autosalon Metamorfose van een bestelwagen 5,8 25 Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi (130 pk), vanaf €39.970 van elektrisch rijden. Alhoewel nog een studiemodel, moet de in Genève onthulde Centoventi de goedkoopste elektrische auto ter wereld worden. Hij is volgens Fiat net zo revolutio nair als de oer-500. De auto is nagenoeg helemaal aan de wensen van de klant aan te passen en hint naar de toekomstige Fiat Panda. De elektrische aandrijving wordt verzorgd door een batterijenpakket dat in delen is aan te schaffen (al naar gelang de behoefte en het budget van de koper). De actieradius varieert daardoor tussen 100 en 500 kilome- Elektrisch, op benzine of diesel: het einde van de SUV-trend is nog lang niet in zicht ter. Slim detail: de laadkabel is uit de auto zelf te trekken en rolt zich op als je hem niet meer nodig hebt. Polestar, een dochter van Volvo, laat in Genève de volledig elektrische Polestar 2 zien, waarmee het onder andere de Tesla Model 3 te lijf wil. De afmetingen en prestaties zijn vergelijkbaar en hetzelfde geldt waar schijnlijk voor de prijs, die rond de 50.000 euro ligt. Het 78 kWh batterij enpakket is goed voor een actieradius van 500 kilometer. Het motorvermo gen is 408 pk. De auto wordt vanaf begin volgend jaar in China gebouwd en Nederland is een van de landen waar hij het eerst te koop zal zijn. Audi onthult in Genève zijn Q4 e-tron, de tweede volledig elektri sche SUV van dit merk. Hij wordt compacter en ook goedkoper dan de zojuist geïntroduceerde e-tron. Hij heeft 306 pk sterke elektromotoren en de productie begint volgend jaar. Trend Uiteraard staan er tal van nieuwe SUV's met conventionele benzine en dieselmotoren in Genève: het einde van de SUV-trend is nog lang niet in zicht. Mazda vult zijn assorti ment aan met de CX-30, die tussen de CX-3 en CX-5 in komt. De vraag waarom dit model dan niet CX-4 heet, is snel beantwoord. Die bestaat al, al wordt hij niet in Europa ver kocht. De nieuwe cross-over is gebaseerd op de Mazda 3, heeft een bagageruimte van 430 liter en komt in het najaar naar Nederland. Bij Alfa Romeo maakt de Tonale zijn debuut: een compacte SUV die onder de Stel- vio komt. Hij krijgt een hybride aan drijving en de kans is groot dat hij straks de pensioengerechtigde Giu- lietta vervangt. Duurste Dat Genève van oudsher de auto show is met de meest exotische en allerduurste auto's, wordt nog eens onderstreept met de Bugatti La Voiture Noire, vervaardigd uit kool stofvezel en andere exclusieve materialen. Die gaat voorlopig de geschiedenis in als duurste nieuwe auto ooit. Er wordt er maar één van gebouwd en die was meteen al verkocht. Prijskaartje: 16,8 miljoen euro. Eind vorige eeuw waren tot personenauto's om gebouwde bestelwagens een hype. De Renault Kangoo, Citroën Ber- lingo en Peugeot Part ner bleken niet aan te slepen. Maar onder meer de SUV-trend en de op CO2 gebaseerde belasting heeft deze auto's de das omgedaan. Hun hoge carrosserie leidde tot veel lucht- weerstand en daardoor een hoger verbruik, meer BPM-belasting en een hogere prijs. Peugeot probeert het succes van destijds nu weer op te pakken met de Rifter, gebaseerd op de nieuwste generatie van de bestelwagen Partner. Je zit er lekker in, hoog en nogal recht op. Tussen de stoelen vind je grote bergvakken en achterin klaptafeltjes. Ook praktisch: het berg- vak over de volle breedte, tegen het plafond. De Rifter is in een korte of lange versie verkrijgbaar, de laatste zelfs als zevenzitter. Het interieur doet ruim aan, vooral door het hoge dak. De beenruimte achterin is voldoende. De bagage ruimte biedt minimaal 597 liter in de korte versie en 850 in de lange en dat is veel. Als je achterin een stoelleuning om klapt, gaat de zitting meteen mee. De grote achterklep, van het type bestelwa gen, maakt de laadruimte ideaal toegankelijk. Maar hij is wel zwaar om te til len en je hebt veel ruimte achter de auto nodig. Daarentegen zijn de schuifdeuren die toegang bieden tot de tweede zitrij juist handig op krappe parkeerplaatsen. Bij het rijden verspeelt de Rifter veel krediet. De handbak schakelt stug en soms onduidelijk. Op de weg neigt deze Peugeot te wiebelen en hij blijkt minder koersvast dan ge hoopt. Bovendien blijkt de Rifter nogal gevoelig voor rijwindgeruis. Het veercomfort is voor dit type auto wel prima. -Niek Schenk Honda e-Prototype vrijdag 15 maart 2019 GO ®Kijk op de site bij /auto voor meer nieuws uit Genève en een uitgebreide videoreportage. De Rifter doet van binnen erg ruim aan; een van de voordelen van zijn hoogte. fotos bart hoogveld Met de Rifter tovert Peugeot opnieuw een bestelwagen om tot luxueuze personen auto. Dit keer met een avontuurlijk jasje, om hem wat SUV-karakter mee te geven. Hoge interieur ruimte. Grote bagageruimte. Handige schuifdeuren. Goed veercomfort. h Onhandige achter klep. Veel rijwind- geruis. Niet zo koers vast. Onprettige hand- bak. Wie veel ruimte en goed veercomfort zoekt, is bij de Rifter aan het juiste adres. Hij ziet er ook verrassend uit en het interieur is optimaal toegankelijk. Verder moet je voor het eigenwijze karakter van deze Peugeot toch wel erg veel offers brengen. Kijk op de site bij f J /auto voor extra testnotities

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 25