SI
Zo'n700mensen zijn direct en indirect betrokken bij Verstappens carriere
12 FORMULE 1
De Nederlandse Formule 1-fan kijkt vooral naar
Max Verstappen, maar achter de Nederlander staat
nog een heel team. Wie reizen er in het spoor van de
Limburger mee naar de grands prix? Wij zochten het uit.
woensdag 13 maart 2019
KOPSTUKKEN
het gevecht om de beste te zijn. Een
project waar we bij Mercedes met
bijna 2000 mensen aan werken. Om
samen dat pad te bewandelen om de
auto en de steeds veranderende tech
niek naar de limiet te brengen. Om
één van de twee coureurs te mogen
zijn in zo'n enorm project. Dat is ge
woon geweldig. De beste baan in de
wereld'', aldus Hamilton.
Bij Red Bull Racing geen 2000
man, maar ook in het Engelse Milton
Keynes zijn er uiteindelijk zo'n 700
mensen direct en indirect betrokken
bij de carrière van Max Verstappen.
Daarvan reizen er afhankelijk van de
afstand elke race zo'n 75 a 90 mee
langs alle afspraken op de WK-kalen-
der. Naast logistiek personeel, media
woordvoerders en hospitality-mede-
werkers natuurlijk alle technische
kopstukken, die vaak genoeg in de
media verschijnen en tijdens de race
aan de pitmuur zitten en in contact
staan met Verstappen. Maar veruit
het meest intensief bezig met de auto
van Verstappen is zijn pitcrew, be
staande uit 22 man. Een team dat tot
in de perfectie op elkaar is ingespeeld
om bij een pitstop zo snel mogelijk
de bolide van Verstappen van nieuwe
banden en eventuele onderdelen te
voorzien en hem binnen twee tellen
weer terug het circuit op te sturen.
Ook mee langs alle afspraken gaat
personal trainer Jake Aliker, een
boom van een Brit die ervoor zorgt
dat Verstappen fysiek klaar is voor
alle g-krachten die op zijn lijf worden
uitgeoefend. En natuurlijk vader Jos
en manager Raymond Vermeulen.
Niet op de loonlijst bij Red Bull Ra
cing, maar vrijwel bij elke race is een
van de twee wel aanwezig.
Geen grotere teamsport
dan Formule 1. Het
klinkt raar, voor een
sport waarin de kijker
slechts twee coureurs in
gelijke auto's ziet. Maar achter die bo
lides schuilt ongelofelijk veel man
kracht. Wie ooit in een fabriek van
een Formule 1-team is geweest, weet
dat er werkelijk honderden mensen
elke race weer op het circuit en thuis
in de fabriek achter de schermen
meewerken om van de race van Max
Verstappen en de andere coureurs op
de grid een succes te maken. Experts
op het gebied van brandstof, banden,
de motor, de software, de wedstrijd
strategie en nog heel veel meer.
Lewis Hamilton verwoordde het
onlangs nog fijntjes. Hij vertelde bij
de testdagen in Spanje dat hij zich na
al zijn jaren in de Formule 1 nog altijd
bevoorrecht voelt om het stuur van
een Formule 1-auto vast te mogen
houden. ,,Ik houd van het proces, van
Afhankelijk
van de
afstand
reizen er
elke race
zo'n 75 a
90 mensen
mee
langs alle
afspraken
op de WK-
kalender
Druk aan het werk in de hypermoderne fabriek van
Red Bull Racing in het Engelse Milton Keynes. foto red bull
Krikteam
GO
Geen grotere teamspo
dan Formule 1
Tekst: Arjan Schouten
Vier jack men staan gewapend met
een krik om de bolide op te krikken
voor het wisselen van de banden.
Eentje voor en twee achter de auto
en nog een monteur met een
reservekrik (niet afgebeeld).
Guillaume
Rocquelin
- hoofd engineer
Paul
Monaghan
hoofd engineer
Gianpiero
Lambiase
race-engineer
Jake Aliker
- persoonlijke
trainer
Christian
Horner
-teambaas
Jonathan
Wheatley
- sportief directeur
Adrian
Newey
hoofdontwerper
Helmut Marko
- technisch
adviseur