Hoelang blijft Max geduldig? 2 FORMULE 1 ft F1 KORT Max Verstappen (21) staat op het punt een nieuw hoofdstuk in zijn Formule 1- carrière te schrijven. Met de Nederlander gaat Honda op zoek naar eerherstel en nieuw succes. Wacht na het geruzie met Renault nu wel een gelukkig huwelijk? woensdag 13 maart 2019 Column Geduld. Aan niets zal Max Verstappen dit sei zoen meer behoefte hebben. Dat hij op zijn 21ste wonderlijke dingen met een Formule 1-auto kan, weet de wereld na 81 races wel. Dat zijn honger naar succes niet te stillen is, ook. Net als dat hij geen moer geeft om tweede plaatsen en alleen voor de winst racet. Er mag echter niet simpelweg maar worden aangenomen dat de veelbesproken motorswitch van Renault naar Honda plotsklaps al zijn problemen op zal los sen. Dat hij vanaf de eerste GP in Melbourne 21 races lang nergens meer tegen de beperkingen van zijn materiaal zal aanlopen. De opportunistische Max-fan is natuurlijk al volledig om, na alle mooie jubelverhalen over Honda. Renault? Franse klootviolen waren het, die hun zaakjes niet op orde hadden. Maar nu komt alles goed, dankzij de Japanners. De hoge piefen bij Red Bull Racing zeggen het toch, dus het zal wel waar zijn zeker? Helaas, zo simpel is de uiterst complexe wereld die Formule 1 heet niet. kan het bogen op een rijke historie in de For mule 1 en beschikt het over een enorme porte monnee. Maar zelfs dan mag nog niet worden verwacht dat de voor- sprong die Mercedes en Ferrari toch onmis kenbaar hebben, zo maar even wordt inge haald. Zo'n proces vergt naast geld en kennis vooral tijd. In het gunstigste geval toch al gauw een paar maanden, wat dit sei zoen tot een over gangsjaar zou maken. Verstappen lijkt dat zelf gelukkig ook te beseffen, want in tegenstel ling tot zijn bazen kijkt hij nu zelf wel uit om grote verwachtingen uit te spreken. Daarvoor is hij door Renault iets te vaak teleurgesteld. Openlijk zijn boosheid uiten en ruziën zoals bij Renault, is echt geen optie meer Vaarwel geblokte vlag Tv-kijkers Meest interessante vraag: hoelang blijft Ver stappen zo geduldig? Hoelang geeft hij Honda? Zes maanden? Een heel seizoen? En wat als het niet lukt? Openlijk zijn boosheid uiten en ru ziën zoals bij Renault, is echt geen optie meer. Daar houden Japanners niet zo van. Gevoelens tonen wordt in de Japanse cultuur bovendien gezien als teken van zwakte. Zo wordt 2019 voor Ver stappen een proef in be kwaamheid, in en nMst de auto. ieuw seizoen. Nieuwe kansen. Nieuwe regels. Nieuwe auto. Nieuwe teamge noot. Nieuwe mo tor. En daar gaat het vooral om. Want als er één woord boven het komende seizoen van Max Verstappen hangt, dan is het wel Honda. De Japanse motorfabrikant gaat een cruciale rol spelen in de mis sie van Max Verstappen om de jong ste wereldkampioen te worden. Daar heeft hij op zijn 21ste nog twee sei zoenen de tijd voor. Aangedreven door Renault geloofden Verstappen en Red Bull Racing niet meer in de haalbaarheid van die mijlpaal. Dus werden de Fransen gewipt en kwa men de Aziaten. Verstappen staat op het punt een nieuw hoofdstuk te schrijven in het vijfde jaar van zijn Formule 1-car- rière. Het verhaal is bekend, de uit komst ongewis. Want hoe rooskleu rig alle eerste geluiden ook waren, geen mens die werkelijk kan voor spellen hoe krachtig de RB15 van Max Verstappen zal zijn. In aanloop naar de testdagen en ook tijdens de proefrondjes in Spanje roeptoeterden teambaas Chris tian Horner en technisch adviseur Helmut Marko om het hardst in elke beschikbare microfoon dat Honda fantas tisch is. Dat de motor véél krachti ger is. En dat de sa menwerking met de Japanners nu al zoveel fijner is dan dat ver foeide verstandshuwelijk met Renault, waar de ener- gieblikjesfabrikant zich nooit meer dan een klant voelde. Maar al die teksten mogen voor een groot deel bestempeld wor den als marketing om het prille hu welijk te versterken. Gebakken lucht, opgediend in jubelende teksten, maar niks meer waard als zondag de lichten voor het eerst doven dit sei zoen, op Albert Park in Melbourne. In Australië begint Verstappen aan het spannendste hoofdstuk in zijn nog jonge carrière. Als rookie bij Toro Rosso was alles wat hij deed nog Natuurlijk heeft Honda een schat aan ervaring, GO Er wordt vanaf dit seizoen bij de finish niet meer afgevlagd door mensen. Na een blunder tijdens de GP van Canada verdwijnt de geblokte vlag. In plaats daarvan zullen lichtpanelen het einde van de race aangeven. Een jonger publiek aanspreken is één van de doelen van Formule 1- eigenaar Liberty Media. Momenteel is slechts 14 procent van de kijkers jonger dan 25 jaar. De grootste groep (30%) is 25 tot 34 jaar oud. y @arjanschouten -Arjan Schouten HONDA Tekst: Arjan Schouten

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 50