Pleidooi voor bredere route Midden-Zeeland Drukte bij Zeeuwse verzekeraars ZEELAND 3 Wie ?drMk elgenlijk op Tr de betalen via de dinsdag 12 maart 2019 y hout van maakt. Kleinere delen worden gecomposteerd of versnip perd voor ander gebruik. Het wa terschap schakelt ook loonbedrij ven in om het hout op te ruimen. schade? ,,Men kan ons altijd aan sprakelijk stellen, maar dan weegt belasting al onze zorg voor de bomen altijd - Susan Janssen, brandweer Nee, we sturen geen rekeningen. Mensen mee", aldus Daniëlle Steijn, woordvoerster van het waterschap. ,,Het is niet altijd zo dat we daad werkelijk aansprakelijk zijn als we bijvoorbeeld kunnen aantonen dat de boom in goede staat was." Gemeenten en waterschap heb ben al hun bomen geregistreerd en laten die periodiek controleren. Tijdens het Zeeuwse onderne mersdebat gisteren in de Dow- boerderij in Terneuzen spraken de lijsttrekkers van onder meer CDA, VVD, SGP, PVV en Partij voor Zee land zich daar duidelijk voor uit. Neldes Hovestad, Dow-topman en voorzitter van ondernemersvereni ging VNO-NCW Zeeland, wierp het balletje op. De Midden-Zee- landroute tussen Goes en Bruinisse is volgens hem dringend toe aan een opwaardering, zoals al met de Sloe- en Tractaatweg vanaf de A58 in de richting van Gent is gebeurd. SP-lijsttrekker Ger van Unen ver klaarde zich tegen. Zij herinnerde eraan dat Zeeland niet voor niets heeft meebetaald aan de nieuwe A4 Bergen op Zoom-Dinteloord om doorgaand (vracht)verkeer over de eilanden een goed alternatief te bieden. Door de hele Midden-Zee landroute te verbreden gooi je, vol gens Van Unen, een belangrijk Zeeuws goed overboord: de open ruimte. Harry van der Maas, SGP-voor- man en als gedeputeerde verant woordelijk voor wegen, vond dit standpunt ongelooflijk. De Mid- den-Zeelandroute moet volgens hem alleen al worden aangepakt voor de verkeersveiligheid. Waarna Verdubbeling van de weg Goes- Colijnsplaat kost 20 a 40 miljoen euro ook Van der Maas niet voor een ver breding van de hele Midden-Zee landroute, inclusief Zeelandbrug, bleek. Het drukst bereden stuk Goes-Colijnsplaat wordt in de ko mende vier jaar verdubbeld, als het aan hem ligt. Jo Annes de Bat (CDA), Peter van Dijk (PVV), Kees Bierens (VVD) en Francois Babijn (Partij voor Zee land) vielen Van der Maas bij. De Bat tekende aan dat dan nog wel een financiële hobbel moet worden genomen. Verdubbeling van de weg Goes-Colijnsplaat kost twintig a veertig miljoen euro. Een tegengeluid kwam nog van PvdA-lijsttrekker Anita Pijpelink. Ze herhaalde het standpunt dat ze liever wil inzetten op het wegne men van het volgens haar grootste obstakel in Zeeland, de tol voor de Westerscheldetunnel. Het kwam haar op enig hoongelach uit de zaal te staan. ,,Hoe kunt u stellen dat de tunnel dé bottleneck is?", haakte Van der Maas daarop in. CDA'er De Bat pakte het anders aan. Hij legde een link met de invoering van reke- ningrijden in Nederland, waarover wordt nagedacht voor vrachtver keer. Het eerder dan in 2033 tolvrij maken van de tunnel kan dan wor den ingebracht. SP-lijsttrekker Ger van Unen verklaarde zich tegen de verbreding Donatello Piras, voormalig presen tator van RTL Z, leidde het onder nemersdebat, waaraan twaalf par tijen deelnamen, DENK en Forum voor Democratie schitterden weer door afwezigheid. na de grote snoeier Theo Giele Middelburg De verzekeraars hebben gisteren hun handen vol gehad aan het verwerken van meldingen van stormschade in Zeeland. Bij de ZLM ging het aan het einde van de middag al om achthonderd mel dingen. De Zeeuwse Verzekeringen spreekt over in elk geval honderden meldingen. Bij de Zeeuwse Verzekeringen, met veel verzeker den in het buitengebied, is de eerste indruk dat het aantal schademeldingen in Zeeland vergelijkbaar is met de januaristorm van vorig jaar. De ZLM, die Een populier in Terlucht heeft in zijn val een hap uit het wegdek genomen, ziet Hans van der Baan. fotos marcelle davidse vooral de particuliere markt bedient, denkt niet dat de aantallen even hoog zullen worden. ZLM had na de januaristorm van 2018 uiteindelijk vierduizend meldingen gekregen. De meeste schade betreft klein leed zoals afge waaide dakpannen en omgewaaide schuttingen. Maar er zijn bij de verzekeraars ook tientallen grote schades gemeld zoals vernielde daken en schades door omgewaaide bomen. Een schadebedrag kun nen de verzekeraars nu nog niet noemen. Als de voortekenen niet bedrie gen, is er na de provinciale ver kiezingen van 20 maart een ruime meerderheid in de Zeeuwse Staten voor verbre ding van (een deel van) de Mid den-Zeelandroute. Harmen van der Werf Terneuzen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 35