Akkerbouwers kunnen via gewassen CO2 in de bodem opslaan
5
Het treinverkeer
tussen
Vlissingen en
Kruiningen-
Yerseke ligt drie
dagen plat.
Daardoor is het op
het Bevelandse
station een komen
en gaan van volle
bussen. En de
parkeerplaatsen
zijn overvol, zelfs de
bermen lijken één
groot P+R-terrein.
zaterdag 9 maart 2019
Landbouworganisatie ZLTO begon
eind vorig jaar het project Carbon
Farming dat moet leiden tot groot
schalige opslag van C02 in land-
bouwbodems. Het gaat om een in
ternationaal project met zeven
partners uit Nederland, België,
Duitsland en Noorwegen. Net als
de industrie heeft de landbouw een
klimaatopdracht. Volgens het lan
delijke Klimaatakkoord moet de to
tale landbouw, van akkerbouwers
tot varkenshouders, in 2030 zo'n 3,5
megaton C02 minder uitstoten. Dat
is ongeveer wat kunstmestfabri-
kant Yara in Sluiskil jaarlijks de
lucht in blaast. Op akkers kan 0,5
megaton C02 per jaar worden vast
gehouden.
Boeren kunnen er vandaag mee
beginnen. ,,Koolstofopslag is geen
rakettechniek. Met bestaande land
bouwmethoden kunnen boeren de
stap naar C02-opslag op hun akkers
maken'', zegt Roel Clement die bij
de ZLTO het project Carbon Far
ming leidt. Met een palet aan maat
regelen kunnen boeren op hun vel
den veel meer C02 uit de lucht ha
len. Dat gebeurt vanzelf via foto
synthese. Zaak is meer groenbe-
mesters zoals klavers en gele mos
terd te telen. Groenbemesters bren
gen voedingsstoffen in de bodem,
waardoor het microbiologisch le
ven in de grond toeneemt. Gewas
sen groeien daardoor beter en de
bodem houdt ook meer vocht vast.
Daar heeft de boer baat bij, zeker in
perioden van langdurige droogte
zoals afgelopen seizoen.
De koolstofboer moet ook veel
minder diep ploegen. Volgens Cle
ment is ondiepe grondbewerking
een voorwaarde. Deze zogeheten
niet kerende grondbewerking is ei
genlijk nog niet wij d en zijd bekend
in agrarisch Zeeland. ,,We hebben
met verschillende akkerbouwers
Koolstofopslag is
geen rakettechniek.
Boeren kunnen die
stap snel maken
gesproken. Ze zijn wel bezig met
bodemmaatregelen, maar we zien
ook dat hun kennis daarover be
perkt is." Clement onderstreept dat
met carbon farming pas over vijf tot
tien jaar echt een forse C02-reduc-
tie wordt bereikt. ,,Koolstofopslag
in de bodem vergt een lange adem."
Een andere vraag is: hoe krijg je
de boeren mee? Ze moeten anders
te werk gaan en wellicht ook inves
teren in geschikte mechanisatie.
Dat kost hun geld. Waarom zouden
ze het doen? Clement: Misschien
willen bewuste afnemers wel een
vergoeding betalen."
Willem Adriaansens
Kruiningen
Kruiningen-Yerseke,
het kloppend hart van
het Zeeuws openbaar
vervoer. Door de
werkzaamheden aan
de spoortunnel in Goes is het wel
degelijk een paar dagen het geval.
De NS heeft bussen ingezet om de
reizigers van en naar de andere
stations te halen en brengen.
,,U heeft nog één minuut voor
dat de trein vertrekt", roept Tina
Muhedinovic naar de mensen die
net uit twee volgepakte bussen
richting de trein lopen. ,,Anders
moet u een half uur wachten",
volgt er achteraan. ,,Want de trein
wacht niet, die moet op tijd ver
trekken."
Muhedinovic is één van de men
sen die door de NS zijn ingehuurd
om alles op station Kruiningen-
Yerseke in goede banen te leiden.
