Hoelang blijft
Max geduldig?
2 FORMULE 1 ft
F1 KORT
Max Verstappen (21) staat op het punt
een nieuw hoofdstuk in zijn Formule 1-
carrière te schrijven. Met de Nederlander
gaat Honda op zoek naar eerherstel en
nieuw succes. Wacht na het geruzie met
Renault nu wel een gelukkig huwelijk?
woensdag 13 maart 2019
Column
Geduld. Aan niets zal Max Verstappen dit sei
zoen meer behoefte hebben. Dat hij op zijn 21ste
wonderlijke dingen met een Formule 1-auto
kan, weet de wereld na 81 races wel. Dat zijn
honger naar succes niet te stillen is, ook. Net als
dat hij geen moer geeft om tweede plaatsen en
alleen voor de winst racet. Er mag echter niet
simpelweg maar worden aangenomen dat de
veelbesproken motorswitch van Renault naar
Honda plotsklaps al zijn problemen op zal los
sen. Dat hij vanaf de eerste GP in Melbourne 21
races lang nergens meer tegen de beperkingen
van zijn materiaal zal aanlopen.
De opportunistische Max-fan is natuurlijk al
volledig om, na alle mooie jubelverhalen over
Honda. Renault? Franse klootviolen waren het,
die hun zaakjes niet op orde hadden. Maar nu
komt alles goed, dankzij de Japanners. De hoge
piefen bij Red Bull Racing zeggen het toch, dus
het zal wel waar zijn zeker? Helaas, zo simpel is
de uiterst complexe wereld die Formule 1 heet
niet.
kan het bogen op een rijke historie in de For
mule 1 en beschikt het over een enorme porte
monnee. Maar zelfs dan mag nog niet worden
verwacht dat de voor-
sprong die Mercedes
en Ferrari toch onmis
kenbaar hebben, zo
maar even wordt inge
haald. Zo'n proces
vergt naast geld en
kennis vooral tijd. In
het gunstigste geval
toch al gauw een paar
maanden, wat dit sei
zoen tot een over
gangsjaar zou maken.
Verstappen lijkt dat
zelf gelukkig ook te beseffen, want in tegenstel
ling tot zijn bazen kijkt hij nu zelf wel uit om
grote verwachtingen uit te spreken. Daarvoor is
hij door Renault iets te vaak teleurgesteld.
Openlijk zijn
boosheid
uiten en
ruziën zoals
bij Renault,
is echt geen
optie meer
Vaarwel geblokte vlag
Tv-kijkers
Meest interessante vraag: hoelang blijft Ver
stappen zo geduldig? Hoelang geeft hij Honda?
Zes maanden? Een heel seizoen? En wat als het
niet lukt? Openlijk zijn boosheid uiten en ru
ziën zoals bij Renault, is echt geen optie meer.
Daar houden Japanners niet zo van. Gevoelens
tonen wordt in de Japanse cultuur bovendien
gezien als teken van zwakte.
Zo wordt 2019 voor Ver
stappen een proef in be
kwaamheid, in en nMst
de auto.
ieuw seizoen.
Nieuwe kansen.
Nieuwe regels.
Nieuwe auto.
Nieuwe teamge
noot. Nieuwe mo
tor. En daar gaat
het vooral om. Want als er één woord
boven het komende seizoen van Max
Verstappen hangt, dan is het wel
Honda. De Japanse motorfabrikant
gaat een cruciale rol spelen in de mis
sie van Max Verstappen om de jong
ste wereldkampioen te worden. Daar
heeft hij op zijn 21ste nog twee sei
zoenen de tijd voor. Aangedreven
door Renault geloofden Verstappen
en Red Bull Racing niet meer in de
haalbaarheid van die mijlpaal. Dus
werden de Fransen gewipt en kwa
men de Aziaten.
Verstappen staat op het punt een
nieuw hoofdstuk te schrijven in het
vijfde jaar van zijn Formule 1-car-
rière. Het verhaal is bekend, de uit
komst ongewis. Want hoe rooskleu
rig alle eerste geluiden ook waren,
geen mens die werkelijk kan voor
spellen hoe krachtig de RB15 van
Max Verstappen zal zijn.
In aanloop naar de testdagen en
ook tijdens de proefrondjes in Spanje
roeptoeterden teambaas Chris
tian Horner en technisch
adviseur Helmut
Marko om het
hardst in elke
beschikbare
microfoon dat
Honda fantas
tisch is. Dat de
motor véél krachti
ger is. En dat de sa
menwerking met de
Japanners nu al zoveel
fijner is dan dat ver
foeide verstandshuwelijk
met Renault, waar de ener-
gieblikjesfabrikant zich nooit
meer dan een klant voelde.
Maar al die teksten mogen voor
een groot deel bestempeld wor
den als marketing om het prille hu
welijk te versterken. Gebakken lucht,
opgediend in jubelende teksten,
maar niks meer waard als zondag de
lichten voor het eerst doven dit sei
zoen, op Albert Park in Melbourne.
In Australië begint Verstappen aan
het spannendste hoofdstuk in zijn
nog jonge carrière. Als rookie bij Toro
Rosso was alles wat hij deed nog
Natuurlijk heeft Honda een schat aan ervaring,
GO
Er wordt vanaf dit seizoen bij de
finish niet meer afgevlagd door
mensen. Na een blunder tijdens
de GP van Canada verdwijnt de geblokte
vlag. In plaats daarvan zullen lichtpanelen
het einde van de race aangeven.
Een jonger publiek aanspreken is
één van de doelen van Formule 1-
eigenaar Liberty Media. Momenteel
is slechts 14 procent van de kijkers
jonger dan 25 jaar. De grootste
groep (30%) is 25 tot 34 jaar oud.
y @arjanschouten
-Arjan Schouten
HONDA
Tekst: Arjan Schouten