'Dat ik niet naar mijn werk hoef, vind ik het allermooist van schrijven' RECENSIE Afvoerputje van de geheime dienst zit te werken, hoe minder feeling je houdt met wat mensen werkelijk doen. Ik put veel uit de tijd van voor ik schrijver was. Ik heb een sterk geheugen voor menselijke dyna miek. En ik ben blij dat er een periode aan komt waarin ik terug de wereld in ga. Dat geeft de zuurstof die nodig is.'' ,,Het bevalt me wel. Geen baas hebben en geen wekker hoeven zetten vind ik fijn. Maar schrijven is niet het walhalla. Ik heb me ermee verzoend dat werk niet per se leuk is. Als het alleen maar leuk is, is het ook niks waard. Het is leuk dat ik dit kan doen, maar het is niet altijd leuk. Nou, dit wordt een leuke, interessante alinea.'' ,,Je zadelt iemand op met iets dat verzon nen is en zich tussen de kaft moet waar maken. Daarvoor moet je zo goed mogelijk je best doen, lijkt me. Ik heb maar één taak en dat is zorgen dat iemand mijn boek wil uitlezen. Als je een biografie of reportage schrijft van iets dat is voorgevallen, dan rechtvaardigt in elk geval de werkelijkheid die tekst. Dat is bij een roman niet zo. Het kost veel tijd om een boek te lezen. Ik hoop dat uitgevers daarover nadenken, al staat het soms op gespannen voet met commer ciële belangen.'' ,,Mooi zou ik het niet willen noemen - schrijven is soms saai. Dat ik niet naar mijn werk hoef, blijft het allermooist.'' ,,Nee, dat is flauwekul. Al is het wel waar. Wat als resultaat op tafel ligt is een optel som van prozaïsch saai, zuur werk. Het grappige is dat deze optelsom interessant kan zijn voor een ander en dat maakt het leuk. Neem De Avonden van Gerard Reve; een klassieker, maar het verhaal gaat ner gens heen. Toch is het is fijn om te lezen, en dat ik heb ik mezelf ook als criterium gege ven. Ik wilde personages scheppen van wie je het idee hebt dat je hun leven kent. Wat in een film niet kan, wil ik in een roman wel doen: een gedachtewereld beschrijven, de tijd stilzetten. Dat is de kracht van litera tuur.'' Met Dead Lions won de Brit Mick Herron zes jaar geleden de prestigieuze Gold Dagger Award. Het is het tweede deel in een serie thrillers over Slough House, de afdeling van de Britse geheime dienst waar je als geheim agent terechtkomt als je het niet heel goed doet. Er huizen derhalve niet de bril- jantste geesten. Nu ligt de Nederlandse vertaling er: Dode leeuwen (Prometheus, €25). Het 'afvoerputje van MI5' wordt geleid door Jackson Lamb, een karakter waarvoor Herron inspiratie opdeed bij politieman Andy Dalziel uit de misdaadromans van Reginald Hill. Lamb doet in grofheid niet onder voor Dalziel. Hij laat ongegeneerd scheten in het bijzijn van anderen, die hij ook nog eens beledigt en bedreigt. Lamb heeft wel oog voor de gevaren die het Verenigd Koninkrijk bedreigen. Hij ruikt onraad als een collega uit het Koude Oorlog-tijdperk dood wordt aangetroffen in een bus, ogenschijnlijk overleden aan een hartaanval. De agenten van Slough House moeten onder zoek doen en tegelijkertijd een Russische oligarch proberen te paaien. Herron doet verwoede pogin gen de geestigste schrijver ooit te zijn. Niet alle kwinkslagen komen uit de verf, waardoor je af en toe de draad kwijtraakt. Gaandeweg raak je gewend aan de vele zijpaadjes die Herron inslaat en komt er lijn in het verhaal dat afsluit met een meer dan bevredigende finale. 34 Liszen U zei ooit dat het fijn is als je je geld kunt verdienen met kunst maken. Wat vindt u ervan dat dat is gelukt? In een eerder interview zei u dat een boek de tijd van de lezer waard moet zijn. Wat maakt schrijven voor u zo mooi, ondanks het geploeter? U heeft een indrukwekkend boek geschreven zodat u niet naar een kan toor hoeft. Op de volgende pagina vindt u de recen sie van Peter Buwalda's Otmars zonen. THRILLER Mick Herron, Dode leeuwen —Peter Kuijt

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 122