Niet meer vliegen of vegetariër worden? 17 Wat gaan de maatregelen kosten, en wie betaalt? 10 Op wereldschaal is de klimaat- schade van landbouw en vee teelt (bijna een kwart van de to tale broeikasuitstoot) een stuk groter dan die van luchtvaart (meer dan 2 procent). Maar dat is een vertekend beeld. Wereldwijd eten veel meer mensen vlees dan dat er vliegen. De topman van Boeing stelde in 2017 dat meer dan 80 procent van de wereldbevolking nog nooit het vliegtuig heeft gepakt. Conclusie: regelmatige vliegers zorgen voor grote milieuschade. In Nederland neemt de luchtvaart nu al 7 pro cent van de uitstoot voor haar re kening. Wie een keer een retourtje Thai land neemt, moet volgens voor lichtingsorganisatie Milieu Cen traal vijf jaar vegetarisch eten om dat te compenseren. Heen en weer vliegen naar Zuid-Frankrijk staat gelijk aan een jaar geen vlees. Deze vergelijkingen zijn glibberig. Over de precieze uitstoot van de vee- teelt is bijvoorbeeld nog steeds veel discussie en de veeteelt leidt ook tot andere problemen zoals aantas ting van de natuur. Maar ze geven wel een indicatie. De luchtvaart is een groot punt van zorg. Waarschijnlijk zal het aantal vluchten de komende tien tallen jaren fors stijgen, vooral in China en India. En aangezien de kerosinemotoren maar mondjes maat milieuvriendelijker worden en er nog geen concreet alternatief in zicht is, zal het aandeel van luchtvaart in de mondiale CO2-uit- stoot fors stijgen, tot misschien wel 22 procent in 2050. Behalve minder vliegen, is met de trein naar je werk gaan ook een effectieve manier om CO2 te bespa ren. Ook met elektrisch rijden, het isoleren van spouwmuren en zon nepanelen op je dak valt veel te winnen. En met een waterbespa rende douchekop compenseer je pas na ruim dertig jaar de trip naar Bangkok. Maar alle beetjes helpen. y 1000 miljard euro. Het is een be drag dat Forum voor Democratie politicus Thierry Baudet poneert in de klimaatdiscussie. Volgens Baudet zou het 1000 miljard euro kosten om in 2050 95 procent min der broeikasgassen uit te stoten, de doelstelling van het klimaatbeleid. Volgens de FvD-voorman zal het klimaatbeleid 'onze hele economie ineen doen storten'. Deskundigen weerleggen de be rekening die Baudet op zijn partij website heeft staan. Het Planbu reau voor de Leefomgeving (PBL) stelt dat Baudet subsidies, belas tingen en investeringen op een hoop gooit om zo hoog mogelijk uit te komen. Het PBL komt uit op een jaarlijks bedrag dat oploopt tot zo'n vijf miljard euro in 2030. In 2050 zouden de jaarlijkse kosten tussen de vijftien en vijftig miljard uitkomen. Maximale CO2-opslag is bijvoorbeeld een stuk goedkoper dan het volledig terugdringen van de uitstoot aan de bron. Het PBL komt in totaal grofweg uit op on- geveer een derde van het door Baudet berekende bedrag. Andere schattingen komen hoger uit. Geen enkele benadert de 1000 miljard. En, stellen deskundigen: het hele klimaatproject biedt ook grote economische kansen. Nie mand zal het echter aandurven om garanties af te geven bij de to tale kosten. Hoe je het wendt of keert: het gaat veel geld kosten. De vraag is wie het gaat betalen. Een arm ge zin betaalt nu in verhouding al 3,5 keer meer aan energiekosten dan een rijk huishouden, becijferde onderzoeksbureau CE Delft. Als toekomstige extra kosten op de zelfde manier worden verdeeld, zou een arm gezin in de toekomst tot 17 procent van het inkomen aan 'klimaatkosten' moeten uitgeven. Als een van de oorzaken noemt CE Delft het feit dat de industrie de dans ontspringt. Landen als Zwe den en het Verenigd Koninkrijk hebben een CO2-heffing. Het kabi net wil daar nog niet aan. ZATERDAG 9 MAART 2019 GO inrichting CO2 per gezin BRON: MILIEUCENTRAAL Kleding pers. verzorging Vrije tijd, studie Niet zo: Maar zo: Bij een gemiddeld gezin zijn voeding en vervoer de grootste CO2-boos- doeners. 0 Uitstoot op jaarbasis van gemiddeld gezin (2,2 personen) FOTO WILLEM KOLVOORT

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 58