Niet meer vliegen of
vegetariër worden?
17
Wat gaan de maatregelen
kosten, en wie betaalt?
10
Op wereldschaal is de klimaat-
schade van landbouw en vee
teelt (bijna een kwart van de to
tale broeikasuitstoot) een stuk
groter dan die van luchtvaart
(meer dan 2 procent). Maar dat is
een vertekend beeld. Wereldwijd
eten veel meer mensen vlees dan
dat er vliegen.
De topman van Boeing stelde in
2017 dat meer dan 80 procent van
de wereldbevolking nog nooit het
vliegtuig heeft gepakt. Conclusie:
regelmatige vliegers zorgen voor
grote milieuschade. In Nederland
neemt de luchtvaart nu al 7 pro
cent van de uitstoot voor haar re
kening.
Wie een keer een retourtje Thai
land neemt, moet volgens voor
lichtingsorganisatie Milieu Cen
traal vijf jaar vegetarisch eten om
dat te compenseren. Heen en weer
vliegen naar Zuid-Frankrijk staat
gelijk aan een jaar geen vlees. Deze
vergelijkingen zijn glibberig. Over
de precieze uitstoot van de vee-
teelt is bijvoorbeeld nog steeds veel
discussie en de veeteelt leidt ook
tot andere problemen zoals aantas
ting van de natuur. Maar ze geven
wel een indicatie.
De luchtvaart is een groot punt
van zorg. Waarschijnlijk zal het
aantal vluchten de komende tien
tallen jaren fors stijgen, vooral in
China en India. En aangezien de
kerosinemotoren maar mondjes
maat milieuvriendelijker worden
en er nog geen concreet alternatief
in zicht is, zal het aandeel van
luchtvaart in de mondiale CO2-uit-
stoot fors stijgen, tot misschien wel
22 procent in 2050.
Behalve minder vliegen, is met
de trein naar je werk gaan ook een
effectieve manier om CO2 te bespa
ren. Ook met elektrisch rijden, het
isoleren van spouwmuren en zon
nepanelen op je dak valt veel te
winnen. En met een waterbespa
rende douchekop compenseer je
pas na ruim dertig jaar de trip naar
Bangkok. Maar alle beetjes helpen.
y
1000 miljard euro. Het is een be
drag dat Forum voor Democratie
politicus Thierry Baudet poneert
in de klimaatdiscussie. Volgens
Baudet zou het 1000 miljard euro
kosten om in 2050 95 procent min
der broeikasgassen uit te stoten, de
doelstelling van het klimaatbeleid.
Volgens de FvD-voorman zal het
klimaatbeleid 'onze hele economie
ineen doen storten'.
Deskundigen weerleggen de be
rekening die Baudet op zijn partij
website heeft staan. Het Planbu
reau voor de Leefomgeving (PBL)
stelt dat Baudet subsidies, belas
tingen en investeringen op een
hoop gooit om zo hoog mogelijk
uit te komen. Het PBL komt uit op
een jaarlijks bedrag dat oploopt tot
zo'n vijf miljard euro in 2030. In
2050 zouden de jaarlijkse kosten
tussen de vijftien en vijftig miljard
uitkomen. Maximale CO2-opslag
is bijvoorbeeld een stuk goedkoper
dan het volledig terugdringen van
de uitstoot aan de bron. Het PBL
komt in totaal grofweg uit op on-
geveer een derde van het door
Baudet berekende bedrag. Andere
schattingen komen hoger uit.
Geen enkele benadert de 1000
miljard. En, stellen deskundigen:
het hele klimaatproject biedt ook
grote economische kansen. Nie
mand zal het echter aandurven
om garanties af te geven bij de to
tale kosten.
Hoe je het wendt of keert: het
gaat veel geld kosten. De vraag is
wie het gaat betalen. Een arm ge
zin betaalt nu in verhouding al 3,5
keer meer aan energiekosten dan
een rijk huishouden, becijferde
onderzoeksbureau CE Delft. Als
toekomstige extra kosten op de
zelfde manier worden verdeeld,
zou een arm gezin in de toekomst
tot 17 procent van het inkomen aan
'klimaatkosten' moeten uitgeven.
Als een van de oorzaken noemt CE
Delft het feit dat de industrie de
dans ontspringt. Landen als Zwe
den en het Verenigd Koninkrijk
hebben een CO2-heffing. Het kabi
net wil daar nog niet aan.
ZATERDAG 9 MAART 2019 GO
inrichting CO2 per gezin
BRON: MILIEUCENTRAAL
Kleding
pers.
verzorging
Vrije tijd,
studie
Niet zo:
Maar zo:
Bij een gemiddeld gezin
zijn voeding en vervoer
de grootste CO2-boos-
doeners.
0
Uitstoot op jaarbasis van gemiddeld gezin (2,2 personen)
FOTO WILLEM KOLVOORT