euro aan
vervoerder Connexxion, die zelf
nog 9,3 miljoen ontvangt van de
reizigers. Voor iedereen gratis
openbaar vervoer kost dus 9,3 mil
joen euro extra (derving aan in
komsten bij Connexxion), variaties
daarop waarschijnlijk iets minder.
Geen partij zegt waar dat geld van
daan moet komen. Het is te makke
lijk om, zoals Willemse, naar de
honderden miljoenen voor de
KLM-aandelen te wijzen en te zeg
gen 'Waar een wil is, is een weg.'
Misschien zijn er wat mogelijk
heden voor meer intercity's naar de
Randstad (wil vrijwel iedereen),
want de afgelopen periode zijn er
immers ook spitstreinen gekomen.
Maar de lightrail/hyperloop (CDA),
vier keer per jaar Concert at Sea
(D66) en een volwaardig zieken
huis terug in Vlissingen (50PLUS)
horen toch echt in de categorie
luchtkasteel thuis. In de aanloop
naar de verkiezingen zoek je een
balans tussen dromen en realiteit,
zei Anita Pijpelink (PvdA). Op dit
punt zal geen lijsttrekker haar te
genspreken.
politici zien luchtkastelen