vindt, had ik enorm veel zin om weer een lekkere, vette oldskool thriller te schrijven. Een eer dere trip door Portugal had me geïnspireerd. In de hitte reden Berry en ik door volstrekt desolate gebieden. Op een gegeven moment kwamen we in een dorp waar we werden nagestaard alsof de bewoners nog nooit een auto met een buitenlands kenteken hadden gezien. Een jaar later hebben we de zelfde route nog eens gereden, nu in die Defender, met een notitieboekje en een fotocame ra in de aanslag. Alle boeken die ik schrijf, hebben hun wortels in de werkelijkheid. Dat werkt voor mij prettig. Ik geloof wel- eens dat ik niet zoveel fantasie heb, omdat ik die ijkpunten nodig heb om mijn verhaal te kunnen schrijven. Onderzoek doen is mijn tweede natuur. Ik absorbeer de geuren, kleuren, geluiden, wat mensen zeggen: alles. Achter mijn schrijftafel kan ik de sfeer van Portugal zo weer oproepen.'' ,,Je hoort acteurs vaak zeggen dat ze graag de rol van de bad guy spelen, omdat ze daar veel meer in kwijt kunnen. Ik kan me daar als schrijver alleen maar bij aansluiten. Hoe verder een personage van me afstaat, des te vrijer voel ik me om zo iemand vorm te geven. Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in psychologie en de psyche van mensen, daarom heb ik me vooral verdiept in de vraag waarom deze man zo verknipt is geraakt. Hoe is zijn obsessie ontstaan? Mijn criminelen zijn nooit alleen maar slecht. Ze hebben altijd iets menselijks, een achtergrond, dus ook de griezel in Fagade." ,,Echt grote voorbeelden heb ik niet, maar ik lees van alles, van Andy McNab tot Michel Houellebecq, en ik heb overal wat van opgepikt. Ik schrijf ver schillende genres, heb ook de romans Nazomer en Tegenlicht en korte verhalen geschreven, maar op de een of andere manier gaat spanning me het makkelijkste af. Het voelt het natuurlijkst. De echte worste ling is steeds de plot. Daarvoor moet ik hard werken. En ik ben ook enorm kritisch in dat pro ces, ik vind het niet gauw goed genoeg. Gelukkig heb ik een groep vaste meelezers die de eerste versies lezen en daar vrij op mogen schieten. Onze zoon en dochters zijn nu 23, 20 en 18 jaar. Samen brainstormen is in middels bijna een familieaan gelegenheid geworden. We bedenken nieuwe wendingen, hoe we de plot strakker krijgen. Toen ze jonger waren, mochten wij van hen absoluut niet pra ten over boeken en personages, maar inmiddels plotten ze graag mee.'' ,,Onze zoon van 23 kwam met een ontsnappingsmogelijkheid voor Iris die in het boek terecht is gekomen, en ook m'n jongste dochter heeft een stempel op het eindresultaat gedrukt. Ze wil nu samen met mij een boek schrijven. We hebben het er steeds vaker over, dus wie weet komt het eens van.'' We lezen het boek vanuit Iris, maar ook vanuit het per spectief van een psycho paat. Hoe is het om in de huid te kruipen van iemand die zo wreed is? Inmiddels zijn er 2,4 miljoen exemplaren van uw thrillers verkocht. Wie beschouwt u als meestervertellers als het op spanning aankomt? Dus in Fagade zien we de ideeën van uw kinderen terug? Fagade van Esther Verhoef is verschenen bij Prometheus (€20). ZATERDAG 16 MAART 2019 35

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 123