w** Vrouwen, kinderen en kreupelen verlaten kalifaat NIEUWS 13 zaterdag 9 maart 2019 Gesluierde vrouwen lopen met hun kinderen op de arm richting een door Koerden beveiligd gebied in het oosten van Syrië. De afgelopen dagen verlieten meer dan 6500 mensen het laatste IS-bolwerk in Baghouz. De exodus bestond uit vrouwen, kinderen en gewonde mannen met geïmproviseerde krukken. Sinds september belegeren de door de VS gesteunde Syrische Democratische Strijdkrachten (SDF) de laatste verzetshaard van het kalifaat van IS, waar achter gelaten tenten, voertuigen en lege schuttersputjes herinneren aan de strijd. Wat er met de ge vluchte families gaat gebeuren, is onzeker. Onder hen bevinden zich honderden IS-strijders die niet meer terug mogen naar hun land van herkomst. Het laatste IS-bolwerk is zo goed als gevallen, maar de strijd tegen het extremisme is nog lang niet voorbij, zegt de Amerikaanse generaal Joseph Votel. ,,We zien hier niet de overgave van IS, maar een gecalculeerde beslissing om families in veiligheid te brengen en te wachten op een moment om opnieuw toe te slaan.'' nemen. Ze krijgt in de gaten dat er wordt geprobeerd haar op slinkse wijze een zakelijk contract aan te smeren, terwijl ze geen bedrijfs pand bezit, maar een woonhuis. Als ze ja had gezegd, had ze niet meer terug gekund. Voor zakelijke contracten gelden bij veel energiemaatschappijen scherpere regels. Zo is er geen be denktijd, een praktijk die de Auto riteit Consument en Markt (ACM) hekelt, maar Eneco wel toepast. 'Tranen in de ogen' Commercieel directeur Hans Peters van Eneco zegt dat de 'tranen hem in de ogen schoten', toen hij over de voorbeelden hoorde. ,,We willen niet dat iets wordt aangesmeerd waarop onze klanten niet zitten te wachten, we willen juist dat ze te vreden zijn.'' Hij moet terugkomen op de woorden van Sondag, én actie ondernemen. Geen van de betrok ken verkopers werkt nog voor Eneco of voor de partijen die Eneco in de arm heeft genomen om con tracten aan te bieden. Ook scherpt Eneco de kwaliteits controles aan. Er wordt gekeken of voortaan alle telefoongesprekken van verkopers gecontroleerd kun nen worden op kwaliteit, in plaats van dat dat steekproefsgewijs ge beurt. Daarnaast wordt vanaf nu van het hele gesprek een opname gemaakt. Bij veel energiemaat schappijen is het gebruikelijk alleen het gedeelte vast te leggen waarin de klant een aantal vragen beant woordt over de nieuwe overeen komst. Het gesprek met Ringeling laat zien hoe kwetsbaar dat systeem is. Voor hetzelfde geld had Ringeling de verkoper geloofd, ingestemd en heel tevreden opgehangen, maar was ze wel voorgelogen. Dat geeft ook te denken over de lage klach tenpercentages, waarmee Eneco en andere energiebedrijven schermen. Peters zegt nu als eerste topman in de energiewereld openlijk dat het echt beter moet in de sector en dat de bedrijven samen daarvoor moeten zorgen. Hij spreekt van een 'kwaliteitsprobleem'. Verkoopbe- drijven en verkopers waarvan de ene maatschappij afstand neemt, kunnen verder werken voor andere partijen, maar dat betekent niet dat hun werkwijze is veranderd. Eneco zegt afscheid te hebben ge nomen van een deur-tot-deurver kooporganisatie wegens de agres sieve verkoop daarvan, maar ziet ook hoe dat bedrijf nu voor anderen verkoopt. Als dat niet lukt, is onder een andere naam een doorstart ook zo gemaakt. ,,Het is een kleine wereld'', zegt wervingsfunctionaris Jeanine Ploos van Amstel van Eneco. ,,Je moet even rondlopen om de gezichten te gaan herkennen.'' Concurrentieregels Het is reden voor Eneco om een op roep aan de ACM te doen. Peters: ,,We willen hierover gesprekken voeren met de andere energiemaat schappijen, maar dat is ingewik- keld, door regels over onderlinge concurrentie. We willen graag dat de ACM en onze branchevereni ging daarin een rol gaan spelen.'' Bij de ACM klopt ook de Vaste- lastenbond aan, die geschokt is over de misstanden die de afgelopen tijd aan het licht zijn gekomen. ,,Nu kan iedereen aan telefonische verkoop gaan doen en wordt daarop weinig toezicht gehouden'', zegt oprichter We willen niet dat iets wordt aangesmeerd waarop onze klanten niet zitten te wachten, we willen juist dat ze tevreden zijn Dirk-Jan Wolfert. ,,In de verkoop van hypotheken en telefonie heb ben we gezien dat actie van de AFM (Autoriteit Financiële Markten) en ACM effect heeft gehad.'' Nu is het tijd ook de energieverkoop aan te pakken. De stroom aan klachten van mensen die zeggen misleid te zijn en zich melden bij de Vastelasten- bond, is groot en constant, zegt Wolfert, die ook denkt dat veel ge vallen van misleiding onontdekt blijven. ,,Wie aan het einde van het jaar moet bijbetalen, legt lang niet altijd een koppeling met wat in een gesprek is voorgespiegeld. Het zal wel een koude winter zijn geweest, denkt de consument dan vaak.'' De consumentenvereniging roept mede daarom op een vergun ningsplicht voor verkopers in te voeren, die ervoor zorgt dat verko pende partijen aan harde eisen moeten voldoen en iets te verliezen hebben als ze zich bedienen van malafide verkooppraktijken. De ACM weet nog niet of ze daarin iets kan betekenen, maar staat zeker open voor gesprekken daarover met zowel Eneco als de Vastelastenbond. ,,Die gaan we ook al aan, bijvoorbeeld over de verkoop van zakelijke contracten aan zpp'ers.'' Daarmee weerlegt de waakhond ook de kritiek van de Vastelastenbond dat de ACM de 'voeling' met de wereld van de energieverkoop kwijt is. ,,Toen we zagen dat de klachten van zzp'ers toenamen, hebben we actie onder nomen, omdat we vinden dat zij dezelfde bescherming verdienen als particulieren.'' Persoonlijk contact Terwijl de gesprekken voortduren, zijn duizenden verkopers elke dag opnieuw bezig met het slijten van contracten. Soms gaat directeur Peters zelf mee langs de deuren. Dan ziet hij hoe mensen geholpen worden. ,,In deze tijd van digitalise ring wordt het persoonlijk contact enorm gewaardeerd.'' Alleen blijft de vraag: welke verkoper kun je vertrouwen? GO UITTOCHT BAGHOUZ FOTO'S REUTERS, AFP M De energieverkoop kampt vol gens Eneco met een 'kwaliteits probleem'. FOTO PETER HILZ/HH -Hans Peters, Eneco

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 13