r Juliana, Beatrix en Irene waren onderweg naar Canada 40 uur 'kwijt' op zee 8 NIEUWS In de oorlogskronieken van Loe de Jong is het een bijzin. Een ronkend reisverslag dat het Nationaal Archief begin dit jaar openbaar maakte, rept er met geen woord over. Maar de overtocht van de prinses Juliana en dochters naar Canada, in juni 1940, verliep niet probleemloos. Een reconstructie. Opwinding maakt zich van de beman ning meester als in de baai van Milford Haven (Wales) een sloep de Hr. Ms. Sumatra nadert. „Verrek, we krijgen wijven aan boord!'' roept een matroos. Daarna valt iedereen stil. Die 'wijven' blij ken van koninklijke bloede te zijn. Prinses Juliana betreedt als eer ste het marineschip, gevolgd door prins Bernhard met de 2-jarige Beatrix op zijn arm en verzorgster Sophie Feith met de 10 maanden oude Irene. Iedereen springt in de houding, bemanningslid Arie van der Toorn speelt op zijn accordeon het Wilhelmus. Lichtmatroos Adriaan Kanne- gieter (20) en roerganger Wietse de Vries (26) zien het ontroerende tafereel. Het is 2 juni 1940. De stemming is 'grimmig', beschrijft Kannegieter later. ,,Er vlogen Engelse vliegtuigen om ons heen en dan weer richting zee. Later hoorden we, dat op nog geen 50 mijl van de haven een onder zeeboot was verkend.'' De Duitsers zijn opgerukt naar het Kanaal. Het lot van Engeland, waarnaar de koninklijke familie is gevlucht, is onzeker. Koningin Wilhelmina wil uit voorzorg dochter Juliana - de enige troon opvolger - en de prinsesjes Beatrix en Irene naar Canada evacueren. De Hr. Ms. Sumatra en de Hr. Ms. Jacob van Heemskerck krijgen deze taak. De twee marineschepen zijn na de Duitse inval halsover kop naar Engeland gevaren. De Heemskerck is nog niet afge bouwd. Het schip verlaat de werf met enkele noodvoorzieningen en een krappe, onervaren beman ning. ,,Het schip stelde niet veel voor'', schrijft C.F.C. Thoms, officier van de technische dienst, in zijn memoires. ,,Het was in feite nog maar een lege huls zon- De Heemskerck was een schip dat geen strijd kon voeren der bruikbare bewapening.'' In Engeland wordt de beman ning op sterkte gebracht. Het schip krijgt dieptebommen en een 'degaussingkabel', die de romp demagnetiseert tegen zeemijnen. Ook de Sumatra, waar de ketels en het kabelnet in slechte staat zijn, wordt opgeknapt. Koningin Wilhelmina bereidt in het diepste geheim de reis voor met Johan Furstner, Bevelhebber der Zeestrijdkrachten. De minis ters weten van niets. Dat zorgt voor een rel. Defensieminister Adriaan Dijxhoorn wil dat de twee schepen aan de ketting blijven zolang ze niet klaar zijn. Furstner verzwijgt dat de schepen klaar gestoomd worden voor een reis naar Canada. Telegram Commandant C.H. Brouwer van de Sumatra krijgt per telegram in structies: 'Na aankomst Milford Haven geheel volladen met brand stofolie - stop - Reken op vertrek 2 juni 20.00 24 mijl vaart - stop- Operatiebevel wordt te Milford Haven overhandigd - stop - Wendt u tot Senior Britsch Naval Officer aldaar voor route-instruc tie - stop - 2 juni ongeveer 19.30 embarkeert prinses Juliana met drie dames, drie kinderen, drie de tectives en Sbn de Vos van Steen- wijk ter overvoer naar Halifax - stop -' Vlak voor vertrek worden enkele officieren van de Sumatra overge plaatst naar de Heemskerck, zodat de koninklijke gasten hun hutten kunnen gebruiken. Naast de com mandant en eerste officier weet slechts één ander bemanningslid wat er aan de hand is. Kannegieter: ,,De hofmeester van de comman dant moest onder strikte geheim houding voor de kinderen brood beleg, kindermeel, snoepjes enz. op de wal gaan inkopen.'' 's Avonds loopt Kannegieter oorlogswacht op het dek. Rond tien uur komen Juliana en Bern- hard naar buiten. Ze nemen bij de loopplank afscheid, waarna Bern- hard van boord gaat. Een half uur later vertrekken de twee schepen met geblindeerde patrijspoorten. ,,De meesten van ons konden hun emoties niet bedwingen. Toen de prins met een Engelse barkas weg voer, hebben we met de prinses hem ten afscheid toegezwaaid.'' Een dag voor vertrek waar schuwt admiraal Furstner in een geheim bericht aan de comman- danten voor Duitse onderzeebo ten, kruisers en mijnen. ,,Bij ont moeting met vijandelijke strijd krachten gevecht zoo mogelijk vermijden, indien dit niet moge lijk is, moet Heemskerck gevecht aanvaarden en Sumatra trachten te ontwijken.'' Kanonnen De Sumatra heeft enkele kanon nen, maar is niet geschikt voor gevechtstaken. Op de Heemskerck ontbreekt een vuurleiding, de kamer van waaruit de kanonnen bestuurd worden. De kanonnen hebben nog nooit een granaat af gevuurd. Alleen de snel geïnstal leerde mitrailleurs zijn bruikbaar. ,,Het was een schip dat geen strijd kon voeren'', schrijft maritiem historicus K.W.L. Bezemer in 1954. Bovendien heeft het schip alleen een magnetisch kompas, dat min der nauwkeurig is. Aan boord is wel een gyrokompas, maar er is te weinig tijd om dat te monteren. Desondanks is commandant Edzard van Holthe vol vertrou wen. ,,'t Sal waerachtig wel gaen.'' De schepen koersen 'zigzag gend' over de Atlantische Oceaan. Op de Sumatra vermaken Beatrix en Irene zich met speelgoed. De CANADA ENGELAND dinsdag 12 maart 2019 GO oos in de mist Koningin Wilhel- Prinses Beatrix Prinses Juliana mina en prinses vermaakt zich wandelde veel Juliana aan boord prima tijdens de over het schip van de Hr.Ms. overtocht naar en praatte met Sumatra. Canada. bemanningsleden. FOTO NATIONAAL ARCHIEF FOTO NATIONAAL RCHIEF FOTO HANS KRAGT Tonny van der Mee Den Haag -K.W.L. Bezemer, maritiem historicus 120319/TU Schip verdwenen nacht 7 op 8 juni 1940 Aankomst Halifax 11 juni Vertrek Milford Haven 2 juni

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 8