Weer even thuis Op 21 maart 2011 werd het Moluks monument onthuld op de dijk van Westkapelle. Een gedenkteken in brons, vlakbij het voormalig Molukse kamp van Westkapelle. De maker, kunstenaar Trinette Ledelay (56), is weer even thuis bij haar beeld. 'Tijdens de onthulling stond mijn vader, in mijn gedachten, achter mij. Hij zou trots zijn geweest op de aandacht voor deze geschiedenis' 21 Alhoewel, thuis? Op het beeld staat in het Moluks Maleis: 'Onze reis doet ons verlangen naar Thuis'. ,,Het beeld is een plaats waar betrokkenen kunnen her denken en verwerken. En tevens een plek waar de geschiedenis kan worden naverteld en doorgege ven", aldus Trinette Ledelay. ,,De ouders van mijn vader kwamen van Savu, een van de kleine Soenda eilanden (Nusa Tenggara Timur). Hij is op de kade van Kupang (Timor) op een schip gestapt als verstekeling en op Java terecht gekomen. Later kwam hij als pleegzoon van een Ambonese familie naar Neder land. Net als de mannen van kamp Westkapelle dienden mijn opa en mijn vader in het Konink lijk Nederlands Indisch Leger (KNIL). Mijn vader kwam in 1951 in Nederland aan en heeft onder andere in kamp Westerbork geze ten, dat was omgedoopt tot woon oord Schattenberg. Door de acti viteiten van Stichting Door de eeuwen Trouw kwam mijn vader in Amsterdam terecht en daar vond hij werk. Later heeft hij via de kerk mijn moeder ontmoet. Door overplaatsing van zijn werk naar Woensdrecht, verhuisden we als gezin naar Zeeland." Veerkracht Het monument op de dijk, dat reikt naar de zee, lijkt een herin nering aan 'Thuis' te willen vast houden. Of wijst het beeld naar het voormalige Nederlands-Indië? Is het een luisterend oor? Veer kracht misschien? Vanaf de plaats van het beeld kon je het kamp Westkapelle zien. ,,Verdriet en leed laten zich niet eenvoudig tot een beeld gieten", vertelt Trinette. ,,Vanuit verschillende hoeken vertoont het beeld zijn diverse ge zichten. Mijn Oosterse roots spe len in mijn kunst een belangrijke rol net als in de natuur met zijn organische vormen. Ik vond het een enorme eer om dit gedenkte ken voor deze groep te mogen maken en wilde graag plaats bie den aan alle betrokkenen. Na het schietincident (1956) bij het kamp Westkapelle zijn de mannen weg gevoerd en maanden gevangen gehouden. De vrouwen bleven al leen achter met de kinderen. Motieven Sterke vrouwen en daarom heb ik op het monument", ze wijst op de tekening in het bronzen beeld, ,,Oosterse en Zeeuwse motieven aangebracht als ode aan de vrou wen." ,,Zoals veel Molukkers is ook mijn vader opgegroeid in een kazerne (tangsi). Hij kwam met zijn moeder in een Jappenkamp terecht en is vervolgens op jonge leeftijd bij haar weggehaald om met andere jongens in een muni tiefabriek te werken. En uiteinde lijk alleen in Nederland." ,,Zowel de oorlog als de Bersiap- tijd is een heftige periode geweest die diepe sporen heeft nagelaten waar veel mensen nog moeilijk over konden praten. Op veel latere leeftijd is mijn vader in therapie gegaan bij Stichting Centrum '45. Iedere familie had zijn eigen drama. Er werd niet over gespro ken. In die tijd moest iedereen verder en zich aanpassen aan de Nederlandse samenleving. Er zijn talloze Molukse gezinnen met schrijnende verhalen hierover. Nederland zat in die tijd in de we deropbouw: niet praten maar werken. Daardoor zijn er bij ons als de tweede en ook derde gene ratie na de oorlog veel verhalen van onze ouders die we nooit ge hoord, alleen maar gevoeld heb ben." ,,Er is mooie literatuur en kunst voorhanden om het verleden te begrijpen. Ik verslond boeken over het voormalig Nederlands- Indië zoals van Hella S. Haasse, Jeroen Brouwers, F. Springer, Pra- moedya Ananta Toer, maar ook van Marion Bloem, de stem van een tweede generatie Indische Nederlanders. Aan het boek Ach ter mijn glimlach van Tanja Harpe (interviews met kinderen van ouders die de oorlog in Jappen kampen hebben doorgebracht) heb ik veel gehad tijdens mijn ei gen zoektocht. Voor mijn onder zoek en voorbereiding van het Moluks monument las ik het boek van Hans Sakkers, Ambone zenkamp Westkapelle 1956-1957, re actie van Nederlands gezag op Mo luks idealisme. Dat boek geeft een duidelijk beeld over de situatie en was een goede aanvulling op de interviews die ik gehouden heb met oud-bewoners van het kamp en een inwoner van Westka- pelle." ,,Het is belangrijk dat het ver haal levend blijft. Ik krijg regel matig reacties op en verhalen over het gedenkteken. Zo vertelde iemand me en thousiast dat het beeld op de dijk een hotspot langs de route van de Kustmarathon is. Er is een man geweest die elk jaar de marathon liep en dan een stop maakte bij het gedenkteken en er zijn voor- ouders herdacht. Heel waarde vol." ,,Het Moluks monument is in onbewerkt brons op de dijk ge zet. Ik werk graag op natuurlijke wijze. Het is na de opening op 21 maart 2011, zestig jaar na de aan komst van de eerste Molukkers, overgegeven aan de krachten van de natuur. Elk jaargetijde ziet het er weer anders uit. Regelmatig ga ik kijken met mensen die het ver haal niet kennen. De weersom standigheden weerspiegelen in het beeld, de kleur is nooit het zelfde." Gruis In de sokkel van het monument is gruis uit het kamp van Westka- pelle verwerkt. ,,Ik weet nog zo goed dat het monument er acht jaar geleden kwam. Een jaar daar voor is mijn vader overleden. Tij dens de onthulling stond hij, in mijn gedachten, achter mij. Hij zou trots zijn geweest op de aan dacht voor deze geschiedenis." Binnenkort is het weer 21 maart, de dag van de aankomst van de eerste Molukkers in 1951 te Rotterdam. GO ZATERDAG 9 MAART 2019 'Iedere familie had zijn eigen drama' Trinette Ledelay bij het door haar gemaakte monument in Westkapelle: ,,Elk jaargetijde ziet het er weer anders uit." foto dirk-jan gjeltema Trinette (onder de vlag) bij de onthulling van het monument in 2011. foto jan de jon LIESBETH LABEUR

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 69