M Prins Bira heeft opvolger Gokje wagen op Max? Testrondes Je merkt dat de drive om te winnen er is. Dat ze bij Honda alles op alles zetten om het gat met Mercedes en Ferrari zo snel mogelijk te dichten tiële wereldkampioen, die zich kon meten met alle toppers. Die coureurs als Lewis Hamilton, Kimi Raikkönen en Sebastian Vettel de baas kon. Een heethoofd soms, ja. Maar ook een vechter die mindere periodes en massale kritiek steeds te boven kwam en constanter en constanter werd. Zo was er die vrij briljante reeks van zeven podiumplaatsen in de laatste negen races van het afgelo pen seizoen. Maar net zo goed daalde met elk minder resultaat steeds opnieuw het besef in dat hij met zijn door Renault geleverde wapen nooit kampioen zou kunnen worden. Die Franse motor was simpelweg niet krachtig en be trouwbaar genoeg om Mercedes en Ferrari van een titel te beroven. De Limburger had er gemakkelijk nog vijfjaar zo achteraan kunnen hobbe len, om op de circuits waar topsnel heid en motorvermogen niet allesbe palend zijn (Mexico, Oostenrijk, Mo naco etc.) zijn jaarlijkse zeges op te halen. Maar die benadering strookt niet met de onmetelijke honger die Verstappen en Red Bull Racing heb ben. Dus moest het roer om. Alle hoop op Honda. Op de Japan ners, die na een mislukt avontuur met McLaren uit zijn op eerherstel. Die gewapend met een schier onuit puttelijk budget oude tijden willen doen herleven in de koningsklasse. Nelson Piquet, Ayrton Senna en Alain Prost, ze werden allemaal we reldkampioen met een Honda-mo tor. Niet te kloppen waren de Japan ners, eind jaren 80 en begin jaren 90 in het turbotijdperk. Daarna zwaaide Honda twee keer af, om even zo vaak terug te komen. Zoals de 1991 overleden oprich ter Soichiro Honda al zei: ,,Als Honda niet racet, bestaat Honda niet.'' Vanwege de financiële crisis ging de focus in 2007 terug naar de perso nenauto's, maar de nieuwe hybride techniek in de koningsklasse bleek een aantal jaren terug toch een te grote aantrekkingskracht te hebben. Dus stapte Honda in 2015 weer in. Aangedreven met de slogan Honda, the power of dreams, draaide het hu welijk met McLaren uit op een nacht merrie. Een mismatch was het, tus sen twee trotse bedrijven die maar niet wilden profiteren van elkaars kennis. Gefaald Maar niet voor niets hangt in de fa briek in het Japanse Sakura groot één van de slogans van Soichiro aan de muur: 'Succes is voor 99 procent fa len'. En gefaald is er genoeg, daarin vinden Red Bull en Honda elkaar. Twee giganten die geproefd hebben van succes, van het hoogste en terug willen naar dat niveau. Volgens Honda wordt het 'een pro ces van twee tot drie jaar'. Teamma nager Horner rept ook steeds over een kennismakingsperiode, nu voor het eerst in twaalf jaar gewisseld is van motorleverancier. En ook Ver stappen weet wat hem te wachten staat. Niet voor niets bezocht hij eind 2017 eerst de Honda-fabriek in Sa kura alvorens hij verlengde bij Red Bull Racing, waar hij naast nieuwko mer Pierre Gasly nu voor het eerst de onbetwiste eerste coureur is. ,,Je merkt dat de drive om te win nen er is. Dat ze bij Honda alles op al les zetten om het gat met Mercedes en Ferrari zo snel mogelijk te dich ten'', zo vertelde Verstappen al, die door het gesteggel met Renault wel realistischer is geworden in zijn be nadering. ,,Dit is een nieuw begin. Ie dereen is extreem gemotiveerd. Maar hoe goed we straks écht zijn, dat blijft ook voor mij afwachten.'' goed, in een wagen waarmee hij dik wijls verraste maar die niet meekon in het tempo van het topveld. De pro motie in 2016 naar Red Bull kwam vroeg, maar bleek na één race met de zege in Spanje al gerechtvaardigd. Daar bewees hij de laatste seizoenen de topcoureur te zijn die iedereen in hem dacht te herkennen. De poten- woensdag 13 maart 2019 GO Nieuw bij Toro Rosso: Alexander Albon (22). Geboren in Londen, maar met de Thaise nationaliteit pas de tweede Thai op de Formule 1-grid na Prins Bira van Siam, actief tussen 1950 en 1954 in de koningsklasse. Volgens de wedkantoren maakt Lewis Hamilton de grootste kans op de titel. Wie bij Unibet een euro inzet krijgt het dubbele (2.00) uitbetaald. Sebastian Vettel volgt met 2.25, zijn Ferrari-team- genoot Charles Leclerc staat derde (5.50). Een euro inleg op Max Verstappen levert 9 euro op. Mercedes noteerde bij de twee testweken in Barcelona de meeste rondes: 1190. Ferrari was de num mer 2 met 997. Red Bull eindigde als achtste (833), Williams kwam tot veruit de minste rondes (567). M Verstappen snelt met de RB15 over het circuit in Barcelona tijdens de testdagen. FOTO GETTY IMAGES -Max Verstappen (21) Verstappen maakt zich klaar om in de auto te stappen. Is de RB15 dit jaar krachtig genoeg om mee te strijden om de wereldtitel? FOTO GETTY IMAGES

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 51