'Omdat je
zelden de dader
hoort, stuit
verkrachting
vaak op
stilzwijgen'
plek: ineens begrepen we waarom ik vaak
piekerde of mezelf verloor in roekeloos of
zelfbeschadigend gedrag. Ik ben er veel
vrienden en familieleden door kwijtge
raakt. Daar heb ik begrip voor. Ik heb mijn
nogal herkenbare familienaam in diskre
diet gebracht.
Mensen vragen me soms of ik mezelf zie
als een verkrachter. Nee zeggen zou feite
lijk onwaar zijn; ik heb Thordis verkracht.
Het probleem is vaak met discussies
hierover dat het de dader zelf als het ware
ontmenselijkt, hem tot een monster
bestempelt dat opgesloten moet worden.
Het ongemakkelijke aan praten over ver
krachting is juist dat we de mensen die
seksueel beschadigend gedrag vertonen
moeten humaniseren, en hen moeten zien
als broers, vaders. Want verkrachting is een
misdaad die in de meeste gevallen door
een bekende van het slachtoffer wordt
gepleegd. Het is een daad waar keuzes en
overtuigingen aan ten grondslag liggen die
we moeten doorgronden om ze te kunnen
veranderen. De daders zijn mensen met
een jeugd en opvoeding, een bepaalde
relatie tot geweld - niet alleen seksueel
geweld - en sociaal-culturele ideeën over
mannelijke waarden en normen, over de
waarde van vrouwen. Het is belangrijk het
daar over te hebben. Zonder begrip kunnen
we er niet van leren. Dan verliezen we alle
maal.
Praten, onderzoeken en proberen tot
vergeving te komen bleek helend te zijn
voor Thordis en mij. Daardoor ontstond het
idee dat het de moeite waard was ermee
naar buiten te komen. Juist omdat dit
onderwerp op zo veel stilzwijgen stuit, en
omdat je zelden de dader hoort. Als jonge
renwerker heb ik gezien wat het betekent
met een trauma te leven, en hiermee wil ik
mijn bijdrage leveren aan verbetering. Ik
word benaderd voor gesprekken met on
derzoekers, advocaten, hulpverleners die
zich bezighouden met zogeheten restorative
justice, gesprekken tussen daders en slacht
offers. En door mannen die worstelen met
hun eigen verantwoordelijkheid."
Ongemakkelijk
,,Al is het ruim 22 jaar geleden, het valt
nooit mee om over die nacht te praten. Mijn
aanwezigheid geeft anderen een ongemak
kelijk gevoel. Wat me gaande houdt, is dat
ik niet wil dat andere jonge mannen in mijn
voetsporen treden en dat andere vrouwen
moeten doormaken wat Thordis heeft
doorstaan. Daarom vind ik het belangrijk
om open en eerlijk te zijn. Dat blijkt ook uit
alle e-mails die ik ontvang van vrouwen uit
verschillende landen, die schrijven dat het
helend voor hen was dat een dader zijn ver
antwoordelijkheid neemt en openlijk
toegeeft wat hij heeft gedaan. Dat is een van
de goede dingen die zijn voortgekomen uit
mijn gesprekken met Thordis en ons boek.
Of ik mezelf heb kunnen vergeven? Ja, in
zekere zin wel. Het zou jegens Thordis ook
niet respectvol zijn, omdat zij tot vergiffe
nis in staat was. Ik heb er geen vrede mee en
zal dit voor altijd met me meedragen. Maar
inmiddels wordt niet meer mijn hele dag er
negatief door gekleurd. Erover praten blijft
moeilijk, maar dat doe ik omdat ik dat
verkies. Het voelt als het juiste om te doen."
Esther Verhoef
wilde weer eens
een 'lekkere, vette,
oldskool thriller'
schrijven. Het
resultaat: Fagade.
In de nieuwe thriller van
Esther Verhoef (50) brengt de
alleenstaande, gescheiden moe
der Iris een oude terreinwagen
naar Portugal. Iris' reis met Toet
- de koosnaam voor de auto -
neemt een onverwachte
wending als ze een charismati
sche lifter oppikt die wel érg
veel van haar lijkt te weten.
,,Voor de research voor Fagade
heb ik met mijn man Berry in
een Land Rover Defender door
Portugal gereden'', vertelt Ver
hoef in een café in haar geboor
testad D en Bosch. ,,Een bijna
veertig jaar oude opgevoerde
tractor, zonder enige vorm van
comfort, ietsje ouder dan Toet.
Hij bokte en schudde. Heerlijke
inspiratie voor mijn boek. Dat
vind ik een van de mooiste
dingen van mijn vak: in al die
werelden te mogen kruipen.
Voor Nazomer was ik backstage
op de Paris Fashion Week, voor
De kraamhulp reed ik 's nachts
mee met de chef van dienst van
de Rotterdamse politie, in een
kogelwerend vest. Ik wil dat
mijn lezers in de wereld achter
de woorden verdwijnen.''
,,Na mijn laatste boek, Nazomer,
een roman over een vrouw die
tegen de stroom in haar weg
34
Lezen
Podium
Tom Stranger tijdens zijn TED Talk in 2017,
te zien op YouTube.
7200 seconden
van Thordis Elva
en Tom Stranger
verschijnt dinsdag
bij HarperCollins
Holland (€20).
TEKST JULIA MARIA KEERS
FOTO JACQUELINE DE HAAS
Waarom wilde u Fagade
schrijven?