Pleidooi voor bredere route Midden-Zeeland
Drukte bij Zeeuwse
verzekeraars
ZEELAND 3
Wie ?drMk elgenlijk op Tr de betalen via de
dinsdag 12 maart 2019
y
hout van maakt. Kleinere delen
worden gecomposteerd of versnip
perd voor ander gebruik. Het wa
terschap schakelt ook loonbedrij
ven in om het hout op te ruimen.
schade? ,,Men kan ons altijd aan
sprakelijk stellen, maar dan weegt belasting al
onze zorg voor de bomen altijd - Susan Janssen, brandweer
Nee, we sturen geen
rekeningen. Mensen
mee", aldus Daniëlle Steijn,
woordvoerster van het waterschap.
,,Het is niet altijd zo dat we daad
werkelijk aansprakelijk zijn als we
bijvoorbeeld kunnen aantonen dat
de boom in goede staat was."
Gemeenten en waterschap heb
ben al hun bomen geregistreerd en
laten die periodiek controleren.
Tijdens het Zeeuwse onderne
mersdebat gisteren in de Dow-
boerderij in Terneuzen spraken de
lijsttrekkers van onder meer CDA,
VVD, SGP, PVV en Partij voor Zee
land zich daar duidelijk voor uit.
Neldes Hovestad, Dow-topman en
voorzitter van ondernemersvereni
ging VNO-NCW Zeeland, wierp
het balletje op. De Midden-Zee-
landroute tussen Goes en Bruinisse
is volgens hem dringend toe aan
een opwaardering, zoals al met de
Sloe- en Tractaatweg vanaf de A58
in de richting van Gent is gebeurd.
SP-lijsttrekker Ger van Unen ver
klaarde zich tegen. Zij herinnerde
eraan dat Zeeland niet voor niets
heeft meebetaald aan de nieuwe A4
Bergen op Zoom-Dinteloord om
doorgaand (vracht)verkeer over de
eilanden een goed alternatief te
bieden. Door de hele Midden-Zee
landroute te verbreden gooi je, vol
gens Van Unen, een belangrijk
Zeeuws goed overboord: de open
ruimte.
Harry van der Maas, SGP-voor-
man en als gedeputeerde verant
woordelijk voor wegen, vond dit
standpunt ongelooflijk. De Mid-
den-Zeelandroute moet volgens
hem alleen al worden aangepakt
voor de verkeersveiligheid. Waarna
Verdubbeling van
de weg Goes-
Colijnsplaat kost
20 a 40 miljoen euro
ook Van der Maas niet voor een ver
breding van de hele Midden-Zee
landroute, inclusief Zeelandbrug,
bleek. Het drukst bereden stuk
Goes-Colijnsplaat wordt in de ko
mende vier jaar verdubbeld, als het
aan hem ligt.
Jo Annes de Bat (CDA), Peter van
Dijk (PVV), Kees Bierens (VVD) en
Francois Babijn (Partij voor Zee
land) vielen Van der Maas bij. De
Bat tekende aan dat dan nog wel
een financiële hobbel moet worden
genomen. Verdubbeling van de
weg Goes-Colijnsplaat kost twintig
a veertig miljoen euro.
Een tegengeluid kwam nog van
PvdA-lijsttrekker Anita Pijpelink.
Ze herhaalde het standpunt dat ze
liever wil inzetten op het wegne
men van het volgens haar grootste
obstakel in Zeeland, de tol voor de
Westerscheldetunnel. Het kwam
haar op enig hoongelach uit de zaal
te staan. ,,Hoe kunt u stellen dat de
tunnel dé bottleneck is?", haakte
Van der Maas daarop in. CDA'er De
Bat pakte het anders aan. Hij legde
een link met de invoering van reke-
ningrijden in Nederland, waarover
wordt nagedacht voor vrachtver
keer. Het eerder dan in 2033 tolvrij
maken van de tunnel kan dan wor
den ingebracht.
SP-lijsttrekker
Ger van Unen
verklaarde zich tegen
de verbreding
Donatello Piras, voormalig presen
tator van RTL Z, leidde het onder
nemersdebat, waaraan twaalf par
tijen deelnamen, DENK en Forum
voor Democratie schitterden weer
door afwezigheid.
na de grote snoeier
Theo Giele
Middelburg
De verzekeraars hebben gisteren hun handen vol
gehad aan het verwerken van meldingen van
stormschade in Zeeland. Bij de ZLM ging het aan
het einde van de middag al om achthonderd mel
dingen. De Zeeuwse Verzekeringen spreekt over in
elk geval honderden meldingen.
Bij de Zeeuwse Verzekeringen, met veel verzeker
den in het buitengebied, is de eerste indruk dat het
aantal schademeldingen in Zeeland vergelijkbaar is
met de januaristorm van vorig jaar. De ZLM, die
Een populier in Terlucht heeft in zijn val een hap uit het wegdek genomen, ziet Hans van der Baan. fotos marcelle davidse
vooral de particuliere markt bedient, denkt niet dat
de aantallen even hoog zullen worden. ZLM had na
de januaristorm van 2018 uiteindelijk vierduizend
meldingen gekregen.
De meeste schade betreft klein leed zoals afge
waaide dakpannen en omgewaaide schuttingen.
Maar er zijn bij de verzekeraars ook tientallen grote
schades gemeld zoals vernielde daken en schades
door omgewaaide bomen. Een schadebedrag kun
nen de verzekeraars nu nog niet noemen.
Als de voortekenen niet bedrie
gen, is er na de provinciale ver
kiezingen van 20 maart een
ruime meerderheid in de
Zeeuwse Staten voor verbre
ding van (een deel van) de Mid
den-Zeelandroute.
Harmen van der Werf
Terneuzen