W
4
PROVINCIALE
VERKIEZINGEN 2019
In de aanloop naar de
verkiezingen interviewt de
PZC de Zeeuwse
lijsttrekkers. Vandaag deel 13:
Kees Bierens
van de VVD.
Over het grootste wa
penfeit van de VVD
de afgelopen vier jaar
hoeft lijsttrekker
Kees Bierens niet
lang na te denken. Dat is het kruis
punt de Drie Klauwen dat nu
wordt aangelegd aan het eind van
de Sloeweg bij 's-Heerenhoek. Dat
leidde tot een enerverend Staten-
debat en VVD-gedeputeerde Carla
Schönknecht nam er zelfs een
minderheidsstandpunt in het col
lege voor in. ,,Dat is echt iets wat
de VVD heeft bewerkstelligd",
zegt Bierens. ,,En het bleef tot het
laatst toe spannend, want het hing
af van het standpunt dat de SGP
zou innemen. De cijfers tonen aan
dat het hard nodig was. Het is be
langrijk voor de doorstroming. Er
komen nu drie ongelijkvloerse
kruisingen. Was dat er maar één
geworden, dan hadden we daar in
de spits al vrij snel files gehad. Ik
denk dat we een hele verstandige
beslissing hebben genomen. Vol
gens mij vindt ook een aantal par
tijen die toen tegen waren het
goed dat het toch is doorgegaan."
,,Inderdaad. Het is onlogisch om
een tweebaans stuk van vier kilo
meter in een weg die verder vier
baans is niet te verbreden. Dat zou
de verkeersveiligheid ten goede
komen. Gezien het aantal voertui
gen is het nog niet nodig, zegt het
provinciebestuur, maar je ziet toch
ook meer verkeer komen vanwege
mensen uit de omgeving van Mid
delburg die in de Kanaalzone bij
Terneuzen werken, en andersom
mensen uit Terneuzen die op
Walcheren werken."
,,De Zeelandbrug verbreden is niet
realistisch. Maar je ziet dat het ver
keer op de Deltaweg tussen Goes
en Noord-Beveland stropt. Er zijn
veel kop-staart-botsingen. Ik vind
dat je er op moet inzetten daar in
ieder geval de doorstroming en de
veiligheid te bevorderen. De weg
verdubbelen is natuurlijk duur.
Dat moeten we in de volgende pe
riode maar eens goed in beeld
brengen. Ik snap dat werkgevers
dat aankaarten. Er staan met enige
regelmaat files. Dat kost ze tijd en
tijd is geld."
,,Ik blijf er op wijzen hoe belang
rijk het is in een dunbevolkt ge
bied als Zeeland dat de wegen op
orde zijn. Voor woonwerkverkeer,
voor recreatie en ook voor het
openbaar vervoer. Het is geen
keuze tussen asfalt en bussen, het
is én én. We moeten kijken naar
nieuwe concepten in het openbaar
vervoer, het moet maatwerk zijn,
maar we moeten ook realistisch
blijven. In Zeeland zijn veel men
sen aangewezen op de auto."
Ik hoop dat die wil tot
samenwerken blijft.
Of je iets bereikt
hangt niet alleen af
van de mensen die
aan het stuur zitten
Zeeland, ook van de VVD, en dat
was al zo voor het huidige kabinet
er zat. De credits gaan naar alle
partijen, ook die buiten de coalitie.
We hebben er gezamenlijk op in
gezet."
,,Ik hoop dat die wil tot samenwer
ken blijft. Of je iets bereikt hangt
niet alleen af van de mensen die
aan het stuur zitten. Dat laat on
verlet dat je moet proberen een co
alitie te smeden die een meerder
heid heeft. De verkiezingen zullen
uitwijzen of daar misschien wel
vijf partijen voor nodig zijn."
