Provincies
slapend rijk door
opcenten, maar
hoe lang nog?
Sunweb IIZIL iw.imn.n-n
www.sunwebsportsevents.nl
EUWS 11
VERKIEZINGEN 2019
Provinciale opcenten
M
De provinciale opcenten, die door
automobilisten worden afgedragen
als opslag op de motorrijtuigbelas
ting, brachten in totaal 268 miljoen
euro meer op dan in 2009. Tegelij
kertijd zijn de tarieven in de afgelo
pen vier jaar gemiddeld juist heel
licht gedaald. „Provincies mogen
even niet klagen", zegt onderzoeker
Corine Hoeben van het Centrum
voor Onderzoek van de Economie
van de Lagere Overheden
(COELO). ,,Zij hebben vanzelf ho
gere opbrengsten gekregen."
Toch zijn er regionaal grote ver
schillen. Vooral in Flevoland na
men de inkomsten in tien jaar tijd
fors toe: de opbrengst steeg daar van
47,5 miljoen naar 73,7 miljoen euro,
een plus van 55,2 procent. Die stij
ging lag slechts ten dele aan de ta
riefsverhoging, die in diezelfde pe
riode 11,5 procent bedroeg. De pro
vincie profiteerde van de vestiging
van een aantal grote leasemaat
schappijen, die de opcenten afdra
gen aan de Flevolandse kas.
Ook in Zeeland stegen de op
brengsten flink, met 45 procent,
terwijl hier bovendien het tarief het
hardste steeg (+28,6 procent). Zee
land heeft van alle provincies het
kleinste eigen vermogen. De Zeeu
wen hebben al jaren grote moeite
om hun begroting sluitend te krij
gen en gebruiken de tariefsverho
ging om de gaten te dichten. Een
deel van de laatste verhoging is ove
rigens tijdelijk en wordt in 2022
weer teruggedraaid.
Voor provincies zijn de opcenten
een fijne inkomstenbron, omdat
de belastingaanslag niet apart op
de deurmat valt, zoals de ozb-be-
schikking die gemeenten jaarlijks
sturen. ,,Nu weet bijna niemand dat
ze aan de provincie afdragen", stelt
COELO-onderzoeker Hoeben.
Aan die comfortabele situatie
dreigt echter een einde te komen.
Door de aankoop van elektrische
auto's te stimuleren, dalen de in
komsten. Elektrische auto's zijn
vrijgesteld van motorrijtui
genbelasting en hiervoor
kunnen dus ook geen opcen
ten worden geheven. Vandaar
dat er nu wordt nagedacht
over een alternatief.
Ingezetenen
Een van de mogelijkheden waaraan
wordt gedacht is een ingezetenen-
belasting. Daar valt wat voor te zeg
gen, stelt Hoeben. Zij stelt zichzelf
als voorbeeld: omdat zij geen auto
heeft, draagt zij niet direct bij aan de
provincie. „Terwijl ik toch een goede
baan heb en van de voorzieningen
profiteer. Dat is best bizar."
Opvallend is dat Gelderland, met
een vermogen van ruim 4 miljard
euro veruit de rijkste provincie van
Nederland, bij de zes provincies
hoort die het opcententarief sinds
2009 het hardst lieten stijgen (+7,9
procent). De inkomsten namen te
gelijkertijd toe van 172 naar 219 mil-
per provincie 2019 vs2009
Friesland
+14,0%
+13,6%
Groningen
+11,5%
Drenthe
Noord
Holland
Flevoland
+1,8%
Overijssel
+7,9%
Utrecht
Gelderland
Zuid
Holland
+6,3%
Noord
Brabant
Zeeland
1,5^| 1,5711,60|1,65
joen euro. ,,Dan kun je je afvragen
of dat geld een keer teruggegeven
moet worden aan de belastingbeta
ler", zegt Hoeben.
Automobilisten zijn het goed
koopst uit in Noord-Holland, waar
het tarief in tien jaar tijd onveran
derd is gebleven. Ter illustratie: ie-
mand uit Alkmaar die in een Volks
wagen Golf op benzine rijdt, draagt
jaarlijks 156 euro aan motorrijtui
genbelasting af, inclusief opcenten.
Een vergelijkbare automobilist uit
Emmen is 212 euro kwijt.
Naast de heffing van eigen belas
tingen krijgen provincies ook geld
van het Rijk om hun wettelijke ta
ken te verrichten. Daarnaast heb
ben zij nog andere eigen inkom
sten, bijvoorbeeld uit het rende
ment op hun vermogen. Grosso
modo is 20 procent van de provin
ciale inkomsten afkomstig uit op
centen, die zij vrij mogen besteden.
#creatingmemories
maandag 18 maart 2019
De opbrengst van provinciale be
lastingen is de afgelopen tien
jaar met bijna 20 procent toege
nomen tot ruim 1,6 miljard euro.
Zelfs provincies die de tarieven
hebben verlaagd of gelijk lieten
hielden meer geld over, omdat er
meer en zwaardere auto's de
weg op zijn gegaan. De groei van
het aantal elektrische auto's (die
niet bijdragen aan de provincie-
kas) gooit echter roet in het eten.
Laurens Kok
Den Haag
Belastingdienst
Auto- en motorbezitters betalen
motorrijtuigenbelasting aan het Rijk.
Over dat bedrag heffen provincies
de provinciale opcenten.
In Zeeland is die over de
afgelopen 10 jaar het
meest gestegen.
Verschil Opbrengst
tarief nu 2019 in
tov. 2009 euro
Verschil
2009-2019
mld euro 4,69
Opbrengst
motorrijtuigenbelasting
met daarin de opcenten
schatting
5,06 5,04 5,04 4,97 5,40
5,54 5,52 5,57 5,75 5,95
Rijk
Provincie
3,65 3,60 3,59 3,52
1,4211,4^| 1,4611,45
1,52
3,98
4,01
4,14
4,30
3,32
1,38
2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019
|4,01|
1,54
Limburg
Opbrengsten afhankelijk
van het aantal voertuigen,
brandstof en gewicht.
Grand Prix België
Grand Prix Duitsland
Grand Prix Spanje
Grand Prix Oostenrijk
4-daagse vliegreis vrijdag 70 mei
Incl. vlucht, hotel en ontbijt
Tickets eenvoudig bij te boeken
4-daagse vliegreis vrijdag 28 juni
Incl. vlucht, hotel en ontbijt
Tickets eenvoudig bij te boeken
1-daagse busreis zondag 28 juli
V Vervoer per luxe touringcar
Tickets eenvoudig bij te boeken
3-daagse vliegreis halve finale
Vertrek 6juni
Incl. hotel met ontbijt
1-daagse busreis zondag 7 september
V Vervoer per luxe touringcar
Tickets eenvoudig bij te boeken
Sunweb
Fouten voorbehouden.
Exclusief reserveringskosten en
Calamiteitenfonds.