Provincies slapend rijk door opcenten, maar hoe lang nog? Sunweb IIZIL iw.imn.n-n www.sunwebsportsevents.nl EUWS 11 VERKIEZINGEN 2019 Provinciale opcenten M De provinciale opcenten, die door automobilisten worden afgedragen als opslag op de motorrijtuigbelas ting, brachten in totaal 268 miljoen euro meer op dan in 2009. Tegelij kertijd zijn de tarieven in de afgelo pen vier jaar gemiddeld juist heel licht gedaald. „Provincies mogen even niet klagen", zegt onderzoeker Corine Hoeben van het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (COELO). ,,Zij hebben vanzelf ho gere opbrengsten gekregen." Toch zijn er regionaal grote ver schillen. Vooral in Flevoland na men de inkomsten in tien jaar tijd fors toe: de opbrengst steeg daar van 47,5 miljoen naar 73,7 miljoen euro, een plus van 55,2 procent. Die stij ging lag slechts ten dele aan de ta riefsverhoging, die in diezelfde pe riode 11,5 procent bedroeg. De pro vincie profiteerde van de vestiging van een aantal grote leasemaat schappijen, die de opcenten afdra gen aan de Flevolandse kas. Ook in Zeeland stegen de op brengsten flink, met 45 procent, terwijl hier bovendien het tarief het hardste steeg (+28,6 procent). Zee land heeft van alle provincies het kleinste eigen vermogen. De Zeeu wen hebben al jaren grote moeite om hun begroting sluitend te krij gen en gebruiken de tariefsverho ging om de gaten te dichten. Een deel van de laatste verhoging is ove rigens tijdelijk en wordt in 2022 weer teruggedraaid. Voor provincies zijn de opcenten een fijne inkomstenbron, omdat de belastingaanslag niet apart op de deurmat valt, zoals de ozb-be- schikking die gemeenten jaarlijks sturen. ,,Nu weet bijna niemand dat ze aan de provincie afdragen", stelt COELO-onderzoeker Hoeben. Aan die comfortabele situatie dreigt echter een einde te komen. Door de aankoop van elektrische auto's te stimuleren, dalen de in komsten. Elektrische auto's zijn vrijgesteld van motorrijtui genbelasting en hiervoor kunnen dus ook geen opcen ten worden geheven. Vandaar dat er nu wordt nagedacht over een alternatief. Ingezetenen Een van de mogelijkheden waaraan wordt gedacht is een ingezetenen- belasting. Daar valt wat voor te zeg gen, stelt Hoeben. Zij stelt zichzelf als voorbeeld: omdat zij geen auto heeft, draagt zij niet direct bij aan de provincie. „Terwijl ik toch een goede baan heb en van de voorzieningen profiteer. Dat is best bizar." Opvallend is dat Gelderland, met een vermogen van ruim 4 miljard euro veruit de rijkste provincie van Nederland, bij de zes provincies hoort die het opcententarief sinds 2009 het hardst lieten stijgen (+7,9 procent). De inkomsten namen te gelijkertijd toe van 172 naar 219 mil- per provincie 2019 vs2009 Friesland +14,0% +13,6% Groningen +11,5% Drenthe Noord Holland Flevoland +1,8% Overijssel +7,9% Utrecht Gelderland Zuid Holland +6,3% Noord Brabant Zeeland 1,5^| 1,5711,60|1,65 joen euro. ,,Dan kun je je afvragen of dat geld een keer teruggegeven moet worden aan de belastingbeta ler", zegt Hoeben. Automobilisten zijn het goed koopst uit in Noord-Holland, waar het tarief in tien jaar tijd onveran derd is gebleven. Ter illustratie: ie- mand uit Alkmaar die in een Volks wagen Golf op benzine rijdt, draagt jaarlijks 156 euro aan motorrijtui genbelasting af, inclusief opcenten. Een vergelijkbare automobilist uit Emmen is 212 euro kwijt. Naast de heffing van eigen belas tingen krijgen provincies ook geld van het Rijk om hun wettelijke ta ken te verrichten. Daarnaast heb ben zij nog andere eigen inkom sten, bijvoorbeeld uit het rende ment op hun vermogen. Grosso modo is 20 procent van de provin ciale inkomsten afkomstig uit op centen, die zij vrij mogen besteden. #creatingmemories maandag 18 maart 2019 De opbrengst van provinciale be lastingen is de afgelopen tien jaar met bijna 20 procent toege nomen tot ruim 1,6 miljard euro. Zelfs provincies die de tarieven hebben verlaagd of gelijk lieten hielden meer geld over, omdat er meer en zwaardere auto's de weg op zijn gegaan. De groei van het aantal elektrische auto's (die niet bijdragen aan de provincie- kas) gooit echter roet in het eten. Laurens Kok Den Haag Belastingdienst Auto- en motorbezitters betalen motorrijtuigenbelasting aan het Rijk. Over dat bedrag heffen provincies de provinciale opcenten. In Zeeland is die over de afgelopen 10 jaar het meest gestegen. Verschil Opbrengst tarief nu 2019 in tov. 2009 euro Verschil 2009-2019 mld euro 4,69 Opbrengst motorrijtuigenbelasting met daarin de opcenten schatting 5,06 5,04 5,04 4,97 5,40 5,54 5,52 5,57 5,75 5,95 Rijk Provincie 3,65 3,60 3,59 3,52 1,4211,4^| 1,4611,45 1,52 3,98 4,01 4,14 4,30 3,32 1,38 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 |4,01| 1,54 Limburg Opbrengsten afhankelijk van het aantal voertuigen, brandstof en gewicht. Grand Prix België Grand Prix Duitsland Grand Prix Spanje Grand Prix Oostenrijk 4-daagse vliegreis vrijdag 70 mei Incl. vlucht, hotel en ontbijt Tickets eenvoudig bij te boeken 4-daagse vliegreis vrijdag 28 juni Incl. vlucht, hotel en ontbijt Tickets eenvoudig bij te boeken 1-daagse busreis zondag 28 juli V Vervoer per luxe touringcar Tickets eenvoudig bij te boeken 3-daagse vliegreis halve finale Vertrek 6juni Incl. hotel met ontbijt 1-daagse busreis zondag 7 september V Vervoer per luxe touringcar Tickets eenvoudig bij te boeken Sunweb Fouten voorbehouden. Exclusief reserveringskosten en Calamiteitenfonds.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 11