SI Zo'n700mensen zijn direct en indirect betrokken bij Verstappens carriere 12 FORMULE 1 De Nederlandse Formule 1-fan kijkt vooral naar Max Verstappen, maar achter de Nederlander staat nog een heel team. Wie reizen er in het spoor van de Limburger mee naar de grands prix? Wij zochten het uit. woensdag 13 maart 2019 KOPSTUKKEN het gevecht om de beste te zijn. Een project waar we bij Mercedes met bijna 2000 mensen aan werken. Om samen dat pad te bewandelen om de auto en de steeds veranderende tech niek naar de limiet te brengen. Om één van de twee coureurs te mogen zijn in zo'n enorm project. Dat is ge woon geweldig. De beste baan in de wereld'', aldus Hamilton. Bij Red Bull Racing geen 2000 man, maar ook in het Engelse Milton Keynes zijn er uiteindelijk zo'n 700 mensen direct en indirect betrokken bij de carrière van Max Verstappen. Daarvan reizen er afhankelijk van de afstand elke race zo'n 75 a 90 mee langs alle afspraken op de WK-kalen- der. Naast logistiek personeel, media woordvoerders en hospitality-mede- werkers natuurlijk alle technische kopstukken, die vaak genoeg in de media verschijnen en tijdens de race aan de pitmuur zitten en in contact staan met Verstappen. Maar veruit het meest intensief bezig met de auto van Verstappen is zijn pitcrew, be staande uit 22 man. Een team dat tot in de perfectie op elkaar is ingespeeld om bij een pitstop zo snel mogelijk de bolide van Verstappen van nieuwe banden en eventuele onderdelen te voorzien en hem binnen twee tellen weer terug het circuit op te sturen. Ook mee langs alle afspraken gaat personal trainer Jake Aliker, een boom van een Brit die ervoor zorgt dat Verstappen fysiek klaar is voor alle g-krachten die op zijn lijf worden uitgeoefend. En natuurlijk vader Jos en manager Raymond Vermeulen. Niet op de loonlijst bij Red Bull Ra cing, maar vrijwel bij elke race is een van de twee wel aanwezig. Geen grotere teamsport dan Formule 1. Het klinkt raar, voor een sport waarin de kijker slechts twee coureurs in gelijke auto's ziet. Maar achter die bo lides schuilt ongelofelijk veel man kracht. Wie ooit in een fabriek van een Formule 1-team is geweest, weet dat er werkelijk honderden mensen elke race weer op het circuit en thuis in de fabriek achter de schermen meewerken om van de race van Max Verstappen en de andere coureurs op de grid een succes te maken. Experts op het gebied van brandstof, banden, de motor, de software, de wedstrijd strategie en nog heel veel meer. Lewis Hamilton verwoordde het onlangs nog fijntjes. Hij vertelde bij de testdagen in Spanje dat hij zich na al zijn jaren in de Formule 1 nog altijd bevoorrecht voelt om het stuur van een Formule 1-auto vast te mogen houden. ,,Ik houd van het proces, van Afhankelijk van de afstand reizen er elke race zo'n 75 a 90 mensen mee langs alle afspraken op de WK- kalender Druk aan het werk in de hypermoderne fabriek van Red Bull Racing in het Engelse Milton Keynes. foto red bull Krikteam GO Geen grotere teamspo dan Formule 1 Tekst: Arjan Schouten Vier jack men staan gewapend met een krik om de bolide op te krikken voor het wisselen van de banden. Eentje voor en twee achter de auto en nog een monteur met een reservekrik (niet afgebeeld). Guillaume Rocquelin - hoofd engineer Paul Monaghan hoofd engineer Gianpiero Lambiase race-engineer Jake Aliker - persoonlijke trainer Christian Horner -teambaas Jonathan Wheatley - sportief directeur Adrian Newey hoofdontwerper Helmut Marko - technisch adviseur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 60