,,Het gaat om veel geld. Zonder op
de stoel van de directie te gaan zit
ten, mogen we er dan toch wel iets
van vinden? Dat is onze taak. Bij
Delta en nu PZEM willen we dat
aandelen van het waterbedrijf Evi-
des naar de provincie gaan. De op
brengsten daarvan gaan nu in de
grote pot van een bedrijf dat ver
lies lijdt. Dat we eraan vasthouden
kun je chagrijn noemen. Ik spreek
liever van standvastigheid. Naar de
totale ZB gaat 7 miljoen euro van
de provincie. De bibliotheekfunc
tie blijft belangrijk, zeker ook voor
het onderwijs, maar we hebben
kritiek op het planbureau. Er zijn
missers geweest met de exit poll
van de provinciale verkiezingen
vier jaar geleden en met het on
derzoeksrapport De Staat van Zee
land. Als VVD zeggen we: moeten
we als overheid zo'n onderzoeks
instituut in stand houden of kij
ken of andere partijen in de markt
die taken kunnen uitvoeren? Dat
laatste moeten we uitzoeken."
,,Kernenergie is geen doel op zich.
We zetten vooral in op zonne-,
wind- en getijdenenergie. Daar
naast blijft er behoefte aan een sta
biele bron van energie die geen
CO2 uitstoot. Dat is kernenergie.
In Zeeland hebben we een goede
centrale, we hebben de kennis en
de ervaring, er is draagvlak en we
hebben de Covra voor het afval.
Dan is Borssele dé locatie, ook
voor een nieuwe centrale."
,,Het is een opgave vanuit het Rijk.
Als je ziet wat er aan garanties en
subsidies vanuit Den Haag naar
wind op zee gaat, dat zijn honder
den miljoenen. Waarom dan geen
overheidsgeld steken in een kern
centrale die helpt de CO2-uitstoot
te verminderen?"
PASPOORT
vrijdag 15 maart 2019
GO
Kijk op onze site bij
/kieswijzer en ontdek
uw politieke smaak
Niet asfalt óf
bussen, allebei!
Ernst Jan Rozendaal
Middelburg
En dan nu ook maar het ontbre
kende stukje van de Berhard-
weg tussen Middelburg en de
tunnel verbreden, zeggen jullie.
En de Midden-Zeelandroute.
Het beeld van de VVD als asfalt-
partij wordt wel bevestigd.
- Kees Bierens
Voor de Zeeuwse economie zijn
tientallen miljoenen uit Den
Haag gekomen, maar dat was
pas toen het CDA en de Chris
tenUnie in het kabinet kwamen
en VVD-minister Kamp weg was.
,,Nu wordt het toegespitst op één
persoon of op dé VVD. Dat is niet
terecht. Dat geld is er gekomen
door een eensgezinde inzet vanuit
Dat biedt perspectief als er
straks misschien wel veertien
partijen in de Staten zitten. Als
je ondanks versnippering iets
kunt bereiken is het misschien in
Zeeland wel.
Als het aan jullie ligt kan het
planbureau van de ZB wel wor
den opgedoekt, jullie zijn op het
chagrijnige af kritisch op eerst
Delta en nu PZEM. Bemoeien jul
lie je als subsidiegever en aan
deelhouder niet te veel met on
afhankelijke bedrijven en organi
saties?
Hoewel de provincie er niet over
gaat, mag wat jullie betreft de
kerncentrale ook na 2033 open
blijven.
Maar de provincie is notabene
aandeelhouder van het energie
bedrijf dat jaarlijks miljoenen in
de kerncentrale moet pompen,
omdat hij niet rendabel is.
Kees Bierens (61) is getrouwd
en woont in Meliskerke. Hij is
ondernemer in de toeristische
sector.
Kijk op de site bij /video
7 vragen aan Kees Bierens
Kees Bierens: ,,Ik blijf er op wijzen hoe belangrijk het is in een dunbevolkt gebied als Zeeland dat de wegen op orde zijn." foto ruben oreel