Grote merken afwezig op Zwitserse
AUTO
24
Ford, Opel, Hyundai en Volvo zijn dit jaar
de grote afwezigen op de autoshow van
Genève. Maar belangrijke primeurs als
de nieuwe Renault Clio en Peugeot 208
maken veel goed.
VRAAG ANTWOORD
Waarom is geluid
richtingaanwijzer
niet te regelen?
Waarom hebben
we hier geen
spijkerbanden?
Iange tijd bleef de autoshow
van Genève de malaise be
spaard. Terwijl tal van grote
autoshows, waaronder de
Nederlandse AutoRAI, niet
meer rendabel bleken omdat auto
merken het massaal lieten afweten,
bleef de Zwitserse 'salon' een van de
belangrijkste autobeurzen ter wereld.
Dit jaar blijven grote merken echter
weg en dat belooft niet veel goeds
voor de toekomst.
Toch lijdt de Geneva International
Motor Show, zoals hij tegenwoordig
heet, nog geen grote imagoschade.
Merken als Peugeot en Renault gun
nen de beurs als vanouds belangrijke
primeurs. Zo staat er de gloednieuwe
Clio, ontwikkeld onder toezicht van
de Nederlandse designchef Laurens
van den Acker. Die heeft nu niet
alleen standaard led-koplampen,
maar ziet er ook heel anders uit. De
kofferbak is vergroot tot 391 liter (+26
liter) en is daarmee de ruimste in
deze klasse. Bovendien heeft de com
pacte Renault grotere beeldschermen
dan de concurrentie. Komende
zomer arriveert hij in Nederland.
Elektrisch
Renault kondigt nog geen elektrische
versie van de Clio aan, maar concur
rent Peugeot doet dat wél bij de al
even nieuwe 208. Veel groter of
ruimer dan zijn voorganger is die
niet geworden, maar hij onderscheidt
zich met spraakmakend design en
een hypermodern dashboard met 3D
digitaal instrumentarium. De elek
trische e-208 krijgt een behoorlijk
fors accupakket van 50 kWh, een
elektromotor van 136 pk en een
rijbereik van 340 kilometer. De
nieuwe Peugeot komt in de zomer
naar Nederland, begin 2020 volgt de
elektrische versie.
De Peugeot 208
onderscheidt zich
met een 3D digitaal
instrumentarium
Ook Honda verrast in Genève met
een nieuwe, elektrische auto: de
schattig ogende e-Prototype. Het
rijbereik bedraagt meer dan 200
kilometer. De achterin gemonteerde
elektromotor drijft de achterwielen
aan en dat belooft een aantrekkelijke
rijdynamiek, aldus Honda. Nog dit
jaar gaat de auto in productie.
Seat laat in Genève eveneens zijn
eerste volledig elektrische auto zien,
die volgend jaar te koop is: de
el-Born, vernoemd naar een wijk in
Barcelona. Met een 62 kWh batterij
enpakket komt hij 420 kilometer ver.
De elektromotor is 204 pk sterk.
Fiat heeft misschien nog wel het
verrassendste nieuws op het gebied
Mag aanhanger
overdag zonder
verlichting rijden?
Peugeot 208
vrijdag 15 maart 2019
Renault en
Peugeot
redden
'Genève'
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt
lezersvragen. Mail naar auto@persgroep.nl
In mijn auto kan ik de radio
harder of zachter zetten,
net als de Bluetooth-
telefoon of de stem van het
navigatiesysteem. Maar het
geluid van mijn richtingaan
wijzer heeft maar één stand.
Als je gehoor wat minder is,
dan hoor je het geklik niet of
nauwelijks. Zou het niet
wenselijk zijn dat je ook
daarvan het volume kunt
regelen? —C. Rietbergen
Ik ben het met u eens. Dank
zij de elektronica in de auto is
tegenwoordig vrijwel alles
naar wens in te stellen. Bij de
In deze rubriek werd laatst
aandacht besteed aan
winterbanden. Waarom mag
je hier niet dezelfde banden
gebruiken als in Noorwe
gen? Daarmee heb je een
veel betere grip, zowel op
ijs als op sneeuw.
—Giel Hoonderd
U bedoelt spijkerbanden, ook
wel 'spikes' genoemd. Dat zijn
speciale banden met uit
steeksels die inderdaad
optimale grip bieden. Er
kleven echter ook nadelen
aan. Zelfs in Noorwegen zijn
die banden alleen toegestaan
in de winter en als de weg
bedekt is met sneeuw of ijs.
Het wegdek slijt er namelijk
sneller door. In sommige
Scandinavische steden moet
je zelfs extra belasting beta
len als je op spijkerbanden
rijdt. Dat heeft te maken met
de luchtvervuiling. Spijker
banden schrapen over het
asfalt, waardoor fijnstof
ontstaat.
ERIK KOUWENHOVEN
NIEK SCHENK
De Bugatti La Voiture Noire is letterlijk een unieke auto. foto bugatti
richtingaanwijzer zou ik wel
pleiten voor een minimaal
volume, want met het oog op
de verkeersveiligheid zou het
niet handig zijn als je hem
niet meer hoort als hij per
ongeluk aanstaat. Nog handi
ger lijkt het mij als je ook de
klank kan wijzigen. In som
mige auto's ervaar ik het als
een irritant geluid.
De verlichting van mijn
aanhanger doet het niet,
de richtingaanwijzers en
de remlichten wel. Mag ik
er dan wel overdag mee
rijden?
—A. H. Methorst
Dat mag niet. Uw auto moet
aan alle wettelijke eisen
voldoen, dag en nacht. Dus
ook al is de verlichting op een
gegeven moment niet nodig,
de installatie moet wel
werken. Bovendien moet
soms ook overdag de verlich
ting aan, bijvoorbeeld op
donkere boswegen, bij erg
slecht weer of in een tunnel.