Akkerbouwers kunnen via gewassen CO2 in de bodem opslaan 5 Het treinverkeer tussen Vlissingen en Kruiningen- Yerseke ligt drie dagen plat. Daardoor is het op het Bevelandse station een komen en gaan van volle bussen. En de parkeerplaatsen zijn overvol, zelfs de bermen lijken één groot P+R-terrein. zaterdag 9 maart 2019 Landbouworganisatie ZLTO begon eind vorig jaar het project Carbon Farming dat moet leiden tot groot schalige opslag van C02 in land- bouwbodems. Het gaat om een in ternationaal project met zeven partners uit Nederland, België, Duitsland en Noorwegen. Net als de industrie heeft de landbouw een klimaatopdracht. Volgens het lan delijke Klimaatakkoord moet de to tale landbouw, van akkerbouwers tot varkenshouders, in 2030 zo'n 3,5 megaton C02 minder uitstoten. Dat is ongeveer wat kunstmestfabri- kant Yara in Sluiskil jaarlijks de lucht in blaast. Op akkers kan 0,5 megaton C02 per jaar worden vast gehouden. Boeren kunnen er vandaag mee beginnen. ,,Koolstofopslag is geen rakettechniek. Met bestaande land bouwmethoden kunnen boeren de stap naar C02-opslag op hun akkers maken'', zegt Roel Clement die bij de ZLTO het project Carbon Far ming leidt. Met een palet aan maat regelen kunnen boeren op hun vel den veel meer C02 uit de lucht ha len. Dat gebeurt vanzelf via foto synthese. Zaak is meer groenbe- mesters zoals klavers en gele mos terd te telen. Groenbemesters bren gen voedingsstoffen in de bodem, waardoor het microbiologisch le ven in de grond toeneemt. Gewas sen groeien daardoor beter en de bodem houdt ook meer vocht vast. Daar heeft de boer baat bij, zeker in perioden van langdurige droogte zoals afgelopen seizoen. De koolstofboer moet ook veel minder diep ploegen. Volgens Cle ment is ondiepe grondbewerking een voorwaarde. Deze zogeheten niet kerende grondbewerking is ei genlijk nog niet wij d en zijd bekend in agrarisch Zeeland. ,,We hebben met verschillende akkerbouwers Koolstofopslag is geen rakettechniek. Boeren kunnen die stap snel maken gesproken. Ze zijn wel bezig met bodemmaatregelen, maar we zien ook dat hun kennis daarover be perkt is." Clement onderstreept dat met carbon farming pas over vijf tot tien jaar echt een forse C02-reduc- tie wordt bereikt. ,,Koolstofopslag in de bodem vergt een lange adem." Een andere vraag is: hoe krijg je de boeren mee? Ze moeten anders te werk gaan en wellicht ook inves teren in geschikte mechanisatie. Dat kost hun geld. Waarom zouden ze het doen? Clement: Misschien willen bewuste afnemers wel een vergoeding betalen." Willem Adriaansens Kruiningen Kruiningen-Yerseke, het kloppend hart van het Zeeuws openbaar vervoer. Door de werkzaamheden aan de spoortunnel in Goes is het wel degelijk een paar dagen het geval. De NS heeft bussen ingezet om de reizigers van en naar de andere stations te halen en brengen. ,,U heeft nog één minuut voor dat de trein vertrekt", roept Tina Muhedinovic naar de mensen die net uit twee volgepakte bussen richting de trein lopen. ,,Anders moet u een half uur wachten", volgt er achteraan. ,,Want de trein wacht niet, die moet op tijd ver trekken." Muhedinovic is één van de men sen die door de NS zijn ingehuurd om alles op station Kruiningen- Yerseke in goede banen te leiden. ,,Wij staan hier om de reizigers van informatie te voorzien. Om De meest gehoorde vraag van reizigers is of en waar ze moeten inchecken vragen te beantwoorden en men sen verder te helpen. De meest ge hoorde vraag is of en waar ze moe ten inchecken." Bij een eerdere buslading trein reizigers klinkt het fluitje van de conducteur al terwijl de laatste passagiers nog maar net de bus uit zijn. Een vrouw laat een hartgron- dige vloek ontsnappen terwijl ze zich in rap tempo om het stations gebouw heen haast. Snel inchec ken en het perron op. Ze haalt de trein nog net. Hein Peeters uit Wemeldinge ziet de trein echter vlak voor zijn neus vertrekken. ,,Ik moest nog een fietskaartje kopen, daarom haalde ik het net niet. Maar het maakt me niet uit, want ik had toch al gerekend op de volgende trein. Alleen ging mijn fietstocht wat sneller dan verwacht." Peeters stapt normaal altijd op station Kapelle-Biezelinge op de trein. In dit geval had hij daar ook naartoe kunnen fietsen. ,,Maar dan zou ik met een klein busje van Ka- pelle naar Goes moeten gaan om van daaruit weer met een grote bus naar hier te rijden. En met mijn ligfiets in zo'n klein busje, dat gaat sowieso al niet." De Wemeldingenaar had na tuurlijk zonder fiets op de bus kunnen stappen, maar in zijn ge val had dat zijn reis gelijk overbo dig gemaakt. ,,Ik ga naar Boekelo om daar een fietstocht van 300 ki lometer te maken langs de Oost- vaardersplassen. In augustus wil ik Parijs-Brest fietsen en daarvoor moet ik, onder meer, eerst deze tocht volbrengen." Niet aanlokkelijk De volgende trein is inmiddels ge arriveerd. De reizigers begeven zich richting de klaarstaande bus- sen en Peeters stapt met zijn lig fiets op de trein. Buiten staat een Kapelse te wachten op vervoer. Zij vindt de optie van de bus niet aan lokkelijk en kiest ervoor om zelf vervoer te regelen. ,,Ik bel wel of mijn ouders me komen halen", meldt zij. Een kwartier later staat ze er nog. Intussen is Tina Muhedinovic bezig met de volgende buslading. Enkele passagiers vragen wat, de meesten lopen rechtstreeks af op hun geel-blauwe doel. Het lijkt een tamelijk relaxte klus voor de Rotterdamse. ,,Ach, ik doe ook wel eens de poortjescontrole op Am sterdam Centraal. Daarmee verge leken gaat het er hier heel erg rus tig aan toe." GO Wat voor boer? 'n Koolstofboer De Zeeuwse agrariër moet kool stofboer worden. Door de grond minder diep te bewerken en meer groenbemesters te zaaien, kan een boer per hectare één tot twee ton van het broeikas gas C02 in de bodem vasthou den. Hij helpt zo het klimaat, maar ook de bodemvruchtbaar heid die in Zeeland al jaren af neemt. Frank Balkenende Colijnsplaat -Roel Clement, ZLTO Om de kennis van Zeeuwse boe ren bij te spijkeren, houdt ZLTO drie bijeenkomsten. Dinsdag 12 maart om 13.00 uur bij de ZLTO in Colijnsplaat en 14 maart om 9.30 uur bij de akkerbouwbedrij ven De Putter in Biervliet en om 13.30 uur bij Kooijman-de Jonge in Sint-Annaland. Centraal station Kruiningen/Yerseke - Tina Muhedinovic, OV-regelaar Drukte gisteren op station Kruiningen-Yerseke. Alle treinreizigers naar Goes, Kapelle-Biezelinge, Arnemuiden, Middelburg, Vlissingen Souburg en Vlissingen moeten op het perron van Kruiningen uit de trein. Bussen wachten om hen verder te vervoeren. fotomarcelle davidse

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 33