autosalon
Metamorfose van
een bestelwagen
5,8
25
Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi (130 pk), vanaf
€39.970
van elektrisch rijden. Alhoewel nog
een studiemodel, moet de in Genève
onthulde Centoventi de goedkoopste
elektrische auto ter wereld worden.
Hij is volgens Fiat net zo revolutio
nair als de oer-500. De auto is
nagenoeg helemaal aan de wensen
van de klant aan te passen en hint
naar de toekomstige Fiat Panda.
De elektrische aandrijving wordt
verzorgd door een batterijenpakket
dat in delen is aan te schaffen (al naar
gelang de behoefte en het budget van
de koper). De actieradius varieert
daardoor tussen 100 en 500 kilome-
Elektrisch, op benzine
of diesel: het einde
van de SUV-trend is
nog lang niet in zicht
ter. Slim detail: de laadkabel is uit de
auto zelf te trekken en rolt zich op als
je hem niet meer nodig hebt.
Polestar, een dochter van Volvo,
laat in Genève de volledig elektrische
Polestar 2 zien, waarmee het onder
andere de Tesla Model 3 te lijf wil. De
afmetingen en prestaties zijn
vergelijkbaar en hetzelfde geldt waar
schijnlijk voor de prijs, die rond de
50.000 euro ligt. Het 78 kWh batterij
enpakket is goed voor een actieradius
van 500 kilometer. Het motorvermo
gen is 408 pk. De auto wordt vanaf
begin volgend jaar in China gebouwd
en Nederland is een van de landen
waar hij het eerst te koop zal zijn.
Audi onthult in Genève zijn Q4
e-tron, de tweede volledig elektri
sche SUV van dit merk. Hij wordt
compacter en ook goedkoper dan de
zojuist geïntroduceerde e-tron. Hij
heeft 306 pk sterke elektromotoren
en de productie begint volgend jaar.
Trend
Uiteraard staan er tal van nieuwe
SUV's met conventionele benzine
en dieselmotoren in Genève: het
einde van de SUV-trend is nog lang
niet in zicht. Mazda vult zijn assorti
ment aan met de CX-30, die tussen
de CX-3 en CX-5 in komt. De vraag
waarom dit model dan niet CX-4
heet, is snel beantwoord. Die bestaat
al, al wordt hij niet in Europa ver
kocht. De nieuwe cross-over is
gebaseerd op de Mazda 3, heeft een
bagageruimte van 430 liter en komt
in het najaar naar Nederland. Bij Alfa
Romeo maakt de Tonale zijn debuut:
een compacte SUV die onder de Stel-
vio komt. Hij krijgt een hybride aan
drijving en de kans is groot dat hij
straks de pensioengerechtigde Giu-
lietta vervangt.
Duurste
Dat Genève van oudsher de auto
show is met de meest exotische en
allerduurste auto's, wordt nog eens
onderstreept met de Bugatti La
Voiture Noire, vervaardigd uit kool
stofvezel en andere exclusieve
materialen. Die gaat voorlopig de
geschiedenis in als duurste nieuwe
auto ooit. Er wordt er maar één van
gebouwd en die was meteen al
verkocht. Prijskaartje: 16,8 miljoen
euro.
Eind vorige eeuw waren
tot personenauto's om
gebouwde bestelwagens
een hype. De Renault
Kangoo, Citroën Ber-
lingo en Peugeot Part
ner bleken niet aan te
slepen. Maar onder
meer de SUV-trend en
de op CO2 gebaseerde
belasting heeft deze
auto's de das omgedaan.
Hun hoge carrosserie
leidde tot veel lucht-
weerstand en daardoor
een hoger verbruik,
meer BPM-belasting en
een hogere prijs.
Peugeot probeert het
succes van destijds nu
weer op te pakken met
de Rifter, gebaseerd op
de nieuwste generatie
van de bestelwagen
Partner. Je zit er lekker
in, hoog en nogal recht
op. Tussen de stoelen
vind je grote bergvakken
en achterin klaptafeltjes.
Ook praktisch: het berg-
vak over de volle breedte,
tegen het plafond.
De Rifter is in een
korte of lange versie
verkrijgbaar, de laatste
zelfs als zevenzitter. Het
interieur doet ruim aan,
vooral door het hoge dak.
De beenruimte achterin
is voldoende. De bagage
ruimte biedt minimaal
597 liter in de korte versie
en 850 in de lange en dat
is veel. Als je achterin
een stoelleuning om
klapt, gaat de zitting
meteen mee.
De grote achterklep,
van het type bestelwa
gen, maakt de laadruimte
ideaal toegankelijk. Maar
hij is wel zwaar om te til
len en je hebt veel ruimte
achter de auto nodig.
Daarentegen zijn de
schuifdeuren die toegang
bieden tot de tweede
zitrij juist handig op
krappe parkeerplaatsen.
Bij het rijden verspeelt
de Rifter veel krediet. De
handbak schakelt stug en
soms onduidelijk. Op de
weg neigt deze Peugeot
te wiebelen en hij blijkt
minder koersvast dan ge
hoopt. Bovendien blijkt
de Rifter nogal gevoelig
voor rijwindgeruis. Het
veercomfort is voor dit
type auto wel prima.
-Niek Schenk
Honda e-Prototype
vrijdag 15 maart 2019
GO
®Kijk op de site bij /auto
voor meer nieuws uit Genève en
een uitgebreide videoreportage.
De Rifter doet van binnen erg ruim aan; een van
de voordelen van zijn hoogte. fotos bart hoogveld
Met de Rifter tovert
Peugeot opnieuw een
bestelwagen om tot
luxueuze personen
auto. Dit keer met een
avontuurlijk jasje, om
hem wat SUV-karakter
mee te geven.
Hoge interieur
ruimte. Grote
bagageruimte. Handige
schuifdeuren. Goed
veercomfort.
h Onhandige achter
klep. Veel rijwind-
geruis. Niet zo koers
vast. Onprettige hand-
bak.
Wie veel ruimte en
goed veercomfort
zoekt, is bij de Rifter
aan het juiste adres.
Hij ziet er ook
verrassend uit en het
interieur is optimaal
toegankelijk. Verder
moet je voor het
eigenwijze karakter
van deze Peugeot
toch wel erg veel
offers brengen.
Kijk op de site bij
f J /auto voor extra
testnotities