W 4 PROVINCIALE VERKIEZINGEN 2019 In de aanloop naar de verkiezingen interviewt de PZC de Zeeuwse lijsttrekkers. Vandaag deel 13: Kees Bierens van de VVD. Over het grootste wa penfeit van de VVD de afgelopen vier jaar hoeft lijsttrekker Kees Bierens niet lang na te denken. Dat is het kruis punt de Drie Klauwen dat nu wordt aangelegd aan het eind van de Sloeweg bij 's-Heerenhoek. Dat leidde tot een enerverend Staten- debat en VVD-gedeputeerde Carla Schönknecht nam er zelfs een minderheidsstandpunt in het col lege voor in. ,,Dat is echt iets wat de VVD heeft bewerkstelligd", zegt Bierens. ,,En het bleef tot het laatst toe spannend, want het hing af van het standpunt dat de SGP zou innemen. De cijfers tonen aan dat het hard nodig was. Het is be langrijk voor de doorstroming. Er komen nu drie ongelijkvloerse kruisingen. Was dat er maar één geworden, dan hadden we daar in de spits al vrij snel files gehad. Ik denk dat we een hele verstandige beslissing hebben genomen. Vol gens mij vindt ook een aantal par tijen die toen tegen waren het goed dat het toch is doorgegaan." ,,Inderdaad. Het is onlogisch om een tweebaans stuk van vier kilo meter in een weg die verder vier baans is niet te verbreden. Dat zou de verkeersveiligheid ten goede komen. Gezien het aantal voertui gen is het nog niet nodig, zegt het provinciebestuur, maar je ziet toch ook meer verkeer komen vanwege mensen uit de omgeving van Mid delburg die in de Kanaalzone bij Terneuzen werken, en andersom mensen uit Terneuzen die op Walcheren werken." ,,De Zeelandbrug verbreden is niet realistisch. Maar je ziet dat het ver keer op de Deltaweg tussen Goes en Noord-Beveland stropt. Er zijn veel kop-staart-botsingen. Ik vind dat je er op moet inzetten daar in ieder geval de doorstroming en de veiligheid te bevorderen. De weg verdubbelen is natuurlijk duur. Dat moeten we in de volgende pe riode maar eens goed in beeld brengen. Ik snap dat werkgevers dat aankaarten. Er staan met enige regelmaat files. Dat kost ze tijd en tijd is geld." ,,Ik blijf er op wijzen hoe belang rijk het is in een dunbevolkt ge bied als Zeeland dat de wegen op orde zijn. Voor woonwerkverkeer, voor recreatie en ook voor het openbaar vervoer. Het is geen keuze tussen asfalt en bussen, het is én én. We moeten kijken naar nieuwe concepten in het openbaar vervoer, het moet maatwerk zijn, maar we moeten ook realistisch blijven. In Zeeland zijn veel men sen aangewezen op de auto." Ik hoop dat die wil tot samenwerken blijft. Of je iets bereikt hangt niet alleen af van de mensen die aan het stuur zitten Zeeland, ook van de VVD, en dat was al zo voor het huidige kabinet er zat. De credits gaan naar alle partijen, ook die buiten de coalitie. We hebben er gezamenlijk op in gezet." ,,Ik hoop dat die wil tot samenwer ken blijft. Of je iets bereikt hangt niet alleen af van de mensen die aan het stuur zitten. Dat laat on verlet dat je moet proberen een co alitie te smeden die een meerder heid heeft. De verkiezingen zullen uitwijzen of daar misschien wel vijf partijen voor nodig zijn." ,,Het gaat om veel geld. Zonder op de stoel van de directie te gaan zit ten, mogen we er dan toch wel iets van vinden? Dat is onze taak. Bij Delta en nu PZEM willen we dat aandelen van het waterbedrijf Evi- des naar de provincie gaan. De op brengsten daarvan gaan nu in de grote pot van een bedrijf dat ver lies lijdt. Dat we eraan vasthouden kun je chagrijn noemen. Ik spreek liever van standvastigheid. Naar de totale ZB gaat 7 miljoen euro van de provincie. De bibliotheekfunc tie blijft belangrijk, zeker ook voor het onderwijs, maar we hebben kritiek op het planbureau. Er zijn missers geweest met de exit poll van de provinciale verkiezingen vier jaar geleden en met het on derzoeksrapport De Staat van Zee land. Als VVD zeggen we: moeten we als overheid zo'n onderzoeks instituut in stand houden of kij ken of andere partijen in de markt die taken kunnen uitvoeren? Dat laatste moeten we uitzoeken." ,,Kernenergie is geen doel op zich. We zetten vooral in op zonne-, wind- en getijdenenergie. Daar naast blijft er behoefte aan een sta biele bron van energie die geen CO2 uitstoot. Dat is kernenergie. In Zeeland hebben we een goede centrale, we hebben de kennis en de ervaring, er is draagvlak en we hebben de Covra voor het afval. Dan is Borssele dé locatie, ook voor een nieuwe centrale." ,,Het is een opgave vanuit het Rijk. Als je ziet wat er aan garanties en subsidies vanuit Den Haag naar wind op zee gaat, dat zijn honder den miljoenen. Waarom dan geen overheidsgeld steken in een kern centrale die helpt de CO2-uitstoot te verminderen?" PASPOORT vrijdag 15 maart 2019 GO Kijk op onze site bij /kieswijzer en ontdek uw politieke smaak Niet asfalt óf bussen, allebei! Ernst Jan Rozendaal Middelburg En dan nu ook maar het ontbre kende stukje van de Berhard- weg tussen Middelburg en de tunnel verbreden, zeggen jullie. En de Midden-Zeelandroute. Het beeld van de VVD als asfalt- partij wordt wel bevestigd. - Kees Bierens Voor de Zeeuwse economie zijn tientallen miljoenen uit Den Haag gekomen, maar dat was pas toen het CDA en de Chris tenUnie in het kabinet kwamen en VVD-minister Kamp weg was. ,,Nu wordt het toegespitst op één persoon of op dé VVD. Dat is niet terecht. Dat geld is er gekomen door een eensgezinde inzet vanuit Dat biedt perspectief als er straks misschien wel veertien partijen in de Staten zitten. Als je ondanks versnippering iets kunt bereiken is het misschien in Zeeland wel. Als het aan jullie ligt kan het planbureau van de ZB wel wor den opgedoekt, jullie zijn op het chagrijnige af kritisch op eerst Delta en nu PZEM. Bemoeien jul lie je als subsidiegever en aan deelhouder niet te veel met on afhankelijke bedrijven en organi saties? Hoewel de provincie er niet over gaat, mag wat jullie betreft de kerncentrale ook na 2033 open blijven. Maar de provincie is notabene aandeelhouder van het energie bedrijf dat jaarlijks miljoenen in de kerncentrale moet pompen, omdat hij niet rendabel is. Kees Bierens (61) is getrouwd en woont in Meliskerke. Hij is ondernemer in de toeristische sector. Kijk op de site bij /video 7 vragen aan Kees Bierens Kees Bierens: ,,Ik blijf er op wijzen hoe belangrijk het is in een dunbevolkt gebied als Zeeland dat de wegen op orde zijn." foto ruben oreel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 40