Grote merken afwezig op Zwitserse AUTO 24 Ford, Opel, Hyundai en Volvo zijn dit jaar de grote afwezigen op de autoshow van Genève. Maar belangrijke primeurs als de nieuwe Renault Clio en Peugeot 208 maken veel goed. VRAAG ANTWOORD Waarom is geluid richtingaanwijzer niet te regelen? Waarom hebben we hier geen spijkerbanden? Iange tijd bleef de autoshow van Genève de malaise be spaard. Terwijl tal van grote autoshows, waaronder de Nederlandse AutoRAI, niet meer rendabel bleken omdat auto merken het massaal lieten afweten, bleef de Zwitserse 'salon' een van de belangrijkste autobeurzen ter wereld. Dit jaar blijven grote merken echter weg en dat belooft niet veel goeds voor de toekomst. Toch lijdt de Geneva International Motor Show, zoals hij tegenwoordig heet, nog geen grote imagoschade. Merken als Peugeot en Renault gun nen de beurs als vanouds belangrijke primeurs. Zo staat er de gloednieuwe Clio, ontwikkeld onder toezicht van de Nederlandse designchef Laurens van den Acker. Die heeft nu niet alleen standaard led-koplampen, maar ziet er ook heel anders uit. De kofferbak is vergroot tot 391 liter (+26 liter) en is daarmee de ruimste in deze klasse. Bovendien heeft de com pacte Renault grotere beeldschermen dan de concurrentie. Komende zomer arriveert hij in Nederland. Elektrisch Renault kondigt nog geen elektrische versie van de Clio aan, maar concur rent Peugeot doet dat wél bij de al even nieuwe 208. Veel groter of ruimer dan zijn voorganger is die niet geworden, maar hij onderscheidt zich met spraakmakend design en een hypermodern dashboard met 3D digitaal instrumentarium. De elek trische e-208 krijgt een behoorlijk fors accupakket van 50 kWh, een elektromotor van 136 pk en een rijbereik van 340 kilometer. De nieuwe Peugeot komt in de zomer naar Nederland, begin 2020 volgt de elektrische versie. De Peugeot 208 onderscheidt zich met een 3D digitaal instrumentarium Ook Honda verrast in Genève met een nieuwe, elektrische auto: de schattig ogende e-Prototype. Het rijbereik bedraagt meer dan 200 kilometer. De achterin gemonteerde elektromotor drijft de achterwielen aan en dat belooft een aantrekkelijke rijdynamiek, aldus Honda. Nog dit jaar gaat de auto in productie. Seat laat in Genève eveneens zijn eerste volledig elektrische auto zien, die volgend jaar te koop is: de el-Born, vernoemd naar een wijk in Barcelona. Met een 62 kWh batterij enpakket komt hij 420 kilometer ver. De elektromotor is 204 pk sterk. Fiat heeft misschien nog wel het verrassendste nieuws op het gebied Mag aanhanger overdag zonder verlichting rijden? Peugeot 208 vrijdag 15 maart 2019 Renault en Peugeot redden 'Genève' Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail naar auto@persgroep.nl In mijn auto kan ik de radio harder of zachter zetten, net als de Bluetooth- telefoon of de stem van het navigatiesysteem. Maar het geluid van mijn richtingaan wijzer heeft maar één stand. Als je gehoor wat minder is, dan hoor je het geklik niet of nauwelijks. Zou het niet wenselijk zijn dat je ook daarvan het volume kunt regelen? —C. Rietbergen Ik ben het met u eens. Dank zij de elektronica in de auto is tegenwoordig vrijwel alles naar wens in te stellen. Bij de In deze rubriek werd laatst aandacht besteed aan winterbanden. Waarom mag je hier niet dezelfde banden gebruiken als in Noorwe gen? Daarmee heb je een veel betere grip, zowel op ijs als op sneeuw. —Giel Hoonderd U bedoelt spijkerbanden, ook wel 'spikes' genoemd. Dat zijn speciale banden met uit steeksels die inderdaad optimale grip bieden. Er kleven echter ook nadelen aan. Zelfs in Noorwegen zijn die banden alleen toegestaan in de winter en als de weg bedekt is met sneeuw of ijs. Het wegdek slijt er namelijk sneller door. In sommige Scandinavische steden moet je zelfs extra belasting beta len als je op spijkerbanden rijdt. Dat heeft te maken met de luchtvervuiling. Spijker banden schrapen over het asfalt, waardoor fijnstof ontstaat. ERIK KOUWENHOVEN NIEK SCHENK De Bugatti La Voiture Noire is letterlijk een unieke auto. foto bugatti richtingaanwijzer zou ik wel pleiten voor een minimaal volume, want met het oog op de verkeersveiligheid zou het niet handig zijn als je hem niet meer hoort als hij per ongeluk aanstaat. Nog handi ger lijkt het mij als je ook de klank kan wijzigen. In som mige auto's ervaar ik het als een irritant geluid. De verlichting van mijn aanhanger doet het niet, de richtingaanwijzers en de remlichten wel. Mag ik er dan wel overdag mee rijden? —A. H. Methorst Dat mag niet. Uw auto moet aan alle wettelijke eisen voldoen, dag en nacht. Dus ook al is de verlichting op een gegeven moment niet nodig, de installatie moet wel werken. Bovendien moet soms ook overdag de verlich ting aan, bijvoorbeeld op donkere boswegen, bij erg slecht weer of in een tunnel.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 24