M
Prins Bira heeft opvolger
Gokje wagen op Max?
Testrondes
Je merkt dat de drive om
te winnen er is. Dat ze
bij Honda alles op alles
zetten om het gat met
Mercedes en Ferrari zo
snel mogelijk te dichten
tiële wereldkampioen, die zich kon
meten met alle toppers. Die coureurs
als Lewis Hamilton, Kimi Raikkönen
en Sebastian Vettel de baas kon. Een
heethoofd soms, ja. Maar ook een
vechter die mindere periodes en
massale kritiek steeds te boven
kwam en constanter en constanter
werd. Zo was er die vrij briljante
reeks van zeven podiumplaatsen in
de laatste negen races van het afgelo
pen seizoen.
Maar net zo goed daalde met elk
minder resultaat steeds opnieuw het
besef in dat hij met zijn door Renault
geleverde wapen nooit kampioen zou
kunnen worden. Die Franse motor
was simpelweg niet krachtig en be
trouwbaar genoeg om Mercedes en
Ferrari van een titel te beroven. De
Limburger had er gemakkelijk nog
vijfjaar zo achteraan kunnen hobbe
len, om op de circuits waar topsnel
heid en motorvermogen niet allesbe
palend zijn (Mexico, Oostenrijk, Mo
naco etc.) zijn jaarlijkse zeges op te
halen. Maar die benadering strookt
niet met de onmetelijke honger die
Verstappen en Red Bull Racing heb
ben. Dus moest het roer om.
Alle hoop op Honda. Op de Japan
ners, die na een mislukt avontuur
met McLaren uit zijn op eerherstel.
Die gewapend met een schier onuit
puttelijk budget oude tijden willen
doen herleven in de koningsklasse.
Nelson Piquet, Ayrton Senna en
Alain Prost, ze werden allemaal we
reldkampioen met een Honda-mo
tor. Niet te kloppen waren de Japan
ners, eind jaren 80 en begin jaren
90 in het turbotijdperk. Daarna
zwaaide Honda twee keer af, om
even zo vaak terug te komen.
Zoals de 1991 overleden oprich
ter Soichiro Honda al zei: ,,Als
Honda niet racet, bestaat Honda
niet.''
Vanwege de financiële crisis ging
de focus in 2007 terug naar de perso
nenauto's, maar de nieuwe hybride
techniek in de koningsklasse bleek
een aantal jaren terug toch een te
grote aantrekkingskracht te hebben.
Dus stapte Honda in 2015 weer in.
Aangedreven met de slogan Honda,
the power of dreams, draaide het hu
welijk met McLaren uit op een nacht
merrie. Een mismatch was het, tus
sen twee trotse bedrijven die maar
niet wilden profiteren van elkaars
kennis.
Gefaald
Maar niet voor niets hangt in de fa
briek in het Japanse Sakura groot één
van de slogans van Soichiro aan de
muur: 'Succes is voor 99 procent fa
len'. En gefaald is er genoeg, daarin
vinden Red Bull en Honda elkaar.
Twee giganten die geproefd hebben
van succes, van het hoogste en terug
willen naar dat niveau.
Volgens Honda wordt het 'een pro
ces van twee tot drie jaar'. Teamma
nager Horner rept ook steeds over
een kennismakingsperiode, nu voor
het eerst in twaalf jaar gewisseld is
van motorleverancier. En ook Ver
stappen weet wat hem te wachten
staat. Niet voor niets bezocht hij eind
2017 eerst de Honda-fabriek in Sa
kura alvorens hij verlengde bij Red
Bull Racing, waar hij naast nieuwko
mer Pierre Gasly nu voor het eerst de
onbetwiste eerste coureur is.
,,Je merkt dat de drive om te win
nen er is. Dat ze bij Honda alles op al
les zetten om het gat met Mercedes
en Ferrari zo snel mogelijk te dich
ten'', zo vertelde Verstappen al, die
door het gesteggel met Renault wel
realistischer is geworden in zijn be
nadering. ,,Dit is een nieuw begin. Ie
dereen is extreem gemotiveerd. Maar
hoe goed we straks écht zijn, dat blijft
ook voor mij afwachten.''
goed, in een wagen waarmee hij dik
wijls verraste maar die niet meekon
in het tempo van het topveld. De pro
motie in 2016 naar Red Bull kwam
vroeg, maar bleek na één race met de
zege in Spanje al gerechtvaardigd.
Daar bewees hij de laatste seizoenen
de topcoureur te zijn die iedereen in
hem dacht te herkennen. De poten-
woensdag 13 maart 2019
GO
Nieuw bij Toro Rosso: Alexander
Albon (22). Geboren in Londen,
maar met de Thaise nationaliteit pas
de tweede Thai op de Formule 1-grid
na Prins Bira van Siam, actief tussen
1950 en 1954 in de koningsklasse.
Volgens de wedkantoren maakt Lewis Hamilton
de grootste kans op de titel. Wie bij Unibet een
euro inzet krijgt het dubbele (2.00) uitbetaald.
Sebastian Vettel volgt met 2.25, zijn Ferrari-team-
genoot Charles Leclerc staat derde (5.50). Een
euro inleg op Max Verstappen levert 9 euro op.
Mercedes noteerde bij de twee
testweken in Barcelona de meeste
rondes: 1190. Ferrari was de num
mer 2 met 997. Red Bull eindigde
als achtste (833), Williams kwam
tot veruit de minste rondes (567).
M Verstappen
snelt met de
RB15 over
het circuit in
Barcelona
tijdens de
testdagen.
FOTO GETTY
IMAGES
-Max Verstappen (21)
Verstappen
maakt zich klaar
om in de auto te
stappen. Is de RB15
dit jaar krachtig
genoeg om mee
te strijden om de
wereldtitel?
FOTO GETTY IMAGES