'Omdat je zelden de dader hoort, stuit verkrachting vaak op stilzwijgen' plek: ineens begrepen we waarom ik vaak piekerde of mezelf verloor in roekeloos of zelfbeschadigend gedrag. Ik ben er veel vrienden en familieleden door kwijtge raakt. Daar heb ik begrip voor. Ik heb mijn nogal herkenbare familienaam in diskre diet gebracht. Mensen vragen me soms of ik mezelf zie als een verkrachter. Nee zeggen zou feite lijk onwaar zijn; ik heb Thordis verkracht. Het probleem is vaak met discussies hierover dat het de dader zelf als het ware ontmenselijkt, hem tot een monster bestempelt dat opgesloten moet worden. Het ongemakkelijke aan praten over ver krachting is juist dat we de mensen die seksueel beschadigend gedrag vertonen moeten humaniseren, en hen moeten zien als broers, vaders. Want verkrachting is een misdaad die in de meeste gevallen door een bekende van het slachtoffer wordt gepleegd. Het is een daad waar keuzes en overtuigingen aan ten grondslag liggen die we moeten doorgronden om ze te kunnen veranderen. De daders zijn mensen met een jeugd en opvoeding, een bepaalde relatie tot geweld - niet alleen seksueel geweld - en sociaal-culturele ideeën over mannelijke waarden en normen, over de waarde van vrouwen. Het is belangrijk het daar over te hebben. Zonder begrip kunnen we er niet van leren. Dan verliezen we alle maal. Praten, onderzoeken en proberen tot vergeving te komen bleek helend te zijn voor Thordis en mij. Daardoor ontstond het idee dat het de moeite waard was ermee naar buiten te komen. Juist omdat dit onderwerp op zo veel stilzwijgen stuit, en omdat je zelden de dader hoort. Als jonge renwerker heb ik gezien wat het betekent met een trauma te leven, en hiermee wil ik mijn bijdrage leveren aan verbetering. Ik word benaderd voor gesprekken met on derzoekers, advocaten, hulpverleners die zich bezighouden met zogeheten restorative justice, gesprekken tussen daders en slacht offers. En door mannen die worstelen met hun eigen verantwoordelijkheid." Ongemakkelijk ,,Al is het ruim 22 jaar geleden, het valt nooit mee om over die nacht te praten. Mijn aanwezigheid geeft anderen een ongemak kelijk gevoel. Wat me gaande houdt, is dat ik niet wil dat andere jonge mannen in mijn voetsporen treden en dat andere vrouwen moeten doormaken wat Thordis heeft doorstaan. Daarom vind ik het belangrijk om open en eerlijk te zijn. Dat blijkt ook uit alle e-mails die ik ontvang van vrouwen uit verschillende landen, die schrijven dat het helend voor hen was dat een dader zijn ver antwoordelijkheid neemt en openlijk toegeeft wat hij heeft gedaan. Dat is een van de goede dingen die zijn voortgekomen uit mijn gesprekken met Thordis en ons boek. Of ik mezelf heb kunnen vergeven? Ja, in zekere zin wel. Het zou jegens Thordis ook niet respectvol zijn, omdat zij tot vergiffe nis in staat was. Ik heb er geen vrede mee en zal dit voor altijd met me meedragen. Maar inmiddels wordt niet meer mijn hele dag er negatief door gekleurd. Erover praten blijft moeilijk, maar dat doe ik omdat ik dat verkies. Het voelt als het juiste om te doen." Esther Verhoef wilde weer eens een 'lekkere, vette, oldskool thriller' schrijven. Het resultaat: Fagade. In de nieuwe thriller van Esther Verhoef (50) brengt de alleenstaande, gescheiden moe der Iris een oude terreinwagen naar Portugal. Iris' reis met Toet - de koosnaam voor de auto - neemt een onverwachte wending als ze een charismati sche lifter oppikt die wel érg veel van haar lijkt te weten. ,,Voor de research voor Fagade heb ik met mijn man Berry in een Land Rover Defender door Portugal gereden'', vertelt Ver hoef in een café in haar geboor testad D en Bosch. ,,Een bijna veertig jaar oude opgevoerde tractor, zonder enige vorm van comfort, ietsje ouder dan Toet. Hij bokte en schudde. Heerlijke inspiratie voor mijn boek. Dat vind ik een van de mooiste dingen van mijn vak: in al die werelden te mogen kruipen. Voor Nazomer was ik backstage op de Paris Fashion Week, voor De kraamhulp reed ik 's nachts mee met de chef van dienst van de Rotterdamse politie, in een kogelwerend vest. Ik wil dat mijn lezers in de wereld achter de woorden verdwijnen.'' ,,Na mijn laatste boek, Nazomer, een roman over een vrouw die tegen de stroom in haar weg 34 Lezen Podium Tom Stranger tijdens zijn TED Talk in 2017, te zien op YouTube. 7200 seconden van Thordis Elva en Tom Stranger verschijnt dinsdag bij HarperCollins Holland (€20). TEKST JULIA MARIA KEERS FOTO JACQUELINE DE HAAS Waarom wilde u Fagade schrijven?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 122