,,Wij staan hier om de reizigers
van informatie te voorzien. Om
De meest gehoorde
vraag van reizigers is
of en waar ze moeten
inchecken
vragen te beantwoorden en men
sen verder te helpen. De meest ge
hoorde vraag is of en waar ze moe
ten inchecken."
Bij een eerdere buslading trein
reizigers klinkt het fluitje van de
conducteur al terwijl de laatste
passagiers nog maar net de bus uit
zijn. Een vrouw laat een hartgron-
dige vloek ontsnappen terwijl ze
zich in rap tempo om het stations
gebouw heen haast. Snel inchec
ken en het perron op. Ze haalt de
trein nog net.
Hein Peeters uit Wemeldinge
ziet de trein echter vlak voor zijn
neus vertrekken. ,,Ik moest nog
een fietskaartje kopen, daarom
haalde ik het net niet. Maar het
maakt me niet uit, want ik had
toch al gerekend op de volgende
trein. Alleen ging mijn fietstocht
wat sneller dan verwacht."
Peeters stapt normaal altijd op
station Kapelle-Biezelinge op de
trein. In dit geval had hij daar ook
naartoe kunnen fietsen. ,,Maar dan
zou ik met een klein busje van Ka-
pelle naar Goes moeten gaan om
van daaruit weer met een grote
bus naar hier te rijden. En met
mijn ligfiets in zo'n klein busje,
dat gaat sowieso al niet."
De Wemeldingenaar had na
tuurlijk zonder fiets op de bus
kunnen stappen, maar in zijn ge
val had dat zijn reis gelijk overbo
dig gemaakt. ,,Ik ga naar Boekelo
om daar een fietstocht van 300 ki
lometer te maken langs de Oost-
vaardersplassen. In augustus wil ik
Parijs-Brest fietsen en daarvoor
moet ik, onder meer, eerst deze
tocht volbrengen."
Niet aanlokkelijk
De volgende trein is inmiddels ge
arriveerd. De reizigers begeven
zich richting de klaarstaande bus-
sen en Peeters stapt met zijn lig
fiets op de trein. Buiten staat een
Kapelse te wachten op vervoer. Zij
vindt de optie van de bus niet aan
lokkelijk en kiest ervoor om zelf
vervoer te regelen. ,,Ik bel wel of
mijn ouders me komen halen",
meldt zij. Een kwartier later staat
ze er nog.
Intussen is Tina Muhedinovic
bezig met de volgende buslading.
Enkele passagiers vragen wat, de
meesten lopen rechtstreeks af op
hun geel-blauwe doel. Het lijkt
een tamelijk relaxte klus voor de
Rotterdamse. ,,Ach, ik doe ook wel
eens de poortjescontrole op Am
sterdam Centraal. Daarmee verge
leken gaat het er hier heel erg rus
tig aan toe."
GO
Wat voor boer? 'n Koolstofboer
De Zeeuwse agrariër moet kool
stofboer worden. Door de grond
minder diep te bewerken en
meer groenbemesters te zaaien,
kan een boer per hectare één
tot twee ton van het broeikas
gas C02 in de bodem vasthou
den. Hij helpt zo het klimaat,
maar ook de bodemvruchtbaar
heid die in Zeeland al jaren af
neemt.
Frank Balkenende
Colijnsplaat
-Roel Clement, ZLTO
Om de kennis van Zeeuwse boe
ren bij te spijkeren, houdt ZLTO
drie bijeenkomsten. Dinsdag 12
maart om 13.00 uur bij de ZLTO
in Colijnsplaat en 14 maart om
9.30 uur bij de akkerbouwbedrij
ven De Putter in Biervliet en om
13.30 uur bij Kooijman-de Jonge
in Sint-Annaland.
Centraal station Kruiningen/Yerseke
- Tina Muhedinovic,
OV-regelaar
Drukte gisteren op station Kruiningen-Yerseke. Alle treinreizigers naar Goes, Kapelle-Biezelinge, Arnemuiden, Middelburg, Vlissingen
Souburg en Vlissingen moeten op het perron van Kruiningen uit de trein. Bussen wachten om hen verder te vervoeren. fotomarcelle davidse